Permalänk
Medlem

Ladda ner film LAGLIGT!

Var gör man det bäst?
Har provat Film2home, som är det enda jag hittat med någorlunda vettigt utbud, men tycker inte att de håller måttet. Dels tog nerladdningen sjukt lång tid, dels fick jag hem en film med osynkat ljud/bild. Vad finns annars? Är inte intresserad av streamad film, vill ladda ner och konvertera/flytta runt den som jag vill. Det är filmer med svensk text/tal jag är ute efter, alltså faller utländska tjänster bort (antar jag..). Betalar gör jag gärna..

Visa signatur
Permalänk

Har du provat Vodler? Vet inget om deras utbud dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Har du provat Vodler? Vet inget om deras utbud dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Provat för typ ett år sen, men det var då bara streamad film. Mkt skitfilmer också. (Iofs subjektivt, men iaf..)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marie96:

Provat för typ ett år sen, men det var då bara streamad film. Mkt skitfilmer också. (Iofs subjektivt, men iaf..)

Oj, nej! Det är nog bara streamat där ja. Tror att det fortfarande är så. Alternativ att du kan ladda ner en film för offline tittande, likt spotify.

Ber om ursäkt, skyller på klockan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Nä, det är ju lite det som är problemet.
Det finns liksom ingen vettig tjänst där man kan betala för att se på film som man vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nä, det är ju lite det som är problemet.
Det finns liksom ingen vettig tjänst där man kan betala för att se på film som man vill...

Lite det jag var rädd för, men hoppades ändå att det var jag som var dålig på att leta..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enda vettiga jag känner till är Netflix men för att anväda den tjänsten måste man ha en amerikansk proxy/vpn eftersom det inte är tillgängligt utanför USA. Dessa filmer och serier har ju dock av uppenbarliga skäl inte svensk text/tal.
Sverige ligger så långt efter på den här fronten så det är löjligt, speciellt med tanke på hur utvecklat bredband vi har här.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det finns väl ingen tjänst som tillåter att du får behålla filmen? Är inte allt streamat eller att du lånar film filen i 48hr och sen kan u inte använda den mer.

Edit: Och att du vill konventera kan du nog glömma, med tanke om du hittar nån som ger dig en film fil så har den DRM gånger 100x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Det finns väl ingen tjänst som tillåter att du får behålla filmen? Är inte allt streamat eller att du lånar film filen i 48hr och sen kan u inte använda den mer.

Edit: Och att du vill konventera kan du nog glömma, med tanke om du hittar nån som ger dig en film fil så har den DRM gånger 100x

Behålla filmen får du ju om du köper den från Film2home, men som jag skrev ovan är det ganska uselt.
Konvertera skulle jag vilja kunna göra, och tex titta på filmen på en ipad. Det funkar ju med filmer du köper på skiva, och för över till datorn själv. Vad jag förstår är det lagligt att konvertera filmen till sig själv på det sättet.

Antar att den här tjänsten inte finns, men ville iaf ställa frågan. Det funkar ju ändå bra till musik, så det borde ju inte vara helt omöjligt.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marie96:

Behålla filmen får du ju om du köper den från Film2home, men som jag skrev ovan är det ganska uselt.
Konvertera skulle jag vilja kunna göra, och tex titta på filmen på en ipad. Det funkar ju med filmer du köper på skiva, och för över till datorn själv. Vad jag förstår är det lagligt att konvertera filmen till sig själv på det sättet.

Antar att den här tjänsten inte finns, men ville iaf ställa frågan. Det funkar ju ändå bra till musik, så det borde ju inte vara helt omöjligt.

Det är inga problem alls rent tekniskt, det är bara det att branschen är så in i bomben konservativa och hellre jagar pirater än att erbjuda en tjänst som löser problemen. De har inte riktigt förstått att marknaden ändrats och att vi konsumerar media på ett annat sätt idag. Hade de följt marknaden hade de blivit av med en del piratkopiering. Ge det ett par år till så inser nog även filmindustrin att de måste ändra sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Itunes store fast det är nog rätt begränsat utbud. DRM kan man alltid plocka bort efteråt.

Permalänk
Medlem

iTunes erbjudande i Sverige är rent av löjligt, jämfört med det i USA. Då är vi tillbaka till Proxy-lösningen. Huruvida detta är lagligt vet jag faktiskt inte, det finns kanske en anledning till att vi i Europa inte kan ta del av materialet i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Behålla filmen får du ju om du köper den från Film2home, men som jag skrev ovan är det ganska uselt.
Konvertera skulle jag vilja kunna göra, och tex titta på filmen på en ipad. Det funkar ju med filmer du köper på skiva, och för över till datorn själv. Vad jag förstår är det lagligt att konvertera filmen till sig själv på det sättet.

