HDMI/DVI problem - Kan en DisplayPort kabel hjälpa mig?

Permalänk

HDMI/DVI problem - Kan en DisplayPort kabel hjälpa mig?

Får inte HDMI och DVI att fungera samtidigt, har 2 styck DVI-portar, 1 styck HDMI och 1 styck DisplayPort (Radeon 6870).

Delar DisplayPort kontakten port med HDMI också?

Om inte så borde det väl lösa sig att jag köper en DisplayPort-kabel till min nya 24" Dell-IPS skärm så jag kan använda HDMI-porten fullt ut. Kommer detta lösa mina problem med att få signal i HDMI-porten?

Några tips?

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Det är bara en DVI portarna på grafikkortet som delar video signal med HDMI utgången så det bör fungera om du kopplar datorskärmen till den andra DVI utgången.

Men om du vill använda 3st bildskärmar samtidigt så måste du koppla via DisplayPorten på grafikkortet.

Om det av någon konstig anledning inte fungerar med DVI och HDMI så kan du naturligtvis köpa en DisplayPort kabel till Dell skärmen, och DisplayPort utgången delar inte video signal med någon annan utgång.

Visa signatur

janee

Permalänk

Jag tackar för snabbt svar! Egentligen min vän som har problem med HDMI/DVI samtidigt, men jag anses mer teknisk kunnig (vilket man inte kan tror med de här frågorna... )

Då är det bara är att flytta DVI-kabeln till skärmen till port "2" på grafikkortet för att få ut HDMI-signalen med bild och ljud till plattTVn?

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SvennaJensen:

Jag tackar för snabbt svar! Egentligen min vän som har problem med HDMI/DVI samtidigt, men jag anses mer teknisk kunnig (vilket man inte kan tror med de här frågorna... )

Då är det bara är att flytta DVI-kabeln till skärmen till port "2" på grafikkortet för att få ut HDMI-signalen med bild och ljud till plattTVn?

Ja, det ska funka att flytta på kabeln till den andra platsen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja det är bara att flytta DVI kabeln till andra DVI utgången så bör både DVI och HDMI fungera samtidigt.

Edit: Han måste antagligen aktivera AMD HDMI Output för att ljudet skall fungera via HDMI till TVn, och det gör man genom att högerklicka på högtalar symbolen nere till höger skrivbordet och välja Uppspelningsenheter och ställa in AMD HDMI Output som standard.

Visa signatur

janee

Permalänk

Jag tackar för ultrasnabb hjälp!

Ska testa det här genast på hans dator, ska nog inte vara några problem, och blir det problem köper jag bara en DisplayPort kabel till skärmen, så är allt annat fritt att användas.

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...