Är pirater i regel intellektuellt underlägsna?

Permalänk

Är pirater i regel intellektuellt underlägsna?

Efter att ha läst ytterligare en tråd om illegal fildelning , http://m.sweclockers.com/forum/trad/1102928/1

, har jag än en gång fått läsa urbotat och bajsnödigt korkade argument för fri fildelning. Det är inte bara deras "argument" utan de visar alltid på någon typ av obildning när de än öppnar sina munnar.

När jag säger pirater menar jag de som försvarar sina nedladdningar, inte de som erkänner att de gör det för att de kan. När jag säger korkat menar jag inte att de inte klarar artificiella logiska utmaningar så som matematik utan deras oförmåga att dra slutsatser i vardagliga sammanhang.

Några exempel:
"Herp derp att ladda ner är inte samma sak som stöld. Sakens finns kvar hööhöö"

Det borde vara uppenbart för alla att normalbegåvade att denna liknelse inte ska tas bokstavligt. Som alla vet gjordes den för att påvisa att en vara inte är värd mer än vad den säljs för. En förlorad försäljning är en förlorad vara i slut ändan. Man kan hålla med eller inte men man går inte full retard på den.

Delar någon min uppfattning? Är pirater dummare än genomsnittet?

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Den liknelsen används inte som en liknelse. Då hade man sagt "Nedladdning är som stöld.", inte "Nedladdning är stöld.". Därför tas den bokstavligt. En nedladdning är dessutom inte alltid en förlorad försäljning.

Förövrigt tycker jag ditt inlägg är dummare än genomsnittet.

Edit: herp derp

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Entusiast

Fast jag stör mig rätt mycket på att båda sidor pratar om stöld. Det är inte stöld. Ingen fildelar kommer någonsin bli åklagad och än mindre dömd för stöld om de inte faktiskt stulit materialet i en butik och sedan lagt upp det. Piratkopiering är inte och har aldrig varit stöld. Det är upphovsrättsbrott. Det är svårt att föra en vettig debatt i ämnet då båda sidor har en förmåga att bete sig jobbigt. På ena sidan har vi griniga småbarn som vill ha allt gratis och på andra sidan har vi anala paragrafryttare som sitter på höga hästar och njuter av sin egen överlägsenhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Efter att ha läst ytterligare en tråd om illegal fildelning , http://m.sweclockers.com/forum/trad/1102928/1

, har jag än en gång fått läsa urbotat och bajsnödigt korkade argument för fri fildelning. Det är inte bara deras "argument" utan de visar alltid på någon typ av obildning när de än öppnar sina munnar.

När jag säger pirater menar jag de som försvarar sina nedladdningar, inte de som erkänner att de gör det för att de kan. När jag säger korkat menar jag inte att de inte klarar artificiella logiska utmaningar så som matematik utan deras oförmåga att dra slutsatser i vardagliga sammanhang.

Några exempel:
"Herp derp att ladda ner är inte samma sak som stöld. Sakens finns kvar hööhöö"

Det borde vara uppenbart för alla att normalbegåvade att denna liknelse inte ska tas bokstavligt. Som alla vet gjordes den för att påvisa att en vara inte är värd mer än vad den säljs för. En förlorad försäljning är en förlorad vara i slut ändan. Man kan hålla med eller inte men man går inte full retard på den.

Delar någon min uppfattning? Är pirater dummare än genomsnittet?

Fast då måste du anta att han istället för att lada ner varan skulle köpa den istället vilket inte är sant. "En förlorad försäljning är en förlorad vara i slut ändan. Man kan hålla med eller inte men man går inte full retard på den" betyder också att du har antagit att han skulle köpa den och när han inte gjorde det så har företaget förlorat ett köp.
Anledningen till att jag inte laddar ner är inte för att jag tycker att företag skulle förlora pengar utan för att jag brukar inte ta andras verk och sprida det till höger och vänster- just för att det inte är nåt som jag gjorde, men den resonemanget fungerar ju inte t.ex. på materiella grejer där jag bestämmer själv till vem och när osv. vill jag ge en produkt som jag köpte men det går ju såklart inte jämföra digitala och materiella varor på de sättet.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Oj! Det här upplägget har jag nog aldrig sett förut. Någon läser en diskussionstråd någonstans och förvånas över den låga nivån på argumentationen. Denna någon blir arg och startar en ny tråd någon annanstans om hur dumma de som diskuterar i den andra tråden är. Kanske går det att hitta några som tycker likadant i den nya tråden. Kanske finns det ännu några vettiga människor på internet. Kanske finns det hopp om mänskligheten.

