Placebo synonymt med verkningslöst?

Permalänk

Placebo synonymt med verkningslöst?

För att testa mig så brukar jag alltid göra ordkunskapsdelarna på högskoleproven och då snubblade jag över en rolig synonym:

Frågan är vad som är vad som är synonymt med placebo:

a) verkningslöst
b) naturläkemedel
c) kemiskt rent preparat
d) örtmedicin
e) syntetiskt vitaminpreparat

Av dessa är det ju tydligt att verkningslöst är det som är närmast men jag anser att det är ganska långt ifrån en synonym och jag blev lite nyfiken på ifall det är mina ordkunskaper som sviktar eller ifall författaren av provet har en udda syn på ordet. Ifall det hade varit något test på en facebooksida eller liknande hade jag avvisat det som felaktigt men högskoleproven är ju knappast någonting de slänger ihop på en förmiddag.

Kort sagt, anser ni att "verkningslöst" är en synonym för placebo?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

För att testa mig så brukar jag alltid göra ordkunskapsdelarna på högskoleproven och då snubblade jag över en rolig synonym:

Frågan är vad som är vad som är synonymt med placebo:

a) verkningslöst
b) naturläkemedel
c) kemiskt rent preparat
d) örtmedicin
e) syntetiskt vitaminpreparat

Av dessa är det ju tydligt att verkningslöst är det som är närmast men jag anser att det är ganska långt ifrån en synonym och jag blev lite nyfiken på ifall det är mina ordkunskaper som sviktar eller ifall författaren av provet har en udda syn på ordet. Ifall det hade varit något test på en facebooksida eller liknande hade jag avvisat det som felaktigt men högskoleproven är ju knappast någonting de slänger ihop på en förmiddag.

Kort sagt, anser ni att "verkningslöst" är en synonym för placebo?

Fast provet är väl egentligen inte utformat som så att ordet man söker skall stämma exakt överrens utan att man ska ta den beskrivning som ligger närmast. D.vs. du ska förstå ordet och av de alterantiv du har så ska du välja det som skulle kunna överenstämma med ordet. Det finns ju mängder med ord i provet som i strikt mening kunde betyda andra saker men som i just det fallet har ett visst ord eller mening som är relativt nära.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Fast provet är väl egentligen inte utformat som så att ordet man söker skall stämma exakt överrens utan att man ska ta den beskrivning som ligger närmast. D.vs. du ska förstå ordet och av de alterantiv du har så ska du välja det som skulle kunna överenstämma med ordet. Det finns ju mängder med ord i provet som i strikt mening kunde betyda andra saker men som i just det fallet har ett visst ord eller mening som är relativt nära.

Kanske inte alltid en exakt överensstämmelse, men har svårt att hitta något annat exempel där orden i min mening skiljer sig åt såpass mycket som detta. Placebo betyder enligt mig snarare att det finns en verkan men att orsakssambanden inte är såsom objektet tror sig. Vilket förstås skiljer sig markant ifrån att säga att någonting är verkningslöst.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Kanske inte alltid en exakt överensstämmelse, men har svårt att hitta något annat exempel där orden i min mening skiljer sig åt såpass mycket som detta. Placebo betyder enligt mig snarare att det finns en verkan men att orsakssambanden inte är såsom objektet tror sig. Vilket förstås skiljer sig markant ifrån att säga att någonting är verkningslöst.

Ok, jag orkar inte leta upp exempel men jag har då sett mycket "värre" än det. Ibland så pass mycket att jag blivit riktigt förvirrad. Men det har då alltså handlat om att man inte ska tänka på den sk. lexikaliska förklaringen utan att de är ute efter det ord som närmast stämmer överrens, är det inte just det som står i beskrivningen för ORD-delen för övrigt?

*** EDIT ***

Inte synonymt med ordet utan "Vilken beskrivning stämmer bäst in på ordet?"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Ok, jag orkar inte leta upp exempel men jag har då sett mycket "värre" än det. Ibland så pass mycket att jag blivit riktigt förvirrad. Men det har då alltså handlat om att man inte ska tänka på den sk. lexikaliska förklaringen utan att de är ute efter det ord som närmast stämmer överrens, är det inte just det som står i beskrivningen för ORD-delen för övrigt?

