6870&6850 CF hur länge klarar jag mig?

Permalänk

6870&6850 CF hur länge klarar jag mig?

Tjo

Kör ett 6850&6870 i CF och undrar hur länge jag klara mig med dessa i spel?
Kravet är att kunna köra spel i Full HD på High inställningar, Övrig hårdvara i5 2500,P8Z68-V PRO/GEN 3, 8Gb..

Så det jag undrar om detta är någorlunda framtiddsäkert? Kanske året ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubenskuld:

Tjo

Kör ett 6850&6870 i CF och undrar hur länge jag klara mig med dessa i spel?
Kravet är att kunna köra spel i Full HD på High inställningar, Övrig hårdvara i5 2500,P8Z68-V PRO/GEN 3, 8Gb..

Så det jag undrar om detta är någorlunda framtiddsäkert? Kanske året ut?

minnet borde väl redan ta slut I BF3? du märker ju själv när dom inte orkar mer längre.. finns ingen som vet hur spelen utvecklas framöver

Permalänk
Skrivet av Uvania:

minnet borde väl redan ta slut I BF3? du märker ju själv när dom inte orkar mer längre.. finns ingen som vet hur spelen utvecklas framöver

Nja, jag tycker det hänger med ganska bra i BF3, kör 1920x1080 samt allt på ultra osv och märker inte av något särsklit då jag brukar ha 50-55 fps. Vad skulle jag märka i BF3? Att det laggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubenskuld:

Nja, jag tycker det hänger med ganska bra i BF3, kör 1920x1080 samt allt på ultra osv och märker inte av något särsklit då jag brukar ha 50-55 fps. Vad skulle jag märka i BF3? Att det laggar?

fps drops, microstruttering osv osv, iaf om du vill veta hur länge dom håller får du nog hitta någon med en tidsmaskin ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubenskuld:

Nja, jag tycker det hänger med ganska bra i BF3, kör 1920x1080 samt allt på ultra osv och märker inte av något särsklit då jag brukar ha 50-55 fps. Vad skulle jag märka i BF3? Att det laggar?

ultra? helt omöjligt. Minnet tar redan slut vid HIGH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rubenskuld:

Nja, jag tycker det hänger med ganska bra i BF3, kör 1920x1080 samt allt på ultra osv och märker inte av något särsklit då jag brukar ha 50-55 fps. Vad skulle jag märka i BF3? Att det laggar?

Med allt på ultra så drar BF3 mellan 1,5-1,7GB vram enligt Sweclockers test så inte en chans att du kör med allt på ultra i Full HD upplösning och med en fps på 50-55. Ditt Vram räcker helt enkelt inte till. Kom ihåg att 1GB vram är fortfarande 1GB oberoende om du kör CF eller inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

ultra? helt omöjligt. Minnet tar redan slut vid HIGH

har också mellan 50-55 fps på mitt överklockade GTX 570 på 1920 x 1080 men nog fan droppar det neråt 30-35 när det exploderar runt mig i BF3... jag kör ultra iaf och stör mig inte på dropsen jag heller

Permalänk
Skrivet av rubenskuld:

Nja, jag tycker det hänger med ganska bra i BF3, kör 1920x1080 samt allt på ultra osv och märker inte av något särsklit då jag brukar ha 50-55 fps. Vad skulle jag märka i BF3? Att det laggar?

Kommer ihåg att du frågade samma sak för knappt två veckor sedan och nu gör du en ny tråd med samma fråga?

Du menar alltså att du ligger stabilt på 50-55 fps med två st hd 6850?(ja det ena klockar ner sig till det "sämre" kortens klock när du kör två olika modeller i CF), du får garanterat fps drops så lågt som 15-30 fps rätt så ofta då effekter osv påverkar och vram räcker helt enkelt inte till.

Ja, du klarar dig förmodligen året ut om inte alltför många tungdrivna spel släpps men det finns inga garantier för det då korten börjar släpa redan nu om du har "high" som krav(beror på hur kräsen du är förstås, jag skulle aldrig stå ut med en fps lägre än 60 )

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Skrivet av simme300:

ultra? helt omöjligt. Minnet tar redan slut vid HIGH

Okej, det är ju tur att du har sett hur det fungerar på min maskin.. Redovisa gärna en länk där det framgår att det inte går att köra med dessa inställningar på min dator så är du snäll tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubenskuld:

Okej, det är ju tur att du har sett hur det fungerar på min maskin.. Redovisa gärna en länk där det framgår att det inte går att köra med dessa inställningar på min dator så är du snäll tack!

Här
"I Nvidias fall är det egentligen bara flaggskeppet Geforce GTX 580 som kan leverera vid "Ultra", GTX 570 bör finna sig i "High" medan resten (1 024 MB VRAM) troligtvis passar bättre i medium eller lägre.

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Kommer ihåg att du frågade samma sak för knappt två veckor sedan och nu gör du en ny tråd med samma fråga?

Du menar alltså att du ligger stabilt på 50-55 fps med två st hd 6850?(ja det ena klockar ner sig till det "sämre" kortens klock när du kör två olika modeller i CF), du får garanterat fps drops så lågt som 15-30 fps rätt så ofta då effekter osv påverkar och vram räcker helt enkelt inte till.

Ja, du klarar dig förmodligen året ut om inte alltför många tungdrivna spel släpps men det finns inga garantier för det då korten börjar släpa redan nu om du har "high" som krav(beror på hur kräsen du är förstås, jag skulle aldrig stå ut med en fps lägre än 60 )

Det är möjligt men i mellanåt så tycker jag inte att man får särskilt vettiga svar och därför postar jag igen..

Jag sitter här och ljuger och skryter om jag har 50-55 fps för att jag inte har något göra, svar nej... Vet inte hur jag ska ja kunna bevisa detta men för min egen del.. Har kört med fraps
och kikat ganska mycket och har aldrig någnsin vara nere på dessa nivåer som du beskriver....

Permalänk
Medlem

Kör du med 2gb versioner eller?

Permalänk
Skrivet av simme300:

Kör du med 2gb versioner eller?

Nej....1gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubenskuld:

Nej....1gb

Då är det bara att titta ovan.

Permalänk

AA är väll det som drar allt minne?

Permalänk
Skrivet av simme300:

Då är det bara att titta ovan.

Jaja bror duktig, det är lätt att läsa recensioner och tester och sen sitta i forumet och vara en förståsigpåare.. Den som vill kan stänga tråden då det alltid är såhär när söker svar på någonting och måste bli ifrågsatt

Permalänk
Medlem

du kan ALDRIG ha stabilt 50-55 fps iaf.. som jag beskrev längre upp i tråden är när det börjar hända lite saker på skärmen när jag lirar ulltra settings på mitt GTX 570 så droppar det neråt 30-35 fps.. det är för att grafikminnet tar slut, om jag inte har fel så lånar den ram minne vid detta tillfälle och därav den låga FPSen?

Permalänk
Medlem

Du klarar dig bra fram till 2011.

Skrivet av Uvania:

du kan ALDRIG ha stabilt 50-55 fps iaf.. som jag beskrev längre upp i tråden är när det börjar hända lite saker på skärmen när jag lirar ulltra settings på mitt GTX 570 så droppar det neråt 30-35 fps.. det är för att grafikminnet tar slut, om jag inte har fel så lånar den ram minne vid detta tillfälle och därav den låga FPSen?

Om du kör på en skärm är det inte ditt minne som tar slut. Kanske din CPU som throttlar pga överklocken. Vet att dubbla 6970 med 2gb minne klarar av BF3 i high / ultra settings @ 5760x1080 med bättre och stabilare fps än så. Går inte att maxa spelet med rätt många saker på high och en del på ultra.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av rubenskuld:

Jaja bror duktig, det är lätt att läsa recensioner och tester och sen sitta i forumet och vara en förståsigpåare.. Den som vill kan stänga tråden då det alltid är såhär när söker svar på någonting och måste bli ifrågsatt

Du frågar hur länge DU kommer att klara dig med de grafikkorten du har, hur i hela friden ska vi kunna veta det egentligen? Ingen här vet hur spelmarknaden ser ut om 8 månader, heller inte hur grafiken i spel som ännu inte har släppts/producerats kommer se ut eller hur krävande det blir.

Sen beror det helt på vad du tycker är en ok fps, vill du stanna över 60 fps med ALLA nya spel som släpps i år med inställningar på high, köp bättre grafikkort, om du nöjer dig med att ligga någonstans omkring 60 fps, ibland mer, ibland mindre, behåll grafikkorten som du har nu! blir det för klent framöver så får du helt enkelt köpa ett nytt grafikkort, bara onödigt att sitta och spekulera och gissa sig framåt.

Grafikkorten som släpps nu blir även billigare framöver, är DU själv nöjd med din prestanda just nu, avvakta och se hur det ser ut i framtiden.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubenskuld:

Jaja bror duktig, det är lätt att läsa recensioner och tester och sen sitta i forumet och vara en förståsigpåare.. Den som vill kan stänga tråden då det alltid är såhär när söker svar på någonting och måste bli ifrågsatt

Varför blir du så sur?
Du ställer en fråga och användarna svarar.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

ultra glöm det körde själv sdt 6870 funkar bra på hi`` men ej ultra då minnet tar slut ...men generellt så fungerar dina kort fortfarande bra i alla andra spel

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Du klarar dig bra fram till 2011.

