Hur hemsk är en standardkylare?

Permalänk

Hur hemsk är en standardkylare?

Jag köpte Battlefield 3 i går och spelade lite först i dag. Då jag i nuläget sitter med ett Radeon 5770, som inte ens presterar tillfredsställande på low-inställningar i BF3, tänkte jag därför slå till med ett litet hets köp av ett Radeon 7970 eller ett GTX 680 på måndag – så att jag slipper att spela BF3 med dessa värdelösa inställningar.

Hur som helst, är det värt att köpa ett grafikkort med en standardkylare eller tenderar de till att ge ifrån sig hemska oljud vid load? Radeon 7970 är jag tveksam till om jag vill köpa, främst då tillgången till dem är så värdelös. Ett GTX 680 verkar mer lockande, dock måste man ju vänta ett bra tag innan det kommer att dyka upp varianter med bättre kylning – och man kommer behöva vänta ännu längre innan det dyker upp recensioner om dessa korten och dess kylare som man då kan läsa och dra slutsatser ifrån...

Vad skulle ni själva gjort? Att köpa någonting för 5000~, kronor som jag senare skulle kunna ångra, skulle göra mig självmordsbenägen.

Permalänk

Köp eftermarkandskylare:) Visst det kan vara jobbigt att vänta men om du vill gamea utan ett konstant irrriterande surr i bakgrunden så är det värt det.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

Jag tycker att du ska vänta. Nu när Nvidia har lanserat 680 så kommer det bli ett priskrig mellan dem och Amd. Dessutom så finns det just nu bara referens modeller från Nvidia.

Sen så är 680 ett snabbare kort så det är nog det du bör satsa på

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk

Köp ett 680 nu och montera på en ny kylare från Arctic Cooling när de släpper sin trippelfläkt till detta kort.

Permalänk
Medlem

Kortet ska tydligen inte låta mycket enligt han här:

http://www.youtube.com/watch?list=UU_SN80_V2GymyCWM2oTYTeg&fe...

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Referenskylaren på tex radeon 7970 och geforce 680 kan till och med vara att föredra, beroende på hur ditt chassi ser ut.

Referenskylaren puttar ut luft ur chassit. Kylare såsom Twin Frozr fördelar varmluften i ditt chassi - vilket kan höja temperaturen. Då blir din CPU varm, varpå den börjar snurra snabbare och väsnas mera, tillsammans med alla andra fläktar i burken.

Har du ett luftigt chassi med bra luftgenomströmning så kommer du att få en lägre ljudnivå med tex Arctic Cooling eller Twin Frozr. Alternativet är att ha ett väl isolerat chassi och en kylning (såsom referenskylaren på ovan nämnda grafikkort) som blåser ut varmluften ur chassit. Temperaturen i chassit blir då lägre, varpå fläktarna kan ställas in på betydligt lägre varvtal.

Många recensioner av grafikkort görs i öppen testmiljö, ofta helt utan chassi (vilket är fullt förståelig, eftersom den som utför testet inte gärna vill öppna och stänga ett chassi gång på gång för att knöla in ett nytt grafikkort). Det brukar vara en extremt orättvis testmiljö till referenskylarens nackdel.

Permalänk

Tjenare, sitter med gtx 680 sli system. Bästa referenskylare jag varit med om. Satt med gtx 480 innan, värsta kylare som någonsin funnits. Gtx 480 kom upp till 71 dba och gtx 680 kommer upp till 42 dba. Att köpa en eftermarknadskylare till gtx 680 anser jag är bara slöseri med pengar och allmänt korkat att göra. Speciellt när de har gjort en sån tyst kylare och som dessutom blåser ut värmen ur chassit, istället för som dyra eftermarknadskort gör, vispar runt värmen som grädde i en skål i chassit.

Trust me, du kommer inte bli besviken på referenskylaren.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Ångersrätten är din vän!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Måste säga att gtx680 referens är mycket tyst. I jämförelse med andra kort. Så nej den suger inte hestb....

Dock så går mitt upp i 77 grader när jag lirar BF3. Lite högt då mina HD5850 jag hade tidigare höll sig under 60.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

antar att standardkylare = referensdesign i detta fallet.
Jag skulle helt klart rekommendera dig att vänta tills asus direct cut kylarna finns på korten (om de inte redan finns).

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Skrivet av Wittmann:

Referenskylaren på tex radeon 7970 och geforce 680 kan till och med vara att föredra, beroende på hur ditt chassi ser ut.

Referenskylaren puttar ut luft ur chassit. Kylare såsom Twin Frozr fördelar varmluften i ditt chassi - vilket kan höja temperaturen. Då blir din CPU varm, varpå den börjar snurra snabbare och väsnas mera, tillsammans med alla andra fläktar i burken.

Har du ett luftigt chassi med bra luftgenomströmning så kommer du att få en lägre ljudnivå med tex Arctic Cooling eller Twin Frozr. Alternativet är att ha ett väl isolerat chassi och en kylning (såsom referenskylaren på ovan nämnda grafikkort) som blåser ut varmluften ur chassit. Temperaturen i chassit blir då lägre, varpå fläktarna kan ställas in på betydligt lägre varvtal.

Många recensioner av grafikkort görs i öppen testmiljö, ofta helt utan chassi (vilket är fullt förståelig, eftersom den som utför testet inte gärna vill öppna och stänga ett chassi gång på gång för att knöla in ett nytt grafikkort). Det brukar vara en extremt orättvis testmiljö till referenskylarens nackdel.

Alternativen som finns är ju dessa:

  • Köra med referenskylaren, ens övriga fläktar kommer att gå på låg RPM medan grafikkortet däremot körs på hög RPM

  • Köra med en eftermarknadskylare, ens övriga fläktar kommer möjligtvis att gå i ett strax högre RPM medan grafikkortet körs på låg RPM

Så i slutändan kvittar det vad man väljer, om man nu ska lita på din beskrivning och bara gå efter ljudnivå. Jag har dock bra luftgenomströmning i mitt chassi, och då jag helst inte vill att grafikkortet ska närma sig temperaturer i stil med 80 grader så väntar jag nog på ett Asus GTX 680 Direct CU II.

Skrivet av tednasadator:

Trust me, du kommer inte bli besviken på referenskylaren.

Möjligtvis inte besviken, men jag tror att jag kommer bli betydligt mycket mer nöjd med en respektabel eftermarknadskylare.

Skrivet av bondenpaavo:

Måste säga att gtx680 referens är mycket tyst. I jämförelse med andra kort. Så nej den suger inte hestb....

Dock så går mitt upp i 77 grader när jag lirar BF3. Lite högt då mina HD5850 jag hade tidigare höll sig under 60.

Det är just det som jag vill undvika, att nå så höga temperaturer alltså. Dessutom vore det trevligt att ligga relativt lågt även vid vila.

Skrivet av Buffer:

Jag skulle helt klart rekommendera dig att vänta tills asus direct cut kylarna finns på korten (om de inte redan finns).

Yes, det är det som jag väntar olidligt på!

Permalänk
Medlem

Är du för otålig så kan du alltid köpa ett grafikkort och slänga på en tredjepartskylare. Jag kör med Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus II på mitt kort och den kylaren är galet tyst! Men du förlorar antagligen garantin på kortet när du byter kylare...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Jag köpte Battlefield 3 i går och spelade lite först i dag. Då jag i nuläget sitter med ett Radeon 5770, som inte ens presterar tillfredsställande på low-inställningar i BF3, tänkte jag därför slå till med ett litet hets köp av ett Radeon 7970 eller ett GTX 680 på måndag – så att jag slipper att spela BF3 med dessa värdelösa inställningar.

Hur som helst, är det värt att köpa ett grafikkort med en standardkylare eller tenderar de till att ge ifrån sig hemska oljud vid load? Radeon 7970 är jag tveksam till om jag vill köpa, främst då tillgången till dem är så värdelös. Ett GTX 680 verkar mer lockande, dock måste man ju vänta ett bra tag innan det kommer att dyka upp varianter med bättre kylning – och man kommer behöva vänta ännu längre innan det dyker upp recensioner om dessa korten och dess kylare som man då kan läsa och dra slutsatser ifrån...

Vad skulle ni själva gjort? Att köpa någonting för 5000~, kronor som jag senare skulle kunna ångra, skulle göra mig självmordsbenägen.

Varför måste du köpa det allra bästa ? Ett kort från mellansegmentet skulle köra spelet fint i medium eller high.

Permalänk
Skrivet av Bf3sjutarkillen:

Varför måste du köpa det allra bästa ? Ett kort från mellansegmentet skulle köra spelet fint i medium eller high.

För att jag inte vill tumma på kvaliteten, och att hoppa från ett Radeon HD 5770 till ett GeForce GTX 680 vore en underbar uppgradering. Från att spela BF3 @ low vid 1280*720 med 40~ FPS till att kunna spela BF3 @ high vid 1920*1080 med 100~ FPS.