*** EDIT ***

Inte synonymt med ordet utan "Vilken beskrivning stämmer bäst in på ordet?"

Suttit ett tag nu och kollat igenom gamla prov och börjar faktiskt instämma med vad du säger. Mycket värre vet jag inte om jag hittar men i alla fall så är det ganska många gånger som orden bara relaterar på lite olika sätt.

Är inte detta konstigt egentligen då det öppnar upp för diskussion om vilket svar som är rätt (i jämförelse med ifall det bara hade varit synoymer). Exempelvis ordet "vanmakt" relaterar ju både till lidande och hjälplöshet, de flesta skulle ha hjälplöshet som svar men ifall man inte är ute efter synonym utan en beskrivning så vet jag inte om lidande beskriver vanmakt lika bra?

Hm, nu blev jag förvirrad. Jag vet att "hjälplöshet" är rätt svar på "vanmakt" men ju mer jag funderar på vilka regler som gäller för detta test, desto mer förvirrad blir jag. Min hjärna kopplar automatiskt ihop "hjälplöshet" med "vanmakt" mer än "lidande" med "vanmakt" men varför den gör det, varför "hjälplöshet" _enligt reglerna_ är det rätta svaret kan jag inte förklara.

Om jag säger att jag känner en vanmakt varje gång jag hanterar semantik (vilket jag gör) så vill jag ändå inte säga att jag känner varken hjälplöshet eller lidande utan det ligger mera åt hållet frustration. Nej jag tror att det är dags att sluta grubbla och sova istället. Tack för nattunderhållningen Sentenced!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Vilket beskrivning stämmer minst sämst överens med ordet?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

i kliniska försök är placebo lika med den del av testgruppen som inte får den aktiva substans som vill testas

knepigare är väl när placebo utgör en effekt där ingenting egentligen har gjorts men patienten ändå lyckats återhämta sig

Permalänk

Svår fråga, jag skulle gissa på naturläkemedel, för placebo är långtifrån verkningslöst..
Andelen naturmedel vars effekt enbart är placebo är nog större än andelen mecidin, där effekten enbart är placebo, och denna medicin har inte för patienten har någon verkan.

Men den som skrev frågorna har väl tillgång till någon statistik, eller varför använda ord som den själv inte behärskar när den gör sitt prov?

Nå man ska för såna hära prov utgå ifrån att personen som skrev provet är en idiot och då är såklart rätt svar verkningslöst.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Svår fråga, jag skulle gissa på naturläkemedel, för placebo är långtifrån verkningslöst..
Andelen naturmedel vars effekt enbart är placebo är nog större än andelen mecidin, där effekten enbart är placebo, och denna medicin har inte för patienten har någon verkan.

Men den som skrev frågorna har väl tillgång till någon statistik, eller varför använda ord som den själv inte behärskar när den gör sitt prov?

Nå man ska för såna hära prov utgå ifrån att personen som skrev provet är en idiot och då är såklart rätt svar verkningslöst.

Är verkligen inte att klassa som naturläkemedel. Ditt argument faller på att riktiga läkemedel inte får vara placebo, det strider mot etiska regler, de måste till och med ha en signifikant STÖRRE effekt än placebo för att gå genom teststadierna innan de godkänns och det är därför det finns fler naturläkemedel där effekten enbart är placebo. Detta leder till att man som läkemedelstillverkare vill ha en placebogrupp med så lite effekt som möjligt, dvs helst vara verkningslöst så att det testade läkemedlet visar så mycket positiva effekt som möjligt I jämförelse.

Av dessa hade jag valt a tror jag... Minst fel utifrån det som är skrivet ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Är verkligen inte att klassa som naturläkemedel. Ditt argument faller på att riktiga läkemedel inte får vara placebo, det strider mot etiska regler, de måste till och med ha en signifikant STÖRRE effekt än placebo för att gå genom teststadierna innan de godkänns och det är därför det finns fler naturläkemedel där effekten enbart är placebo. Detta leder till att man som läkemedelstillverkare vill ha en placebogrupp med så lite effekt som möjligt, dvs helst vara verkningslöst så att det testade läkemedlet visar så mycket positiva effekt som möjligt I jämförelse.

