Sapphire Radeon HD 7970 Toxic 6 GB på bild

Permalänk
Medlem

När jag byggde min dator för cirkus 5 år tror jag så valde jag att gå med 8 gb ram, alla tyckte att det var zomg mega overkill!!
Men se nu då, är det så mycket overkill idag?

Permalänk
Skrivet av asphyxie:

Galet. Men frågan är om det ger något extra med så mycket minne?

kanske stor skillnad vid gpu-rendering i octane eller cycles

Permalänk
Medlem

"Sist men inte minst noteras klockfrekvenserna 1 150 MHz GPU och 6 GHz GDDR5-minne, vilket kan jämföras mot referensmodellens 925 respektive 5,5 GHz."
925 GHz

Permalänk
Medlem

Det finns väl inget spel som lånar 6GB utrymme? eller 3 tillomed ens?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Perfekt kort om man vill lira Hjärter i hög upplösning utan lagg

En kortlek med högupplösta texturer och 16x MSAA gör känslan av att få Spader Dam till något vi inte kan tänka oss....

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

En kortlek med högupplösta texturer och 16x MSAA gör känslan av att få Spader Dam till något vi inte kan tänka oss....

Haha

Permalänk
Medlem

Vem blir först med dessa i CF ?

Permalänk
Medlem

För att vara lite seriös. Måste man inte dubbla minnesmängden om man ska få mer än 3Gb på ett kort?

I så fall är det ju faktiskt inte helt värdelöst om man vill köra en Crossfirelösning i ett par år framöver med extrem utrustning i övrigt. 3st 1920x1200 borde komma nära 3Gb i BF3 Ultra etc.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Det finns väl inget spel som lånar 6GB utrymme? eller 3 tillomed ens?

Kör du på flera stora skärmar så behövs ju mer videominne

Permalänk
Medlem

Najs.
Väntar bara på prislappen...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frgo10:

När jag byggde min dator för cirkus 5 år tror jag så valde jag att gå med 8 gb ram, alla tyckte att det var zomg mega overkill!!
Men se nu då, är det så mycket overkill idag?

Måste vara längre tid sedan. För 5 år sedan köpte jag budget grafikkort med 64mb ram.
Och för 10 år sedan 16mb ram.

Permalänk
Medlem

Ser giftigt ut!

trlolool

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Vem blir först med dessa i CF ?

borde ju gå att fin in 3 om man använder vinkelslipen

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frgo10:

När jag byggde min dator för cirkus 5 år tror jag så valde jag att gå med 8 gb ram, alla tyckte att det var zomg mega overkill!!
Men se nu då, är det så mycket overkill idag?

Ja men då inställer ju sig frågan hur övriga komponenter står sig idag? Typ CPUn?
Men den logiken kan man ju stoppa in 64GB i sin dator idag (eller mer, om det nu ens går på typ LGA2011?) för att det inte är overkill om fem år. Men om fem år är ju datorn i övrigt "outdated"...

Skrivet av biorrith:

Måste vara längre tid sedan. För 5 år sedan köpte jag budget grafikkort med 64mb ram.
Och för 10 år sedan 16mb ram.

Han menar rimligtvis vanligt RAM... Inte vRAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enforce:

Synd att Sapphire gör så (enligt mig) fula kort. Gillar EVGA:s och ASUS stilrena design mer om jag ska vara ärlig.

Fint med 6GB dock, haha.

Vilken tur att grafikkortet är INUTI datorchassit då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

GTX 680 kan slänga sig i väggen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vilken tur att grafikkortet är INUTI datorchassit då.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är Sweclockers, här är en stor del intresserade av utseendet inuti sitt chassi med.. kolla i galleriet bara allt slit folk lägger ner på modifieringar, sleevning, vattenkylning osv

Permalänk

Mysigt!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

GTX 680 kan slänga sig i väggen.

SÅ RÄTT

Riktigt snyggt kort btw..

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

undrar vad priset blir för denna "dammsugare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

GTX 680 kan slänga sig i väggen.

Japp, nån var ju tvungen att säga det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt kort även om det troligen inte är riktat till den större skaran gamers. Kortet vänder sig snarare till Eyefinity-användare som kör flera skärmar och tunga spel (Battlefield 3) och lyckas med att gå över 3GB-gränsen på vanliga HD7970-kort eller för den delen folk med GPGPU-behov och för annat renderingsjox. Snyggt kort dessutom, speciellt backplate. Plastkåpan gillar jag dock inte och hade gärna sett DisplayPort-anslutningar istället för standardkontaktera.

Själv hoppas jag fortfarande på att Sapphire får ut deras 1300MHz-modell.

Permalänk
Medlem

Löjligt mycket vram lol, lycka till och förbruka 6gb inom närmsta 4 åren

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

Det här kortet är nog inte riktat till vanliga gamers som kör med en skärm precis... Såfall 3+skärmar i extrem upplösning, men mest till kraftiga renderingsprogram är min gissning.
Men riktigt snyggt kort enligt mig:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Löjligt mycket vram lol, lycka till och förbruka 6gb inom närmsta 4 åren

Blir nog inga problem, kör bara 3st 4k upplösningsskärmar om ett/två år med det mest krävande spelet då;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Blir nog inga problem, kör bara 3st 4k upplösningsskärmar om ett/två år med det mest krävande spelet då;)

Ja för om 2 år så sitter säkert dom som köper nytt kort varenda gång det kommer något kvar på detta.. Not!

Minns även när alla gnällde att GTX680 4gb var overkill, men när AMD släpper med 6 gig då är det något som behövs!

Vilka fanboys..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Blir nog inga problem, kör bara 3st 4k upplösningsskärmar om ett/två år med det mest krävande spelet då;)

Haha det hade jag helt glömt bort, hade jag ingen tanke på..

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Måste vara längre tid sedan. För 5 år sedan köpte jag budget grafikkort med 64mb ram.
Och för 10 år sedan 16mb ram.

För mer än 5 år sen så köpte jag ett x1900xtx med 512mb minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Vem blir först med dessa i CF ?

Jag

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Då var det bara TXAA, FXAA, PhysX, Cuda och bättre drivrutiner som fattas då. Sen kanske man kan överväga ett AMD kort.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold