Permalänk
Rekordmedlem

Om man inte håller på med bildbehandlig så är en spyder ok, den är rimligt dyr o bra nog för att få det bättre, men har man foto som hobby och ska kalibrera hela vägen så kör man nått bättre, man får skaffa kalibrator efter behovet, och en spyder gör ett bra jobb för pengarna och skillnaderna är inte så stora jämfört med en pro kalibrerad skärm om man bara ser på en skärm, det kan kanske bero på att jag haft tur med hur skärmarna uppfört sig, men jag tror man klarar sig långt med en spyder om man enbart ska ha bättre bild på skärmen och det har iallafall inte varit stora skillnader för mig när jag provat med andra bättre sensorer och gäller det tn panelar så är de ändå ganska hopplösa genom sin grundkonstruktion, man blir ändå aldrig nöjd med hur de ser ut oavsett vilken kalibrator man kör med och man kan justera i evigheter och kommer sedan på att man får begränsa sig för man kan oftast inte få allt bra samtidigt på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

och gäller det tn panelar så är de ändå ganska hopplösa genom sin grundkonstruktion, man blir ändå aldrig nöjd med hur de ser ut oavsett vilken kalibrator man kör med och man kan justera i evigheter och kommer sedan på att man får begränsa sig för man kan oftast inte få allt bra samtidigt på dem.

Och skulle man mot förmodan få till det, och tänker "skönt" och lutar sig bakåt i stolen!! då är man vips OFF igen

Just det problemet är det som jag tycker är absolut skönast med IPS skärmen jämfört med mina gamla TN skärmar.

Permalänk

Jag köpte en Spyder 4 Elite idag och har kört min första kalibrering. Jag har bifogat lite resultatbilder nedan och det vore intressant att få lite kommentarer om resultatet från er som har lite mer erfarenhet av kalibrering.

Det jag märker själv när jag switchar mellan före och efter kalibrering i Spyder programvaran är att bilden har en klart blåviolett ton innan kalibrering och ser mycket mer balanserad och "lugn" ut efter kalibrering. Vad som är lite komiskt är att den blå-violetta tonen har jag överhuvudtaget inte ens märkt tidigare men nu när jag kan jämföra är den väldigt tydlig.

Här är resultat bilderna:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Innan jag köpte min IPS skärm, tycker jag spyder 3 var helt ok. Det var när jag höjde ribban ytterligare och började finlira som jag skaffade colormunki photo.

Men det var också en annan anledning. colormunki photo har inbyggd belysning och kan profilera skrivare också - det kan inte spyder 3 eller 4. Datacolor har en separat produkt för det som heter spyder PRINT. Köper man både säg spyder 4 ELITE + spyder 4 PRINT, så blir det lika mycket pengar eller mer, som colormunki photo - en spektrometer som gör allt i ett.

Så om du ändå tänker köpa en skrivarprofileringsverktyd senare, så kan man tänka till innan.

Dessutom köpte jag från scandinavian photo min colormunki och där ingick en colorcheker passport for kamera profilering.

Så även om colormunki photo var dyr - är det 3 verktyg i ett; skärmkalibrering och profilering, skrivarprofilering, kameraprofilering. Eftersom jag är intresserad av hela kedjan så räcker det inte att kalibrera skärmen utan jag måste även kalibrera skrivaren.

Dock så tror jag säkert att du blir nöjd med spyder 4 eller 3! jag bara delar med mig av mina petigheter.

Ang agryll http://dispcalgui.hoech.net/#instruments som jag tipsade om tidigare och som mabuse tipsade om igen så är jag osäker på om den fungerar med spyder 4. Den stöder definitivt spyder 3, men oklart om den ännu uppdaterats för att stöda nya spyder 3. Spyder 4 står ej lista som supported hardware. Men kör du datacolors egen programvaran finns ingen anledning att välja 3 framför 4.

Jag har snabbtestat Argyll+dispcalGUI och den stöder Spyder 4. Jag måste läsa på lite mer märker jag eftersom jag är osäker på alla inställningar och skillnaden mellan kalibrering och profilering men här kommer en skärmdump på vad jag har lyckats med hittils:

Sen är ju frågan vilken av programvarorna jag ska satsa på i fortsättningen, Argyll+dispcalGUI eller Spyder4Elite?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag köpte en Spyder 4 Elite idag och har kört min första kalibrering. Jag har bifogat lite resultatbilder nedan och det vore intressant att få lite kommentarer om resultatet från er som har lite mer erfarenhet av kalibrering.

Det jag märker själv när jag switchar mellan före och efter kalibrering i Spyder programvaran är att bilden har en klart blåviolett ton innan kalibrering och ser mycket mer balanserad och "lugn" ut efter kalibrering. Vad som är lite komiskt är att den blå-violetta tonen har jag överhuvudtaget inte ens märkt tidigare men nu när jag kan jämföra är den väldigt tydlig.

Här är resultat bilderna:

http://img809.imageshack.us/img809/2249/srgbcoverage.jpg

http://img3.imageshack.us/img3/1959/informationwt.jpg

http://img545.imageshack.us/img545/550/redcurve.jpg

http://img24.imageshack.us/img24/2960/greencurve.jpg

http://img259.imageshack.us/img259/4378/bluecurve.jpg

http://img651.imageshack.us/img651/8813/ntsccoverage.jpg

http://img824.imageshack.us/img824/615/adobergbcoverage.jpg

Det är oerhört svårt att kommentera din kalibrering på nått vettigt sätt utan att ha sett hur det ser ut, skärmarna är individer som skiljer, men om du tycker att det ser naturligare ut nu så är det bra, och då är resultatet bra för just dina förhållanden. kurvorna ger inte mycket info för andra än dig (om de inte ser extrema ut, så man kan misstänka nått fel) du kan se om de skiljer om ett tag när skärmen åldras om du jämför äldre kurvor

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På temat Spyder 3 vs 4 kan jag inflika att jag innan jag köpte min Spyder 4 vid ett par tillfällen fick låna en Spyder 3:a, och åtminstone min personliga uppfattning är att Datacolor inte alls överdriver när de beskriver 4:an som en klar förbättring.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Jag har snabbtestat Argyll+dispcalGUI och den stöder Spyder 4. Jag måste läsa på lite mer märker jag eftersom jag är osäker på alla inställningar och skillnaden mellan kalibrering och profilering men här kommer en skärmdump på vad jag har lyckats med hittils:

Sen är ju frågan vilken av programvarorna jag ska satsa på i fortsättningen, Argyll+dispcalGUI eller Spyder4Elite?

Som du redan märkt är programvaran som följer med spyder MYCKET mer lättanvänd. Alltså om man inte tänker grotta ned sig i saker, så är agryll mer komplicerad. Men annars föredrar jag personligen agryll.

Spyder har det som heter "spyderproof" där du kan kolla hur väl vitbalansen stämmer längsgråskalan - efter profileringen - problemet är att spyders programvara inte visar färgen utan endast temperaturen. Och temperaturen är egentligen en yta och du kan rent formellt ha en extrem gröntint men ändå ligga på 6500K. Så man måste specificera förgtemperaturen OCH även position längs grön/magenta kurvan.

Agryll har det som heter "verify profile" men den kan du efter profilering kolla hur väl skärmen står sig efter profilering, där ser man delta E och Lab för varje testfärg.

Det man vi se i slutändan förutom hur mycket av färgrymbden som täcks är

1. hur rätt är vitbalansen längs hela skalan från vitpunkt till svartpunkt?
2. Vilka deltaE värden har man i övriga färger?

En del av inställningarna i agrull har att göra med HUR programmet försöket hitta "best fit" för profilen, eftersom man i praktiken inte får allt rätt... tex är ofta svartpunkten mer fel än vitpunkten, speciellt för LCd skärmar då de ofta saknar justering för svartpunkt. RGB gain använder man för att få till vitpunktne, men ibland finns också RGB offset för att justera svartpunkt. Sen är det inte säkert att skärmen är helt linjär emellan, då blir profilen en kompromiss.

Sen finns flera typer av icc profiler, tittar du på icc filer kan de vara allt från 20 kb till 1.5Mb! De störra icc profilerna har LUT profiler, istället för det "enklare" matriserna och gammakurvor. Med en LUT profil kan man alltså få en mer exakt profilering, men icc profilen är mer komplex och alla program kan inte hantera LUT profiler.

Tex kan gimp hantera LUT profiler, men inte windows "fotovisare". Normalt är dock skillnaden hårfin. Matris + 3 gamma kurvor är nog det mest kompatibla. Men kan också köra kombinerat LUT + M.

agryll har också en typ som heter LUT + inverted Matrix som man kan använda för att se vilka applikationer som kan läsa LUT profiler, då blir färgerna helt knas och det är ingen risk att man använder en Matris profil i tron att man kör LUT.