Av dessa hade jag valt a tror jag... Minst fel utifrån det som är skrivet ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gjorde en kullerbytta när jag skrev och det blev ett syftningsfel. Såklart att ingen medicin får säljas om de vet om att effekten enbart är placebo. Det jag syftade på ordet medicin, var något samlat namn för preparat som folk tar för att de tror kan åtgärda något problem.
I alla fall placebo är långtifrån verkningslöst, väldigt mycket naturmedels verkan är i princip enbart placebo.
Men ändå så vill den som skrev provet nog ha svaret verkningslös.

*edit*
Jag tycker frågan inte berör ordförståelse, utan området filosofi, där det gäller att försöka lista ut hur den som skrev provet skrev och inte filosofisk tänka själv. Att kalla naturmedel för placebo är som att kalla bilen Lada för skrothög, "en personlig ställningstagande" baserat på vad man upplever.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

har jag missuppfattat placebo om jag undrar om det går att se skillnad på grupper som får placebo utan att veta det och grupper som vet att de får placebo?

Permalänk
Medlem

Nej, med placebo menas ett verkningslöst preparat.

Citat:

A placebo ( /pləˈsiboʊ/; Latin: I shall please[2]) is a simulated or otherwise medically ineffectual treatment for a disease or other medical condition intended to deceive the recipient.

Placeboeffekten däremot, är ju en bieffekt av placebo som kan ha en mätbar verkan.

Men det är ju just sånt här som orddelen är till för, att sålla ut de som inte vet eller kan lista ut vad som menas. Det kan ju inte vara för enkelt. De övriga alternativen är ju mycket mer fel, så enbart av uteslutningsmetoden kan man räkna ut vilket av alternativen man ska ta.

Permalänk

Placebot i sig är verkningslöst så det är det rätta svaret.

Vanmakt och lidande inte synonymer, de är åt samma håll men är inte utbytbara. Man kan lida av vanmakt men vanmakt är hjälplöshet

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Svenska Akademin definierar placebo som:

Skrivet av SAOL:

preparat av läkemedelstyp (t.ex i tablettform) utan verksamma beståndsdelar

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

En sak jag tycker är mer irriterande är när ordet är en sort av ett av alternativen.
Typ:
Grönfink?
a) Fågel
b) Sjukdom
c) Grundämne

Hade frågan varit pippi eller fjäderfä hade fågel känts rätt.

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Nej, med placebo menas ett verkningslöst preparat.

Placeboeffekten däremot, är ju en bieffekt av placebo som kan ha en mätbar verkan.

Men det är ju just sånt här som orddelen är till för, att sålla ut de som inte vet eller kan lista ut vad som menas. Det kan ju inte vara för enkelt. De övriga alternativen är ju mycket mer fel, så enbart av uteslutningsmetoden kan man räkna ut vilket av alternativen man ska ta.

Rätt, där man syftar på att medicinen inte har någon verkan.

Annars idag så använder folk placebo för mer än medicin, jag själv blandar ihop placebo och placeboeffekt hela tiden. Precis som jag gör med alla liknande ord.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Rätt, där man syftar på att medicinen inte har någon verkan.
Annars idag så använder folk placebo för mer än medicin, jag själv blandar ihop placebo och placeboeffekt hela tiden. Precis som jag gör med alla liknande ord.

Ja, det behöver inte vara en medicin som är verkningslös utan behandlingen som sådan, det viktiga är att det inte finns någon verkningsfull del i det hela.

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

I alla fall placebo är långtifrån verkningslöst, väldigt mycket naturmedels verkan är i princip enbart placebo.
Men ändå så vill den som skrev provet nog ha svaret verkningslös.

