Vilka AMD-CPUer är det som gäller i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Vilka AMD-CPUer är det som gäller i dagsläget?

Försöker lära mig lite så att jag blir mer uppdaterad. Vilka AMD-CPUer är snabbast idag, om man inte ska uppgradera mellan dem? Om man t.ex. är som mig och ska köpa något mycket nyare/bättre, så är det väl en begagnad Phenom II som man ska satsa på? T.ex. 960T? Det är väl mest prisvärt?

I vilken ordning kom de olika generationerna? Jag vet att Bulldozer är den nyaste, med socket AM3+, men Phenom II xxxT och X4 xxx (BE) var väl precis innan, om man inte räknar med de som har inbyggda grafikkort?

Är Phenom II 1100T i samma grupp som de som är under tusen, t.ex. 960T? Ökar prestandan linjärt, eller är det en annan grupp med annan teknologi? Jag vet att 1100T har 6 kärnor medan t.ex. 960T har 4 stycken.

Om man ska köpa en av de nyare är det väl en av Bulldozer, Phenom II xxxT eller Phenom II xxx (BE) som gäller, och allra helst en som inte är Bulldozer?
Har 960T några nackdelar jämfört med 960 BE, om man frånser priset? Funkar de på alla AM2-moderkort, eller är det bara vissa som stödjer det?

Ja, det var väl frågorna jag hade för tillfället. Hoppas ni kan hjälpa mig. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har man en phenom II x4/x6 så tycker jag att det är onödigt att köpa en bulldozer. Vill man köpa helt nytt från AMD så funkar bulldozer rätt bra. Det är inga dåliga cpuer, bara det att AMD hypade lite för mycket. 960T är baserad på thuban. Om du har tur så kan du låsa upp de sista 2 kärnorna som är avaktiverade. Tror inte ens det går att köpa 960BE längre.
Har du ett moderkort som inte stödjer BD så är 960T eller 1055T de bästa valen.

Ursäkta skrivsättet, är lite sent på kvällen

Permalänk

jag har en 1055T och funderar på en BD just pga dom extra kärnorna

Nu är vet jag inte om det är spel som står på listan men en 960T är en bra processor! Min går svalt och presterar helt okey, men 1055Tn är bättre

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Bulldozer har dock inte 8 "riktiga" kärnor. Se det istället som 4 kärnor med markant förbättrad hyper-threading

Permalänk

Jag kör Bulldozer med åtta moduler. Är extremt nöjd.
Innan hade jag en Phenom II x6, också mycket pang för pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimondeVos:

Jag kör Bulldozer med åtta moduler. Är extremt nöjd.
Innan hade jag en Phenom II x6, också mycket pang för pengen.

Vilken är det du har haft resp. Har?

Vilken upplever du är rappast?:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka svara på alla dina frågor.
Vi kan börja med att vissa "felmärker" 960t, 960t black edition, 960t är samma cpu finns bara en och det är 960t black edition det som gör den otroligt prisvärd är att den ligger på 3ghz och att den går att låsa upp till 5/6 kärnor i vissa fall.

Ska man räkna ur phenom II serien var ju 960t samt 1100t dom nyaste additionerna till serien.

Am2 moderkort är no go(oftast) med am3 cpuer är jag ganska säker på am2+ är stor sannolikhet att det kan funka med om du har ett high end moderkort som har bios update så finns det säkert möjlighet.

Annat än de kan jag väll säga precis som jag sagt till alla andra även om jag har byggt en del amd själv att jag skulle aldrig bygga en amd dator som min main desktop dator i tillfället för visst det är fortfarande prisvärt men dom flesta kommer inte kunna nyttja prestandan eftersom man sällan använder mer än 2 kärnor.

Vi kan tex jämföra en i5 2500k och fx8150, dom är ganska lika i prestanda och i pris, saken är den finns få spel som stödjer över 4 kärnor idag ännu mer stödjer 2 kärnor och eftersom intels 4 kärniga cpu presterar bättre än amds 8 kärniga så finns det ingen anledning sålänge man inte vet att programmet/programmen man ska använda stödjer så många trådar eller att man ska använda de som server så ser jag inget att vinna på ha en bulldozer cpu i dagsläget, för eftersom så många program inte är jätte bra flertrådade så vinner ju intel.

Sen kan vi ju också säga att phenom II är 6st stycken riktiga kärnor medans bulldozer serien är lite som en intel cpu med hyperthreading
2 cpuer delar på resurser rättare sagt 4 bulldozer moduler varje modul med 2kärnor och delat cache minne osv.

Strömförbrukningen inte bara på phenom men också på bulldozer vilket inte kan mäta sig mot intel vilket ligger mycket bättre till där.

Och som jag har för mig (rätta mig om jag har fel) att amd själva gått ut sagt att dom inte ska tävla med intel längre utan att dom ska satsa mer på mid end marknaden och mer på apuer sånt därav känns de inte riktigt framtidssäkert för en "entusiast" att ha en amd cpu enligt min mening kan förstå att många e fanboys osv själv ser jag ingen anledning att vara det köper båda två.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jag ska försöka svara på alla dina frågor.
Vi kan börja med att vissa "felmärker" 960t, 960t black edition, 960t är samma cpu finns bara en och det är 960t black edition det som gör den otroligt prisvärd är att den ligger på 3ghz och att den går att låsa upp till 5/6 kärnor i vissa fall.

...

text

Du skrev 960t två gånger. Menade du något annat?
Jag antar att "t" står för Thuban?

Det jag syftade på är att det t.ex. finns "AMD Phenom II X4 960 Black Edition 3,0GHz Socket AM3 Box" och "AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 3,3GHz Socket AM3 Box", där en har siffror utan t, och den andra har med ett t. Sen finns det också Thuban i black edition kunde jag se. Kommer Thuban endast i X6 kärnor? Finns det någon teknisk nackdel med många kärnor?

Om man ska köpa nyare CPU, vilken rekommenderas i respektive prisklass, oavsett begagnat eller nytt? T.ex, vilken är bäst för 500 kr begagnad, 1 000 kr beg? ny? etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Du skrev 960t två gånger. Menade du något annat?
Jag antar att "t" står för Thuban?

Det jag syftade på är att det t.ex. finns "AMD Phenom II X4 960 Black Edition 3,0GHz Socket AM3 Box" och "AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 3,3GHz Socket AM3 Box", där en har siffror utan t, och den andra har med ett t. Sen finns det också Thuban i black edition kunde jag se. Kommer Thuban endast i X6 kärnor? Finns det någon teknisk nackdel med många kärnor?

Om man ska köpa nyare CPU, vilken rekommenderas i respektive prisklass, oavsett begagnat eller nytt? T.ex, vilken är bäst för 500 kr begagnad, 1 000 kr beg? ny? etc.

Nej det lät som att du trodde de fanns 960BE och 960T sanningen är de finns bara en och det är 960T Black Edition, står det annat än vad jag sa är det en felskrivning av butiken.

Thuban är kodnamnet för alla 6 kärniga phenom II cpuer.
Anledningen till att 960t black edition finns är att när x6 cpuer görs och inte fungerar som dom ska så stänger dom av 2 kärnor säljer den som en 960t BE.
Har man då ett moderkort med core unlocker finns det möjlighet att låsa upp en sådan cpu till 5 eller 6 kärnor(i vissa fall) ibland när det varit högre demand på 4 kärniga amd cpuer så har dom fått ta 6 kärniga fullt fungerande cpuer och stänga av 2 kärnor sälja dom som x4.
När man skapar cpuer gör man ju batchar ibland kan det vara så många cpuer på den batchen som inte klarar standarden med 6 kärnor så därav låser man alla kärnor på den batchen till x4 och säljer dom som x4 när kanske 15% av cpuerna där klarar av köras som x6 bara för att det e kostnads effektivare att inte testa alla.

500kr begagnat får du ingen för 700-900kr helt klart 960t ovanför de börjar vi komma till någon x6 cpu.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av xfmimd:

jag har en 1055T och funderar på en BD just pga dom extra kärnorna

Nu är vet jag inte om det är spel som står på listan men en 960T är en bra processor! Min går svalt och presterar helt okey, men 1055Tn är bättre

Det kan väl inte ha varit lönt att göra det bytet eller ?

http://www.anandtech.com/bench/Product/147?vs=434

Marginell skillnad....

Sorry fel citat...skulle citera simondeVos

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Bulldozern är omnomnom kul att klocka

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Nej det lät som att du trodde de fanns 960BE och 960T sanningen är de finns bara en och det är 960T Black Edition, står det annat än vad jag sa är det en felskrivning av butiken.

Thuban är kodnamnet för alla 6 kärniga phenom II cpuer.
Anledningen till att 960t black edition finns är att när x6 cpuer görs och inte fungerar som dom ska så stänger dom av 2 kärnor säljer den som en 960t BE.
Har man då ett moderkort med core unlocker finns det möjlighet att låsa upp en sådan cpu till 5 eller 6 kärnor(i vissa fall) ibland när det varit högre demand på 4 kärniga amd cpuer så har dom fått ta 6 kärniga fullt fungerande cpuer och stänga av 2 kärnor sälja dom som x4.
När man skapar cpuer gör man ju batchar ibland kan det vara så många cpuer på den batchen som inte klarar standarden med 6 kärnor så därav låser man alla kärnor på den batchen till x4 och säljer dom som x4 när kanske 15% av cpuerna där klarar av köras som x6 bara för att det e kostnads effektivare att inte testa alla.

500kr begagnat får du ingen för 700-900kr helt klart 960t ovanför de börjar vi komma till någon x6 cpu.

Men är inte de som inte har "T" Deneb? Enligt Wikipedia är "Models: Phenom II X4 805 to 980 BE" Deneb (utan T), och det verkar som att bara Zosma och Thuban är "T". De andra utan T är Callisto och Heka.

Bra med infot om högre demand. verkar busenkelt att få en X6 till priset av X4. Frågan kvarstår om det finns någon teknisk nackdel med fler kärnor på samma plattform.

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Vilken är det du har haft resp. Har?

Vilken upplever du är rappast?:)

Jag fick en 1090t x6 på köpet när jag fyndade en Asus Crosshair V för 2000:- när massbesvikelsen över BD var som störst. Sen bytte jag den mot en 8120FX med en här på forumet.

Jag upplever ingen skillnad mellan dem, precis som med alla andra processorer efter q6600. Jag har den mest för att jag kan (som kuriositet) och att det är kul med en ovanlig processor. Jag la pengarna på grafikkort och SSD i stället, totalt sätt en mycket vettigare investering än i en snabb processor.

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Vilken är det du har haft resp. Har?

Vilken upplever du är rappast?:)

Skrivet av Fidel Castro:

Det kan väl inte ha varit lönt att göra det bytet eller ?

http://www.anandtech.com/bench/Product/147?vs=434

Marginell skillnad....

Sorry fel citat...skulle citera simondeVos

Nej det är inte "lönt". Det är däremot väldigt kul.

Permalänk
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Men är inte de som inte har "T" Deneb? Enligt Wikipedia är "Models: Phenom II X4 805 to 980 BE" Deneb (utan T), och det verkar som att bara Zosma och Thuban är "T". De andra utan T är Callisto och Heka.

Bra med infot om högre demand. verkar busenkelt att få en X6 till priset av X4. Frågan kvarstår om det finns någon teknisk nackdel med fler kärnor på samma plattform.

960 (rätt beteckning är 960T (BE)) är en Thuban med två låsta kärnor (fungerande eller inte fungerande), likt de sexkärniga processorerna 1055T, 1075T, 1090T (BE), 1100T (BE). 960T har upplåst multipel likt övriga BE-modeller (det brukar inte skrivas ut att 1090T och 1100T är BE-modeller, men det är de. De övriga sexkärniga har låst multipel).

Övriga Phenom II x4 805 - 980 är Deneb.

Zosma är en Thuban med två låsta kärnor (Där är det väl bara 960T som går att köpa i butik, övriga medlemmar i familjen har bara släppts i begränsad omfattning till OEM).

Heka och Callisto är en Deneb med en respektive två kärnor nedlåsta (så att de blir tre respektive tvåkärniga Phenom II)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=995734
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=995743

Jäkla bra priser iallafall....

Begagnade Phenom II processorer är ju inte fy skam heller om priset är det rätta.
1090T om man kan hitta håller ju bra med lite klock, även utan (samt 960T)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|