vad ska man köpa och ska man köpa nu?

Permalänk
Medlem

vad ska man köpa och ska man köpa nu?

Hej

Jag har köpt en dator för en vecka sen och sitter på ett gammalt 7800gtx, kan inte spela något. Jag hade tänkt att köpa något runt 2000kr, nvidia eller amd spelar inte så stor roll... Jag tänkte köpa 6970 begagnat men det verkar inte finnas några. Sen så tittade jag på 7850 recension och den ligger runt 2000kr, den var mellan 6970 och 6950.

Ett annat kort som många verkar rekommendera är 560ti, men den är väl gammal nu?

Vad ska jag göra?

Köpa begagnat 6970 om jag hittar en, köpa ett 7850 nytt eller 560ti ?

Hjälp tack.

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU?
7850 hade jag lagt mina pengar på iaf.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

560 ti 448 valfri tillverkare, ett mycket bra och prisvärt kort!

Permalänk

En annan faktor är vilken upplösning du spelar på?
7850 är nog bäst prestanda/pris.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

såg att komplett hade 570 evga superclocked för ca 2000kr, och den slår ju 6970. Kanske ska köpa den? Är det värt att köpa den nu liksom eller ska man vänta?

Permalänk
Medlem

570 och 7850 är typ lika bra men 7850 drar mindre ström så det är fortfarande ett bättre köp

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

köpte faktiskt ett 6950 för 1500kr som de hade på Inet idag Ska testa och se om den funkar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riddlz:

såg att komplett hade 570 evga superclocked för ca 2000kr, och den slår ju 6970. Kanske ska köpa den? Är det värt att köpa den nu liksom eller ska man vänta?

Vilket fanboytroll du är!

GTX 570 och Radeon 6970 är likvärdiga när det gäller prestanda och skulle man nu börjar bry sig om den lilla skillnaden så är Radeon 6970 omkring 3% snabbare.

http://www.tomshardware.com/charts/2011-gaming-graphics-chart...

Så sluta snacka skit på forumet och lägg ner alla fanboyfasoner. Killen ville ha hjälp med vilket grafikkort han ska köpa och då passar det inte in att trolla som en idiot!

@OP

I tråden dagens fynd kan man hitta rätt bra priser på kort och liknande för en billig penning. Håll utkik där efter något du vill ha.

Tex. Pixmania har ett NYTT GTX 570 för 1933kr vilket är ett riktigt bra pris.
http://www.pixmania.se/se/se/11677086/art/inno3d/geforce-gtx-...

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

hej

Nej jag knep den sista exemplaret 1500 brukar de säljas begagnat så det duger.

Permalänk
Medlem

det är ju jag som ville ha hjälp, detta är evga 570 superclocked, och den är ju snabbare än 6970 Är ingen fanboytroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riddlz:

det är ju jag som ville ha hjälp, detta är evga 570 superclocked, och den är ju snabbare än 6970 Är ingen fanboytroll

Nej det är inte bättre nu kanske 570 är fabriksclockat och då kan det vara en liten skillnad men båda presterar väldigt lika 6970 drar lite mindre ström så snarare att 6970 är bättre...

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

attans, fick ett dåligt exemplar av 6950 =( fick lämna tillbaka, tack till Inet för bra service! Synd, nu får jag fortsätta leta

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur detta kort låter? Är det hyffsat tyst?

Visa signatur

Elixir & Redbull är mums......

Permalänk
Skrivet av Cexak:

Någon som vet hur detta kort låter? Är det hyffsat tyst?

Med största sannolikhet låter det som ett mindre jetplan då det drar mycket ström och blir varmt. Sen kan jag bara avråda från att handla från pixmania...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cexak:

Någon som vet hur detta kort låter? Är det hyffsat tyst?

Beror på hur kräsen du är, på 60% fläkthastighet låter det som en dammsugare på medium men brukar aldrig komma upp i sådan hög hastighet vilket gör att kortet ligger på cirka 80 grader i load istället.

Har man headset eller spelar spel under tiden så hörs det inte, sitter man och surfar så ligger kortet på cirka 20% vilket gör den tyst.
Kan säga att den låter lika mycket som referens gtx 570 i idle, annars vid höga varv så börjar den låta ganska mycket.
Men inget slår AMD stock kylarens ljudnivå.

Edit: Här har du en video http://www.youtube.com/watch?v=LgLW06NPc8E
Han höjer fläkthastigheten rejält och jag har aldrig varit över 35%.

EDIT2: Så jag kan inte säga att den är tyst men den är inte heller högljudd

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vilket fanboytroll du är!