Det är lite här mitt intresse ligger. Varför vet vi alla vad för svar den som skrev provet vill ha även om jag precis som du kan lätt argumentera för att de andra svaren är (typ) lika väl associerade med placebo. Det stör mig att jag förstår reglerna för provet men kan inte förklara vad det är som gör att placebo är rätt svar, bara att det är rätt svar.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Det är lite här mitt intresse ligger. Varför vet vi alla vad för svar den som skrev provet vill ha även om jag precis som du kan lätt argumentera för att de andra svaren är (typ) lika väl associerade med placebo. Det stör mig att jag förstår reglerna för provet men kan inte förklara vad det är som gör att placebo är rätt svar, bara att det är rätt svar.

alla fattar inte detta, och det är det som testas..

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

alla fattar inte detta, och det är det som testas..

Fast är detta inte exempel på ett mycket dålig test, då i princip ingen anger något annat än verkningslöst då det bara fanns de alternativen? De skulle ha gett ett alternativ, där man kunde förväxla placebo med placeboeffekt.
*edit*
I mitt fall så hävdade jag att placebo inte alls var verkningslöst och tänkte på placeboeffekten, jag vet inte riktigt hur de skulle ha gett för alternativ för att jag skulle ha valt annorlunda. Kanske ordet "lura", så hade det fått mig att grunna. Inte för att jag tycker ordet är bra, men för att jag inte gillade ordet verkningslöst. Alltså flera alternativ skulle kunna vara rätt, så hade jag nog där inte kryssat för verkningslös.

Skrivet av Mikael_Berglund:

Det är lite här mitt intresse ligger. Varför vet vi alla vad för svar den som skrev provet vill ha även om jag precis som du kan lätt argumentera för att de andra svaren är (typ) lika väl associerade med placebo. Det stör mig att jag förstår reglerna för provet men kan inte förklara vad det är som gör att placebo är rätt svar, bara att det är rätt svar.

Det handlar väl om våran "politiska" vilja som tar över, alltså vi vill framhäva naturmedicin som skit. Men vi vet att det inte kommer en sådan fråga på ett prov, därför väljer vi ej det alternativet om det resulterar i negativa konsekvenser för oss. (anonyma enkäter och liknande däremot)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Man ska lyssna på sin magkänsla när man skriver orddelen. Så fort man börjar tänka är det lätt att man svarar fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Det är lite här mitt intresse ligger. Varför vet vi alla vad för svar den som skrev provet vill ha även om jag precis som du kan lätt argumentera för att de andra svaren är (typ) lika väl associerade med placebo. Det stör mig att jag förstår reglerna för provet men kan inte förklara vad det är som gör att placebo är rätt svar, bara att det är rätt svar.

Är det inte bara så, som föreslagits tidigare, att du blandar ihop placebo med placeboeffekten? Det är ju inte placebot i sig som ger något effekt utan förfarandet att t.ex. ge någon ett piller. Tänk dig ett test där en grupp får placebopiller som de tar själva och den andra får placebopiller nedsmugna i sin mat så att de är ovetande om att de någonsin fått något piller. Den ena gruppen kommer då uppleva en placeboeffekt medan den andra inte gör det. Alltså är det inte placebot som har någon effekt, utan handlingen att medicinera. Placebot är alltså verkningslöst och därför är det rätt svar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Fast jag håller inte riktigt med dig Zartax. Placebo betyder ungefär "jag ska behaga". Ett sockerpiller nedsmusslat i maten borde inte kallas för placebo, även om exakt samma piller också används i placebokontrollerade studier. Jag skulle snarare säga att om det finns någon synonym begravd här, skulle det vara placebo = placeboeffekt. Jämför med nocebo. När någon säger nocebo är det ingen som tänker på några speciella sockerpiller benämnda som "nocebo". Nocebo är samma sak som noceboeffekt (negativ förväntningseffekt).

Jag har alltid tyckt att högskoleprovet är smått retarderat. Jag har fått systematiskt lägre poäng varje gång jag skrivit det och hamnar långt under medel. Jag är inte speciellt smart, men jag har svårt att tro att jag är dummare än genomsnittet och blir dummare ju mer jag läser...

Edit: Vad som efterfrågas i provet verkar ju stå klart för alla. Det är verkningslöst som "ska" vara det rätta svaret, men jag håller med trådskaparen att frågan är dum/felställd/knasig. Jag hade velat svara "f - skolverket är idioter med ordböcker". Vilket, vid närmare eftertanke, kan vara orsaken till mina genomgående låga betyg över lag...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Fast jag håller inte riktigt med dig Zartax. Placebo betyder ungefär "jag ska behaga". Ett sockerpiller nedsmusslat i maten borde inte kallas för placebo, även om exakt samma piller också används i placebokontrollerade studier. Jag skulle snarare säga att om det finns någon synonym begravd här, skulle det vara placebo = placeboeffekt. Jämför med nocebo. När någon säger nocebo är det ingen som tänker på några speciella sockerpiller benämnda som "nocebo". Nocebo är samma sak som noceboeffekt (negativ förväntningseffekt).

På latin ja. Den svenska användningen behöver inte ordagrant vara densamma. Samma sak gäller nocebo. Placebo och nocebo kan tyckas vara motsatser men behöver inte användas som det. Ett ord kan också ha flera betydelser. Beroende på sammanhang kan placebo syfta på placeboeffekten eller ett verkningslöst piller.

Skrivet av MBY:

Jag har alltid tyckt att högskoleprovet är smått retarderat. Jag har fått systematiskt lägre poäng varje gång jag skrivit det och hamnar långt under medel. Jag är inte speciellt smart, men jag har svårt att tro att jag är dummare än genomsnittet och blir dummare ju mer jag läser...

Dunning-Kruger?

Nä, ok då, det tror jag inte.

Dold text

Skrivet av MBY:

Edit: Vad som efterfrågas i provet verkar ju stå klart för alla. Det är verkningslöst som "ska" vara det rätta svaret, men jag håller med trådskaparen att frågan är dum/felställd/knasig. Jag hade velat svara "f - skolverket är idioter med ordböcker". Vilket, vid närmare eftertanke, kan vara orsaken till mina genomgående låga betyg över lag...

Fast det kanske är det som testas? Förmågan att förstå vad den andra menar när den använder ett visst ord? Inte förmågan att analysera ett ord ner till grunden av alla möjliga och omöjliga betydelser.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zartax:

På latin ja. Den svenska användningen behöver inte ordagrant vara densamma. Samma sak gäller nocebo. Placebo och nocebo kan tyckas vara motsatser men behöver inte användas som det. Ett ord kan också ha flera betydelser. Beroende på sammanhang kan placebo syfta på placeboeffekten eller ett verkningslöst piller.

Tja, jag kan ju inte riktigt argumentera emot det, eftersom det handlar om subtil språkkänsla. För mig är placebo = placeboeffekt och ett insmuget placebopiller (sockerpiller) i mat kan inte vara placebo, men jag medger att jag inte har några speciellt kraftfulla argument för det. Jag antar dock att jag inte har _fel_, men antagligen har du inte fel heller. Det är nog en fråga om subjektiv språkkänsla.

Skrivet av Zartax:

Dunning-Kruger?

Nä, ok då, det tror jag inte.

Dold text

Hehe, fullt möjligt. Hur ska jag kunna veta att det inte är det?

Skrivet av Zartax:

Fast det kanske är det som testas? Förmågan att förstå vad den andra menar när den använder ett visst ord? Inte förmågan att analysera ett ord ner till grunden av alla möjliga och omöjliga betydelser.

Jodå, du har rätt. Vi ska inte "gå asperger" över detta och märka ord. Jag hade följaktligen antagligen _inte_ svarat mitt påhittade alternativ "f". Men precis som Sentenced påpekade tidigare var detta exempel rätt beskedligt, det finns värre. Jag minns att de gånger jag skrev provet fanns det frågor där svaret verkligen inte rent strikt fanns som alternativ. Givetvis kommer jag inte ihåg några exempel, det var väl 12 år sedan jag skrev ett högskoleprov sist. Det jag minns mest var att jag kände mig väldigt förnedrad. Men jag mådde inte speciellt bra psykiskt då heller, vilket klart påverkar den kognitiva förmågan även om jag var samma "kunskapssamlarnörd" då som nu.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast

Jag är inne på samma spår som flera andra här. Placebo är inte samma sak som placeboeffekten. Placebo betyder verkningslös.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Sen jag postade den här tråden har jag inte kunnat låta bli att undersöka lite på vad folk anser placebo står för och det var rätt så intressant. De flesta som jag frågade ansåg att det var samma sak som sockerpiller. Men vissa människor beskrev placebo-effekten, speciellt en grupp läkarstudenter som jag mötte; de var helt överens om att placebo är effekten och inte pillret.

Med det sagt så får jag nog vika mig för opinionen och erkänna att det Zotamedu och Zartax etc. säger är i alla fall lika rätt i och med att nästan alla jag frågade svarade sockerpiller eller liknande och det är väl ändå så att det är användningen av ett ord som definierar det.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mikael_Berglund:

Sen jag postade den här tråden har jag inte kunnat låta bli att undersöka lite på vad folk anser placebo står för och det var rätt så intressant. De flesta som jag frågade ansåg att det var samma sak som sockerpiller. Men vissa människor beskrev placebo-effekten, speciellt en grupp läkarstudenter som jag mötte; de var helt överens om att placebo är effekten och inte pillret.

Med det sagt så får jag nog vika mig för opinionen och erkänna att det Zotamedu och Zartax etc. säger är i alla fall lika rätt i och med att nästan alla jag frågade svarade sockerpiller eller liknande och det är väl ändå så att det är användningen av ett ord som definierar det.

Du behöver inte ge vika för mig, det räcker med att du ger vika för SAOL (preparat av läkemedelstyp (t. ex. i tablettform) utan verksamma beståndsdelar). Lite lustigt att just läkarstudenter inte har bättre koll på att det är skillnad på placebo och placeboeffekten. Hur ska de då bete sig om de ska sätta upp en studie någon gång? Vad heter tabletterna som kontrollgruppen får?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Du behöver inte ge vika för mig, det räcker med att du ger vika för SAOL (preparat av läkemedelstyp (t. ex. i tablettform) utan verksamma beståndsdelar). Lite lustigt att just läkarstudenter inte har bättre koll på att det är skillnad på placebo och placeboeffekten. Hur ska de då bete sig om de ska sätta upp en studie någon gång? Vad heter tabletterna som kontrollgruppen får?

Jag har en av de jag snackar med på msn just nu och då kunde jag inte låta bli att länka ditt inlägg till honom. Hans svar var att de på läkarlinjen inte använder placebo såsom SAOL beskriver det. Ta till exempel ifall akupunktur enbart hade fungerat genom placeboeffekten, vad är placebot då? Han, liksom jag anser att det är handlingen och inte ett preparat som är placebo.

Men eftersom vi verkar vara i minoritet så jag väl ge mig, för precis som jag skrev tidigare så anser jag att ifall majoriteten anser att ett ord används på ett visst sätt så kan jag ju knappast gå runt och säga att de har fel.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mikael_Berglund:

Jag har en av de jag snackar med på msn just nu och då kunde jag inte låta bli att länka ditt inlägg till honom. Hans svar var att de på läkarlinjen inte använder placebo såsom SAOL beskriver det. Ta till exempel ifall akupunktur enbart hade fungerat genom placeboeffekten, vad är placebot då? Han, liksom jag anser att det är handlingen och inte ett preparat som är placebo.

Men eftersom vi verkar vara i minoritet så jag väl ge mig, för precis som jag skrev tidigare så anser jag att ifall majoriteten anser att ett ord används på ett visst sätt så kan jag ju knappast gå runt och säga att de har fel.

Visst kan en handling också vara placebo men det är fortfarande skillnad på placebo och placeboeffekten. Placebo är det som är verkningslöst medan placeboeffekten är det fenomen att något verkningslöst faktiskt har en effekt som den inte borde.

Ja majoriteten går efter hur det är definierat från början och inte efter hur betydelsen har blivit förvanskad i dagligt tal.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24