XFX 7950 black, fan issues...

Permalänk
Medlem

XFX 7950 black, fan issues...

Hej

Jag har graffikkortet i rubriken. Problemet ar at flakten varvar upp och ned hela tiden vid idle. Små korta uppvarvningar, paus I några sekunder sen borjar det på nytt. Varfor ar det så? Ingen graffikkort jag har haft tidligare har gjort så.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

gjorde mina förra kort också, pendlade mellan tex. 44 grader och 45 grader och vid 45 grader höjde den till 40% fläkt hastighet och vid 44 gick den ned till 20% igen, osv. (inga exakta nummer då jag ej kommer ihåg men för att ge ett exempel på det)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ok. Kan man justera på dette på något satt?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Ok. Kan man justera på dette på något satt?

Skapa en egen fläktkurva med MSI Afterburner.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Ok. Kan man justera på dette på något satt?

pilla lite i AMD overdrive, du hittar nog något

Permalänk
Medlem

köp ett vatten block

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elit 430, PSU: Silver Power sp-ss500, Moderkort: MSI B75MA-P45, CPU: I7 3770 3,4 ghz, GPU: Gigabyte Gtx 760 Windforce x3, 16 gb Ram, SSD: Kingston HyperX 3K 240GB, HDD: WD Caviar Green 500GB.

Permalänk
Skrivet av era909:

Skapa en egen fläktkurva med MSI Afterburner.

mycket enkelt att göra också

+1 ej tillåtet, finns numera även ingen anledning iom "gilla"
Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Ok. Kan man justera på dette på något satt?

Enklast är som era909 och Schumplan sa att ladda ner MSI Afterburner ( fungerar fastän kortet inte är MSI ) och ställa in en egen fläktprofil. Då kan du själv bestämma vid vilken temperatur fläkten ska öka. Du kan sätta ett fast värde i CCC också men fördelen med att använda en egen fläktprofil är att du får en gradvis ökning som troligtvis kommer vara mindre störande.

Att köpa vattenkylning känns lite överdrivet.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

Vattenkylning löser problemet men, det låter lite omständigt just nu.

Tack för fläktprofiltipset, skal prova det!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Har provat med MSI afterburner och skapa en fläkprofil men det funkar inte ... problemet dyker upp när skärmen går i dvala.

Fläkten på grafikkortet varvar upp och ned, upp och ned upp och ned ... frugan undrar när jag skal fixa problemet. Hehe... kanske jag skal säga til henne: Nej ojdå, jag måste nog köpa ett nytt grafikkort?

Näe... please help !

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wigra:

köp ett vatten block

Du menar is då för vatten kommer inte i block?

Särskrivning: Vattenblock heter det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)