XFX 6950 2GB går varmt och lever om..

Permalänk

XFX 6950 2GB går varmt och lever om..

Jag vet inte om detta är ett problem eller om kortet helt enkelt fungerar såhär, men vill ändå kolla upp med er här som har koll på det hela.

Jag upplever att mitt grafikkort blir väldigt varmt. Runt 90c kan man räkna med när fläkten går på 35-40% och kortet jobbar på max enligt Afterburner.
Jag har ett kort som har en stor fläkt i mitten av kortet, alltså ingen referensdesign.
Kortet fungerar bra och så, är mest fundersam..

Jag kör i upplösning 1050 också, vilket kanske borde hålla ner tempen lite kan man tycka?

Har sex stycken fläktar i chassit, två fram, en i botten och på sidan för IN-luft och en i taket samt bak för UT-luft. Inte direkt bra fläktar, Fractal Designs 120mm fläktar som inte flyttar så mycket luft. Men systemet är bra kylt i övrigt. CPU ligger på drygt 30c idle och 50c i stress-test efter 50-60 mins.
Övriga delar på moderkortet ligger bra till i temp också.

Så, vad tror ni? Kan jag göra något åt temp/fläktvolym?
Har förstått att det inte direkt är skadligt med 90c på grafikkortet, men ändå... Man tycker ju att det borde ligga lite lägre.

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

låter inte så konstigt
det är inte referensdesign på den men nog inte mycket bättre med den modellen heller.
90C i full load på 35-40% fan speed skulle jag säga är rätt bra ändå. vill du hade svalare så höj fläkten och vill du ha de tystare, ja då får du köpa en ny kylare till det. själv kör jag med asus directCU II och det är väldigt svalt och tyst, men det är ju också gigantisk stort.

vilken upplösning du lirar i borde ej göra någon skillnad för temperaturen på kortet om kortet jobbar 100% ändå.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

låter inte så konstigt
det är inte referensdesign på den men nog inte mycket bättre med den modellen heller.
90C i full load på 35-40% fan speed skulle jag säga är rätt bra ändå. vill du hade svalare så höj fläkten och vill du ha de tystare, ja då får du köpa en ny kylare till det. själv kör jag med asus directCU II och det är väldigt svalt och tyst, men det är ju också gigantisk stort.

vilken upplösning du lirar i borde ej göra någon skillnad för temperaturen på kortet om kortet jobbar 100% ändå.

Det är nog sant det du säger, kändes väl mest bara som att det låg högt. Vissa man pratat med eller läst om på forum har ju aldrig över 65-70c, men då har de väl helt andra kylare osv.
Sant om upplösningen, tänkte aldrig så långt. ^^
Tack för din syn på det hela!

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk

Mina 6950 brukar krypa upp över 90c också när jag lirar, så det är nog helt normalt.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Mina 6950 brukar krypa upp över 90c också när jag lirar, så det är nog helt normalt.

Så är det nog. Tack för upplysningen!
Funderar på att skaffa ett kort till och tänkte att det skulle bli härdsmälta med två kort, men då är dessa temps helt normala då.

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av DrumTiger:

Så är det nog. Tack för upplysningen!
Funderar på att skaffa ett kort till och tänkte att det skulle bli härdsmälta med två kort, men då är dessa temps helt normala då.

Mjo, men det kan nog bli härdsmälta om du inte har bra luftgenomströmning i chassit. När jag satte in mitt andra 6950 blev både grafikkort, chassi och processor fruktansvärt varmt. Fick montera in två extra fläktar som jag drar upp i 100% när jag ska spela - trots det går alltså ena kortet över 90c och min 2500k i ca 75c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrumTiger:

Det är nog sant det du säger, kändes väl mest bara som att det låg högt. Vissa man pratat med eller läst om på forum har ju aldrig över 65-70c, men då har de väl helt andra kylare osv.
Sant om upplösningen, tänkte aldrig så långt. ^^
Tack för din syn på det hela!

jupp, direct CU2 kylaren är så där, har mitt 6950 klockat en del nu också och den går aldrig över 70C. men betyder ju inte att den kylaren är optimal för alla då den är ju väldigt stor och kan helt enkelt vara för stor om man vill köra crossfire och sånt.
sen kan dem andra ha haft andra chassin, lite svalare i sitt rum/lägenhet, lite mer tur med sitt kort (inga 2 kort är ju lika så) osv. så att det har varit svalare för dem.

vill du köra crossfire så borde du ta en koll om du kan få plats med fler fläktar i ditt chassi också, då med ett till kort kommer de bli varmt ska du se.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

jupp, direct CU2 kylaren är så där, har mitt 6950 klockat en del nu också och den går aldrig över 70C. men betyder ju inte att den kylaren är optimal för alla då den är ju väldigt stor och kan helt enkelt vara för stor om man vill köra crossfire och sånt.
sen kan dem andra ha haft andra chassin, lite svalare i sitt rum/lägenhet, lite mer tur med sitt kort (inga 2 kort är ju lika så) osv. så att det har varit svalare för dem.

vill du köra crossfire så borde du ta en koll om du kan få plats med fler fläktar i ditt chassi också, då med ett till kort kommer de bli varmt ska du se.

Jag har egentligen inget problem med att kortet går varmt, så länge det är OK för kortet att jobba i dessa temperaturer. Hellre då att det inte lever om så mycket. 40-45% fläkthastighet kan jag leva med, det stör inte vidare mycket.
Jag har redan fullt med fläktar i chassit, men det finns som sagt bättre fläktar att tillgå. Om jag ska köra crossfire så blir det nog en bra 140mm fläkt i sidan istället för den billiga 120mm-fläkten som jag har där idag.
Det verkar generellt som att den variant av 6950 som jag har (XFX med en fläkt centrerad mitt på kortet) går rätt varma och låter en del, men är man bara beredd på att kortet fungerar så här så är det ju egentligen inget problem. Man skulle kunna satsa på att hitta ett 6950 med bättre kylare om det blir crossfire framöver, det kan ju knappast skada iallafall.

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro