Permalänk
Medlem

Backkamera

Hej min far är ute efter en backkamera till Husvagnen/bilen.
Han såg att biltema har 2 kitt som är rätt billiga men vi har ingen erfarenhet utav dessa kameror är det någon som själv har en av dessa eller i alla fall testat?
Det jag är mest nyfiken på är hur bra de fungerar i mörker och hur hög bildfrekvensen är på displayen (så det inte hackar fram i 15fps)

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Parkeringh... Billig

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Parkeringh... lite dyrare

Eller har ni testat någon annan kamera ni tyckte om i ungefär den prisklassen?

Hoppas jag får lite tips tack på förhand

Edit vet att rubriken är särskriven

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Personligen så skulle jag inte gå på en trådlös backkamera då det finns en hel del elektronik i en nyare bil som kan störa ut den. Däremot så skulle jag koppla in den nyare kontakten, den med 13 stift på, så kan man köra backkameran via den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Personligen så skulle jag inte gå på en trådlös backkamera då det finns en hel del elektronik i en nyare bil som kan störa ut den. Däremot så skulle jag koppla in den nyare kontakten, den med 13 stift på, så kan man köra backkameran via den.

jo jag har tänkt på det men eftersom de va tänkt till husvagnen tyckte jag de kunde va smidigt med en trådlös. vad menar du med 13 stifts kontakten ? inte superinsatt i elektronik på nya bilar

Edit
Det är Toyota räv 4 2005 om de hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Backkamera till husvagn har jag då aldrig hört talats om att någon kört med, blir ju en del kabel som ska dras.
Kör själv med backkamera på lastbilen och kan säga att bildfrekvensen är gissningsvis 50-60 fps.
Mörker kan du glömma utan lampa, möjligtvis att backljusen lyser upp såpass mycket.
Men i ditt fall hade jag nog kört med trådlös, så jävla illa kan det inte vara. Med tanke på hur lite man kommer använda den.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Backkamera till husvagn har jag då aldrig hört talats om att någon kört med, blir ju en del kabel som ska dras.
Kör själv med backkamera på lastbilen och kan säga att bildfrekvensen är gissningsvis 50-60 fps.
Mörker kan du glömma utan lampa, möjligtvis att backljusen lyser upp såpass mycket.
Men i ditt fall hade jag nog kört med trådlös, så jävla illa kan det inte vara. Med tanke på hur lite man kommer använda den.

Han säger att han tänkte ha den mest för att ha möjlighet till att se trafiken bakom husvagnen när han kör av någon anledning ,och sen hjälper det la lite när han ska parkera den på campingen
(kameran har föresten IR ljus för mörker)
Men vi får la köpa och experimentera i värsta fall är det ju bara att sälja Ni tror altså inte det är ren skit?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Han säger att han tänkte ha den mest för att ha möjlighet till att se trafiken bakom husvagnen när han kör av någon anledning ,och sen hjälper det la lite när han ska parkera den på campingen
(kameran har föresten IR ljus för mörker)
Men vi får la köpa och experimentera i värsta fall är det ju bara att sälja Ni tror altså inte det är ren skit?

Varför då? Man har ögonen fram och inte bak!

Dessutom, ska han ha igång den kameran när han kör kommer batterierna dö fortare än kvickt!
En backkamera har du för att säkerställa att det är inte något hinder bakom ekipaget när du backar, och även för precisera sin backning så bra som möjligt.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Varför då? Man har ögonen fram och inte bak!

Dessutom, ska han ha igång den kameran när han kör kommer batterierna dö fortare än kvickt!
En backkamera har du för att säkerställa att det är inte något hinder bakom ekipaget när du backar, och även för precisera sin backning så bra som möjligt.

Det är ju knappast någon nackdel att ha bättre syn bakåt och då kan ju backkameran ersätta den invändiga backspegeln som blir obrukbar när han kör husvagn. Han saknar den synen bak i alla fall. Att den främst är till för backninghjälp förstår jag men varför inte utnyttja den mer. Jag fick i alla fall lära mig att ha uppsyn i alla backspeglar när man skulle ta sitt körkort. Eller hur menar du att det skulle vara så farligt är ju inte värre än en GPS eller vanlig backspelgel ?
Men som sagt är det mer ett experiment och blir det skit så använder han del knappast mer än till backning.
Sen har jag fått för mig att kamerorna kör på bilens batteri och inte ett eget, är det felaktigt?.
Har du testat någon av dessa kameror eller pratar du om kameror generellt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb