Permalänk
Medlem

fortkörning- prick i registret?

Hej, har nyligen tagit körkort nån månad sen. Och alltså har jag prövotid, och idag fick jag ett brev hem från polisen om att jag kört 80km/h på en väg skyltad med 70km/h. Och jag ska då betala 1500kr inom 1 månad. Fråga mig inte varför jag körde för fort och att jag får skylla mig själv det vet jag redan om, det var dumt.

Nu till frågan, jag undrar om jag kommer att få en prick i registret eller något sånt.. samt om körkortet dras in om jag får ett antal hastighetsöverträdelser till?

Kan jag få hur många hastighetsöverträdelser som helst utan att körkortet ryker bara dom är under gränsen för återkallelse av körkort ??
eller ryker körkortet om jag får t.ex 3st botar på 10km/h för fort.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga något om prövotiden men ja om du skrivit på och erkänt en bot kommer du att hamna i belastningsregistret.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ditt körkort kommer inte dras in iaf, det krävs mer för att det ska ryka.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

"Vid enstaka fortkörning över vissa gränser till exempel med 30 km/h över tillåten hastighet kan körkortet att tillfälligt dras in. Vid upprepade fastställda fortkörningar på lägre hastigheter kan också körkortet dras in. Körkortsindragning är formellt inget straff, utan räknas som indragning av ett slags tillstånd man missbrukat."

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Ditt körkort kommer inte att dras in, det är samma regler för en person som haft körkortet i 10 år, och en som haft det i en månad.
Skillnaden är att den som fortfarande har prövotid måste göra om allting från början.

Att du kört för fort sparas inte någonstans som någon annan än polisen kan se.
Det är bara ett bötesbrott och är inget som arbetsgivare eller hyresvärdar kan se.

Kör du ofta för fort så kan det bli så illa att polisen känner sig tvingade att rapportera till länsstyrelsen och de kan sedan dra in ditt körkort för att du anses olämplig. Men detta, är mig veterligen väldigt sällsynt, och oftast hinner man bli dömd för vårdslös körning eller liknande.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavve:

"Vid enstaka fortkörning över vissa gränser till exempel med 30 km/h över tillåten hastighet kan körkortet att tillfälligt dras in. Vid upprepade fastställda fortkörningar på lägre hastigheter kan också körkortet dras in. Körkortsindragning är formellt inget straff, utan räknas som indragning av ett slags tillstånd man missbrukat."

Det där gäller ju dock om man inte har prövotid. Då gäller permanent återkallelse.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det där gäller ju dock om man inte har prövotid. Då gäller permanent återkallelse.

Självklart är det så. Det glömde jag nämna. Tack för klargörandet!

Skrivet av oobum:

Att du kört för fort sparas inte någonstans som någon annan än polisen kan se.
Det är bara ett bötesbrott och är inget som arbetsgivare eller hyresvärdar kan se.

Men detta stämmer väl inte riktigt? Det hamnar väl i belastningsregistret och ligger kvar i 5 år? Och arbetsgivare kan ju kräva (för att man ska få anställning där) att man ger dem ett utdrag ur just det registret. Har en polare som fick indraget ordningsvaktsförordnande p.g.a. upprepade trafikförseelser så som fortkörning (Både med buss och bil) som ett annat exempel på vad det kan leda till. Och då var det alltså 10-20 km\h för fort så han blev aldrig av med körkortet men blev ändå av med ordningsvaktsjobbet.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Hmm låter som att jag inte behöver oroa mig för något, förutom pengarna då.. men det får jag ta som en läxa.. lite tveksamt fortfarande med belastningsregistret ?? någon som kan klargöra om arbetsgivare kan se det eller inte ?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara begära ut dit belastningsregister och se själv om det syns där eller ej?

Permalänk
Medlem

Mina fortkörningar syntes i utdraget från belastningsregistret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem

Ingen lär bry sig om fortkörning, jag visste inte ens att de syntes och har aldrig haft problem att få jobb :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ingen lär bry sig om fortkörning, jag visste inte ens att de syntes och har aldrig haft problem att få jobb :p.

Beror på vad det är för jobb men i allmänhet så bryr sig inte arbetsgivare om det. Det är ganska hårt om man t.ex. vill jobba som ordningsvakt. Då kan det räcka med 2-3 fortkörningsböter de senaste 2 åren för att man ska bli av med förordnanden och därmed även bli av med jobbet. Och sen så skriver ju vissa arbetsgivare ut i deras annonser att det inte får vara någon anmärknings i belastningsregistret alls. Det måste ju innebära att man inte ens får ha en fortkörning på 5km\h för fort...

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Hmm låter som att jag inte behöver oroa mig för något, förutom pengarna då.. men det får jag ta som en läxa.. lite tveksamt fortfarande med belastningsregistret ?? någon som kan klargöra om arbetsgivare kan se det eller inte ?

Mvh.

Alltså, en arbetsgivare kan inte begära ut uppgifter på dig men han kan kräva att du ger honom ett utdrag som du själv begär ut.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavve:

Beror på vad det är för jobb men i allmänhet så bryr sig inte arbetsgivare om det. Det är ganska hårt om man t.ex. vill jobba som ordningsvakt. Då kan det räcka med 2-3 fortkörningsböter de senaste 2 åren för att man ska bli av med förordnanden och därmed även bli av med jobbet. Och sen så skriver ju vissa arbetsgivare ut i deras annonser att det inte får vara någon anmärknings i belastningsregistret alls. Det måste ju innebära att man inte ens får ha en fortkörning på 5km\h för fort...

Även om policyn är att inga anmärkningar får finnas brukar de inte bry sig om fortkörning, kanske inte för ordningsvakt då men för mycket annat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"