Agryll är att guldklimp om man vill grotta ned sig... men spyder är utan tvekan enklare. Spyder gör också automatiskt Matris profiler, du har inte ens valet att göra LUT. Möjligen om man väljer CRT då, det har jag inte provat.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det inte samma sensor i spyder 3 och 4 paketen? Man verkar ju kunna uppgradera programvaran och gå från 3>4

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte samma sensor i spyder 3 och 4 paketen? Man verkar ju kunna uppgradera programvaran och gå från 3>4

Nej det är olika hårdvara.

Spyder 3 är den gamla som ersatts av spyder 4.

Spyder PRO vs ELITE är dock bara fråga om mjukvara.
Spyder EXPRESS TROR jag är enklare hårdvara (saknar ambient light sensor?) - annars samma

Kollar man historiken

spyder 2 -> spyder 3 -> spyder 4 så har de minskat onogrannheten (deltaE) värdet för varje generation.

Permalänk

Glöm inte bort vikten av att låga skärm och kalibrator värmas upp innan du kalibrerar.

ALLA skärmar och alla elektronik driver med temperaturen. Även dyra skärmar. Fast en del dyrare skärmar typ eizo skärmar för 15k eller mer har kompensationselektronik som kompenserar delvis för temperaturdrift. Men även där finns drift.

Exakt uppvärmningstid kan bero på skärmen men minst 1 timme skulle jag föreslå. Har sett en del fabrikskalibreringspapper från vissa eizo skärmar och där är det specar minst 3 timmar uppvärmningstid för att garantera specifikationen.

Min PA246Q kan driva ca 300K från kallstart tills den är varm. Så för seriöst arbete bör skärmen bli varm innan det är helt rätt.

Den grodan gjorde jag första gången jag testat min spyder, jag slog på dator och började kalibrera för glatta livet och sedan end stund senare så stämde det inte - det beror på att man inte kan ignorera uppvärmningstid. Det är både elektronik och lysrören (backlight) som måste stabiliseras för att uppnå stabil chroma och ljusstyrka.

Permalänk

Jag har kalibrerat allt jag hittade hela gårdagskvällen (gamla tn paneler) och även testat Spyder programvarans alla funktionaliteter. Ser 2 problem på min S24A850DW och det ena är att alla färger utom ljusblått blir perfekta (ljusblått dE >4) och kontrasten blir bara 550 och inte 850-900 som i första recensionen. Jag ska kolla in Argyll+dispcalGUI i helgen och se om det går att få bättre resultat.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Jag har kalibrerat allt jag hittade hela gårdagskvällen (gamla tn paneler) och även testat Spyder programvarans alla funktionaliteter. Ser 2 problem på min S24A850DW och det ena är att alla färger utom ljusblått blir perfekta (ljusblått dE >4) och kontrasten blir bara 550 och inte 850-900 som i första recensionen. Jag ska kolla in Argyll+dispcalGUI i helgen och se om det går att få bättre resultat.

Kalibrerade du skärmen, dvs justerade brightness och RGB gain också? Ju närmare skärmen är target INNAN profilering, ju mindre behöver grafikkortets LUT kompensera i profilen, ju bättre resultat och desto bättre färgdjup får du kvar.

Var också försiktig med ett tvinga ljusstyrka och vitbalans på svartpunkten rätt. Eftersom de flesta LCD skärmar (utom de lite mer avancerade) saknar RGB offset för svartpunktsjustering så kan resultatet efter profilering blir att man tvingar svartpunkten rätt på bekostnad av övriga färger.

Man kan testat sig fram vad som bli bäst för en given skärm.

Sätter inte blackpoint correction för högt, och låg "blacklevel" stå på native, eller åtminstone in på helt noll! för dit kommer man inte, då kan kan det bli knas. Kör profile quality och calibration qualit på high om du inte redan gjort det.

