Permalänk
Medlem

Förslag på CNC projekt?

Hej, jag går då tredje året på en industri linje med inriktning skärande bearbetning och nu är det dags för ett projekt, men har ingen aning om vad xD
Söker då förslag på vad jag ska göra. Har tillgång till både svarv och fräs, samt diverse CAD program.
Gärna något datorrelaterat då:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något fräckt litet mItx-chassi? Kanske något för en raspberry pi?

Annars så kan du ju göra en kopparpot för extremöverklockning kanske?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

du kan gärna få hjälpa mig med lite cnc-frästa alu skivor till ett bygge ja håller på med

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Snygga fläktgaller till 2x120 radiatorer kan pröjsa något frö dem i så fall!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Radiatorgaller, tror nog en del här på forumet hade uppskattat det.

Snyggt borstat aluminium med fina mönster, det hade jag testat

Jag gick också industri, men inriktning svets och plåtbearbetning.. Gjorde ett chassi, bygglogg finns i sign

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Försök komma på en design som kräver en fixtur. Tar längre tid att göra, men man lär sig så jävla mycket mer av att göra det

Hoppas att din skola har bra CNC utrustning, en Fräs/svarv med 3 axlar går knappt att göra något roligt med alls med dom.
Gör något som använder alla axlar på fräsen/svarven som din skola har!

Om du pysslar med vattenkylning så en reservoar som är gjort i Svarv?

Permalänk
Medlem

Om man tycker 3 axlar är begränsande så är man dålig

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Synd att man inte fick göra något så enkelt som ett chassi på PA1201 på min skola:( Fick bli innerbommar till svarven istället eftersom det krävde lite högre nivå på programmeringen :/

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Vadå förslag? Det finns så galet mycket att göra med CNC! Avundar alla er som har tillgång till dessa fantastiska maskiner. OnT: Skulle nog köra på Rydisens förslag och göra ett fräsigt aluminiumchassi till Raspberry Pi, det skulle jag kunna tänka mig att köpa faktiskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

Synd att man inte fick göra något så enkelt som ett chassi på PA1201 på min skola:( Fick bli innerbommar till svarven istället eftersom det krävde lite högre nivå på programmeringen :/

Högre nivå ? Skön skola du verkat gå på.. Det är synd att jag inte valde skärande när jag gick gymnasiet, mycket roligare än svets..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller så gör du som jag och en polare gör som nu i 3:an. Vi bygger CNC:n istället . Annars röstar jag på att du gör det som "Rydisen" tipsar om.

Visa signatur

Intel 2500K @ 5.0GHz. Asus Maximus IV GENE-Z. XFX 6950. Corsair 8GB 1866MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Högre nivå ? Skön skola du verkat gå på.. Det är synd att jag inte valde skärande när jag gick gymnasiet, mycket roligare än svets..

Att använda Q axeln, gänga med gängfräs mm uppfyller vissa betygskriterier som konturfräsning i en plåt inte gör.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att man bara kan göra tråkiga saker i en 3-axlig maskin? Du kan ju göra iprincip samma saker som i en 5-axlig (det ända som blir skillnaden är ju tiden och antalet uppspäningar/tempon)

Jag går också industri och jag valde att tillverka en egen lp-/skiv-spelare. Den valde jag att göra för att få med så många moment som möjligt utan att använda något CAM program. Den har Gängning med drivna verktyg i en svarv, fräst med drivna verktyg i en svarv, använd gäntapp i fräs och sen en massa basik som faser och konturer...
Materialen jag använde mig av är rostfritt, lagerbrons, aluminium, keramik och någon valsad (svindyr) plast som börjader på polly..nåntingnånting

Tonarmen fick jag köpa, jag hade gjort ritningar på lager och en cool design till en egen tonarm men tiden tog slut och projektet var tvunget att bli klart.

förlåt för iphone bilderna! kan ta nya om önskas

Permalänk
Medlem

Helt klart en Stirlingmotor!
Såg att treorna på något Lernia gymnasium hade gjort små fungerande modeller och de var verkligen skittuffa.

Något i denna stilen var det: http://nellylundmark.blogg.se/images/2012/stirlingmotor3_1869...

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Det vi har på skolan är ju en 3-axligbfräs och en svarv med drivna verktyg:) trevliga förslag allesammans, dock så är ju detta med material ett problem:/ att gör ett chassi är helt avfärdat då läraren inte går med på det blir för mkt plåtarbete och mindre programmering enligt han.

har dock funderat på en "spacer" eller vad man ska kalla det till 120 mm fläktar så att de kommer ut en bitbfrån chassit samt att ja då kan klippa bort gallret på mitt fd r3 i taket och slippa vindsuset som blir utav det. Samt ett par snyggare fötter än de som sitter på:p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

Att använda Q axeln, gänga med gängfräs mm uppfyller vissa betygskriterier som konturfräsning i en plåt inte gör.

