Permalänk

Ny mus & musmatta

Tja!
Jag sitter med en Mx518 utan musmatta för tillfället (har aldrig använt musmatta(!)) men känner att det är dags nu när jag ska bygga nytt skrivbord & dator.
Jag har små planer på att inhandla en Cyborg R.A.T 9, någon med erfarenheter av den?

Har någon något tips på en allmänt skön musmatta i storleken ca 250mm x 320mm?

Tror att jag har koll på vad Glidz är, men är det något man kan köpa separat och framförallt: är det värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Tja!
Jag sitter med en Mx518 utan musmatta för tillfället (har aldrig använt musmatta(!)) men känner att det är dags nu när jag ska bygga nytt skrivbord & dator.
Jag har små planer på att inhandla en Cyborg R.A.T 9, någon med erfarenheter av den?

Har någon något tips på en allmänt skön musmatta i storleken ca 250mm x 320mm?

Tror att jag har koll på vad Glidz är, men är det något man kan köpa separat och framförallt: är det värt?

Åk och kläm någonstans. Vad gäller musmatta, den en i tyg, och det lönar sig med en hyfsat dyr, en grym investering

Permalänk
Medlem

Musmattor har kommit så långt att det är en smaksak nu, alla är nästan lika bra.
Så frågan är: Tyg,plast,glas,metall?

Själv har jag kört: fUnc F30.R X-Large/17" i flera år och tycker att det är den bästa musmattan som finns och skulle inte använda något annat än plast även om jag fick betalt.

Glidz köper man när de som sitter original är slut eller när det börjar glida dåligt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Åk och kläm någonstans. Vad gäller musmatta, den en i tyg, och det lönar sig med en hyfsat dyr, en grym investering

Ah, bra idé.. Vet du om Teknikmagasinet bra utbud av musmatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Ah, bra idé.. Vet du om Teknikmagasinet bra utbud av musmatta?

Ingen aning faktiskt.. Tror nog du har större chans hos större varuhus, tex Mediamarkt eller Elgiganten..

Permalänk
Medlem

vad jag förstår så ska rat 9 ha värdelös batteritid..

http://www.engadget.com/2010/10/21/exclusive-mad-catz-cyborg-...

Citat:

...we haven't turned the mouse off more than once in our entire week of testing, but had impressive battery life nonetheless -- we found we were usually able to get through a full day of work, leave the mouse on and not have to swap cartridges until partway through the next day

även om de tycker att en dag är bra så har iaf alla de trådlösa möss jag ägt haft batteritider som räknas i veckor, inte i dagar

Permalänk

Jag har ägt en RAT 7 som är samma som 9:an. Läs ägt.... Jag hade den i 3 dagar sen gav jag upp. Den väger som en tegelsten! Går man från Intellimouse Explorer 3.0 till den så får man kanske skylla sig själv... Det är ju naturligtvis en smaksak om man gillar tunga eller lätta möss. Inställningsmöjligheterna på den var ju väldigt trevliga men jag valde som sagt bort den ändå.

Sitter med en Qpad 5K nu och en av deras tygmattor (QPAD UC Large). Kan inte säga annat än att den musen är riktigt grym!

Om du går in på Qpads hemsida så kan du även se bilder på den mattan jag använder i dom olika storlekarna. Med MX518 som referans.

Lycka till med nytt köp!

Permalänk
Skrivet av dagbro:

vad jag förstår så ska rat 9 ha värdelös batteritid..

http://www.engadget.com/2010/10/21/exclusive-mad-catz-cyborg-...

även om de tycker att en dag är bra så har iaf alla de trådlösa möss jag ägt haft batteritider som räknas i veckor, inte i dagar

Aa läste det, men den är så het
Har den någon avstängnings knapp vad någon vet, känns som att den aldrig skulle vara fullladdad annars..?

Permalänk

Rat 9 är sjukt skön kör den med min razer extended edition controle.