Om du kör på en skärm är det inte ditt minne som tar slut. Kanske din CPU som throttlar pga överklocken. Vet att dubbla 6970 med 2gb minne klarar av BF3 i high / ultra settings @ 5760x1080 med bättre och stabilare fps än så. Går inte att maxa spelet med rätt många saker på high och en del på ultra.

Fyndigt! Löjligare svar får man leta efter

Permalänk
Skrivet av itkoll:

ultra glöm det körde själv sdt 6870 funkar bra på hi`` men ej ultra då minnet tar slut ...men generellt så fungerar dina kort fortfarande bra i alla andra spel

Okej, så det måste vara helt värdelöst att köra CF då? Jag vet att man inte kan räkna 1gb+1gb i minne men någonting gör det ju eller jag kanske ska skrota ett av korten eftersom det fungerat lika bra med ett då?

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte riktigt poängen med tråden.
6850 och 6870 CFX presterar X, och spel kommer varken med systemkrav med X-skala, eller regelbundet.

Så frågan hur länge din dator orkar med går inte att besvara på annat sätt än att du måste uppgradera när det börjar gå trögt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubenskuld:

Fyndigt! Löjligare svar får man leta efter

För att du inte klarar av ärlighet?

Jag gav dig ett vettigt svar. Redan idag räcker inte dubbla 6870 till i spel. Märkte förra året att ett enda 6970 inte var nog så nu har jag två. Blir riktigt bra flyt i spel men det hade gärna fått vara lite snabbare.
Men var lägger du gränsen för flyt? Finns många på youtube som sitter på föråldrade bärbara datorer och spelar FPS med 10-20 fps och tycker det flyter på riktigt bra. För mig ligger en bra gräns på 60 fps. Då flyter spelen nog bra för att jag inte ska märka en större skillnad vid högre fps och i äldre spel behöver inte korten jobba så hårt med v-sync på.

Skrivet av rubenskuld:

Okej, så det måste vara helt värdelöst att köra CF då? Jag vet att man inte kan räkna 1gb+1gb i minne men någonting gör det ju eller jag kanske ska skrota ett av korten eftersom det fungerat lika bra med ett då?

Minnet har ingen betydelse på hur bra dina GPUer jobbar. Det har betydelse beroende på hur mycket minne spelet kräver.
Det du tjänar med CF är mer kraft att beräkna grafiken.
Det du tjänar med minne är mer utrymme för din GPU att jobba med.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Varför blir du så sur?
Du ställer en fråga och användarna svarar.

Jag är inte särsklit sur men tycker det är tråkigt när man får tex det är absolut inte möjligt, du kan omöjligtvis ha gjort på det sättet, din dator klarar absolut inte det där eller rent av hur kan du ställa en sådan fråga, är du dum?.. Och det gäller inte kommentarer som på mina inlägg utan på många andra ställen i forumet.

Jag liksom många andra tjänat väl ingenting på att sitta här och ljuga för några jag inte ens känner..

Permalänk

om du skiter i BF3 så kommer du att klara dig länge...sämre skitspel får man leta efter dessutom är det i princip enda spelet som kräver uppåt 2gb vram för ultra 1920X1080...och det enda som kräver så vasst grafikkort överhuvudtaget:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

om du skiter i BF3 så kommer du att klara dig länge...sämre skitspel får man leta efter dessutom är det i princip enda spelet som kräver uppåt 2gb vram för ultra 1920X1080...och det enda som kräver så vasst grafikkort överhuvudtaget:)

Hehe tack för svaret!

Permalänk
Skrivet av rubenskuld:

Hehe tack för svaret!

Håll tillgodo kompis!

Min dotter har ett 6850...tycker hon kör det mesta på ok inställningar...hon kör iofs 1680x1050 men ändå.
Det enda hon inte kan köra är Dice skitspel BF3 för det laggar pung...men vem fan vill köra det i vilket fall;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubenskuld:

Jag är inte särsklit sur men tycker det är tråkigt när man får tex det är absolut inte möjligt, du kan omöjligtvis ha gjort på det sättet, din dator klarar absolut inte det där eller rent av hur kan du ställa en sådan fråga, är du dum?.. Och det gäller inte kommentarer som på mina inlägg utan på många andra ställen i forumet.

Jag liksom många andra tjänat väl ingenting på att sitta här och ljuga för några jag inte ens känner..

Tyvärr är det många som gillar att leka brorduktig på detta forum, teoretiskt sett är det fullt med Einsteins medan det praktiskt mest liknar en hönsgård med några få tuppar.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I