Oj, det jag lärde mig var endast X, Y, Z.. wth :D.. Norrländska skolor verkar ju inte vilja utbilda sina elever fullt ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Oj, det jag lärde mig var endast X, Y, Z.. wth :D.. Norrländska skolor verkar ju inte vilja utbilda sina elever fullt ut

Det behöver inte bara benämnas med en "Q"-axel, vi har maskiner med ett vridbart bord som benämns "B" och det kan vara lite olika från olika styrsystem. Men XYZ används uteslutande eftersom det är standarden för 3-dimensioner.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har massor med saker du kan få göra åt mig.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jag har massor med saker du kan få göra åt mig.

Samma här, tror du skulle bli poppis om du special gör saker åt personer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En snyggt bordställ för headset. Svarva något snyggt som håller sladden till musen. Självklart med en avancerad design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Samma här, tror du skulle bli poppis om du special gör saker åt personer

Eller hur! Kan han tjäna en slant på de med ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Kan väl förklara det här med axlarna som ni pratar om, A snurrar runt X. B runt Y och C runt Z axeln:)

Men kom med era förslag på vad ni vill ha gjort så får vi se vad som blir av det:) en hållare till headset lät intressant, får se om ja får fram nån snygg design i inventor då krävs ju både svarvning och fräsning, iallafall enligt designen som ploppa upp i huvudet på mig:p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av jojjeb:

Kan väl förklara det här med axlarna som ni pratar om, A snurrar runt X. B runt Y och C runt Z axeln:)

Men kom med era förslag på vad ni vill ha gjort så får vi se vad som blir av det:) en hållare till headset lät intressant, får se om ja får fram nån snygg design i inventor då krävs ju både svarvning och fräsning, iallafall enligt designen som ploppa upp i huvudet på mig:p

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en design på en fläktram som du kan få och vidarutveckla mot att jag får ett par samples, radiatorgaller psv är.också grejer som det finns intresse för. I nya läroplanen ska ett entrepenörskap genomsyra utbildningen. Säg det till din lärare.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

förlåt för iphone bilderna! kan ta nya om önskas

Ja, skäms på dig. Bättre bilder än 99% av alla andra bilder som läggs upp, systemkamera eller ej

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jag har en design på en fläktram som du kan få och vidarutveckla mot att jag får ett par samples, radiatorgaller psv är.också grejer som det finns intresse för. I nya läroplanen ska ett entrepenörskap genomsyra utbildningen. Säg det till din lärare.

Håller med dig på punkten om entrepentörskap, bra sätt att kunna tjäna pengar i början efter man har slutat skolan, om man inte får jobb direkt.

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Helt klart en Stirlingmotor!
Såg att treorna på något Lernia gymnasium hade gjort små fungerande modeller och de var verkligen skittuffa.

Något i denna stilen var det: http://nellylundmark.blogg.se/images/2012/stirlingmotor3_1869...

På min utbildning på Lernia ville jag göra exakt en sådan men materialet dem har eller rättare sakt hade var ett skämt, hela utbildningen var ett skämt för den delen.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Håller om en låda för raspberry PI Väntar fortfarande på min, men köper gärna något i ALU
Med tanke på att det är ingen som gör det i Sverige Kanske en nisch

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Eller hur! Kan han tjäna en slant på de med ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle betala för material och arbetskostnad, inga problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Jag skulle betala för material och arbetskostnad, inga problem

samma här!

Skrivet av jojjeb:

Kan väl förklara det här med axlarna som ni pratar om, A snurrar runt X. B runt Y och C runt Z axeln:)

Men kom med era förslag på vad ni vill ha gjort så får vi se vad som blir av det:) en hållare till headset lät intressant, får se om ja får fram nån snygg design i inventor då krävs ju både svarvning och fräsning, iallafall enligt designen som ploppa upp i huvudet på mig:p

Skickades från m.sweclockers.com

om du kan tänka dig o ta beställningar o så typ och driva de som ditt PA så tycker ja vi kan göra en liten deal jag skulle isf kunna ge dig färdiga 3D modeller antingen från inventor, Catia V5 eller i stepformat Bitarna ja skulle vara intresserade av o beställa från dig är främst lite större frästa Alu skivor med hål-bilder och antagligen gängade grejer, kanske lite svarvade saker med betalar isf för material och så en summa till dig med ;D om du är intresserad kan ja skicka lite bilder i veckan på det chassi jag ritar på

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Vilket sammanträffande! Går nämligen också andra året på industritekniska. CNC är faktiskt väldigt roligt att leka med

Jag håller på med egna vattenblock för min nästa dator som ska beställas när ivy bridge kommer ut. Kanske något för dig med? Det är ju lite programmering iallafall.

Sitter faktiskt just nu på jobbet och väntar på att biten ska bli klar i en 5 axlig hermlefräs

Visa signatur

Citera för svar :)