Permalänk
Medlem

Bygglogg: Lian Li PC-A05NB

Hejsan
Då är de flesta delarna för mitt projekt antingen hemma eller på väg så jag tänkte försöka få till en lite bygglogg.

Projektet är till en väldigt stor del inspirerat utav
http://www.sweclockers.com/galleri/5713-laines-simplicity

Bygget kommer till en början att innehålla
Processor: Intel i7 920
Moderkort: ASUS P6TD
Minne: 3*2gb corsair xms 3 1600mhz
Grafikkort: XFX AMD 6950
Nätaggregat: SEASONIC X-560

Detta kommer vara kylt utav
XSPC rx120
XSPC rx240
Vattenblock från ek och en mcp350 pump

Tanken är att allt kommer vara placerat
enligt

Vad som inte är bestämt är om jag skall ha ett radiatorgaller i toppen eller två stycken
http://djungelapa.se/product.php?id_product=221

Då har bygget satt igång

Fick chassit lite skillnad mot det nuvarande

Börjat lite smått att sleeva

Tyvärr så hade mitt moderkort hunnit ge upp när sista bilden knäpptes så nu ser bygget ut så här i väntan på nytt moderkort och cpu

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

jag gillar det chassit så det kommer bli intressant att se hur det blir men du tänker alltså kapa hål i taket för radiatorn antar jag?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

jag gillar det chassit så det kommer bli intressant att se hur det blir men du tänker alltså kapa hål i taket för radiatorn antar jag?

Jo det kommer kapas hål i taket och det är där jag försöker bestämma mig om jag skall ha ett galler eller fläktfilter

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Jo det kommer kapas hål i taket och det är där jag försöker bestämma mig om jag skall ha ett galler eller fläktfilter

glest galler, typ radiatorgrill, blir nog snyggast. och är det utblås så behövs inget filter för damm själv hade jag nog kört på den inverterade a05fnb och kört insugshål med radiator i botten, men det lät som du redan hade chassit?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

glest galler, typ radiatorgrill, blir nog snyggast. och är det utblås så behövs inget filter för damm själv hade jag nog kört på den inverterade a05fnb och kört insugshål med radiator i botten, men det lät som du redan hade chassit?

Det hade jag helt missat:p var för upptagen med att se så att allt passade att jag helt förträngde vilken riktning luften kommer gå

har redan beställt A05N verisionen och personligen gillar jag den orienteringen bättre.

Chassit borde anlända i nästa vecka om jag förstår jme rätt

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på nytt moderkort och cpu det blev ett
Asus MAXIMUS IV GENE-Z GEN3 och en 2500k

Har dock fått paket från djungelapa

Och fortsatt sleevandet

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Väntar fortfarande på nytt moderkort och cpu det blev ett
Asus MAXIMUS IV GENE-Z GEN3 och en 2500k

Har dock fått paket från djungelapa

är det maskeringstejp på fronten? vad planeras? väntar nyfiket på hårdmoddningen! ser att du flätat kablarna också, i like

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

är det maskeringstejp på fronten? vad planeras? väntar nyfiket på hårdmoddningen! ser att du flätat kablarna också, i like

Måste tyvärr göra dig besviken där har inte tänkt förändra något på fronten utan har dragit på maskeringstejp på samtliga ytor som ligger och skräpar i olika hörn utav rummet för att minska risken för repor.

Och eftersom det är mitt huvudsystem som håller på att byggas i tvingar skolan mig att först och främst få ihop ett fungerande system igen. Därefter kommer det troligtvis bli åtminstonne ett fönster och så skall jag försöka mig på att hitta någon bättre lösning för hårddisken

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

oki doki, men om du bara ska ha en hårddisk så hade jag satt den i en himuro i en 5,25-plats, så kan hårddiskburen utelämnas

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Då har jag äntligen fått hem ett moderkort och en processor. Så nu har jag stoppat ihop ett fungerande system

Och som det ser ut nu kommer det bli ett mindre avbrott i bygget då plugget tar överhanden.