Lycka till med det!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Upphovsrättbrott och stöld är som med allt snack om rasism.

Oavsett hur mycket man kränker en person enbart p.g.a. dens tillhörighet, härkomst, hudfärg, religion och liknande, så har detta absolut inte ett skit med rasism att göra. Om man först inte kan bevisa att personen tillhör en annan människoras än de andra som inte blev kränka.
Att folk gillar använda ordet rasism fast de inte alls pratar om raser är för att ordet är ett starkt skällsord som alla känner till, precis som med stöld vid fildelning. Varför ens nämna ordet stöld om det inte är exakt det som ni menar?

*edit*
Så lösningen är att använda ord som betyder det ni menar, att det finns argumentationsfördelar med att få gärningen likna en annan gärning, är bara ett fult argumentationstaktik.

*edit2*
De som pratar om människorasism, behöver egentligen först bara bevisa att människoraser finns. För en person som pratar om kvinnodiskrimineringen, behöver knappast bevisa att vederbörande som blir kränkt är en kvinna. Det räcker med att vederbörande tror detta, precis som de som pratar om rasism tror att människoraser finns.

*edit3*
Det är som rasism kan man dock skriva, men inte det är rasism och sedan ha en sjuk humanistisk världsbild.

Och allt detta kan förkortas med ordbajseri för att försöka vinna någon ståndpunkt genom att trixa med ord, som sagt säg för och nackdelarna förklara varför den ena väger tyngre och ge tusan och ordbajsa!

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Efter att ha läst ytterligare en tråd om illegal fildelning , http://m.sweclockers.com/forum/trad/1102928/1

, har jag än en gång fått läsa urbotat och bajsnödigt korkade argument för fri fildelning. Det är inte bara deras "argument" utan de visar alltid på någon typ av obildning när de än öppnar sina munnar.

När jag säger pirater menar jag de som försvarar sina nedladdningar, inte de som erkänner att de gör det för att de kan. När jag säger korkat menar jag inte att de inte klarar artificiella logiska utmaningar så som matematik utan deras oförmåga att dra slutsatser i vardagliga sammanhang.

Några exempel:
"Herp derp att ladda ner är inte samma sak som stöld. Sakens finns kvar hööhöö"

Det borde vara uppenbart för alla att normalbegåvade att denna liknelse inte ska tas bokstavligt. Som alla vet gjordes den för att påvisa att en vara inte är värd mer än vad den säljs för. En förlorad försäljning är en förlorad vara i slut ändan. Man kan hålla med eller inte men man går inte full retard på den.

Delar någon min uppfattning? Är pirater dummare än genomsnittet?

Förmågan att läsa borde nog i de flesta fall också antas vara någonting uppenbart men ändå så finns det många som inte kan greppa skillnaden mellan stöld och kopiering. Oavsett om man tycker det är rätt eller fel så ÄR inte dessa två saker identiska. De är INTE synonymer. Vidare så tas denna liknelse i högsta grad på allvar, speciellt från antipirat-lobbyns håll. Och trots detta hänger hela påståendet om stöld på att en kopia utan tvekan innebär en vara som inte säljs. Detta samband existerar inte och har på intet sätt bevisats. Det är ett antagande, inget mer.

Utöver detta så är hela din fråga faktiskt utomordentligt dåligt ställd. Det går inte att generalisera det till att alla pirater är intellektuellt underlägsna då ovilja att betala för någonting knappast är tillräckligt för att kategorisera någon som detta. I så fall skulle man lika gärna kunna påstå att alla som vill pruta på bolånet, köper en begagnad bil eller kanske mer relevant, bygger sin egen dator istället för att köpa färdigt är intellektuellt underlägsna då någon del av dessa val troligen har sin grund i att inte vilja betala fullt ut. Om någonting så kan man tala om en oförmåga att argumentera för sina åsikter, men det har heller inte någon klar koppling till intelligens.

Men finns det pirater som är puckon? Javisst. Precis som att det finns antipirater som är puckon. Själv är jag en delvis reformerad pirat i det att jag köper begagnat istället för nytt på ren princip, men begagnat-marknaden jagas ju nästan lika hårt den så det är väl i praktiken lika illa att vara pirat som begagnat-köpare. I vilket fall anser jag knappast mig själv vara intellektuellt underlägsen på något sätt. De individer framför ogenomtänkta, generaliserande och orealistiska påståenden med enbart subjektiva grunder som om det vore fakta däremot är jag inte säker på att jag skulle säga samma sak om, och sådana finns i båda läger.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av HarmlessWarrior:

Är pirater i regel intellektuellt underlägsna?

Ja mindre snopp har dom också, dööööörrrrrppp.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Den liknelsen används inte som en liknelse. Då hade man sagt "Nedladdning är som stöld.", inte "Nedladdning är stöld.". Därför tas den bokstavligt. En nedladdning är dessutom inte alltid en förlorad försäljning.

Ur sammanhanget förstår man vad som menas. Utanför sitt sammanhang bör man förstå att det inte kan tolkas på annat sätt. Denna jämförelse är korrekt 99% av all film illegalnedladdning.

Citat:

Förövrigt tycker jag ditt inlägg är dummare än genomsnittet.

Au contraire. Det kan du omöjligen tycka. Den är saklig och neutral, blandar inte in irrelevant information. Den har en bra disposition och klartankegång samt slående logik. Mer av detta tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Ur sammanhanget förstår man vad som menas. Utanför sitt sammanhang bör man förstå att det inte kan tolkas på annat sätt. Denna jämförelse är korrekt 99% av all film illegalnedladdning.

Au contraire. Det kan du omöjligen tycka. Den är saklig och neutral, blandar inte in irrelevant information. Den har en bra disposition och klartankegång samt slående logik. Mer av detta tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar hur du lyckas få in ord som klartankegång och logik i samma stycke som du påstår att någons åsikt är omöjlig... Nu vill jag bara se dig gå framåt baklänges, trilla uppåt och svänga rakt fram också.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast jag stör mig rätt mycket på att båda sidor pratar om stöld. Det är inte stöld. Ingen fildelar kommer någonsin bli åklagad och än mindre dömd för stöld om de inte faktiskt stulit materialet i en butik och sedan lagt upp det. Piratkopiering är inte och har aldrig varit stöld. Det är upphovsrättsbrott.

Kanske inte är juridisk stöld men vardaglig. Ett ord kan ha flera betydelser utan att en av dem behöver vara fel. Det är inte så att ni klagar varje gång någon säger 'chaufför' bara för att det på gammal franska egentligen betyder eldare.

Denna typ av person ser man också i tråden. Alla klagade på fildelare när det var uppenbart att han menade den illegala sorten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HarmlessWarrior:

Kanske inte är juridisk stöld men vardaglig. Ett ord kan ha flera betydelser utan att en av dem behöver vara fel. Det är inte så att ni klagar varje gång någon säger 'chaufför' bara för att det på gammal franska egentligen betyder eldare.

Denna typ av person ser man också i tråden. Alla klagade på fildelare när det var uppenbart att han menade den illegala sorten.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast man använder bara stöld av två anledningar. 1, för att man inte vet bättre eller 2, för att antipiraterna vill ha ett ord som är mer laddat än upphovsrättsbrott. Jag tror nummer två är vanligast och det är ju rätt smart av antipiratbyrån.
Stöld betyder att man stjäl något, i detta fall stjäl man inget alltså är det inte stöld. Eller ska vi börja prata om "moralisk stöld" och andra kosntigheter för i så fall tycker jag att vi börjar kalla det för våldtäkt istället eftersom man våldtar upphovsmännens rättigheter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Kanske inte är juridisk stöld men vardaglig. Ett ord kan ha flera betydelser utan att en av dem behöver vara fel. Det är inte så att ni klagar varje gång någon säger 'chaufför' bara för att det på gammal franska egentligen betyder eldare.

Denna typ av person ser man också i tråden. Alla klagade på fildelare när det var uppenbart att han menade den illegala sorten.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte juridisk men vardaglig? Det om något låter ju som ett enligt dig själv "urbotat och bajsnödigt korkade argument". Mer krystat än så blir det ju inte. Det är inte stöld. Det är olika brott och det är fakta, punkt slut. Och visst kan ett ords betydelse ändras över tid, men om upphovsrättsbrott nu till "vardags" betyder stöld, vad betyder då upphovsrättsbrott till vardags? Fisketur kanske?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Fast då måste du anta att han istället för att lada ner varan skulle köpa den istället vilket inte är sant. "En förlorad försäljning är en förlorad vara i slut ändan. Man kan hålla med eller inte men man går inte full retard på den" betyder också att du har antagit att han skulle köpa den och när han inte gjorde det så har företaget förlorat ett köp.

Det var en mycket märklig slutsats. Om du hade tagit med hela inlägget hade slutsatsen varit rimlig om man förrutsätter att du läst fel men när du specefikt tar med den delen, nu fetmarkerad, blir det en märklig slutsats att dra.

I det inlägget antog jag ingenting. Jag förklara bara varför det var fel att motargumentera med säga att det inte var "en olovligt tagen sak" (eller hur man nu undviker ordet 'stöld'.)

Nu kan jag dock passa på att säga att filmnedladdning är en förlorad vara. Om det hade funnits piratkopiering av film hade piraterna kunnat tänka sig betala mer och hyra filmen än vad de gör nu eftersom de lätt kan ladda ner filmen istället. Varje samvete har ett pris. Bättre tjänster hade också funnits.

Citat:

Anledningen till att jag inte laddar ner är inte för att jag tycker att företag skulle förlora pengar utan för att jag brukar inte ta andras verk och sprida det till höger och vänster- just för att det inte är nåt som jag gjorde, men den resonemanget fungerar ju inte t.ex. på materiella grejer där jag bestämmer själv till vem och när osv. vill jag ge en produkt som jag köpte men det går ju såklart inte jämföra digitala och materiella varor på de sättet.

Svårbegripligt stycke. Kanske har du missat att skriva några ord. Det händer även den bäste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror vi ska sluta mata trollet nu

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av belga:

Jag tror vi ska sluta mata trollet nu

Jag tror den här tråden kan vara definitionen av ironi...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Några exempel:
"Herp derp att ladda ner är inte samma sak som stöld. Sakens finns kvar hööhöö"

Det borde vara uppenbart för alla att normalbegåvade att denna liknelse inte ska tas bokstavligt. Som alla vet gjordes den för att påvisa att en vara inte är värd mer än vad den säljs för. En förlorad försäljning är en förlorad vara i slut ändan. Man kan hålla med eller inte men man går inte full retard på den.

Nu tänker jag inte försvara piratkopiering, men att säga att det är en förlorad försäljning är fel. Det går inte att bevisa att varan hade sålts ifall den inte piratkopierats. Bara för att ett spel laddats ner 100000 gånger, innebär inte detta att spelet hade sålt 100000 fler kopior ifall det inte piratkopierats.

Däremot(!) när man t.ex. går in på Game och vill köpa ett spel, beredd att betala fullpris men försäljaren säger: "Du kan få detta spelet begagnat för 100 kronor mindre, vill du ha det istället?". Tackar du ja i detta fall, så har utvecklaren förlorat en försäljning. Detta är alltså en laglig stöld, per din definition.

Permalänk
Avstängd

Det är snarast så att TS torde vara rätt ensam om att se det "självklara" i att det är en liknelse som inte ska tas bokstavligt. Jurister verkar inte begripa det och de (tror att de) sätter agendan.

Jag kan däremot hålla med om att många argument för piratkopiering är dumma. Urbota dumma. Många verkar ha missförstått precis allt, och spelar därmed upphovsrättsindustrin i händerna genom att göra sig själva till denna industris halmgubbe. I vanlig ordning vill vänstern kapa frågan. I själva verket är piratkopiering en logisk konsekvens av marknadsproduktion, av marknadsekonomi.

