När har man ingått i ett avtal?

Permalänk
Medlem

När har man ingått i ett avtal?

Tja!

Då och då säljer och köper jag saker via t.ex. blocket.se från andra privatpersoner. Vad jag undrar nu är när i förhandlingen med någon som man faktiskt har ingått i ett bindande avtal?

Ex: Jag säljer en transponder till roadracing. En person (A) visar sig intresserad och vi kommer tillslut fram till ett pris, via SMS. (A) säger att den vill köpa transpondern, skickar över adressuppgifter för att skicka via post och jag skickar över mina kontouppgifter. Jag får andra erbjudanden från andra personer och kontrollerar med (A) att han verkligen vill ha den eftersom det är lättare för mig att bara låta den sitta kvar på hojen. (A) svarar att han "måste ha den" och att han "köper den av mig".

Sedan kommer inga pengar. Trots påminnelser så händer inget. Har jag och (A) ingått i ett muntligt (eller t.o.m. skriftligt?) avtal här där jag kan kräva att han köper den? Vad säger lagen om saken?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Ni verkar ha slutit ett avtal. Anbud med efterföljande accept är det som krävs. Har han t.ex. skrivit att han är beredd att köpa den för 200 kr och du svarar att det låter helt utmärkt så har ni slutit ett avtal. Ett köpeavtal, till och med. Om det är fråga om en oren accept, t.ex. att du annonserat ut den för 200 kr + frakt och att han säger att han köper den för 200 kr om du står för frakten, så är det ett nytt anbud från hans sida. Men det verkar det inte vara fråga om.

Du kan kräva fullgörelse och skadestånd. Du kan alternativt häva och kräva skadestånd. Kolla 50-59 §§ köplagen för vad som ska göras med en trilskande köpare. Jag skulle rekommendera att du häver köpet och struntar i honom i övrigt. För att kräva fram något av honom om han sätter sig på tvären behöver du gå till KFM. Det är bara drygt.

Permalänk
Medlem

Det lättaste är nog bara att skita i det, men man blir ju irriterad som fan på sånt beteende. Speciellt eftersom jag har nekat andra som skulle köpa hojen att få med transpondern eftersom jag hade lovat den här killen att få köpa den.

Jag ska nog hetsa honom lite mer bara för att visa att det är fel och blir det inget då så får jag väl sätta ut den på annons igen.

En fråga bara. När kan jag anse att avtalet är brutet? Jag vill ju inte att han ska komma om en vecka när jag sålt den och kräva mig på den.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Du får häva avtalet om din motpart begår ett väsentligt avtalsbrott. Vid köpeavtal är köparens huvudprestation betalning och om den inte sker så är detta i princip alltid att räkna som ett väsentligt avtalsbrott. Alltså kan du meddela honom att du häver avtalet av nyss nämnda anledning och sen säljer du den till någon annan. Om du orkar (mest juridikstudenter som håller på såhär:) ). Om jag vore du hade jag sålt den bara och inte tänkt mer på det. Om du vill vara någorlunda korrekt utan att gå överstyr i paragrafjagandet så skickar du ett mess och säger att du utgår från att han ångrat sig eftersom han inte betalat och att du säljer den till någon annan om han inte hör av sig snarast.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario