Islamisering av Sverige
Till att börja med vill jag presentera mig själv. I dagens Sverige måste man i diskussioner gällande vissa ämnen dessvärre ibland konstatera uppenbara saker för att inte vissa människor ska brännmärka en som rasist. Jag är svensk, född av en turkisk mor och en svensk far och uppväxt någonstans i mellansverige på muslimskt vis. Med detta menar jag att jag gick i moskén en gång i veckan, lärde mig läsa koranen (utan att fatta ett ord av vad jag läste), fastade vid ramadan, åkte runt till olika moskéer i bland annat huvudstaden, lyssnade på hütbe (predikan) och kanske minst relevant - jag är omskuren. Hör till saken gör även att jag är bosatt i Turkiet sedan tre år tillbaka.
Utan att vidare diskutera debattklimatet tänker jag gå rakt på sak, men först vill jag påminna ytterliggare en gång att jag vill ha en seriös diskussion. Huvudämnet rör islamiseringen av Sverige, som i dagens läge erkänns av endast ett parti i riksdagen. Påstå gärna att det inte finns någon islamisering, men på ett respektfullt sätt och med hänsyn till eventuella motargument som presenteras i tråden. Min utgångspunkt är den nedanstående videon, som innehåller en intervju med en svensk riksdagsman.
Wikipedia omnämner mannen i videon på följande vis, Abdirizak Waberi (alternativa stavningar Abderisak och Abdirisak), född 7 maj 1966[1] i Somalia[2], är en svensk politiker (moderat) och riksdagsledamot sedan år 2010. Han är invald i riksdagen för Göteborgs kommuns valkrets på plats 333. Som nytillträdd riksdagsledamot blev Waberi suppleant i försvarsutskottet.[3].
Waberi är sedan november 2009 ordförande i Islamiska förbundet i Sverige.[4] Han är även ordförande i organisationen Sveriges Islamiska skolor och rektor för den av Skolinspektionen kritiserade muslimska friskolan Römosseskolan i Göteborg.[5] Omständigheterna som föranledde kritiken mot skolan existerade under Waberis rektorsperiod.[6]
.
Detta är en person som öppet uttryckt sin önskan att leva i en islamisk stat, vilket innebär att demokratin avskaffas till förmån av en teokratisk stat styrd av ett prästerskap som utgår från koranen. I denna lag är kvinnan värd 50% av mannen i juridiska sammanhang, föremål för enligt koranen rättfärdigad hustrumisshandel, bögar arbiträra offer för dödsstraff, byte av religion från islam likaså, icke-muslimer andra klassens medborgare. Varierande exempel på sharia (islamsk lag) kan ses i Iran och Saudi Arabien med flera.
Mina tankar är följande. Det är ingen direkt utsvävning att anta att Waberi blev invald av muslimer, eftersom han är högst aktiv i den muslimska gemenskapen och uppenbarligen inte representerar vad jag väljer att kalla svenska värderingar. Kvinnor ska dölja sin sexualitet, musik ska man inte lyssna på, demokrati är överskattat, könssegregation i skola/samhälle och islam har endast en tolkning, som görs av lärda och inte får ifrågasättas av "vanliga" muslimer.
I min egen erfarenhet av det multikulturella Sverige, som jag baserar på min skolgång, besök i moskéer och samtal med åtskilliga personer av invandrarbakgrund, så är det i dagens Sverige väldigt många muslimer som inte identifierar sig som svenskar. Är det språket? Är det kulturen? Är det frånvaron av en stark tro? Teorierna är många, men poängen här är att följande påstående är ett faktum - den muslimska identiteten är mycket starkare än den svenska hos många första- och andra generationens invandrare. Det får mig att bli orolig. Inte för att muslimer skulle på något sätt vara onda per se, utan för att i takt med att denna grupp växer (och det gör den) i linje med integrationens misslyckande (se Rosengård, Tensta, Angered och många fler) och invandringens plus anhörighetsinvandring så kommer aven konsekvenser.
Någon kanske kommer säga att jag inte tar i beaktning att många muslimer blir svenskar under tidens gång, vilket är sant. Min egen mor är en av dem. Men hon kom till Sverige 1969 och bosatte sig med sina föräldrar i en liten by utan någon nämnvärd befolkning med invandrarbakgrund. Svenska på ett par månader och sedan var det klart. Idag ser det inte ut så. Till er som tycker jag har fel vill jag understryka att man inte ska underskatta identitet som en social faktor. Det finns ingenting som stödjer att människor per automatik börjar betrakta sig själv som svenskar bara för att de bor inom Sveriges gränser. Tvärtom, det fordras kontinuerlig kontakt med en viss social grupp för att den egna tillhörigheten ska växa och även omfatta det nya. Och även om det sker i viss utsträckning idag med muslimer som accepterar de västliga värderingarna som Sverige är uppbyggt på så sker det samtidigt inte på många andra ställen. Att tillägga är emellertid att på samma sätt som identitet i sig är en stark faktor vad gäller övertygelse och sociala beteenden så är den föränderlig - det är delar av min släkt ett bevis på. Frågan är bara vad man som regering bör göra för att stimulera en sådan förändring? Räcker det med att ha ett arbete?
Vad händer med öppenheten, demokratin och jämställdheten om 20 personer med samma åsikter som Waberi sitter i Riksdagen om fem år? Eller 50 personer om 10 år? Mina siffror är hypotetiska, men principen är att den trend vi ser med fler muslimer i Sverige inte visar några tendenser på att minska och att Waber sitter i riksdagen är ett faktum.