Jag har länge, länge hävdat att iden om att en piratkopia är en förlust för rättighetsinnehavaren är ren och skär pseudovetenskap och är i grunden en icke-falsifierbar tes. Det verkar som jag inte längre är ensam om den uppfattningen: http://www.ted.com/talks/rob_reid_the_8_billion_ipod.html

Om piraters argument är dumma så är ändå de som ser kopiering som stöld månne ännu dummare. Piratrörelsen argumenterar dåligt men upphovsrättsivrarna har faktiskt inga argument över huvud taget annat än "lagen säger", och lag är inte rätt. Det är intellektuellt ohederligt att argumentera mot kopiering och samtidigt tro sig vara förankrad i sunda marknadsekonomiska idéer. Ett företag som går under gör det på grund av dålig affärsstrategi. Punkt. Är strategin att ta betalt för något vars värde är infinitesimalt lågt är det en dålig sådan. Den som hävdar att värdet inte är infinitesimalt är en yrboll som inte tänkt till ordentligt, ty investeringar i produkten speglar sig inte i värdet på produkten om den kan kopieras till priset av milliören i form av milliwatt och megabyte, och kopian är 1:1.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

*Gäsp* Båda läger som argumenterar bra eller dåligt för eller emot har missat poängen. Det är här för att stanna, bara att anpassa affärsmodellen och gå vidare. Som att stå och gräla på en strand om från vilket håll tsunamin är på väg istället för att bara springa mot bergen. Jisses..

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Förövrigt tycker jag ditt inlägg är dummare än genomsnittet.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Det kan du omöjligen tycka.

QED.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Läste du ens förbi rubriken?

Skrivet av belga:

Förmågan att läsa borde nog i de flesta fall också antas vara någonting uppenbart men ändå så finns det många som inte kan greppa skillnaden mellan stöld och kopiering. Oavsett om man tycker det är rätt eller fel så ÄR inte dessa två saker identiska. De är INTE synonymer.

Det är exakt det jag säger! Ingen påstår att det är samma utan ni missuppfattar budskapet.

Citat:

Vidare så tas denna liknelse i högsta grad på allvar, speciellt från antipirat-lobbyns håll. Och trots detta hänger hela påståendet om stöld på att en kopia utan tvekan innebär en vara som inte säljs. Detta samband existerar inte och har på intet sätt bevisats. Det är ett antagande, inget mer.

När det gäller film som har den speciella egenskapen att den räcker i en timme och man ser sällan om den så är det ytterst träffsäkert.

Citat:

Utöver detta så är hela din fråga faktiskt utomordentligt dåligt ställd. Det går inte att generalisera det till att alla pirater är intellektuellt underlägsna

Inte alla utan i regel

Citat:

då ovilja att betala för någonting knappast är tillräckligt för att kategorisera någon som detta. [...]m någonting så kan man tala om en oförmåga att argumentera för sina åsikter, men det har heller inte någon klar koppling till intelligens.

Det var inte definitionen av pirat jag menade varpå hela stycket tappar mening.

Skrivet av belga:

Jag gillar hur du lyckas få in ord som klar tankegång och logik i samma stycke som du påstår att någons åsikt är omöjlig... Nu vill jag bara se dig gå framåt baklänges, trilla uppåt och svänga rakt fram också.

Inlägget kunde omöjligen klassas till en av de dummare han läst, det är helt enkelt bara inte sant. Det finns lika många möjliga åsikter om detta som resultatet till 5*5.

Skrivet av belga:

Jag tror vi ska sluta mata trollet nu

Är det jag som är trollet? Ursäkta min herre men det är uppenbart du som är trollet här.
Du uppfyller dessa kännetecken:
1. Läser inte första inlägget.
2. Tar inte till sig argumenten i en diskussion
3. Säger kontroversiella saker han egentligen inte menar.

