Sapphire radeon 6970, jobbiga ljud/högljutt?

Permalänk
Medlem

Sapphire radeon 6970, jobbiga ljud/högljutt?

Jag har ett "problem" som jag har börjat störa mig mer och mer på, vet inte om andra personer har märkt det med samma kort.

Min förra dator var ett väldigt tyst bygge, men denna gången brydde jag mig inte om tystnaden på samma sett.

När mitt grafikkort börjar jobba så hör jag direkt det och tycker det är jobbigt, även om jag har medium på mina chassifläktar så låter kortet högre än så och jag stör mig så fruktansvärt mycket på det.

jag har p183 antec som chassi, sapphire radeon 6970 som titlen säger.

Jag var tvungen att ta bort min HDDstation för att få plats med mitt kort, kan det ha något med det att göra?
börjar blir väldigt irriterad på detta.

Permalänk
Medlem

coilwhine eller fläkt ljud?

Permalänk
Medlem

är inte så påläst på vad coilwhine är, men är positiv till att det är fläkten då jag sänker hastigheten så försvinner ljudet.
det är först när fläkten jobbar på 35% + som det jobbiga ljudet uppstår.

Permalänk
Medlem

Piper det är det coilwhine
Surrar det och blåser så är det ju fläkten såklart.

Vill du lira spel på hög grafik så kommer du tyvärr få leva med evigt surrande. Vad du dock kan göra är att ladda ner MSI afterburner och göra din egen fläktkurva så att den slipper låta förutom när du väl kör något tungt. Googla hur du sätter upp en fläktkurva och hur du generellt använder afterburner, finns miljoner guider.

Permalänk
Skrivet av Fusy:

Piper det är det coilwhine
Surrar det och blåser så är det ju fläkten såklart.

Vill du lira spel på hög grafik så kommer du tyvärr få leva med evigt surrande. Vad du dock kan göra är att ladda ner MSI afterburner och göra din egen fläktkurva så att den slipper låta förutom när du väl kör något tungt. Googla hur du sätter upp en fläktkurva och hur du generellt använder afterburner, finns miljoner guider.

Kan vara lagerfel, då kan det "pipa"

Permalänk
Medlem

Använder redan sapphires egna "afterburner" trixxie och har min egna kurva. Men jag tycker att fläktens ljud är på en annan frekvens än chassit och därav stör mig. hur man ska förklara detta