Permalänk

Har kört Calibrate & profile + Verify profile i Argyll+dispcalGUI. Först på high calaibration/profile quality men efter 1 timme så verkade det inte ens halvklart så jag drog ned quality till medium och startade om (får testa high när jag har mer tid). Resultaten ser nu bättre ut så det verkar som brightness + RGB gain gjorde en hel del. Här kommer några skärmdumpar:

Nu när jag börjar få kläm på Argyll+dispcalGUI så måste jag säga att jag gillar det bättre än Spyder programvaran. Jag kan tänka mig att en Spyder 4 Express kombinerat med Argyll+dispcalGUI programvaran ger ett väldigt kraftfullt paket i förhållande till priset.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Har kört Calibrate & profile + Verify profile i Argyll+dispcalGUI. Först på high calaibration/profile quality men efter 1 timme så verkade det inte ens halvklart så jag drog ned quality till medium och startade om (får testa high när jag har mer tid).

Det är sant, kör man stora testcharts och hög kvalitet kan det tar ett par timmar. Ofta blir det bra även med kortare tider, men spyder ger dig inte ens alternativet. Vilket visar på att agrylls test ligger på en mycket högre nivå, även om det onekligen är mer komplicerat att använda/lära sig.

Troligen alltför komplex för den genomsnittligen som bara vill kalibrera sin skärm. Men kanon för den som gillar tekniska detaljer.

Skrivet av Stefanp67:

Har kört Calibrate & profile + Verify profile i Argyll+dispcalGUI. Först på high calaibration/profile quality men efter 1 timme så verkade det inte ens halvklart så jag drog ned quality till medium och startade om (får testa high när jag har mer tid). Resultaten ser nu bättre ut så det verkar som brightness + RGB gain gjorde en hel del. Här kommer några skärmdumpar:

http://img196.imageshack.us/img196/5130/gamutsms24a8502012033...

http://img560.imageshack.us/img560/6103/profileverify20120330...

Nu när jag börjar få kläm på Argyll+dispcalGUI så måste jag säga att jag gillar det bättre än Spyder programvaran. Jag kan tänka mig att en Spyder 4 Express kombinerat med Argyll+dispcalGUI programvaran ger ett väldigt kraftfullt paket i förhållande till priset.

Nu tycker jag det börjar ta sig!

Just den agryll verfication report är mycket mer "talande" än spyders output.
Så länge det är "grönt" så är det ju OK. Sen kan man sitta och småfile mer för att försöka få ned delta E värden ytterligare men troligen har du en onoggranhet i spyder på minst 1.5 delta E, så hel perfekt är de omjöjligt att få det, sen är skärmarna inte perfekta heller. Ser helt acceptablet ut.

Notera att deltaE värden avser "relativt" assumed whitepoint. Så du kan i principe ha gröna staplar men fel vitpunkt. Jag förmodar att du försökt köra en sRGB kalibrering (6500K) och +/- 50K är absolut ingenting att klaga på. Dvs delta E värden på färgerna inkluderar inte delta E Från vitpunkten utan det är mest som en linjäritetskolla given "assume whitepoint".

Du kan också välja extended testchart i verify for at få några fler färger i verification reporten.

Antar att du kör "calibrate AND profile" ? Så får du upp indikatorn som guide när du justerar RGB gain och ljusstyrka?

Permalänk

Sen får man ändå göra en visuell check. Faktum är att ögat ser skillnader på färger som spyder inte gör, och några delta E i "fel riktning" kan faktiskt ge en svagt tint... det var anledningen till att jag köpte en colormunki photo också.

Som du ser finns en "correction matrix för colorimeters" i agryll! (stöds inte heller av spyders programvara!) det är för att "korrigera chromafel" hos spyder 3 eller 4.

Jag har tex använt min colormunki photo för att "kalibrera" min spyder 3 för spektrumen på min skärm, och efter det så får jag avsevärt bättre resultat från spyder 3. Innan gav spyder 3 och colormunki olika resultat och visual inspektion avslöjar att spyder 3 lämnar en svag tint som rä fel. Med correction matrix blir det dock rätt. Den korrigerings matrisen är dock unit för varje kombination av spyder samt skärm.

Trolgen även individuella variation mellan skärmar beroende på hur exakta spektrumen från ccfl backlighten ser ut. En verklig backgliht har alltid lite "skräp" i spektrumen vid sidan om topparna, som kan väga in i colorimeter filtren och.

correction matrix är en XYZ.input -> XYZ.output 3x3 matris.

Permalänk

Har gjort lite fler tester och ser att Spyder programvaran klagar alltid på blå medan Argyll+dispcalGUI säger att blå är OK. Jag misstänker att Spyder programvaran mäter skärmen utan profil.

Har också testat att kalibrera mha Spyder programvaran och sedan verifiera profilen via Argyll+dispcalGUI och får resultatet att allt utom vitpunkt är OK (vitpunkt enligt Argyll+dispcalGUI 6700).

Så summa summarum som jag uppfattar det är att Spyder programvaran kalibrerar ganska ok men saknar en hel del verifikations verktyg, inställningar och speciellt rapporteringsmöjligheter som finns i Argyll+dispcalGUI.

Men i slutändan är det som du säger kalorimeterns noggrannhet som bestämmer hur bra det blir. Jag vet inte hur ett fel i dE på 1.5 uppfattas av ögat men mina egna ögon säger att färger, foton etc ser klart bättre ut efter kalibrering. Så jag är nöjd.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Går det att hyra en kalibrator någonstans?
Känns onödigt att punga ut flera tusen får nått man gör en gång...

Är inte så noga, vill bara att mina två skärmar ska visa någorlunda jämnt. Som det är nu tror man inte att det är samma bild de försöker visa. Den ena är mycket blåare och ljusare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Går det att hyra en kalibrator någonstans?
Känns onödigt att punga ut flera tusen får nått man gör en gång...

Är inte så noga, vill bara att mina två skärmar ska visa någorlunda jämnt. Som det är nu tror man inte att det är samma bild de försöker visa. Den ena är mycket blåare och ljusare.

Det går iallafall ofta att köpa kalibrering som en tjänst av en hembioinstallatör, tyvärr är det ofta dyrare än en enklare kalibrator.
Och tänk på att matcha skärmar mot varandra inte är samma sak som att få ut bästa bild ur båda, är de olika i bild så får man jämka till det så de ser lika ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Dom billigaste kalibratorerna jag har hittat är:

Spyder 3 Express 795kr http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Spyder 4 Express 890kr http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Ingen av dom stödjer kalibrering av flera skärmar eller skärmmatchning men jag antar att man kan kalibrera skärmarna en och en och ge profilerna olika namn. Har du väl flera olika profiler kan du koppla dom till respektive skärm.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Jag _gissar_ att EXPRESS även fungerar med agryll, eftersom det enbart är avsaknad av ambient sensor som skiljer. Isåfall kan man köra agryll.
Dock är jag inte säker. Agryll listar bara "spyder" och göre ingen distinction mellan express och pro/elite.

Eftersom det är programvaran som inte stöder flera skärmar snarare än kalibratorn så är det inga problem, om man kan tänka sig att lägga lite mer tid på att lära sig agryll istället för det mycket mer "polerade" och lättanvända interfacen som följer från datacolor.

Permalänk

Från och med åtminstone win7 så laddar ju windows själv icc profilera för de invidituella skärmarna, så man behöver ingen extra LUT loader heller

Permalänk

Har fortsatt "leka" med kalibratorn och programvarorna idag och såg att RGB gain går att kalibrera även i Spyder programvaran fast man måste aktivera det i inställningarna. För att se skillnaderna mellan skärmen i okalibrerat och kalibrerat läge har jag har jag kört Argyll+dispcalGUI profilverifiering på Samsungs egen icc-profil samt på Spyders icc-profil. Även om jag inte direkt märkte något fel i färgerna innan jag köpte Spyder kalibratorn så är det ganska intressant att jämföra.

Samsungs icc-profil: medel dE = 4.03

Spana in färgstaplarna mellan Y och L* kolumnerna, dom verkar visa färgskillnaderna.

Spyder kalibrerad icc-profil: medel dE = 0.91

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefanp67:

Dom billigaste kalibratorerna jag har hittat är:

Spyder 3 Express 795kr http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Spyder 4 Express 890kr http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Ingen av dom stödjer kalibrering av flera skärmar eller skärmmatchning men jag antar att man kan kalibrera skärmarna en och en och ge profilerna olika namn. Har du väl flera olika profiler kan du koppla dom till respektive skärm.

Pro och Elite versionen har stöd för att sammatcha skärmar, så det är en mjukvarusak, sensorn är den samma.
Apropå att kallibrera sensorn så hade det paketet jag länkade till tidigare just det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jeg tenker der finnes ulike løsninger, hvor de dyreste nok er for arbeid med printing eller kanskje film og sånt tenker jeg.

1) Hardware kalibrering. Skjermen må være laget for dette. En måledings justerer verdiene på skjermen i dataskjermens hardware direkte så vidt jeg veit med denne løsningen.