Permalänk
Medlem

Referens brukar vara helt ok kylare, sen kommer ju inte kortet jobba 100% konstant så du kommer ju inte bli störd av ljudet.

Om du mot förmodan hatar det köper du tredjepart. Tycker inte du ska vänta. Ibland suger ju typ EVGA:s specialkylare ändå, känns ju som en chansning. Enda "special"-kylaren jag gillat av alla jag haft är Asus DirectCU-2, däremot var Gigabytes Windforce var en pina.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag köpte Battlefield 3 i går och spelade lite först i dag. Då jag i nuläget sitter med ett Radeon 5770, som inte ens presterar tillfredsställande på low-inställningar i BF3, tänkte jag därför slå till med ett litet hets köp av ett Radeon 7970 eller ett GTX 680 på måndag – så att jag slipper att spela BF3 med dessa värdelösa inställningar.

Hur som helst, är det värt att köpa ett grafikkort med en standardkylare eller tenderar de till att ge ifrån sig hemska oljud vid load? Radeon 7970 är jag tveksam till om jag vill köpa, främst då tillgången till dem är så värdelös. Ett GTX 680 verkar mer lockande, dock måste man ju vänta ett bra tag innan det kommer att dyka upp varianter med bättre kylning – och man kommer behöva vänta ännu längre innan det dyker upp recensioner om dessa korten och dess kylare som man då kan läsa och dra slutsatser ifrån...

Vad skulle ni själva gjort? Att köpa någonting för 5000~, kronor som jag senare skulle kunna ångra, skulle göra mig självmordsbenägen.

På videon Sweclockers la ut från mässan på Dustin Expo så snackade dem med en kille från Gigabyte och han sa att Gtx 680 med deras egna Windforce kylare skulle komma ut under nästa vecka

Permalänk

Någon skrev 77grader där upp, det är inte farligt mycket precis...
Men vänta till MSI eller asus släpper sina kylare om du har bra vent i ditt chassi, (framförallt en bra CPU kylare) annars kan du köra på ett med referens från tex evga (pga bra och lång garanti) nackdelen med referens är ju att dom låter mer (inte mycket) och ingen kylare du ska ha om du ska klocka det en hel del... Fördelen är ju att du blir av med en hel del varmluft från chassit också:) lycka till!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Sitter på 2st gtx 580 från EVGA med ref kylare, översta kortet går aldrig över 75grader och fläktarna ligger mellan 30-40% har någon gång kommit upp i 80grader efter ett lanparty med 12 timmars bf3ande i ett lökigt rum på 12kvm! så skulle nog slå till nu på ett 680.

PS: det undre kortet går aldrig över 67 grader!

Visa signatur

Moderkort:MSI P67A-GD65 REV B3 CPU:Intel Core i5 2500K @ 3.8GhzKYLARE:Cooler Master Hyper 212 PLUS RAM:Corsair 16GB 4x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE GPU:EVGA GeForce GTX 580 3072MB SLI Nätagg:Corsair HX 850W 80+ Chassi:Corsair Carbide 400R Svart HDD:1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Om du mot förmodan hatar det köper du tredjepart. Tycker inte du ska vänta. Ibland suger ju typ EVGA:s specialkylare ändå, känns ju som en chansning. Enda "special"-kylaren jag gillat av alla jag haft är Asus DirectCU-2, däremot var Gigabytes Windforce var en pina.

Yes, det är ett Asus med Direct CU II-kylaren som jag är inställd på att köpa så fort det kommer ut.

Skrivet av Fille88:

På videon Sweclockers la ut från mässan på Dustin Expo så snackade dem med en kille från Gigabyte och han sa att Gtx 680 med deras egna Windforce kylare skulle komma ut under nästa vecka

Mjo, jag vet. Dock har jag hört negativa saker om ljudet från Windforce-kylaren, DCUII verkar bäst efter att ha gjort en del research under de senaste veckorna.

Skrivet av Failbygge:

Någon skrev 77grader där upp, det är inte farligt mycket precis...

Farligt? Nej. Men desto lägre desto bättre. 77 grader vid belastning är lite i överkant för min smak.

Skrivet av Failbygge:

Men vänta till MSI eller asus släpper sina kylare om du har bra vent i ditt chassi, (framförallt en bra CPU kylare) annars kan du köra på ett med referens från tex evga (pga bra och lång garanti) nackdelen med referens är ju att dom låter mer (inte mycket) och ingen kylare du ska ha om du ska klocka det en hel del... Fördelen är ju att du blir av med en hel del varmluft från chassit också:) lycka till!

Yes, jag har bra luftflöde i mitt chassi så det ska nog inte vara någon fara med ett grafikkort som dumpar sin värme ut i chassit.

Skrivet av Bobbzor:

Sitter på 2st gtx 580 från EVGA med ref kylare, översta kortet går aldrig över 75grader och fläktarna ligger mellan 30-40% har någon gång kommit upp i 80grader efter ett lanparty med 12 timmars bf3ande i ett lökigt rum på 12kvm! så skulle nog slå till nu på ett 680.

PS: det undre kortet går aldrig över 67 grader!

Varför inte höja fläktarnas RPM så att dina temperaturer dyker lite? 30-40 % fläkthastighet låter som en skum "temperatur vs. ljud"-kompromiss som jag nog aldrig hade gjort.

Permalänk

Dagens grafikkort klarar höga temp, en kille här på forumet körde på ett 7970 i 92+grader, det funkar fortfarande, jag kör CF 7970 ligger på det översta kortet i 70+grader med fläkten på "low". Men 680 kanske klarar mindre, sen har du så rätt så det är en smak sak:)
Vänta till asus dc2 liknade kylare kommer till gtx 680, sen får du kanske skaffa bra CPU kylare och chassi fläktar om du inte har det redan?
Bara tips, kanske låter som jag "hackar" på dig lite nu men är icke så.

Sen om man har referenskylare på gtx 580 eller 7970 (haft båda men inte 680 så kan inte säga något om den men folk säger den är lite bättre) så om du har fläkten över 35-40% så låter det en hel del och över 45-50% fan speed är det extremt svårspelat enligt mig då jag är ganska ljuskänslig...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Vänta till asus dc2 liknade kylare kommer till gtx 680, sen får du kanske skaffa bra CPU kylare och chassi fläktar om du inte har det redan?

Jadå! Jag har en Noctua NH-U12P SE2 som kyler min processor utomordentligt och så har jag 3 stycken Noctua NF-P12, 2 stycken Noctua NF-P14 FLX och en Fractal Design Silent Series 140 mm, som dock snart ska bli utbytt emot ännu en Noctua NF-P14 FLX.

Skrivet av Failbygge:

Bara tips, kanske låter som jag "hackar" på dig lite nu men är icke så.

Det är ingen fara, bara kul att få tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag köpte Battlefield 3 i går och spelade lite först i dag. Då jag i nuläget sitter med ett Radeon 5770, som inte ens presterar tillfredsställande på low-inställningar i BF3, tänkte jag därför slå till med ett litet hets köp av ett Radeon 7970 eller ett GTX 680 på måndag – så att jag slipper att spela BF3 med dessa värdelösa inställningar.

Hur som helst, är det värt att köpa ett grafikkort med en standardkylare eller tenderar de till att ge ifrån sig hemska oljud vid load? Radeon 7970 är jag tveksam till om jag vill köpa, främst då tillgången till dem är så värdelös. Ett GTX 680 verkar mer lockande, dock måste man ju vänta ett bra tag innan det kommer att dyka upp varianter med bättre kylning – och man kommer behöva vänta ännu längre innan det dyker upp recensioner om dessa korten och dess kylare som man då kan läsa och dra slutsatser ifrån...

Vad skulle ni själva gjort? Att köpa någonting för 5000~, kronor som jag senare skulle kunna ångra, skulle göra mig självmordsbenägen.

Vad har du för system i övrigt?

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

E det bara jag som föredrar vanliga referenskort. De tar inte en massa plats, slipper att rengöra två eller 3 fläktar samt kylaren. bara plocka av locket på referenskortet å plocka bort dammet med en tops där det samlar sig. Klart.

siktar alltid på ett grafikkort av referenstyp när jag köper ett. Visst om jag ser att ett kort med en magiskkylare som gör att jag får ca 100% mer prestanda å inget oljud då tar jag det. men än så länge har jag inte märkt ofantliga skillnader på vare sig referenskort eller kort med 3epartkylare.

jämför 8800gtx, gtx 470, gtx 680(referens) mot gigabyte 460 soc å asus gtx 580 cui II(eller vad det nu kallas) som har egna lösningar på kylaren och som enligt mig gör mer skada än nytta. Det mesta e ju ex värmen som virvlar runt i lådan å allt det dammet som kan lägga sig som en hinna över hela kylaren.