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Skrivet av andreasnore:

Jag har ägt en RAT 7 som är samma som 9:an. Läs ägt.... Jag hade den i 3 dagar sen gav jag upp. Den väger som en tegelsten! Går man från Intellimouse Explorer 3.0 till den så får man kanske skylla sig själv... Det är ju naturligtvis en smaksak om man gillar tunga eller lätta möss. Inställningsmöjligheterna på den var ju väldigt trevliga men jag valde som sagt bort den ändå.

Sitter med en Qpad 5K nu och en av deras tygmattor (QPAD UC Large). Kan inte säga annat än att den musen är riktigt grym!

Om du går in på Qpads hemsida så kan du även se bilder på den mattan jag använder i dom olika storlekarna. Med MX518 som referans.

Lycka till med nytt köp!

Jag söker efter tyngre mus, det är ett plus

Humm, du skulle inte kunna lägga upp ett kort här i tråden på din matta med t.ex en iPhone och/eller Musen som jämförelse på?

Permalänk
Skrivet av tedeman1998:

Rat 9 är sjukt skön kör den med min razer extended edition controle.

haha shit vilken matta!

Vad tycker du om glidet i musen, hur känns den i handen och framför allt: batteritiden, stör du dig något enormt?

Permalänk
Medlem

MX518 är enligt mig en skitbra mus, så om den inte är trasig, behåll den.
Och musmatta är väl bara köpa nån i lagom storlek, alla är typ samma annars. jag tycker QcK+ är bra

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Sitter med en Qpad OM-85. Hade en Steelseries Ikari innan. Kört QcK mattor på båda.
Båda har liknande form bara att Qpad musen är lite större. QcK mattan är helt underbar! Har nu QcK+ så den är rätt stor. Men finns i olika storlekar

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Har läst lite angående Cyborg R.A.T 9 och det spekuleras om att den körs bäst på vitt (ljust) underlag, skulle någon vänlig själ kunna länka en ljusare matta ni testat som är riktigt skön och nämna om jag ska använda glidz till eller inte.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

MX518 är enligt mig en skitbra mus, så om den inte är trasig, behåll den.
Och musmatta är väl bara köpa nån i lagom storlek, alla är typ samma annars. jag tycker QcK+ är bra

Aarå, kan inte tänka mig en mer tålig mus, det finns inte många fel på den inte
Jag byter mest för stilens skull, håller på att bygga helt nytt skrivbord; kommer även upp ett galleri om det snart

Permalänk
Medlem

http://www.artisan-jp.com/item_hayate_eng.html

En av de absolut bästa musmattor jag någonsin har provat. Rekommenderas varmt om du nu kan tänka dig att beställa från Japan.

Permalänk
Skrivet av Iskandar:

http://www.artisan-jp.com/item_hayate_eng.html

En av de absolut bästa musmattor jag någonsin har provat. Rekommenderas varmt om du nu kan tänka dig att beställa från Japan.

haha, vart fasen hittade du den där sidan?
Vart har du testat mattan, äger du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

haha, vart fasen hittade du den där sidan?
Vart har du testat mattan, äger du den?

Haha, tyvärr äger jag inte en själv. Provade dock hos en kompis och funderar nu starkt på att köpa en också.

Permalänk
Skrivet av Iskandar:

Haha, tyvärr äger jag inte en själv. Provade dock hos en kompis och funderar nu starkt på att köpa en också.

oj haha, det krävs ganska mycket för att man ska bli lockad av att beställa en musmatta från Japan.. Vad kostar den ungefär i sek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

oj haha, det krävs ganska mycket för att man ska bli lockad av att beställa en musmatta från Japan.. Vad kostar den ungefär i sek?

Runt 350:- för medium och 450:- för large, frakt inräknat.

Permalänk
Skrivet av Iskandar:

Runt 350:- för medium och 450:- för large, frakt inräknat.

ajaj, då måste jag tyvärr få klämma o känna lite innan jag vågar beställa.. tack endå!

Permalänk
Medlem

Jag kör med Zowie P-TF/G-TF Speed, gillar den som fan, skönt glid utan att sticka ut speciellt mycket designmässigt, inte speciellt dyra heller. Finns på b.l.a. webhallen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Jag söker efter tyngre mus, det är ett plus

Humm, du skulle inte kunna lägga upp ett kort här i tråden på din matta med t.ex en iPhone och/eller Musen som jämförelse på?