Antar att den här tjänsten inte finns, men ville iaf ställa frågan. Det funkar ju ändå bra till musik, så det borde ju inte vara helt omöjligt.

Jo det är väl enligt lagen helt lagligt att göra en kopia för eget bruk, men allting har ju skydd etc men det går ju alltid att bryta ganska enkelt. Iaf DVD och Bluray.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Adam901:

Jo det är väl enligt lagen helt lagligt att göra en kopia för eget bruk, men allting har ju skydd etc men det går ju alltid att bryta ganska enkelt. Iaf DVD och Bluray.

Det är det mest idiotiska av allt. Vi betalar pengar till film och musikindustrin för att kompensera för en fiktiv förlust de gör när vi tar lagliga kopior på varor vi köpt. För säkerhets skull lägger de sedan när massa pengar på DRM som gör att vi inte kan utnyttja får lagliga rätt att ta kopior på det vi köpt för man får inte kringå DRM. Förstår inte riktigt hur just film- och musikindustrin har lyckats skaffa sig så extremt fördelaktiga speciallagar. Det går ju på inget sätt dåligt för dem heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dem går väl runt lagen genom att säga att skyddet på nåt sätt är där för att förhindra mass producering av kopior Men det är helt sant som du säger det är sjukt löjligt.

Btw vilka andra länder har samma regel? Alltså en laglig kopia för dig själv.

Permalänk
Medlem

Skittråkigt är det iaf..
Laddar ner mkt ljudböcker från de lagliga alternativen, och det är hur ju hur smidigt som helst. Bara önska att filmindustrin kommer ikapp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Itunes store fast det är nog rätt begränsat utbud. DRM kan man alltid plocka bort efteråt.

Det kan dock vara olagligt att göra.

Permalänk
Medlem

Ja som vi sagt, det är laglig i SVERIGE att göra en egen kopia av de flesta medier som finns och som man kan kopiera men samtidigt lägger väl typ 90% av alla företag inom film/spel/musik DRM på deras media.

Så jag ställer frågan igen, finns det andra länder som har den svenska 1 egen kopia lagen?

Permalänk

Jag skulle också vilja ha en bra tjänst men hittar ingen som riktigt håller måttet varken på filmutbud, smidighet och kvalitet. De faktorerna är enormt viktiga för mig, det måste finnas ett enormt utbud av filmer i bästa möjliga kvalitet och det ska vara väldigt enkelt och smidigt att använda tjänsten, det ska inte behöva ta mer än en sökning tre-fyra knapptryck från att man går in på hemsidan tills att man spelar filmen i bra kvalitet (läs 1080p med bra ljud och inte överdrivet komprimerat). När jag säger brett utbud menar jag inte att de ska ha alla blockbusters och högbudgetfilmer för det tar jag för givet utan även en del smalare mindre filmer och filmer från andra länder än Sverige och USA (eller utöver engelsktalandande länder över lag). Har gigabit uppkoppling så bandbreddsvis bör det ju gå och det finns ju illegala alternativ som erbjuder ungefär det.

Enda som verkar någorlunda vettigt är iTunes och Netflix i USA men inte i Sverige, har faktiskt försökt bl.a. köpa seasonspass till tv-serier på iTunes då de erbjuder bra kvalitet men utan framgång.
Jag skulle gärna vilja ha en premunationsbaserad tjänst där man betalar en summa i månaden och minst kan se 10 filmer i månaden och oändligt eller väldigt många avsnitt av serier. Helst skulle jag vilja nog vilja att allt var obegränsat.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Inaktiv

Lånar tråden, jag behöver hjälp med att reda ut några frågetecken:

Är det lagligt att kolla på streamad film? (Utan att betala) Det ska vara så att det är olagligt att offentliggöra streamad film (så klart), men att titta på den är tydligen en annan femma!?
Får man digitalisera en dvd/blu-ray som jag har köpt, även fast det står på fodralet att det kränker upphovsrätten? (Har hört att man får det i Sverige)

Har haft denna diskussion med några kompisar, och de anser att man får detta, något jag tycker verkar märkligt.
Om ni har ett svar på frågorna, länka gärna källan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ska ett Netflix UK konto och använd dig av VPN-tjänst. Finns en norsk tjänst som kallas för Comoyo som är något av en motsvarighet till Voddler.