Glömde tillägga även kollat å jämfört mot kompisens xfx 7970 black edition(något)å då får vi samma temp ungefär. kompisen får ca 75 med sitt i bf3 å det ligger även mitt referens gigabajs 680 på. Mitt förra gigabyte 470 låg på ca 89 men inte lät det fasligt mycket, var tvungen att använda afterburner för att kortet skulle låta som ett jetplan men då sjönk tempen till mer behagliga 66grader istället @850mhz. så var inte rädd för ett REFERENS-kort av nyare slag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Pontraz:

Vad har du för system i övrigt?

Intel i7 2600 @ 3,4 GHz, 8 GB RAM-minne och en Intel 510 Series 120 GB-SSD. Hur så?

Skrivet av DST:

E det bara jag som föredrar vanliga referenskort. De tar inte en massa plats, slipper att rengöra två eller 3 fläktar samt kylaren. bara plocka av locket på referenskortet å plocka bort dammet med en tops där det samlar sig. Klart.

Hur ofta behöver man rengöra fläktar till GPU & CPU egentligen? Mitt Define R3-chassi har dammfilter framför alla insugsfläktar, så det är det enda dammet jag behöver oroa mig för. Klart att det kommer in damm i chassit också, men det är såpass lite att de fläktarna och kylflänsarna inne i chassit behövs rengöras väldigt sällan.

Skrivet av DST:

siktar alltid på ett grafikkort av referenstyp när jag köper ett. Visst om jag ser att ett kort med en magiskkylare som gör att jag får ca 100% mer prestanda å inget oljud då tar jag det. men än så länge har jag inte märkt ofantliga skillnader på vare sig referenskort eller kort med en 3epartkylare.

De största fördelarna är lite mer påkostade komponenter (hos vissa kort), lägre temperaturer och att de korten oftast är tystare.

Dessutom har en större fläkt inte alls lika lätt för att låta så högfrekvent och irriterande som en liten fläkt har – en sådan som finns på grafikkorts referensmodeller.

Permalänk
Medlem

sant, men ärligt talat så har jag inte störts mycket av en refernsfläkt inte på normal hastighet iaf. värre e det me de dära slutna vattenkylsystemen om man har ett sådant i sitt sys tillsammans med sitt tysta graffe.

Det dära rasslande ljudet från imppellern e så heeeemmmmsssskktt ...
Letade efter ordet länge men eftersom man e gammel å säkert småsenil, men det kom till slut

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

ta ett nu å som vissa säger så kan du jue ångra köpet om det inte faller dig i smaken.

Jag hade gärna gjort det, dock känns det dumt då jag väldigt mycket hellre vill ha ett 680 med en Direct CU II-kylare. Jag får helt enkelt hålla lite extra hårt om plånboken och hoppas att Asus skyndar sig...

Permalänk
Medlem

haha, tog bort den meningen pga jag faktiskt fördedrar hd 7970 framför ett 680. Känns typ mer som ett highend kort med mer minne å högre minnesbuss. köpte ett gtx 680 för att jämföra med polarens 7970 å efter lite tester å så e det hugget som stucket vilket man tar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Lasse468:

Dock har jag fullständigt slutat att kolla på diagram gällande ljudnivåer. Dels är de irrelevanta då en fläkt med högre ljudnivå kan ha ett mycket behagligare ljud än en fläkt med lägre ljudnivå, och det här är ingenting som går att mäta, och dels för att decibel-värdet sällan stämmer särskilt bra. En kylare som totalförlorar ett sådant test kan också vara den kylaren som är mest behaglig att lyssna på och därav uppfattas som tystast. Så nej tack, sådana här ljudtester som går ut på att jämföra siffror åker i papperskorgen för min del.

Mina Noctua-fläktar, som exempel, är betydligt mer högljudda än mina Fractal Design-fläktar men Noctua-fläktarna ger ifrån sig ett ljud som är mycket mer behagligt!

Permalänk
Medlem

Mitt 680 steg upp till 56% fläkthastighet när jag körde Unigine Benchmark häromdagen men till min förvåning hörs det knappt och ljudet är ett trevligt litet blåsljud och inte det vinande som mina f.d. 5850 lät vid 40% fläkthastighet.

Men visst är eftermarknadskylare alltid ett bättre alternativ mest för att du kan överklocka det men ändå bibehålla låga temps och låg fläkthastighet i jämförelse med ett kort som kör referensfläkten. Kan tänka mig att 680n låter lite mer när den överklockats.

Notera dock att Powerboost tillför ca 100MHz och ändå låter det inte alls farligt vilket betyder att man nog kan överklocka referenskortet en del utan att det vrålar allt för mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9