Är min dator för klen för uppspelning av 720p?

Permalänk
Medlem

Är min dator för klen för uppspelning av 720p?

Har börjat få problem med att uppspelning "laggar" (fryser till någon sekund eller två ca var tionde sekund) när jag spelat film från min mediadator till TVn via HDMI. Händer bara vid uppspelning av lite tyngre filer som 720p på 4 -6gb /2h film. Uppspelning sker via VLC och operativet är mitt gamla Vista som jag slängt in, 64bit. Processor/graffe/moderkort är detta:

http://www.inet.se/produkt/1902001/asrock-e350m1-fusion

HDD är en 2tb 5400 rpmare.

Kan det vara så att jag har hårdvaruproblem eller bör jag börja felsöka programvara, filformat och codecs istället?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vet inte om VLC klarar DXVA men version 2 borde fixa.

Annars klarar Media player classic home cinema DXVA som gör att filmavkodningen görs av grafikkretsen. Då klarar den nog 1080p till och med

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Du har bara länkat till ditt moderkort?

Jag har haft det problemet med min gamla laptop och det var garanterat att hårdvaran inte orkade med. Men det är ju alltid värt att göra en uppstädning eller en ominstallation för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Vet inte om VLC klarar DXVA men version 2 borde fixa.

Annars klarar Media player classic home cinema DXVA som gör att filmavkodningen görs av grafikkretsen. Då klarar den nog 1080p till och med

Oh, det här vill jag lära mig. Har du lust att förklara närmare?

Permalänk
Medlem

VLC har DVXA, men detta är inte aktiverat default, man får in och rota bland inställningarna.

Ett annat alternativ är att installera MPC HC istället, som stödjer DVXA fullt ut

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vet inte om VLC klarar DXVA men version 2 borde fixa.

Annars klarar Media player classic home cinema DXVA som gör att filmavkodningen görs av grafikkretsen. Då klarar den nog 1080p till och med

AH, jag tog för givet att grafiken tog det automatiskt, det förklarar saken. Processorn är ju klen men grafikkretsen duglig, var ju därför jag löpte denna till mediadator ju

Skrivet av markusjarlstig:

Du har bara länkat till ditt moderkort?

Jag har haft det problemet med min gamla laptop och det var garanterat att hårdvaran inte orkade med. Men det är ju alltid värt att göra en uppstädning eller en ominstallation för att vara på den säkra sidan.

Processorn är inegrerad i moderkortet och grafikkretsen är integrerad i processorn.

Skrivet av ggustavsson:

VLC har DVXA, men detta är inte aktiverat default, man får in och rota bland inställningarna.

Ett annat alternativ är att installera MPC HC istället, som stödjer DVXA fullt ut

Tackar! Då börjar jag kolla VLCs inställningar och går inte det tar jag en annan spelare.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJerk:

Har börjat få problem med att uppspelning "laggar" (fryser till någon sekund eller två ca var tionde sekund) när jag spelat film från min mediadator till TVn via HDMI. Händer bara vid uppspelning av lite tyngre filer som 720p på 4 -6gb /2h film. Uppspelning sker via VLC och operativet är mitt gamla Vista som jag slängt in, 64bit. Processor/graffe/moderkort är detta:

http://www.inet.se/produkt/1902001/asrock-e350m1-fusion

HDD är en 2tb 5400 rpmare.

Kan det vara så att jag har hårdvaruproblem eller bör jag börja felsöka programvara, filformat och codecs istället?

Det är hårddiskarna, dom är för slöa, jag får exakt samma problem när jag försöker spela upp en 720p eller 1080p film på min WD Green drive, det kan hacka till (frysa) i någon sekund så det blir pixlar all over the place för att sen rättas till, detta kommer och går och är VÄLDIGT irriterande.
Problemet är att man har windows installerat på samma disk , och något random läser/skriver medans man tittar på en såpass tung film som 4-6gb, då är hårddisken för slö.
Enda rådet jag kan ge är att införskaffa en bättre snabbare disk, WD Black eller en SSD så löser sig dina problem