Målet är dock att försöka få till ett fönster och i den vevan sleava iallafall pci-e kablar och byta slangarna till någon mer passande färg

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en liten update:
Har blivit mycket plugg nu det senaste men det får man kanske ta när man valt att läsa 150%:p

Men jag har iallfall pillat ihop en strömkontroller till pumpen och flyttat ner hårddisken till original buren vilket låter mig ha en dvd läsare

Prylen bygger på en lm350 som skall klara att driva 3A vilket gör att jag har gott om overhead till pumpens 1A

Just nu ser det tyvärr trångt och stökigt ut i chassit men detta ska förhoppningsvis förbättras när jag har tid att sleeva kablar och så skall jag byta riktning på vattenflödet och i den vevan passa på att byta ut de blåa slangarna till svarta

Tanken är att försöka få tid till att bygga kanal två på strömkontroller med 5 fläktplatser och koppla samtliga fläktar till den och när tid finns börja sleeva ström kablar

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Då har jag fått tummen ur och bytt ut de blå slangarna. Passade även på att ta bort 120mm radiatorn för att få lite mer plats i lådan

Men jag är fortfarande inte helt nöjd med pumpen som ger ifrån sig väldigt mycket ljud så jag skall se om jag kan hitta någon mer passande pump.
Har funderat på en http://www.coolingstuff.se/p/585/alphacool-dc-lt-12v-pump som verkar vara tillräcklig för mitt system.

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att snygga till spänningsregulatorn något och förbereda för fas 2 (löda dit en till regulator och styra fläktar med)

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Skrivet av zenjin:

Då har jag fått tummen ur och bytt ut de blå slangarna. Passade även på att ta bort 120mm radiatorn för att få lite mer plats i lådan

http://i.imgur.com/K0EDa.jpg

Men jag är fortfarande inte helt nöjd med pumpen som ger ifrån sig väldigt mycket ljud så jag skall se om jag kan hitta någon mer passande pump.
Har funderat på en http://www.coolingstuff.se/p/585/alphacool-dc-lt-12v-pump som verkar vara tillräcklig för mitt system.

Har du skruvat fast pumpen genom skumgummiplattan? Jag fäste min pump (likadan fast med en topp utan reservoar) med självhäftande kardborrband på en fastklistrad dämpmatta. Fick den i princip helt ljudlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Har du skruvat fast pumpen genom skumgummiplattan? Jag fäste min pump (likadan fast med en topp utan reservoar) med självhäftande kardborrband på en fastklistrad dämpmatta. Fick den i princip helt ljudlös.

Problemet jag har verkar dock inte komma från vibrationer mot chassit utan det är snarare rena pump ljud. Då nivån inte ändras när jag lyfter pumpen från chassit. Och som det är nu så står pumpen löst på skumgummi plattan men tack för tipset och jag ska undersöka om det går att modifiera placeringen på något sätt för att minska ljudet

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Skrivet av zenjin:

Problemet jag har verkar dock inte komma från vibrationer mot chassit utan det är snarare rena pump ljud. Då nivån inte ändras när jag lyfter pumpen från chassit. Och som det är nu så står pumpen löst på skumgummi plattan men tack för tipset och jag ska undersöka om det går att modifiera placeringen på något sätt för att minska ljudet

Har du testat den utan den påsittande reservoaren (om det går) för jag kan inte höra min pump på mer än max 20cm avstånd om den inte får sprida vidare sina vibrationer. Jag skulle gissa på att det antingen är reservoaren som skramlar beroende på hur den sitter eller nått fel på din pump om den låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Har du testat den utan den påsittande reservoaren (om det går) för jag kan inte höra min pump på mer än max 20cm avstånd om den inte får sprida vidare sina vibrationer. Jag skulle gissa på att det antingen är reservoaren som skramlar beroende på hur den sitter eller nått fel på din pump om den låter.