2) Software. En kan bruke en måledings til å justere ulike verdier med software.

3) En kan kjøre et enkelt program som viser sortnivå og fargemetning, slik at en selv kan justere knappene på monitoren slik at fargene antas justeres til det bedre.

Edit: Uhm, jeg skrev sortnivå, men mente nok justering av gamma verdi.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Pro och Elite versionen har stöd för att sammatcha skärmar, så det är en mjukvarusak, sensorn är den samma.
Apropå att kallibrera sensorn så hade det paketet jag länkade till tidigare just det.

Hade jag vetat vad jag vet om kaibrering nu innan jag köpte Spyder 4 Elite paketet så hade jag beställt en CalPC med Spyder 4 Enhanced calorimeter istället. Priset är ungefär detsamma fast med CalPC får man en "special" kalibrerad Spyder 4 med mer avancerad programvara. Jag får hoppas att DataColor's kalibrering av Spyder 4 är resonabelt ok.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Decoman:

Jeg tenker der finnes ulike løsninger, hvor de dyreste nok er for arbeid med printing eller kanskje film og sånt tenker jeg.

1) Hardware kalibrering. Skjermen må være laget for dette. En måledings justerer verdiene på skjermen i dataskjermens hardware direkte så vidt jeg veit med denne løsningen.

2) Software. En kan bruke en måledings til å justere ulike verdier med software.

3) En kan kjøre et enkelt program som viser sortnivå og fargemetning, slik at en selv kan justere knappene på monitoren slik at fargene antas justeres til det bedre.

Jo, man kan säga att man beordrar skärmen att visa en viss färg, och då kontrolleras det vilka parametrar som ska användas för att åstadkomma den, vid kalibreringen så justerar man in dessa parametrar och lagrar dem nånstans, i skärmen eller i datorn, det är i princip endast pro monitorer som kan ta emot kalibreringsdata i skärmen, så för det mesta ändrar man i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Men i slutändan är det som du säger kalorimeterns noggrannhet som bestämmer hur bra det blir. Jag vet inte hur ett fel i dE på 1.5 uppfattas av ögat men mina egna ögon säger att färger, foton etc ser klart bättre ut efter kalibrering. Så jag är nöjd.

För att få ett ungefärlig uppfattning räknade jag på följande ca värden.

Jämför du RGB(150,150,150) och (151,150,150) är skillnaden dE00 ~ 1.2
Jämför du RGB(150,150,150) och (155,150,150) är skillnaden dE00 ~ 5.3

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Spana in färgstaplarna mellan Y och L* kolumnerna, dom verkar visa färgskillnaderna.

Min ena skärm ska på papperet vara fabrikskalibrerad sånär som på dE < 5 från Asus, då är dock inte deltaE från vitpunkten inräknad. Så i praktiken är den "fabrikskalibrerade" skärmen inte alls speciellt väl kalibrerad absolut sett eftersom vitpunkten ligger mer än 500K fel på sRGB läget tex. Dock är fabrikskalibrerings OK utgångsläge för profilering om man inte vill finjustera.

Alltså fabrikskalibreringen är rena skämtet för den som vill använda den till softproofing, man MÅSTE profilera den ändå, annar blir det ändra väldigt off.

Permalänk
Rekordmedlem

En liten sak bara, det vore bra om kalorimetrarna försvann ur tråden, det är KOLORIMETRAR det handlar om, kalorimeter är ett annat instrument för att mäta energi och inte färg, skulle någon skaffa en kalorimeter för att mäta färg så blir nog denna person mycket besviken

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Decoman:

1) Hardware kalibrering. Skjermen må være laget for dette. En måledings justerer verdiene på skjermen i dataskjermens hardware direkte så vidt jeg veit med denne løsningen.

Du menar nog DDC/CI - min ena skärm stöder det, men då måse man ha programvara som stöder det också. Det som görs är att man "slipper fippla på RGB gain, brightness och allt annat" utan det justeras automatiskt.

Agryll stöder inte detta.

Dock så stöder colormunki photos egen programvara som följde med detta. Jag har testat det på min skärm och det fungerar utmärkt. Dock är det mest en bekvämlighet, såå jobbigt är det inte att justera skärmen. Eftersom jag förutom detta gillar agryll bättre så använder jag inte denna funktion även om skärmen stöder det.