GTX 570 och Radeon 6970 är likvärdiga när det gäller prestanda och skulle man nu börjar bry sig om den lilla skillnaden så är Radeon 6970 omkring 3% snabbare.

http://www.tomshardware.com/charts/2011-gaming-graphics-chart...

Så sluta snacka skit på forumet och lägg ner alla fanboyfasoner. Killen ville ha hjälp med vilket grafikkort han ska köpa och då passar det inte in att trolla som en idiot!

@OP

I tråden dagens fynd kan man hitta rätt bra priser på kort och liknande för en billig penning. Håll utkik där efter något du vill ha.

Tex. Pixmania har ett NYTT GTX 570 för 1933kr vilket är ett riktigt bra pris.
http://www.pixmania.se/se/se/11677086/art/inno3d/geforce-gtx-...

Någon missade "Superclocked" delen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Med största sannolikhet låter det som ett mindre jetplan då det drar mycket ström och blir varmt. Sen kan jag bara avråda från att handla från pixmania...

Varför avråder du folk att köpa på pixmania?

Permalänk
Skrivet av hain3:

Varför avråder du folk att köpa på pixmania?

Testa söka på dem här på forumet, de fungerar jätte bra fram tills du får problem... kundservicen är obefintlig på sin höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vilket fanboytroll du är!

GTX 570 och Radeon 6970 är likvärdiga när det gäller prestanda och skulle man nu börjar bry sig om den lilla skillnaden så är Radeon 6970 omkring 3% snabbare.

http://www.tomshardware.com/charts/2011-gaming-graphics-chart...

Så sluta snacka skit på forumet och lägg ner alla fanboyfasoner. Killen ville ha hjälp med vilket grafikkort han ska köpa och då passar det inte in att trolla som en idiot!

@OP

I tråden dagens fynd kan man hitta rätt bra priser på kort och liknande för en billig penning. Håll utkik där efter något du vill ha.

Tex. Pixmania har ett NYTT GTX 570 för 1933kr vilket är ett riktigt bra pris.
http://www.pixmania.se/se/se/11677086/art/inno3d/geforce-gtx-...

Du kan ju plocka fram ögonen och se vem du citerat innan du hoppar på någon eller?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

ok grabbar, sitter i samma sits som ts och vill max lägga 2500:- på ett nytt kort. Så ett HD7850 kort är det som rekommenderas för dessa pengar? Själv spelar jag inga FPS utan det kommer bli Diablo 3 och Wow nästan enbart. Men man vet ju inte säkert
Har noll koll på grafikkort i dagsläget då jag sitter med ett gammalt 4870 kort nu. Vill ha ett skapligt tyst kort som jag inte behöver byta på ett tag. Har just nu en 1680 x 1050 skärm men kommer snarligen att byta den till en 1920.
Tack på förhand!

Visa signatur

Elixir & Redbull är mums......

Permalänk
Medlem

GTX 560 TI 448 / GTX 570 är bästa korten runt 2000kr något av dom ska du skaffa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Testa söka på dem här på forumet, de fungerar jätte bra fram tills du får problem... kundservicen är obefintlig på sin höjd.

Ok. Har köpt där tidigare men aldrig behövt med kundtjänsten att göra

Permalänk
Medlem

det va bra pris, 7850 finns på lager hos computercare för 2200kr, sen fanns ett msi gtx 560 ti 448 för 2200 på webbhallen. Men damn. komplett hade bra dump på powercolor grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Men inget slår AMD stock kylarens ljudnivå.

Alla AMDs stockkylare är inte högljudda, Gigabyte 6950 (referens) är riktigt tyst t.ex. Och då jämför jag med en tyst eftermarknadskylare.

Allt beror på fläktkurvan, men dom flesta 6950 med stockkylaren låter som en dammsugare. Och visst kan Gigabytes 6950 det med, om man vill

Något offtopic, men tycker inte att man ska dra alla referenskylare över samma linje

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Alla AMDs stockkylare är inte högljudda, Gigabyte 6950 (referens) är riktigt tyst t.ex. Och då jämför jag med en tyst eftermarknadskylare.

Allt beror på fläktkurvan, men dom flesta 6950 med stockkylaren låter som en dammsugare. Och visst kan Gigabytes 6950 det med, om man vill

Något offtopic, men tycker inte att man ska dra alla referenskylare över samma linje

Skickades från m.sweclockers.com

Glømde bort att de hette amd nu och inte ATI, syftade sjælvklart på AMDs CPU stock kylare :).

Edit: Stockkylare*
j*vla särskrivning >.<

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Glømde bort att de hette amd nu och inte ATI, syftade sjælvklart på AMDs CPU stock kylare :).

Ah, då är jag med i svängarna, och det håller jag med om!

Visa signatur

#framtiden