datorn bredvid öppen dörr, datorn iskall

Permalänk
Medlem

datorn bredvid öppen dörr, datorn iskall

Hej sweclockers jag sitter nu på ett lan och har platsen bredvid en öppen balkong dörr så det blåser iskall luft på datorn.

Kan detta vara farligt?

Alltså kan datorn bli "för" kall?

Visa signatur

NZXT H510 Flow | AMD Ryzen 9 5900x | 32GB Fury Beast | RX 6700XT | 1TB NVMe Fury Renegade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0DIAC:

Hej sweclockers jag sitter nu på ett lan och har platsen bredvid en öppen balkong dörr så det blåser iskall luft på datorn.

Kan detta vara farligt?

Alltså kan datorn bli "för" kall?

Om du har på datorn så borde det inte skada

Permalänk
Medlem

Jag har min dator i bilen konstant, haft det sen i augusti och den fungerar fortfarande. På helgerna används den inte alls, på vardagar är den igång efter fyra tills jag nattar vid tolv tiden.

Din dator kanske är känsligare men min verkar inte ha tagit stryk än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0DIAC:

Hej sweclockers jag sitter nu på ett lan och har platsen bredvid en öppen balkong dörr så det blåser iskall luft på datorn.

Kan detta vara farligt?

Alltså kan datorn bli "för" kall?

Tvärtom, lägre temperatur på komponenterna är bra

så länge du inte har typ - 30 C eller så vill säga

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Tvärtom, lägre temperatur på komponenterna är bra

så länge du inte har typ - 30 C eller så vill säga

Fast kondens skadar ju komponenter iofs. Men svårt att säga om det blir någon kondens i sammanhanget

Permalänk
Medlem

Det är (om) kondens bildas som det kan gå åt helvete och det kan bildas kondens vid temp långt över 0° det beror på luftfuktigheten och temp skillnaderna mellan luft och komponent.
Vad har tex plåten i chassit för temp om den ligger på 5°+ så finns det risk att det bildas kondens på plåten då luften inne troligen är varmare.

En annan sak är hårddiskarna dom gillar verkligen inte att gå för kallt (sök efter googles test och se själv) då tester visat att en hd på 20-25° och under har mycket större risk för att rasa än en på 45°.
Främst beror det på att smörjningen inte fungerar så bra om det är för kallt ideal tempen är 30-40°.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Fast kondens skadar ju komponenter iofs. Men svårt att säga om det blir någon kondens i sammanhanget

luftfuktigheten är dock mycket låg under vintern, c:a 30% hos mig, tror inte det ska vara något problem

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

har haft igång dator i ca 10h nu och allt har funkar bra

tack för alla svar, nu är jag lite säkrare

Visa signatur

NZXT H510 Flow | AMD Ryzen 9 5900x | 32GB Fury Beast | RX 6700XT | 1TB NVMe Fury Renegade

Permalänk
Hedersmedlem

Det du får se upp med är damm och skit som blåser in. Luften utanför är skitigare än man tror, men det beror lite på hur högt upp du bor, hur marken är beskaffad, och hur mycket växtlighet som finns runt omkring.

Eftersom datorn avger värme och värmer upp luften inuti sig, så behöver du bara oroa dig för luftfuktiget under drift om det är extremt fuktigt, 90% eller mer.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

min dator står dygnet runt vid ett öppet fönster(eller en lucka på sidan om utan filter) som det blåser iskall luft ifrån direkt på datorn/in i datorn. möjligtvis kan luckan stängas då man stängt av datorn och man har lagt sig.
vet inte hur bra detta är i längden, men hittills så har det inte varit några problem(stått så i nån månad), datorn håller sig sval(enligt realtemp så är den nere på 18-20 grader då man har startat datorn efter en natts stillastående) och i vissa spel så lyckas man att dra ner på graderna en aning, inte mycket, men en aning.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Är det inte så att kondens bildas när något kallt kommer in i värmen
Kondens leder inte ström det börjar leda efter ett tag när det har blivit joniserat eller vad de nu heter

Jag brukar köra min dator utomhus på vintrarna (låter den va avstängd ett tag så inte det blir sån temperatur skillnad när man startar den utomhus
(temp på CPU CPU m.m ligger på ca -1 till -5 grader när de e ca -7 till -10)
När jag kör med extremt luftflöde så ibland så är de bara någon grad varmare på CPU än vad det är utomhus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Kondens bildas endast på kalla ytor som utsätts för varm (fuktig) luft.
Ganska basic grej man fick lära sig i grundskolan

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Täckglaset på akvariet som vi har värms upp av lysrörsarmaturen, och vattnet kondenseras ändå mot dess undersida? Det borde ju inte vara möjligt?

varmt mot kallt= kondens

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kinnunen4321:

varmt mot kallt= kondens

Varm fuktig luft som kyls bildar kondens. Du kan ha varm torr luft och kyla den till absurdum utan att du får någon kondens.

Har har vi ett Mollierdiagram som innehåller all information man behöver för att få reda på om man kommer få kondens eller inte.

De böjda linjerna som är markerade med ett φ (fi) är den relativa luftfuktigheten. På y-axeln har vi temperatur och på x-axeln fukthalt i kg vatten per kg luft.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Täckglaset på akvariet som vi har värms upp av lysrörsarmaturen, och vattnet kondenseras ändå mot dess undersida? Det borde ju inte vara möjligt?

Vattnet värms upp av lysröret, kondenserar sedan på glaset då glaset som är kallare. Det må vara varmt, men inte varmare än de avdunstade vattnet.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″