Har du 18watts varianten eller 10wattaren? Jag har här 18watts varianten och den hörs mer en tex mina gentle typhoon på 600rpm.
Men det skulle kunna vara monteringen tyvärr har jag för tillfället svårt att testa utan reservoaren då jag inte har någon lös reservoar att ersätta den med. Men jag ska definitivt testa att montera om den

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om du redan sett, men här kanske du kan hämta mer inspiration:
http://www.million-dollar-pc.com/systems-2009/lian-li/a05-xie...

Gillar verkligen A05n, så jäkla stiligt chassi!

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av zenjin:

Har du 18watts varianten eller 10wattaren? Jag har här 18watts varianten och den hörs mer en tex mina gentle typhoon på 600rpm.
Men det skulle kunna vara monteringen tyvärr har jag för tillfället svårt att testa utan reservoaren då jag inte har någon lös reservoar att ersätta den med. Men jag ska definitivt testa att montera om den

Det stod i din beskrivning att du har en mcp350 pump vilken är 10W så antog att du hade den (18Wattaren heter mcp355 om jag inte är helt ute och cyklar). Är 10W jag har själv och skulle aldrig ens funderat på att köpa den kraftigare pga ljudnivån.

Dock finns det got om guider om hur man gör om sin mcp350 till en mcp355 med lite enkelt löddande så borde gå lika bra att göra om en 355 till 350?
Ett exempel på en guide, finns många fler.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/guides-how-tos/27034-how...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det stod i din beskrivning att du har en mcp350 pump vilken är 10W så antog att du hade den (18Wattaren heter mcp355 om jag inte är helt ute och cyklar). Är 10W jag har själv och skulle aldrig ens funderat på att köpa den kraftigare pga ljudnivån.

Dock finns det got om guider om hur man gör om sin mcp350 till en mcp355 med lite enkelt löddande så borde gå lika bra att göra om en 355 till 350?
Ett exempel på en guide, finns många fler.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/guides-how-tos/27034-how...

Det kan vara så jag kontrollerade min beställning igen och jag ska mycket riktigt ha mcp 350 modellen men jag har slutit mig till att min verkar vara 18wattare på grund utav varvtalet som hamnar runt 4500rpm i original utförandet

Och den verkar inte riktigt stämma överens med den "mod"bara versionen vilket gör mig lite förvirrad.

Men om du skulle kunna kolla vad har du för varvtal på din 10 watts version?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Och den verkar inte riktigt stämma överens med den "mod"bara versionen vilket gör mig lite förvirrad.

Men om du skulle kunna kolla vad har du för varvtal på din 10 watts version?

Det där är den nyare versionen vilken inte kan modifieras mellan 10 / 18 Watt.

Permalänk
Skrivet av zenjin:

Det kan vara så jag kontrollerade min beställning igen och jag ska mycket riktigt ha mcp 350 modellen men jag har slutit mig till att min verkar vara 18wattare på grund utav varvtalet som hamnar runt 4500rpm i original utförandet

http://i.imgur.com/JJ6DM.jpg

Och den verkar inte riktigt stämma överens med den "mod"bara versionen vilket gör mig lite förvirrad.

Men om du skulle kunna kolla vad har du för varvtal på din 10 watts version?

Min 350 ligger på ungefär 3800-3900rpm.

Enligt den här tråden ska en 350 ligga på ungefär 3800rpm och en 355 ligga på runt 4500 rpm. Verkar onekligen som du fått fel pump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Min 350 ligger på ungefär 3800-3900rpm.

Enligt den här tråden ska en 350 ligga på ungefär 3800rpm och en 355 ligga på runt 4500 rpm. Verkar onekligen som du fått fel pump.

Jobbigt att jag beställt den direkt från ek:p får se om dom står för frakten annars får jag helt enkelt leva med att jag måste ha en spänningsregulator

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Då har jag lyckats beställa mig en radiatorgaller och slipper se den fula kanten

Visa signatur

Återkommer om den saken....