Enligt din princip så kan vi inte ens diskutera om troll eftersom de inte finns. Ett troll är ett troll och det andra är internettroll. Om vi höll på att kalla internettroll för troll kan vi lika gärna kalla östeuropeer för orcer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Del 2:

Skrivet av Zotamedu:

Fast man använder bara stöld av två anledningar. 1, för att man inte vet bättre eller 2, för att antipiraterna vill ha ett ord som är mer laddat än upphovsrättsbrott. Jag tror nummer två är vanligast och det är ju rätt smart av antipiratbyrån.
Stöld betyder att man stjäl något, i detta fall stjäl man inget alltså är det inte stöld.

Fast de syftar på att man berövar dem på en intäckt. Alltså har de stulit något enligt din egna definition. Problemet är enligt vissa att denna vardagliga definition inte stämmer överens med brottsbalkens brott kallat stöld som syftar på en fysisk sak.

Skrivet av MBY:

Det är snarast så att TS torde vara rätt ensam om att se det "självklara" i att det är en liknelse som inte ska tas bokstavligt. Jurister verkar inte begripa det och de (tror att de) sätter agendan.

Eftersom de också kallar dem pirater tror du de kallar på flottan för att fånga in dem. Ingen har någonsin trott att varor har försvunnit genom kopiering och ingen kommer någonsin tro det.

Citat:

Om piraters argument är dumma så är ändå de som ser kopiering som stöld månne ännu dummare.

Tursamt att ingen gör det då.

Citat:

Piratrörelsen argumenterar dåligt men upphovsrättsivrarna har faktiskt inga argument över huvud taget annat än "lagen säger", och lag är inte rätt.

Vad snackar du om? Det finns oändligt med argument.

Citat:

Det är intellektuellt ohederligt att argumentera mot kopiering och samtidigt tro sig vara förankrad i sunda marknadsekonomiska idéer. Ett företag som går under gör det på grund av dålig affärsstrategi. Punkt.

De flesta företag går under vid anarki men med hjälp av ett fungerande rättssytem kan helt nya brancher uppstå.

Citat:

Är strategin att ta betalt för något vars värde är infinitesimalt lågt är det en dålig sådan. Den som hävdar att värdet inte är infinitesimalt är en yrboll som inte tänkt till ordentligt, ty investeringar i produkten speglar sig inte i värdet på produkten om den kan kopieras till priset av milliören i form av milliwatt och megabyte, och kopian är 1:1.

Ändå säljs vatten på flaska och vi har folk som är villiga att stödja spelföretag trots att det de säljer egentligen har en lågt värde.

Vet inte var du vill komma med det där stycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HarmlessWarrior:

Del 2:

Fast de syftar på att man berövar dem på en intäckt. Alltså har de stulit något enligt din egna definition. Problemet är enligt vissa att denna vardagliga definition inte stämmer överens med brottsbalkens brott kallat stöld som syftar på en fysisk sak

Skickades från m.sweclockers.com

Nej utebliven intäkt är inte ekvivalent med stöld, det är din egen tolkning och inte min. Sluta lägga ord i andras munnar. Har du inga bättre arguement än att hitta på saker åt andra får en moderator gärna låsa den här tråden för då saknar den helt diskussionsvärde.

8 kap 1 § Brottsbalken (1962:700)
1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Att likna upphovsrättsbrott med stöld är alltid väldigt krystat men antipiratbyrån och liknande fortsätter ändå för att det är så mycket tyngre laddat. Du verkar ha svalt deras propaganda rakt av vilket gör det väldigt svårt att föra en vettig debatt. Förstår du inte skillnaden så förstår du inte hela problematiken som ligger bakom. Det är som att diskutera jämlikhet med en feminist som står och skriker att män är djur. Denna feminist har helt missat poängen, precis som vissa antipirater, och tydligen du också, har missat hela poängen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

När det gäller film som har den speciella egenskapen att den räcker i en timme och man ser sällan om den så är det ytterst träffsäkert.

