Bra program för att klona systemdisken?

Permalänk
Medlem

Bra program för att klona systemdisken?

Hej på er!

Jag vet inte riktigt vad jag söker men jag skulle vilja ha möjligheten att klona C:-disken (där jag har Windows och alla program) och spara den på en annan disk. Och om sedan något går snett med datorn kunna återställa den till exakt det läge den var i när jag klonade C:. Förstår ni vad jag menar för jag gör det knappt själv.

Om det börjar bli rörigt i systempartitionen och man vill återställa datorn i ett tidigare skick, finns det något program som gör det? Det spelar ingen roll om det kostar en slant, bara det är bra. Jag har just lagt ner ett enormt arbete på att installera om Windows och alla program och om något går snett, tex om jag drabbas av virus vill jag kunna återställa datorn till exakt det skick den är i nu. Finns det något program som gör det?

Stort tack på förhand!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Haru kikat på Windows egna backup program? Kolla in i kontrollpanelen där under system ska den ligga. I win7 tror jag att man ska kunna göra ett hel kopia på C: men inte 100% säker.

Permalänk

Då tar jag mig friheten att spinna vidare på den frågan. Om jag vill byta hårddisken som windows ligger på och lägga det på en annan disk. Hur gör jag då för att slippa formatera?

EDIT: formatera var ett dåligt ordval. Installera om alla program och allt helvete menade jag.

Visa signatur

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BelGustav:

Då tar jag mig friheten att spinna vidare på den frågan. Om jag vill byta hårddisken som windows ligger på och lägga det på en annan disk. Hur gör jag då för att slippa formatera?

EDIT: formatera var ett dåligt ordval. Installera om alla program och allt helvete menade jag.

Tja varför inte läsa Chimos inlägg?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Tja varför inte läsa Chimos inlägg?

Trodde han snackade om återställningspunkter eller dylikt. Men det går alltså att med hjälp av på min dator redan installerad mjukvara flytta hela rasket till en ny hårddisk utan att behöva installera om allt?

Visa signatur

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BelGustav:

Trodde han snackade om återställningspunkter eller dylikt. Men det går alltså att med hjälp av på min dator redan installerad mjukvara flytta hela rasket till en ny hårddisk utan att behöva installera om allt?

Jadå. Har du windows 7 kan du använda det inbyggda verktyget, extern disk å en tom cd är det som behövs.

Eller så har vi t.ex acronis trueimage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Hej på er!

Jag vet inte riktigt vad jag söker men jag skulle vilja ha möjligheten att klona C:-disken (där jag har Windows och alla program) och spara den på en annan disk. Och om sedan något går snett med datorn kunna återställa den till exakt det läge den var i när jag klonade C:. Förstår ni vad jag menar för jag gör det knappt själv.

Om det börjar bli rörigt i systempartitionen och man vill återställa datorn i ett tidigare skick, finns det något program som gör det? Det spelar ingen roll om det kostar en slant, bara det är bra. Jag har just lagt ner ett enormt arbete på att installera om Windows och alla program och om något går snett, tex om jag drabbas av virus vill jag kunna återställa datorn till exakt det skick den är i nu. Finns det något program som gör det?

Stort tack på förhand!

//Lars

Bra program var det du frågade om här har du ett klockrent för uppdraget
http://www.todo-backup.com//products/home/free-backup-softwar...
Komplett guide för cloningen
http://www.todo-backup.com/products/features/disk-clone-guide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BelGustav:

Trodde han snackade om återställningspunkter eller dylikt. Men det går alltså att med hjälp av på min dator redan installerad mjukvara flytta hela rasket till en ny hårddisk utan att behöva installera om allt?

Skrivet av tcntad:

Jadå. Har du windows 7 kan du använda det inbyggda verktyget, extern disk å en tom cd är det som behövs.

Eller så har vi t.ex acronis trueimage.

Har beställt en ny systemhårddisk och vill också slippa installera om alla nödvändiga program (har inte plats för onödiga - därav anledningen till ny hårddisk). Det finns olika saker man kan göra med Windows verktyg.

  • Systemavbildning

  • Systemreparationsskiva

  • Säkerhetskopiering

Finns ingen förklaring till dessa men jag antar att systemavbildningen är till för hårddiskbyte, systemreparationsskivan om datorn vägrar boota Windows pga trasiga systemfiler och säkerhetskopiering för att återställa raderade filer?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd

Systemavbildning är kloning.

Permalänk
Medlem

Finns också Clonezilla, provade det i helgen, fungerar riktigt bra. Man måste boota med Clonezilla från en USB/CD sedan är det bara att börja klona till en enhet, jag använde en extern USB disk.

Finns massor med video klipp på youtube som du kan följa, tex http://www.youtube.com/watch?v=ZLSp6YCAVp0

Jag provade även att återställa backupen och det fungerade utmärkt!

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk

Här kommer jag tre månader senare! Svarade nämligen i en tråd där du också var TS och drog in å lurkade på din profil, därav befinner jag mig här...
I alla fall...! Själv så använder jag Miry HDClone, det fungerar klockrent, utan Windows, från skiva, samt inne i Windows. Helgrymt!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║