Bygga en HTPC med stort lagringsutrymme(NAS?)

Permalänk
Medlem

Bygga en HTPC med stort lagringsutrymme(NAS?)

Hej! Kan börja med att förklara min situation och vad jag vill med mitt bygge:
1. Jag vill ha en HTPC till TVn som klarar all typ av 1080p (Genom XBMC), med OS W7 på en SSD (64GB räcker?).
2. Stort lagringsutrymme som kan användas lite som en NAS? Min tanke var 2 eller 4st 2TB i RAID som sedan delas ut på nätverket för andra datorer att spara och hämta filer ifrån på ett lätt och smidigt sätt.

Min första tanke var att köpa en HTPC och en NAS separat. Men varför inte bygga ihop detta till ett? Känns som det borde vara smidigare och billigare för en hemmaanvändare. Enda nackdelen är väl då att en NAS är på 24/7 medans en HTPC inte är det.

Här är ett litet hopplock jag gjorde: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1662276/2012-04-05
Det som saknas är RAID-kontrollerkort? Hittade inget på iNet som verkade intressant. Och ifall jag använder mig utav RAID, vilket rekommenderar ni, RAID 0 eller 5?

Hoppas på att ni kan ge mig tips å råd om detta, tack på förhand! P.S. Min första post här på SweClockers!

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@4.5GHz, Noctua NH-D14, Gigabyte GeForce GTX 980 Ti 6GB G1, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, FSP Aurum 750W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

Processorn i det paketet kan du ta bort direkt, eftersom moderkortet redan har en processor

Alt om du inte köper ett moderkort med s1155 förstås.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag tycker att din första instinkt att separera HTPC och NAS är rätt.
Det blir lite dyrare såklart, men du kan göra mer fokuserade maskiner istället för att jaga kompromisser.
Det är t.ex inga problem att köpa en färdigbyggd liten dator (eeebox, zbox etc) som har allt en HTPC behöver och dessutom är tyst.
Medans om du ska trycka i en massa hårddiskar direkt får problem med ljudnivå.
Även om ljudnivå och kylning såklart går att bygga bort så kostar det ganska mycket.
Du kan få en 4-bay NAS för under 2000:- (+diskar såklart) och vilken NAS som hellst klarar att streama de 40mbit som bluray behöver.

Din länk innehåller fö 2 processorer, dumpa i3'an

Permalänk
Medlem

Angående RAID, det beror på vad du är ute efter...
RAID 0, mer fart men ifall en disk åker försvinner all data.
RAID 1, redundans genom spegling men bara hälften så mycket utrymme.
RAID 5, redundans genom delar utspridda över flera hårddiskar, rätt standard då man utnyttjar hårddiskarna bättre om man ser till tillgängligt utrymme. Klarar ett haveri utan att tappa datan.

Vill du dock köra RAID 5, behöver du beställa en HDD till...

Permalänk

Om du ska ha en intel i3 processor så får du byta moderkort. Sitter redan en AMD Fusion processor där.

Permalänk
Medlem

Du behöver läsa på lite gällande både hårdvara och RAID. RAID förklaras mycket bra på wikipedia.

Gällande hårdvara hade jag helt klart kört på en i3 2120T, strömsnål men lite extra kraft istället för en trög E-450 (även om det absolut funkar). Skippa RAID-kontroller, det kan du sköta med mjukvara istället, kontrollera även att dina green-diskar funkar bra med RAID.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hjälpsam

Körde likande upplägg som du är ute efter tidigare med en Atom ION plattform och 4TB disk.. Den fick dock stryka på foten för en Synology DS411J NAS (sjukt smidig, och rätt tyst) samt en Zotac ZBOX med AMD Fusion bas som HTPC.

Måste säga att DSM mjukvaran i NASen är fantastisk, och att man har matchande appar till både iPhone och Android för att skyffla bilder, streama musik med mera till nallen är guld.

Insåg att det blev både billigare och framför allt mindre med att köpa barebones än att scratchbygga själv.

Valde personligen att köra 4st 2TB i Raid5 för ekonomisk redundans.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack för alla dom snabba svaren!
Massa bra info från er alla. Blir att tänka över allt ni sagt.
Fluf: Måste säga att det där med appar till iPhone lät onekligen intressant!
Om jag skaffar en NAS 4bay med Raid5 4x2TB WD Green. Hur viktigt är det med TLER? Så som jag fattar det så kan TLER knasa till det för NASen?

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@4.5GHz, Noctua NH-D14, Gigabyte GeForce GTX 980 Ti 6GB G1, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, FSP Aurum 750W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

Även om TLER inte är helt oviktigt så skulle jag säga att i dom (otroligt få) situationerna då en disk inte svarar på utsatt tid så har du redan ett disk problem, och då är inte TLER till någon hjälp.
I en företagsmiljö så skulle jag självklart välja diskar med TLER funktionalitet men i hemma miljö så kan man lika gärna lägga pengarna på en reservdisk.
Vad du däremot bör göra med en WD green disk i en raid är att öka på WD's idle värde, default är 8 sekunder vill jag minnas och det är på tok för lite i en NAS.

Angående streamingtjänster och telefonapps så läs på ordentligt så att det verkligen finns apps till just din telefon och OS version, QNAP har vad jag vet fortfarande inte en APP som funkar i andriod 2.3+ (kan var fixat numera iofs, men det tog isåfall 1år+)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Throllo:

Tack för alla dom snabba svaren!
Massa bra info från er alla. Blir att tänka över allt ni sagt.
Fluf: Måste säga att det där med appar till iPhone lät onekligen intressant!
Om jag skaffar en NAS 4bay med Raid5 4x2TB WD Green. Hur viktigt är det med TLER? Så som jag fattar det så kan TLER knasa till det för NASen?

Här kan du läsa lite om Synology Apparna (samma finns för iOS);
https://play.google.com/store/apps/developer?id=Synology+Inc......

Här har du lite mer om operativsystemet DSM 4.0;
http://www.synology.com/dsm/index.php?lang=enu

Kör själv DMS 3.2, har inte uppdaterat min NAS ännu bara.

Lät bli att skaffa spotify premium nu när jag kan streama till dator eller nalle hela mitt MP3 arkiv som man samlat på sig under ganska många år.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har lite funderingar kring DS411J. Den har 128MB minne och den fungerar snabbt och bra? Men sen när man läser om t.ex. ReadyNAS NV+ så säger dem att man bör uppgradera från dess 256MB till 1024MB för prestandaökning. Så varför klarar sig DS411J med 128MB? Och varför är DS411J dyrare än NV+?

Synology DiskStation DS411j: https://www.inet.se/produkt/4304109/synology-diskstation-ds41...
NETGEAR READYNAS NV+ GIGABIT: http://www.dustinhome.se/netgear-readynas-nv-gigabit-%28no-di...
1GB Minne till ReadyNAS NV+: http://www.dustinhome.se/so-dimm-1gb-ddr-pc2700-333mhz-corsai...

Förlåt om jag är mer inne på NAS och inte HTPC för tillfället. Men känns som NAS är steg 1 och HTPC steg 2 så att säga

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@4.5GHz, Noctua NH-D14, Gigabyte GeForce GTX 980 Ti 6GB G1, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, FSP Aurum 750W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Avstängd

Jag kör kombinerad NAS och HTPC, den står på dygnet runt och är knäpptyst. Jag kör en i7 970 men det är såklart overkill men för TVersity är det bra med lite utrymme. Dvs min burk gör realtidstranscode och ka streama till våra iPhones, xboxar, PS3, iPad. Med ett chassi som Antec 183, högklassigt nätagg, moderkosrtsstyrda PWM-fläktar går det att få en välkyld dator som är i princip knäpptyst vid IDLE och knappt hörs vid maxlast.

Jag rekommenderar större SSD då du kommer vilja ha all programvara där och bara media på RAIDEN.

Du får en betydligt snabbare NAS och kanske kan lägga lite mer pengar på hyffsad procesor och grafikkort, jag skulle underklocka en i5 2500K och ta ett passivt Radeon HD 7750. Fetmycke billigaste möjliga RAM, lågprofil max 1,5V. Asus mobo med FanXpert. Raid 0 som ingår i intels styrkretsar duger utmärkt till 2-4 mekaniska diskar.

Att tänka på är att möjligeterna att ta backup av RAIDEN blir begränsade om partitionerna överstiger 2TB, det är gränsen för Windows egen backupmjukvara.

Permalänk
Medlem

Mer minne i en NAS ger ingen direkt prestandavinst.
Minnet används nästan uteslutande till att köra diverse program.
Så om man vill köra en massa program i den så kan det kanske vara en ide, men inte annars.

Permalänk
Medlem

Hur ser detta ut: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1665977/2012-04-06
Den bör väl klara 1080p stream utan problem?
Sen med Green diskarna så hittade jag detta: http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=61721&p=346...
Dessa Green diskar har inte TLER vad jag förstått(?), så jag har inte läst på mer om detta.
Känns som ett himlars ståhejs att hålla på med DOS-diskar m.m. för att fixa IDLE-tiden. Eller rekommenderar ni ändå att jag ska försöka fixa detta? Som jag förstod det så kan det minska Load Cycles(?) och även en användare som påstod att temperaturen sänktes.(http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=11010915&postcount=7)

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@4.5GHz, Noctua NH-D14, Gigabyte GeForce GTX 980 Ti 6GB G1, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, FSP Aurum 750W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Skrivet av Throllo:

[SPOILER]Hej! Kan börja med att förklara min situation och vad jag vill med mitt bygge:
1. Jag vill ha en HTPC till TVn som klarar all typ av 1080p (Genom XBMC), med OS W7 på en SSD (64GB räcker?).
2. Stort lagringsutrymme som kan användas lite som en NAS? Min tanke var 2 eller 4st 2TB i RAID som sedan delas ut på nätverket för andra datorer att spara och hämta filer ifrån på ett lätt och smidigt sätt.

Min första tanke var att köpa en HTPC och en NAS separat. Men varför inte bygga ihop detta till ett? Känns som det borde vara smidigare och billigare för en hemmaanvändare. Enda nackdelen är väl då att en NAS är på 24/7 medans en HTPC inte är det.

Här är ett litet hopplock jag gjorde: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1662276/2012-04-05
Det som saknas är RAID-kontrollerkort? Hittade inget på iNet som verkade intressant. Och ifall jag använder mig utav RAID, vilket rekommenderar ni, RAID 0 eller 5?

Hoppas på att ni kan ge mig tips å råd om detta, tack på förhand! P.S. Min första post här på SweClockers!

[/SPOILER]

Varför inte testa en Drobo? deras raid system är pantenterat och jävligt bra.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Varför inte testa en Drobo? deras raid system är pantenterat och jävligt bra.

Kollade deras hemsida, såg riktigt fina ut! Men är det verkligen värt 4000:- gentemot ReadyNAS NV+ för 1900:-?

Edit: Läste denna kommentar på dustin angående Drobo: "så trött... är inget att stream film ifrån, eller något som kräver det minsta lilla! ". Även andra påpekar hastigheten.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@4.5GHz, Noctua NH-D14, Gigabyte GeForce GTX 980 Ti 6GB G1, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, FSP Aurum 750W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throllo:

Hur ser detta ut: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1665977/2012-04-06
Den bör väl klara 1080p stream utan problem?
Sen med Green diskarna så hittade jag detta: http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=61721&p=346...
Dessa Green diskar har inte TLER vad jag förstått(?), så jag har inte läst på mer om detta.
Känns som ett himlars ståhejs att hålla på med DOS-diskar m.m. för att fixa IDLE-tiden. Eller rekommenderar ni ändå att jag ska försöka fixa detta? Som jag förstod det så kan det minska Load Cycles(?) och även en användare som påstod att temperaturen sänktes.(http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=11010915&postcount=7)

Knappast nåt "ståhej" för att fixa till.
Gör en bootdisk/usb (eller ladda ner) och kör kommandot, alla inkopplade WD diskar ändras på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Knappast nåt "ståhej" för att fixa till.
Gör en bootdisk/usb (eller ladda ner) och kör kommandot, alla inkopplade WD diskar ändras på en gång.

Jag har nu testat att bränna ut UBCD v5.11 + WDIDLE3 v1.05 på en CD och det var mycket lättare än vad jag trott!
Det enda jag funderar över är ifall man ska använda /S300 eller /D kommandot, för vissa påstod att de nya SATA3 Greendiskarna blir konstiga utav /D?
Källa: http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=15554.0

Jag har för tillfället löst HTPC-delen med att ha en laptop med HDMI till TVn och det går att streama 1080p genom trådlöst från min stationära dator med både XBMC11 och MPC HC utan det minsta lagg. (Har nätverkskabel nära till hands ifall det behövs.)
Så det jag behöver nu är en NAS som kan streama istället för stationära datorn. Lutar mot en DS411j med 3x3TB WD Caviar Green som sedan kan uppgraderas med 1 till 3TB senare när det behövs. Kostar 7 385,00 kr från Dustin. SHR-raiden låter mycket bra och efter lite googlande så verkar det som att det fixar 10GB 1080p filmer galant, börjar lagga vid 20-30GB filer, men så stora filmer hade jag inte tänkt spela upp ändå

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@4.5GHz, Noctua NH-D14, Gigabyte GeForce GTX 980 Ti 6GB G1, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, FSP Aurum 750W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Skrivet av Throllo:

Kollade deras hemsida, såg riktigt fina ut! Men är det verkligen värt 4000:- gentemot ReadyNAS NV+ för 1900:-?

Edit: Läste denna kommentar på dustin angående Drobo: "så trött... är inget att stream film ifrån, eller något som kräver det minsta lilla! ". Även andra påpekar hastigheten.

Får 50+ mb/sec när jag för över via firewire , vet inte om det räcker, ej mätt via nätverket, endast streamat till min popcorn hour 110, är lite olika plugins men hittar dem inte just nu på deras hemsida.

Saken är att du kan ha vilka storlekar, hastighet i den och den okuperar inte halva storleken som raid1 gör, utan det växer dynamiskt med tiden, den har också stöd för 3tb hårddiskar så när dem har blivit billigare så kan du ha 12tb istället för 8tb.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Jag kör nästan exakt samma paket som du länkat (utan i3 och andra minnen) som jag kör som HTPC/NAS. Funkar klockrent och tyst