Grafikkort till WOW ( Ultra )

Permalänk

Grafikkort till WOW ( Ultra )

Godkväll Sweclockers!

Nu har pengarna rullat in på kortet och då är det dags för ett nytt Gkort hade jag tänkt!

Just nu har jag ett XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, jag skulle vilja ha något som kan klara WOW på ultra med bra fps & även kanske glida in lite på BF3 med hyffsad grafik.
Jag har som sagt ingen aning om vad jag ska ha eller så.

Övriga Spec på datan.

Corsair CX 500W PSU
AMD Athlon II X2 250
ASUS M4A78LT-M LE, Socket-AM3

Hoppas ni vet något bra eller så

// DAvve

Permalänk
Medlem

Ett gtx 560ti duger fint åt WoW i ultra. Men tyvärr så är WoW ganska så CPU baserat, så där kommer du nog tappa en del FPS.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

Ett gtx 560ti duger fint åt WoW i ultra. Men tyvärr så är WoW ganska så CPU baserat, så där kommer du nog tappa en del FPS.

som vikham sa så är wow väldigt cpu baserat, så jag skulle rekommendera att köpa nytt moderkort och CPU före grafikkort!

Permalänk
Medlem

Off-Topic: Wow är 50/50 i cpu och grafik kort, läste det på forumet postat av någon blå så att wow är "Väldigt" cpu krävande är lite av en lögn, är en gammal vanilla spelare trodde även också att wow va mer cpu krävande än gpu, tyvärr kan jag inte ge source till detta för det va väldigt längesen jag läste det.

On-Topic: Jo allt från 560ti/6850 och högre funkar skit bra till wow, dock så är den cpun lite för svag för att driva spelet i ultra med bra fps.
Hur mycket pengar har du som du kan lägga ut? Då kan du slå till med en 960T och ett 560ti/6850

Mvh
Sebastian!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidandersson1:

Godkväll Sweclockers!

Nu har pengarna rullat in på kortet och då är det dags för ett nytt Gkort hade jag tänkt!

Just nu har jag ett XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, jag skulle vilja ha något som kan klara WOW på ultra med bra fps & även kanske glida in lite på BF3 med hyffsad grafik.
Jag har som sagt ingen aning om vad jag ska ha eller så.

Övriga Spec på datan.

Corsair CX 500W PSU
AMD Athlon II X2 250
ASUS M4A78LT-M LE, Socket-AM3

Hoppas ni vet något bra eller så

// DAvve

Dold text

För BF3 krävs ett betydligt kraftfullare grafikkort än till WoW. Här snackar vi GTX 680 med 2 GB minne. WoW kan lätt köras med ett GT 430, dock så svajjar FPSen då.

För WoW kommer nog CPUn flaska, som de andra redan har sagt, men då är jag inte insatt i AMDs CPUer. Kan med största sannolikhet vara värt att uppgradera för BF3 också. För om du skulle sätta in ett GTX 680, ja då skulle din processor troligtvis flaska. Då har jag som sagt ingen koll på AMDs CPUer, och jag har inte heller spelat BF3.

Permalänk

är dte bara wow du vill klara av så bör du lägga ner pengarna på ny CPU/moderkort och behålla grafikkortet tills vidare. Tror nästan att du kan maxa wow med ett HD 5770 och en 2500k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

är dte bara wow du vill klara av så bör du lägga ner pengarna på ny CPU/moderkort och behålla grafikkortet tills vidare. Tror nästan att du kan maxa wow med ett HD 5770 och en 2500k

Jag har en 2500k i 4,5Ghz och ett 6950 2GB och jag maxar INTE Wow. Det kan droppa ända ner till 30 FPS om man t.ex. står mitt i Orgrimmars mest populerade delar.

Permalänk
Medlem

Stänger du av shadows på ultra funkar gtx 560 ti jättebra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

är dte bara wow du vill klara av så bör du lägga ner pengarna på ny CPU/moderkort och behålla grafikkortet tills vidare. Tror nästan att du kan maxa wow med ett HD 5770 och en 2500k

Nix det kan man inte. Med mitt system har jag ca 80 fps i ogrimar på Ultra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Entusiast

Som jag har läst tusen gånger och som behöver vara det sista som sägs i denna tråd: WoW är väldigt dåligt optimerat så oavsett vilken CPU/GPU du har så är det rysk roulette om det laggar eller inte, det är 50/50 för alla.

(Såklart så ökar det ju "chansen" om man har en bättre CPU)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Nix det kan man inte. Med mitt system har jag ca 80 fps i ogrimar på Ultra.

Maxa var nog fel ordval. Menade mer att det inte det skiljer så mycket på ett HD 5770 och ett GTX 680 tex då spelet är väldigt CPU tungt och allmänt dåligt optimerat. Med "maxa" menade jag mer att få liknande FPS som ett toppsystem. Tror nästan att det är omöjligt att hålla 60FPS konstant i wow på max med dagens hårdvara(i raids speciellt). Vilket är lite kul med tanke på att spelet är lite över 7år nu

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Som jag har läst tusen gånger och som behöver vara det sista som sägs i denna tråd: WoW är väldigt dåligt optimerat så oavsett vilken CPU/GPU du har så är det rysk roulette om det laggar eller inte, det är 50/50 för alla.

(Såklart så ökar det ju "chansen" om man har en bättre CPU)

wow är inte dåligt optimerat.

Permalänk

Jag hade tidigare 580 sli, med cpu osv som i sig. Låg på 90-100fps i raids, stormwind 100fps~.
Nu medans jag inväntar mitt nya kort sitter jag på ett 6870. Jag har tappat ca 5fps i båda situationerna.

Gick från 120fps konstant till 60-70fps i BF3 som jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

wow är inte dåligt optimerat.

Det är det, eftersom det är en så gammal motor. Använder bara 2 kärnor och körs dåligt på nya dator delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holypalaswe:

Jag hade tidigare 580 sli, med cpu osv som i sig. Låg på 90-100fps i raids, stormwind 100fps~.
Nu medans jag inväntar mitt nya kort sitter jag på ett 6870. Jag har tappat ca 5fps i båda situationerna.

Gick från 120fps konstant till 60-70fps i BF3 som jämförelse.

jag tror inte du har 60-70 fps på ultra i BF3 tror inte du har 100 fps på ultra i stormwind heller. iaf inte på primetime.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simme300:

Det är det, eftersom det är en så gammal motor. Använder bara 2 kärnor och körs dåligt på nya dator delar.

Det va nog väldigt längesen du måste lirat wow.....
WoW uppdaterades år 2010 med DX11 support och stöd för 4 kärnor...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

En ny cpu skulle du behövt! WoW är som sagt CPU tungt!

en billig uppgradering skulle vara en 955-960-965 eller något sånt! du slipper byte moderkort då

960T drar ju minst ström av dom(har en själv liggande) och min drar ca 90W i full last

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

som alla har skrivit så är ju wow rätt så CPU tungt. men om du tror det beror på grafik kortet så kan lite överklockning göra stor skillnad. specielt när kortet är utdaterat

Permalänk
Medlem

Wow är riktigt dårligt optimerat, jag droppar ner till ca 35 fps i vissa fights (typ Yorsaj hc) med min rig. Man kommer inte undan billigt om man vill ha bra flyt i 25 manna raids på ultra settings (iofs kör jag på 2560x1600).

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Lägg pengarna på en CPU och moderkort, sen spara pengar till ett grafikkort i den prisklasser du vill lägga pengar på i det dagsläget du är i då:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Tycker som andra sagt att du borde lägga cash på CPU/moderkort, kollade precis vad jag hade på Kazzak Eu horde (en av dom största Horde servrarna i EU) och jag gick mellan 25 - 40 fps (Allt Ultra)

Med Speccsen: i5 2500k 4.8ghz, GTX 460 mer än så behöver man la inte veta.

Men sen får man ju också ställa sig frågan, vad är maxa? är maxa 60+ fps i ultra? För mig räcker det ju egentligen med 30+ fps

Skrivet av KingCobra:

jag tror inte du har 60-70 fps på ultra i BF3 tror inte du har 100 fps på ultra i stormwind heller. iaf inte på primetime.

Vad får dig o säga detta? har du kollat hans speccs... :&

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Det va nog väldigt längesen du måste lirat wow.....
WoW uppdaterades år 2010 med DX11 support och stöd för 4 kärnor...

spelade faktiskt wow för cirka 1 månad sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

wow är inte dåligt optimerat.

Personligen tycker jag det.

När jag överklockade min prolle från 2,66 till 3,8 märkte jag lite skillnad men inte överdrivet mycket.
Skillnaden mellan 5850CF och 5850 var inte enorm (2xMSAA).
Nu kör jag ett GTX680 och visst har jag garanterat 60fps med 4xMSAA utomhus men i städerna sjunker den fortfarande som vanligt och i 25manna raids blir det stundtals tungt (t ex under bossfighter).

Settings 1920x1200, Ultra, 4xMSAA (utom Shadows som är på High)

Nu menar jag inte att OP skall köpa ett 680 för WoW utan ville bara dra lite jämförelser.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simme300:

spelade faktiskt wow för cirka 1 månad sen.

Då bör du veta att WoW's grafikmotor har uppdaterats ett antal gånger och nu för tiden drar den nytta av 4 kärnor samt ett DX11 kort.
Jag springer runt med en bra bit över 200fps i dom flesta områden i wow med allt på max (1080p, ultra settings + inklusive high shadows).

Tittar jag rakt över stormwind under peak time så har jag fortfarande 70-100fps på en av europas största realms....

Min dator är inte direkt ny.

Dåligt optimerat? nej inte direkt.... skulle vilja påstå att det är bland det bäst optimerade mmo't någonsin, jag kan iallafall inte komma på något annat MMO som är optimerat bättre.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Det va nog väldigt längesen du måste lirat wow.....
WoW uppdaterades år 2010 med DX11 support och stöd för 4 kärnor...

Fick inte wow 64- bit stöd, och stöd för fler kärnor än 2 när någon månad sedan? eller hallucinerar jag? XD

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tawen:

Fick inte wow 64- bit stöd, och stöd för fler kärnor än 2 när någon månad sedan? eller hallucinerar jag? XD

WoW uppdaterades med en 64bit client ja, stödet för mer än 2kärnor kom i mitten av wrath of the lich king expansionen

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Då bör du veta att WoW's grafikmotor har uppdaterats ett antal gånger och nu för tiden drar den nytta av 4 kärnor samt ett DX11 kort.
Jag springer runt med en bra bit över 200fps i dom flesta områden i wow med allt på max (1080p, ultra settings + inklusive high shadows).

Tittar jag rakt över stormwind under peak time så har jag fortfarande 70-100fps på en av europas största realms....

Min dator är inte direkt ny.

Dåligt optimerat? nej inte direkt.... skulle vilja påstå att det är bland det bäst optimerade mmo't någonsin, jag kan iallafall inte komma på något annat MMO som är optimerat bättre.

Hur då? kan droppa till 45 utan problem när jag är utanför AH i Stormwind på outland och min rig är ganska mycket bättre än din, skumt ...:/, bror det på att jag har 32 bit clienten tror du?
I 25 mana raids kan jag droppa under 60 utan problem.