Ta bort chassigaller för insug, lite tipps tack!

Permalänk
Medlem

Ta bort chassigaller för insug, lite tipps tack!

Tjo alla goa, är nöjd med datorn överlag numera efter jag bytt processor till i5 ist för AMD fx... jag vet... jag skäms också över att en sådan ens fått vara i närheten av pärlan.

Men nu ska hon skönhetsopereras tänkte jag iaf.

I load ligger ett av mina 560ti på 85c, och det andra runt 65c. Lite högt tycker jag. Har fläktar på alla platser som finns.

På en av bilderna ser ni chassit jag har och fläkten på sidan. Den är för utsug just nu, men insug ger MKT bättre kylning när jag testat.

Problem? = LJUDET SOM UPPSTÅR VID INSUG!!! Värsta jag någonsin hört så nu skulle jag gärna vilja ha lite tipps om hur jag kan lösa detta med ljudnivån, kan jag ha andra fastsättningar av fläkten som löser det eller behöver jag ta bort gallret på något vis (är ju troligen så att fläkten "stryps" genom att få igenom för lite luft pga av gallret)?

Tacksam för hjälp!!! <3 puss o kram / Robin.

Permalänk
Medlem

Shit! Detta hamnade nog i fel kategori va? Ber om ursäkt isf! Är alldeles för ny på detta än märker jag, hur får jag denna tråd till rätt sektion???

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Anticiv:

Shit! Detta hamnade nog i fel kategori va? Ber om ursäkt isf! Är alldeles för ny på detta än märker jag, hur får jag denna tråd till rätt sektion???

Du kan inte flytta den, men du kan be en moderator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag tror han menade att när fläkten på sidopanelen suger in luft så uppstår ett jobbigt ljud?
Jag har själv detta problem, men jag varvade ner fläktens RPM till något lägre så försvan detta ljud från mitt R2 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirri:

Jag tror han menade att när fläkten på sidopanelen suger in luft så uppstår ett jobbigt ljud?
Jag har själv detta problem, men jag varvade ner fläktens RPM till något lägre så försvan detta ljud från mitt R2 chassi.

Du, bra ide! Kyler det bättre än utsug fast du har lägre hastighet på fläkten?

Permalänk
Skrivet av Anticiv:

Du, bra ide! Kyler det bättre än utsug fast du har lägre hastighet på fläkten?

Beror helt på hur luft flödet går i dit chassi i övrigt, en annan sak som kan vara värd att testa är att montera en tom fläktram som distans mellan gallret och fläkten, hjälper i vissa fall.

Permalänk
Medlem

Sänk varvet lite på fläkten.

Insug blåser luft direkt mot grafikkorten, vilket innebär att de går svalare.
Och därmed löser det ditt problem...

Sedan kan det möjligen medföra lite sämre luftströmning för övriga komponenter.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det där gallret borde inte bromsa luftflödet nämnvärt.
Vad som kan skapa oljud dock är när fläktvingarna är för nära nånting, t.ex gallret
Så skapa lite distans mellan fläkten och gallret och se hur det blir, troligen rå räcker det med ett par millimeter för att ge skillnad.
En gammal (eller usel) fläkt kan donera sitt chassi för att skapa en halv-ghetto distans, klipp bort fläkten i den bara.
Fast såklart så fixas detta även om du tar bort gallret....

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har tillräckligt med utrymme mot CPU-kylaren kan du prova att sätta en fläktdistans mellan sidoplåten och fläkten. Luftturbulensen tycker jag borde bli mindre då vilket i sin tur bör ta ner ljudnivån litegrann.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

du borde skippa sidoflärren helt faktiskt, även toppfläkten, pröva iallafall!
tejpa igen hålen å se vilka temps du får då!
när de gäller luftflöden och riktning blir de knas om du har utsug å insug lite här å där, blir mest kaos.
bäst är med ett så vanligt chassi som du har är in med frisk luft fram och ut me den bak! kör sj med 2st asus 560ti top och dom idlar på 32/30 och load 75/68 och kör med 2st NOCTUA NF-P12-1300 120 mm i fronten och en bak!
TESTA kostar ju inget!!!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Möe goa tipps gubbar! Tack. Jag återkommer med min ghettobyggnad när den är klar! Ska testa lite olika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av piercing:

du borde skippa sidoflärren helt faktiskt, även toppfläkten, pröva iallafall!

Tppfläkten suger luften bak och ur chassit, inte upp eller ner, den är vinklad för att föra bak all varmluft så jag ser ingen direkt anledning till att ta bort den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anticiv:

Tppfläkten suger luften bak och ur chassit, inte upp eller ner, den är vinklad för att föra bak all varmluft så jag ser ingen direkt anledning till att ta bort den ?

Håller med!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jahapp, då var problemet redan löst, tack för alla tipps!

Gick ut i förrådet och drog fram ett gammal chassi med en 120mm fläkt + dammfilter som använde sig av gummiproppar ist för skruv.

Tog dammfiltret från den gamla fläkten och satte på den nya med gummiproppar ist för skruv, och vipps kan jag styra fläkten tilll 100% utan något vidare väsen, nu ligger korten runt 55 i load .

Peace out! och åter tack för alla tipps! Räckte nog som någon sa med bara några millimeter från gallret för fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anticiv:

Jahapp, då var problemet redan löst, tack för alla tipps!

Gick ut i förrådet och drog fram ett gammal chassi med en 120mm fläkt + dammfilter som använde sig av gummiproppar ist för skruv.

Tog dammfiltret från den gamla fläkten och satte på den nya med gummiproppar ist för skruv, och vipps kan jag styra fläkten tilll 100% utan något vidare väsen, nu ligger korten runt 55 i load .

Peace out! och åter tack för alla tipps! Räckte nog som någon sa med bara några millimeter från gallret för fläkten.

Gud vad bra!, ska prova det om jag skaffar SLI någon gång

Permalänk
Medlem

Kolla hur en siren är konstruerad:
http://www.usinenouvelle.com/industry/img/rotating-siren-type...
Helt enkelt en fläkt med tighta toleranser, inte helt olikt en fläkt monterad för nära ett galler
Fläktvingen trycker en liten "högtrycksrygg" (lol) framför sig, och nuddar denna rygg nånting stillastående så komprimeras den ytterligare och sen faller den ihop.
Tryckökning och sen ett tryckfall = ljud.