Bara gå in på Qpad.se och klicka på products. Scrolla ner till "QPAD UC in full range!" och klicka "read more" så får du upp ett galleri som visar alla storlekar mot MX518.

Permalänk
Medlem

steelseries musmatta dirr, bästa jag har haft. hade en QcK heavy tidigare, men fick en QcK SK edition av flickan i julas, så var väll tvungen att byta. dock nöjd som fan!:)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Skrivet av Semplezz:

steelseries musmatta dirr, bästa jag har haft. hade en QcK heavy tidigare, men fick en QcK SK edition av flickan i julas, så var väll tvungen att byta. dock nöjd som fan!:)

Så lätt som: http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmattor/steelser...

Permalänk
Medlem

Den skulle fungera finfint!:)

denna är dock lite större och tjockare
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmattor/steelser...

skönt med en tjockare, tycker jag. så slipper man känna bordet under mattan^^

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

Rekommenderar SS QcK-mattorna. Har själv QcK+ Limited Edition FNATIC, den är antagligen för stor för vad du vill ha, men dom har mindre varianter. Den är tjock (ca 4 mm tror jag), grymt skönt glid. Mattan har inte rört sig en nanometer när jag spelat.

Musen jag har till är MS Intellimouse Explorer 3.0. Grymt bra kombination till FPS. Om jag var du skulle jag testa en MS 3.0 istället för Logitech, särskilt om du gillar att spela med lite lägre sens. Din aim kommer tacka dig!

Permalänk
Skrivet av Semplezz:

Den skulle fungera finfint!:)

denna är dock lite större och tjockare
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmattor/steelser...

skönt med en tjockare, tycker jag. så slipper man känna bordet under mattan^^

Ska ta östgötapendeln till Nkpg o klämma på lite möss o mattor idag så får jag se vad jag tycker om höjd o material osv.. men jag kan(/vill) inte ha en supersize då mitt skrivbord (ska bygga nytt) ska vara extremt stilrent.

Mattan ska ligga på pianolackad yta, men det kanske bara bidrar till mer grepp?(!)

Permalänk
Skrivet av Genelec8030:

Rekommenderar SS QcK-mattorna. Har själv QcK+ Limited Edition FNATIC, den är antagligen för stor för vad du vill ha, men dom har mindre varianter. Den är tjock (ca 4 mm tror jag), grymt skönt glid. Mattan har inte rört sig en nanometer när jag spelat.

Musen jag har till är MS Intellimouse Explorer 3.0. Grymt bra kombination till FPS. Om jag var du skulle jag testa en MS 3.0 istället för Logitech, särskilt om du gillar att spela med lite lägre sens. Din aim kommer tacka dig!

Har faktiskt funderat på QcK Limited Edition FNATIC då den inte är svart, har läst att R.A.T 9:an kan "glappa" på svart underlag..
Spelar inte så mycket fps men jag kanske tar upp TF2 karriären när jag får ny dator, annars är det bara LoL som gäller!
(Gillar lite högra sense, men det går ju också att sänka om det behövs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Ska ta östgötapendeln till Nkpg o klämma på lite möss o mattor idag så får jag se vad jag tycker om höjd o material osv.. men jag kan(/vill) inte ha en supersize då mitt skrivbord (ska bygga nytt) ska vara extremt stilrent.

Mattan ska ligga på pianolackad yta, men det kanske bara bidrar till mer grepp?(!)

ah okey:) själv är jag tvärtom xD jag vill inte känna av musmattan på armen, dvs kanten. älskar stora musmattor:)

Det ska inte vara någon fara med pianolack!:)

ett tips är;
hård musmatta håller eventuiellt lite längre, dock sliter den ut musens glidez mycket mycket mer än en mjuk gör,
Hård musmatta är rekommenderat om du inte har plant underlag.

Mjuk matta är rekomenderat om du har plant underlag, om du använder möss som gör att du känner mattan med fingrarna, och om du vill ha lite tystare vid speladne/surfande:) Då hårda mattor har en tendens att låta en hel del:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window