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Det är hårddiskarna, dom är för slöa, jag får exakt samma problem när jag försöker spela upp en 720p eller 1080p film på min WD Green drive, det kan hacka till (frysa) i någon sekund så det blir pixlar all over the place för att sen rättas till, detta kommer och går och är VÄLDIGT irriterande.
Problemet är att man har windows installerat på samma disk , och något random läser/skriver medans man tittar på en såpass tung film som 4-6gb, då är hårddisken för slö.
Enda rådet jag kan ge är att införskaffa en bättre snabbare disk, WD Black eller en SSD så löser sig dina problem

En 5400 rpm klarar 720p utan problem. Håller med delvis på en 1080 fil. Gäller ju bara att inte ha massor av systemprogram mm. på den. Helst ska den ju bara innehålla mediafiler.
Min bärbara 5400rpm klarar 1080p utan problem.

Permalänk
Medlem

Funderade också på om disken kunde strula, därför jag nämnde den. Läshastigheten och överföringshastigheten via SATA2 måste ju vara mer än tllräckligt, det är väl mer om det är såsom Blazin säger att just läs/skriv som har att göra med operativet som kanske krockar. Känner nämligen igen det där att det pixlar sig ibland.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna är inte för slöa. Det är något annat som är fel(brukar vara processorn som är för klen).
Se exempelvis blurays maximala AV-bitrate(Audio+Video) på 48Mbit/s. 48/8=6MB/s och det klarar vilken hårddisk som helst.
Kör du dessutom komprimerade 1080p-filmer i exempelvis mkv-container så brukar AV-bitrate sällan överstiga 2Mbit/s.
Lägg därtill en RAM-buffert på 10MB+ så ska det inte spela någon roll om OS ligger på samma partition/disk och det är hög fragmentering.

Jag rekommenderar också MPC-HC: http://mpc-hc.sourceforge.net/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av markusjarlstig:

Du har bara länkat till ditt moderkort?

Jag har haft det problemet med min gamla laptop och det var garanterat att hårdvaran inte orkade med. Men det är ju alltid värt att göra en uppstädning eller en ominstallation för att vara på den säkra sidan.

Han har ju länkat till en atom? DVS en "komplett" HTPC~. Du är bara för blind för att se förbi kanterna på moderkortet.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jag kollar MPC HC alternativt geggar med inställningarna i VLC. Skulle det inte lösa saken får jag återkomma. Tack för hjälpen så länge!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DAoG:

En 5400 rpm klarar 720p utan problem. Håller med delvis på en 1080 fil. Gäller ju bara att inte ha massor av systemprogram mm. på den. Helst ska den ju bara innehålla mediafiler.
Min bärbara 5400rpm klarar 1080p utan problem.

Min WD Green 500gb klarar inte av att ha windows installerat på den + spela upp 720 eller 1080p.

Men när jag har min SSD som operativ disk så klarar min WD green 500gb'are av att spela upp 1080p utan problem.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Byt mediaspelare så löser dig sig du kan nog spela upp 1080 med en 5400 rpm men jag fick tag i blacks billiga så själv valde jag en sådan som system disk istället för en wd green

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hårdiskarna är det definitivt inte, kör 2 x 2TB WD green 5400 i en NAS också, och dess ca 25 Mb/s räcker och blir över för 1080P med hög bitrate, WD diskarna i sig har väl ca 70-80+ Mb/s

Är nog bara så enkelt att det är CPU delen som får jobba under VLC inte GPU som klarar av det hela galant, Kör bara VLC under linux och samma där GPU axellering är inte påslaget default, med windows 7 använder jag MPC HC..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

I VLC, gå in i inställningar och sedan codec, tror jag det är och bocka i "använd gpu-acceleration" så kommer det funka utmärkt. Har heller inga problem med 5400 rpm diskar, spelar bluray iso utan problem med samma processor. Använder mestadels XBMC dock för uppspelning, bättre bild o flyt än VLC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Hårddiskarna i sig lär inte vara ett problem, de slöaste diskarna man kan hitta klarar att strömma film utan problem, tom 15år gamla ide diskar med ata 66 räcker till om de bara ska strömma.
Det är troligen ett mjukvaruproblem, prova med xmbc live och se vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska kika på detta ikväll!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Hittade inställningen för GPU-acceleration på ett ganska undangömt ställe i VLCs menyer. Det verkar ha löst problemet för de filer jag testat med hittills. Tackar för hjälpen!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario