Täcker min allrisk försäkring, TV

Permalänk

Täcker min allrisk försäkring, TV

Köpte en LED Tv för ganska exakt 2 år sedan på mitt Mastercard.
En allrisk försäkring ska ingå på elektronik som är köpta för ett värde över 1000kr.
Tv i detta fall 15.500

Det som hände var att min lille 18månaders son sprang in med leksak in i tvn som är väggupphängd.
Så nu är bilden förstörd och det är ränder över hela skärmen när den är påslagen.
Syns dock bara en liten repa på själva skärmen om man kollar noga.

Så täcker allrisken denna skada pga olyckan?
Eller kan dem neka mig ersättning/reperation?

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av Andreas_ace:

Köpte en LED Tv för ganska exakt 2 år sedan på mitt Mastercard.
En allrisk försäkring ska ingå på elektronik som är köpta för ett värde över 1000kr.
Tv i detta fall 15.500

Det som hände var att min lille 18månaders son sprang in med leksak in i tvn som är väggupphängd.
Så nu är bilden förstörd och det är ränder över hela skärmen när den är påslagen.
Syns dock bara en liten repa på själva skärmen om man kollar noga.

Så täcker allrisken denna skada pga olyckan?
Eller kan dem neka mig ersättning/reperation?

Tacksam för svar!

beror väll på vilket försäkringsbolag vi snackar om men vanligen kan sådana olyckor gå på hemförsäkringen vet själv en kille jag känner som fick en ny tv när hanns son välte ner en helt ny tv så displayen sprack.

dock iom att den är ca 2 år ska du nog räkna med att du endast får en tv till 25-50% av nypriset altså typ 5.000-6.000:- då försäkringsbolagen brukar endast ge ut 100% värde innom första året sen sjunker oftast ersättningen väldigt drastiskt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror väll på vilket försäkringsbolag vi snackar om men vanligen kan sådana olyckor gå på hemförsäkringen vet själv en kille jag känner som fick en ny tv när hanns son välte ner en helt ny tv så displayen sprack.

dock iom att den är ca 2 år ska du nog räkna med att du endast får en tv till 25-50% av nypriset altså typ 5.000-6.000:- då försäkringsbolagen brukar endast ge ut 100% värde innom första året sen sjunker oftast ersättningen väldigt drastiskt

Mitt mastercard går via Nordea finans, Försäkringsgivare för denna försäkring är ERV Försäkringsaktiebolag
Det är ingen självrisk och 0% värde minskning 0-2år, 15% värde minskning på 2 år, 30% på 3år.
Min Tv är 2år 1 vecka!

Varför jag undrar är att dem ahr en punkt som heter
Undantag
Försäkringen gäller inte för
• skada som består i förslitning, förbrukning, korrosion,
beläggning eller annan gradvis försämring
• skada som den försäkrade borde inse skulle komma att
inträffa
• skada som orsakats av att den försäkrade inte varit aktsam
om sin egendom och handhaft den på så sätt att förlust och
skada så långt som möjligt förhindrats
• skada som inte påverkar varans användbarhet eller som kan
avhjälpas genom normal service
• skada genom djur eller insekter

Så om sonen i mitt fall springer mot TV med leksak och springer in.
Kan dem yrka på att man itne varit aktsam?
det är just den punkten som gör mig osäker.

Mvh
andreas

Permalänk
Medlem

Fråga ditt försäkringsbolag istället. Här blir det bara en massa spekulationer. Men återkom gärna om hur det gick.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att det inte skulle täckas av försäkringen. "Inte varit aktsam" kan likställas med att du tex har använt TVn utomhus trots att den inte är ämnad för det, eller att du låtit bli att täcka över den när du tex renoverar hemma.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Andreas_ace:

Mitt mastercard går via Nordea finans, Försäkringsgivare för denna försäkring är ERV Försäkringsaktiebolag
Det är ingen självrisk och 0% värde minskning 0-2år, 15% värde minskning på 2 år, 30% på 3år.
Min Tv är 2år 1 vecka!

Värdeminskningen är ointressant eftersom försäkringsbolaget antagligen ger dig en rekvisition på en motsvarande TV, vilken förstås kostar betydligt mindre idag än den gjorde för två år sedan. Motsvarande i funktion, vill säga, inte pris.

Gällande aktsamhet är det svårt att kräva att en 2-åring ska visa någon aktsamhet alls. Vad som kan ifrågasättas är huruvida man som förälder haft normal uppsikt över sitt barn, men det är en svår fråga för försäkringsbolaget att driva.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Kostnadsförslag är iaf skickat nu till bolaget från Samsung service.
Arbete: 1300kr
Material: 9800kr.

15500 för tv -15% åldersavdrag är runt 13.000kr
Så nu är det bara invänta vad beslutet blir.
Återkommer iaf, men enl faq på hemsida så kan ärende ta upp till 4veckor

Permalänk
Medlem

Det finns inte en chans att de reparerar den TVn med de kostnaderna

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det finns inte en chans att de reparerar den TVn med de kostnaderna

Kan det nog göra eftersom det blir 2000kr billigare att reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kan det nog göra eftersom det blir 2000kr billigare att reparera.

Ja men vad kostar en tv-med ungefär liknande specifikationer idag tror du? Troligen märkbart mindre än servicekostnaden och är det så, så får han ju en ny TV med motsvarande specifikationer istället.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja men vad kostar en tv-med ungefär liknande specifikationer idag tror du? Troligen märkbart mindre än servicekostnaden och är det så, så får han ju en ny TV med motsvarande specifikationer istället.

En två år gammal TV kostar förmodligen runt hälften idag.
Så försäkringsbolaget kommer erbjuda det billigaste för dem.

Permalänk
Medlem

Hände en liknande grej för mig. slapp t.o.m. självrisken. If ftv

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk

Dem har iaf tagit tag i ärendet nu iaf, så det är bara vänta och se vad beslutet blir
Dem bad iaf om kontonummer, då betalar ut ersättning och inte väljer ut en specefik modell.
Kan kanske vara bättre, då man kan välja själv.

Positiva är att det inte är någon självrisk heller.

Uppdaterar iaf tråden så fort ngt nytt dyker upp

Permalänk

Så nu är ärendet klart.

"Vi har idag gjort en utbetalning till ditt bankkonto.
Beloppet är 8067 SEK och ersätter kostnaden för en ny likvärdig vara med ett åldersavdrag på 15%. Vi har fått uppgifter från Netonnet att den varan som är att likställa med din är en Samsung UE46D6320 som säljs för 9490 SEK."

Så jag får ändå känna mig nöjd. Är ingen självrisk heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Så nu är ärendet klart.

"Vi har idag gjort en utbetalning till ditt bankkonto.
Beloppet är 8067 SEK och ersätter kostnaden för en ny likvärdig vara med ett åldersavdrag på 15%. Vi har fått uppgifter från Netonnet att den varan som är att likställa med din är en Samsung UE46D6320 som säljs för 9490 SEK."

Så jag får ändå känna mig nöjd. Är ingen självrisk heller.

Ja det låter ju helt klart bra!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Fick du skicka den till service själv eller kom de och hämtade den?

Permalänk
Skrivet av Copperflame:

Fick du skicka den till service själv eller kom de och hämtade den?

Lämna på Samsung Service center.
Dem har bara hämt service på produkter upp till 2 år, min var 2år 1 vecka.
Så dem var hårda på den saken.
Var annars bara 5km för mig med bil till dem