Permalänk

Tips på hur man skär ut??

Hejhej!

Jag har nu tänkt att skära ut ett motiv på sidan av chassit, till mitt projekt.

Det fick bli BitFenix loggan.
Så jag åkte och köpte en dremel som alla pratar om, men u är min fråga.

Hur kapar man egentligen ut något?

Jag tog ett stift som hade en skruv på toppen, den skruvade jag loss, och satte in en liten rund bricka typ... som jag sedan skruvade fast.
Testade att försöka skära lite med den men den skär väldigt väldigt lite....

Hur skall jag göra?
Bara fortsätta med den lilla som jag nu använder?

Tack!

Permalänk
Medlem

Läs manualen till din Dremel så beskriver de precis hur du ska göra. Beroende på vilket material chassit är i samt hut tjock den är kan det ta ganska lång tid.

Permalänk
Medlem

Finns olika skivor, gissar på att du kör med skivan längst till vänster?

Du skall bara ta det lungt, det tar tid att skära ut motiv. Sticksåg fungerar fint för fönster men är värre vid motiv. Beror en del på
vilken typ av chassi och matrial du kapar i med. Stål är hårt och kräver att man inte pressar skivan för hårt. Då brukar den splittras.
Alu beteer sig annorlunda, det liksom smälter och kletar på skivan om man kör för hårt/snabbt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Det finns ju olika diskar också. Vissa är mer lämpade för trä och vissa är mer lämpade för metall, se till så att du använder rätt disk

Permalänk

Tack alla!

Permalänk
Medlem

Du är en man, du ska kunna hantera verktyg utan några helst problem.

Men några tips, du ska ha en rejäl skiva som är till för att kapa 2-5 mm plåt med iaf.. Sedan ska du låta maskinen göra jobbet, pressa inte ner den, utan du ska föra verktyget och låta den tugga sig igenom materialet, annars kan skivan gå sönder, vilket är onödigt.

Visa signatur