Radeon HD 6870 - Drivrutiner crashar, hjälp!

Permalänk
Medlem

Radeon HD 6870 - Drivrutiner crashar, hjälp!

Tjenare tjenare, nyligen inskaffat ett Radeon HD 6870 som ersatte mitt gamla 5670 som började bli lite för klent(duh). Prestandan är jag mycket nöjd med, men har dock fått ett problem med att drivrutinerna crashar när jag spelar. Spelar mestadels just nu Tribes: Ascend men även lite Dirt3 och BF3. Jag kör dual screen och samtidigt som jag spelar har jag oftast Spotify eller Skype/IRC/Team Speak/Ventrilo/Mumble uppe i andra skärmen för att lätt kunna läsa vad som skrivs i chatten samt kunna se vem det är som pratar. Ska nu beskriva mitt problem så tydligt och detalierat jag kan.

Bakgrund:
Då det är Tribes jag spelar mest tar jag det som exempel först. Spelar Tribes mellan 4-12 timmar om dagen och ända sedan jag bytte grafikkort för en dryg vecka sedan har spelet börjat frysa till och från, inte något som jag tidigare upplevt. Ibland kan jag spela i 3 timmar i sträck utan problem alls och ibland kommer problemen 2 minuter in i ett game, men tillslut kommer problemen oavsätt.

Vad som händer:
Kort sagt, någon gång under spelets gång utan någon märkbar anledning, så fryser bilden på båda skärmarna och stannar frusna i allt från 4 sekunder till över en halv minut(rätt störande i ett kompetativt FPS-spel). Efter frysningen blir båda skärmar svarta i någon sekund och börjar visa "no source connected", och till slut får jag bild igen. Ibland startar jag på skrivbordet då jag får standardmeddelandet "AMD display driver has stopped working and has recovered" och ibland startar skärmen inne i spelet igen utan felmeddelandet. Notera att musik jag spelar i bakgrunden fungerar under hela frysningen, men ingame ljudet slutar såklart så fort det fryser. Detta har jag enbart upplevt i spelet Tribes: Ascend dock. Efter att jag kommer in i spelet igen upprepar sig samma sak igen ibland efter några sekunder och ibland fungerar det att spela i några timmar inna problemet uppenbarar sig igen.

Men BF3 och Dirt 3 fungerar inte heller helt felfritt, problemet här är dock mycket mindre då frysningen "bara" varar i 1-2 sekunder till skillnad mot Tribes där det ibland varar över en halv minut. Dessutom crashar inte drivrutinerna som dom gör när jag spelar Tribes, utan efter frysningen kommer jag direkt in i spelet utan att det blir svart eller att skärmarna visar "No source connected"-meddelandet. Dessutom sker detta inte nära på lika ofta som Tribes fryser sig.

Övrigt:
Att datorn inte är för klen för spelen, det vet jag. Alla dessa spel fungerade finfint med mitt gammla grafikkort utan problem alls, men såklart inte på lika höga grafiknivåer och lite lägre fps.
I BF3 spelar jag på High för att få ut 60+ fps (på Ultra får jag ut ca 45-50).
I Dirt3 spelar jag på Ultra och ligger på 60+ fps.
I Tribes spelar jag på low av kompetativa anledningar(simplare grafik tar bort t.ex löv på träd och dylikt, gör det lättare att se och reagera på fiender) och maxxar fpsmätaren till dess cap(kör jag på Very high som är högsta grafiknivån ligger jag på runt 45-60 fps).

Har även haft på lite olika hårdvarustatus-program(Windows task manager i performance taben, MSI Afterburner, speedfan) uppe på andra skärmen samtidigt som jag spelar för att kolla vad som pågår under frysningarna. så här ser det ungefär ut i spelen:
BF3:
GPU-användningen hoppar mellan 90-97% i high (mellan 95-98% i Ultra om jag minns rätt).
GPU-temperaturen går till 70C° och stannar där.
CPU minns jag inte riktigt, men alla 4 kärnor jobbar på friskt. Har för mig den ligger på 90%+.
Minnes-användningen lägger sig på drygt 3.7GB.
När frysningen kommer märker jag ingen skillnad, men den är somsagt väldigt kort i BF3.

Tribes: Ascend:
GPU-användningen ligger stadigt på runt 45%(i low)
GPU-temperaturen ligger också stadigt på runt 50C° om jag minns rätt.
GPU-användningen minns jag inte heller riktigt, kan kollas upp.
Minnes-användningen ligger även här på runt 3,7GB.
När Tribes fryser drar GPU-användningen upp till 100% i en millisekund för att sedan gå ner till 0% och ligger där tills drivrutinerna startat om, tar somsagt ibland 4sekunder ibland över en halv minut.

Min dator:
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
RAM: 4GB
GPU: XFX Radeon 6870 1GB
Moderkort: MSI 870A-G54
PSU: 600W
OS: Windows 7 64 Bit

Och ja, innan ni frågar så ja. Jag har dom senaste drivrutinerna till grafikkortet nedladdat från http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...
Och ja, jag har provar att ominstallera dom - flera gånger. Har även provat AMD's "Automatically Detect and Install" för drivisarna, men det hjälpte såklart inte.
Har även uppdaterat Direct X.

Så ja, nu efter denna väggen av text: Någon som har en aning om vad jag kan göra för att fixxa detta problemet? Har turnering i Tribes om drygt två veckor och att spelet skulle frysa då vore katastofalt!

Bonusfråga: Kan datorn må dåligt av att GPUns användning ligger konstant på >95% samt är 70C° under hela tiden jag spelar BF3?

Tack på förhand, MVH/ Chow

Permalänk
Medlem

blir för lågt minne till drivrutinerna får lågt på hårdvarureserveringen när drivrutinerna vill ha lite mer och jobba med och stryps ner av systemet och krashar skulle jag tro
fixa 8 gb ram eller så stänger du ner ett par program när du spelar så minnesanvändningen sjunker

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

vad jag förstår så kör du med ett 6870? jag har mycket svårt tro att du ligger på dom fps nivåer du säger då ja låg på 40 50 fps på high med voltöverklockning med ett 6870 kort. prova med köra några runder med inställlningarna på low så får vi se ifall du får samma fel.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

Har du tagit bort de gammal drivrutierna med typ driver sveeper?

Permalänk
Medlem

Det kan lika gärna vara värmeproblem med CPU som frammkallar felen.
Vad har du för kylning på CPU?
Kör du överklockat?
Om Nätagget är av diskutabel kvalitet så kan det vara det oxå, i kombination med överklovkning.
Det finns nätagg som inte beter sig ok, när dom blir trötta efter lång användning.
RAM kostar inte så mycket nu så om det ligger på 3,75%, så underlättar det med 4Gb till.
Vissa spel kräver oxå mera minne av Grafikkortet så 1Gb kan vara i underkant för tex. BF3.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

En polare till mig hade också strul med kraschande drivers, och han har ett gigabyte 6870. Problemet började uppstå efter någon automatisk uppdatering sa han, och allt han gjorde var att installera om nya drivrutiner så fungerade allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

vad jag förstår så kör du med ett 6870? jag har mycket svårt tro att du ligger på dom fps nivåer du säger då ja låg på 40 50 fps på high med voltöverklockning med ett 6870 kort. prova med köra några runder med inställlningarna på low så får vi se ifall du får samma fel.

Dom FPSerna jag beskrev var iaf vad Fraps visade (utan att spela in såklart, bara för att kolla FPSen).
Ska prova att spela BF3 på low nästa gång jag spelar och se om det blir bättre. Men somsagt så spelar jag Tribes i low och då ligger jag på FPScappen, och problemet uppstår ju även då.

Edit: Kan även tillägga att jag spelar på en 1680 x 1050skärm, så inte riktigt fullHD upplösning, det gör ju lite FPSskillnad.

Skrivet av mine.craft:

Har du tagit bort de gammal drivrutierna med typ driver sveeper?

Nej, men när jag startade wizarden för att installera dom nya drivisarna, så valde jag där att avinstallera dom gammla innan jag installerade dom nya. Bör jag prova att köra med Driver Sveeper?

Skrivet av AMD_PERA:

Det kan lika gärna vara värmeproblem med CPU som frammkallar felen.
Vad har du för kylning på CPU?
Kör du överklockat?
Om Nätagget är av diskutabel kvalitet så kan det vara det oxå, i kombination med överklovkning.
Det finns nätagg som inte beter sig ok, när dom blir trötta efter lång användning.
RAM kostar inte så mycket nu så om det ligger på 3,75%, så underlättar det med 4Gb till.
Vissa spel kräver oxå mera minne av Grafikkortet så 1Gb kan vara i underkant för tex. BF3.

Kyling är jag osäker på, brorsan som byggde ihop datorn. Men tror jag har den som man fick med(?). Vet att det är bättre att köpa en ny CPUkylare, men lite tight med pengar om man säger så.

Kör inte överklockat öht.

Nättagget är ett, för att citera lådan "OZC ModXtream-Pro 600W".

Vet att RAM är jävligt billigt just nu, men som fattig student tar det ändå rätt hårt i plånboken. Men om det måste köpas så får jag la göra det.

Skrivet av Jocke.:

En polare till mig hade också strul med kraschande drivers, och han har ett gigabyte 6870. Problemet började uppstå efter någon automatisk uppdatering sa han, och allt han gjorde var att installera om nya drivrutiner så fungerade allt.

Har som sagt provat att avinstallera, ominstallera, automatiska installationer, etc, etc utan framgång.

Om det hjälper kan jag dra upp diverse statusprogram på min andra skärm samtidigt som jag spelar och dra ett screenshot på datorns temp etc. Vad bör jag ta med i dessa statsen och vilket/vilka program bör jag använda?

MVH/ Chow

Edit:
Så här ser det ut i burken under idle:

(http://image.bayimg.com/kanckaadm.jpg)

Och när jag spelar:

(http://image.bayimg.com/kanclaadm.jpg)

Ser ju att CPUn har en eldlogga vid sig vid runt 50grader, men det är la inte nära på var smärtgränsen går för en CPU?

Permalänk
Medlem

Testa med DriverSweeper.
Avinstallera nuvarande drivrutiner
Starta om Windows i felsäkert läge
Kör DriverSweeper och välj att rensa AMD/ATI drivrutiner
Starta om Windows i normalt läge
Installera senaste drivrutiner.

Försök stänga av så mycket program i autostart som möjligt och frigör ramminne innan du börjar spela genom att stänga av program i bakrunden.

När du får råd, satsa på mer ramminne, kostar ~200kr för 4GB DDR3 1600Mhz

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Testa med DriverSweeper.
Avinstallera nuvarande drivrutiner
Starta om Windows i felsäkert läge
Kör DriverSweeper och välj att rensa AMD/ATI drivrutiner
Starta om Windows i normalt läge
Installera senaste drivrutiner.

Försök stänga av så mycket program i autostart som möjligt och frigör ramminne innan du börjar spela genom att stänga av program i bakrunden.

När du får råd, satsa på mer ramminne, kostar ~200kr för 4GB DDR3 1600Mhz

Provade DriverSweeper, hjälpte inte. :/

Provat att stänga av varenda onödig process jag kunnat, men hjälpte inte. Och då har jag ändå nästan 2gb minne ledigt när det crashar.

Om jag köper nya minnen, bör jag då köpa 8gb nya identiska minnen eller köpa 4gb nya och kombinera med mina nuvarande för att totalt uppnå 8GB? Hur kommer dom då fungera tillsammand med mina nuvarande minnen (2 x 2GB)? Har ju två lediga minnesportar, men vet att när jag var typ 10 och precis börjat pilla med datorers hårdvara satte jag in ett av brorsans 256mb minne som han inte använde längre i min dator som tidigare körde 512mb, ju högre ju bättre tänkte jag såklart. Efter det blev datorn lite kajko. Det kan ju dock bero på att jag inte har en aning om vilket märke nåon av minnena hade, hur gamla dom var, osv. TL;DR: Kan jag kombinera nyköpte minnen med mina gamla minnen(2 x 2GB), elelr bör jag köpa 8gb nytt och skita i mina gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chow:

Provade DriverSweeper, hjälpte inte. :/

Provat att stänga av varenda onödig process jag kunnat, men hjälpte inte. Och då har jag ändå nästan 2gb minne ledigt när det crashar.

Om jag köper nya minnen, bör jag då köpa 8gb nya identiska minnen eller köpa 4gb nya och kombinera med mina nuvarande för att totalt uppnå 8GB? Hur kommer dom då fungera tillsammand med mina nuvarande minnen (2 x 2GB)? Har ju två lediga minnesportar, men vet att när jag var typ 10 och precis börjat pilla med datorers hårdvara satte jag in ett av brorsans 256mb minne som han inte använde längre i min dator som tidigare körde 512mb, ju högre ju bättre tänkte jag såklart. Efter det blev datorn lite kajko. Det kan ju dock bero på att jag inte har en aning om vilket märke nåon av minnena hade, hur gamla dom var, osv. TL;DR: Kan jag kombinera nyköpte minnen med mina gamla minnen(2 x 2GB), elelr bör jag köpa 8gb nytt och skita i mina gamla?

Jag kom och tänka på att hdisken kan ha en väsentlig del i det hela. Jag har upplevt frysningar i spel, program och Windows som har berott på Hdisken.
Vad har du för Hdisk?
Är den gammal?
Har du möjlighet att göra en ominstallation av Windows?
Och lite mer detaljerat, vad har du för raminnen?

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Jag kom och tänka på att hdisken kan ha en väsentlig del i det hela. Jag har upplevt frysningar i spel, program och Windows som har berott på Hdisken.
Vad har du för Hdisk?
Är den gammal?
Har du möjlighet att göra en ominstallation av Windows?
Och lite mer detaljerat, vad har du för raminnen?

Windowsdisken är en riktigt skitgammal (läs: typ 8år) IDEdisk, kan det vara relevant?

Formatering är inga problem, har windows i egen partion. Om jag måte byta disk blir det lite jobbigare dock. :/

RAM: 2x2GB Ballistix DDR3

Edit: Körde ett diagnosteringsprogram, får varning om "Reallocated sectors count - aktuell: 100 - sämst: 100 - tröskelvärde: 36" på en av hårddiskarna (Detta är dock enbart en lagringsdisk, varken windows eller spelen ligger i den), så det bör inte påverka eller?

Och hur skulle hårddisken kunna påverka? Med mitt förra grafikkort fungerade det utan problem alls med samma hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Måste vara ngn forma avvärldsrekord att du har en så gammal disk som fortfarande fungerar. Tror aldrig jag haft en disk som funkat i mer än 3-4 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Måste vara ngn forma avvärldsrekord att du har en så gammal disk som fortfarande fungerar. Tror aldrig jag haft en disk som funkat i mer än 3-4 år

Vad gör du med dina hårddiskar egentligen? .__.
Aldrig haft en hårddisk crash i hela mitt liv, fast nu tycks det vara nära.

Permalänk
Medlem

Tja min dator går iofs dygnet runt. Diskarna brukar palla med drygt 2 år sen dör de