Varför är det "ytterst träffsäkert" bara för att man ser en film typiskt en gång á 1+ timme? Rent logiskt är det alltså inte alls träffsäkert om jag piratar en mjukvara för 100 000 kr och använder den dagligen?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Del 2:

Fast de syftar på att man berövar dem på en intäckt. Alltså har de stulit något enligt din egna definition. Problemet är enligt vissa att denna vardagliga definition inte stämmer överens med brottsbalkens brott kallat stöld som syftar på en fysisk sak

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Menar du att pirater säger att kopiering inte är stöld, eftersom det inte stämmer med brottsbalken? Är det piraterna som är paragrafryttare?

Några tycks mena att TS trollar. Jag är benägen att hålla med.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej utebliven intäkt är inte ekvivalent med stöld, det är din egen tolkning och inte min

Hur är någonting plötsligt ingenting?

Citat:

8 kap 1 § Brottsbalken (1962:700)
1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Nu byter du tydligt definition. Nyss var det: "Stöld betyder att man stjäl något". Ingen har NÅGONSIN sagt att piratkopiering ska dömmas enligt den paragrafen.

Citat:

Att likna upphovsrättsbrott med stöld är alltid väldigt krystat men antipiratbyrån och liknande fortsätter ändå för att det är så mycket tyngre laddat. Du verkar ha svalt deras propaganda rakt av vilket gör det väldigt svårt att föra en vettig debatt. Förstår du inte skillnaden så förstår du inte hela problematiken som ligger bakom.

Problemet är att ni inte kan sluta leka språkpoliser och tänka abstrakt.

Tänk er en värld där man fick ta betalt för kranvatten. Om en restaurang serverar dig ett glas som för dem inte kostar någonting och du tar springnotan. Blir de sura för att vattnet är borta eller för att försäljningen är borta?

Samma sak gäller film.

Citat:

Det är som att diskutera jämlikhet med en feminist som står och skriker att män är djur. Denna feminist har helt missat poängen, precis som vissa antipirater, och tydligen du också, har missat hela poängen.

Det är ni som missar poängen.

Du har gått från att det inte är stöld till att närma dig poängen med att en förlorad intäkt inte är stöld. Nu måste du bara inse att en vara inte är något annat än en intäkt vilket var hela poängen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

Eftersom de också kallar dem pirater tror du de kallar på flottan för att fånga in dem. Ingen har någonsin trott att varor har försvunnit genom kopiering och ingen kommer någonsin tro det.

Gör dig inte dummare än vad du är. Jag vet inte vad det är för ekvivokation du försöker dig på, men att ingen någonsin tror att varor försvinner genom kopiering har naturligtvis ingenting med att göra om någon modellerar det som stöld. Att piratkopiering är stöld är en moralisk utsaga. Det finns dessutom ett brott "datastöld" som kan begås i samband med intrång.

Det kan vara klädsamt av dig om du specificerar om du talar om brottsbalken eller om vardagligt tal och attityder och synsätt. Det är ju de senare domänerna som är relevanta för tråden.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Tursamt att ingen gör det då.

Jag kan naturligtvis visa myriader med länkar och referenser till folk som menar att piratkopiering är ett slags stöld, men jag kan på förhand räkna ut att du kommer argumentera att det inte är en true Scotsman...

Skrivet av HarmlessWarrior:

Vad snackar du om? Det finns oändligt med argument.

Jag bryr mig mer om det finns ett eller ett fåtal goda och evidensbaserade argument. Ge några sådana i ställer för att pladdra massa smörja.

Skrivet av HarmlessWarrior:

De flesta företag går under vid anarki men med hjälp av ett fungerande rättssytem kan helt nya brancher uppstå.

...eller icke-livsdugliga branscher hållas vid konstlat liv...
Två frågor inställer sig:
1) Vad har anarki med saken att göra? Är det anarki som tog livet av hästdroskan, skrivaren (bokkopieraren under medeltid), ansvarade för "dansbandsdöden" och dödade den mekaniska räkneapparaten, hålkortsmaskinen och AM-radion med fix kanalinställning? Det är förstås också anarkins fel att vi inte har kvar slavbranschen, biktbranschen och mesmerismen?
2) Vilka nya branscher, förutom horder av juridikkonsulter (stämningar, märkesskydd, skatteplanering) och ekonomikonsulter (lagar, skatteplanering, etc), har rättssystemet skapat?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Ändå säljs vatten på flaska och vi har folk som är villiga att stödja spelföretag trots att det de säljer egentligen har en lågt värde.

Är poängen att dylika branscher bör ha lagar som säkrar dess existens? Då vill jag ha en lag som garanterar mig en inkomst på att sälja min egna avföring till guldpriser.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Vet inte var du vill komma med det där stycket.

Om en bransch dukar under kan du bara skylla på piraterna om du empiriskt kan härleda att piraterna orsakade döden. Det kan du inte.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

Hur är någonting plötsligt ingenting?
Nu byter du tydligt definition. Nyss var det: "Stöld betyder att man stjäl något". Ingen har NÅGONSIN sagt att piratkopiering ska dömmas enligt den paragrafen.

Problemet är att ni inte kan sluta leka språkpoliser och tänka abstrakt.

Tänk er en värld där man fick ta betalt för kranvatten. Om en restaurang serverar dig ett glas som för dem inte kostar någonting och du tar springnotan. Blir de sura för att vattnet är borta eller för att försäljningen är borta?

Samma sak gäller film.
Det är ni som missar poängen.

Du har gått från att det inte är stöld till att närma dig poängen med att en förlorad intäkt inte är stöld. Nu måste du bara inse att en vara inte är något annat än en intäkt vilket var hela poängen.

Skickades från m.sweclockers.com

Men du kan inte belägga att något sådant som "förlorad intäkt på grund av kopiering" existerar i sinnesvärlden! Den empiri som finns talar ju om raka motsatsen:
1) Siffrorna som anges av bolag som påstår sig vara drabbade är fantasier. Se tidigare länk.
2) Piratkopierare är storkonsumenter och lägger mer pengar på program, film, spel, musik, etc, än genomsnittet
3) Branscherna växer sakta och intäkterna korrelerar med vad ungdomsgenerationen har i medel under rådande konjunktur. Film- och musikbranschen har förlorat pengar till spelbranschen, inte till pirater. Ekonomin som helhet är förvisso inte något nollsummespel, men ekonomin i en specifik bransch är ju aldrig momentant större än vad kunderna har i medel.

Förlåt, men det här är rätt triviala ting. Att företag X förlorar pengar på att deras produkt X' kopieras icke-destruktivt finns det dock inte belägg för. Det är bara något du "tycker". Sluta tyck så jäkla mycket dumt utan tänk i stället.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJerk:

*Gäsp* Båda läger som argumenterar bra eller dåligt för eller emot har missat poängen. Det är här för att stanna, bara att anpassa affärsmodellen och gå vidare. Som att stå och gräla på en strand om från vilket håll tsunamin är på väg istället för att bara springa mot bergen. Jisses..

Precis! Mycket bra sagt. Det är ingen rättighet att tjäna pengar på X. Vill man leva på X måste man ha en strategi beträffande X som ger X konkurrenskraft. Idag verkar strategin vara att springa till pappa staten för att kräva sin "rätt". Det är, på längre sikt, dömt att misslyckas.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Det var en mycket märklig slutsats. Om du hade tagit med hela inlägget hade slutsatsen varit rimlig om man förrutsätter att du läst fel men när du specefikt tar med den delen, nu fetmarkerad, blir det en märklig slutsats att dra.

I det inlägget antog jag ingenting. Jag förklara bara varför det var fel att motargumentera med säga att det inte var "en olovligt tagen sak" (eller hur man nu undviker ordet 'stöld'.)

Nu kan jag dock passa på att säga att filmnedladdning är en förlorad vara. Om det hade funnits piratkopiering av film hade piraterna kunnat tänka sig betala mer och hyra filmen än vad de gör nu eftersom de lätt kan ladda ner filmen istället. Varje samvete har ett pris. Bättre tjänster hade också funnits.

Svårbegripligt stycke. Kanske har du missat att skriva några ord. Det händer även den bäste.

Skickades från m.sweclockers.com

Men förklara för mig då hur kom du fram till att när det gäller piratkopiering:

"En förlorad försäljning är en förlorad vara i slut ändan. Man kan hålla med eller inte men man går inte full retard på den"

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X