Permalänk
Medlem

1820mm radiatoryta i ett 800D

Ja, vad tror ni om detta? Jag vet att det är sjukt overkill så några sådana kommentarer behövs inte!

Vad jag tänkt mig är:
560mm i taket
420mm i botten (kommer flytta nätagget)
240mm på vardera sida om hårddiskplatserna
240mm där hotswapbays sitter
120mm i baken.

Dock lever jag endast på studiebidrag plus ett helgjobb, så om någon vet hur man får sponsorer för något sådant här så får ni gärna säga till!

Kommer slänga upp en skiss på hur jag tänkte mig senare, tror ni att det är genomförbart eller kommer chassit kollapsa?

Jag trollar inte, får jag sponsorer av några av delarna så kommer detta genomföras, dock förstår jag att det är svårt att få någon att vilja sponsra till denna sjukt onödiga build egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk

Räcker med en 560mm till din setup. Tycker att du om du ska göra något ned pengarna är att köpa en till ssd eller spara. Vet att du inte ville ha såna här kommentarer men vill inte att du "kastar" bort pengar som student på grejer du inte behöver.
Fast tror det kan bli små trångt med dom 240mm radiatorerna brevid där:/
Annars låter tanken god

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nej jag förstår vad du tänker, men kände mest att det kunde vara en grej att göra, dock klarar jag inte det ekonomiskt just nu, därför jag tänkte på ett udda bygge kanske man kan lyckas få sponsor på någon del iaf, men jag antar att man får maila runt och höra med företagen isåfall!

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Avstängd

Hahaha glöm det! Kommer aldrig att funka noooob Jag har plats för 1320mm radyta utan mods

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

En sak är att få dit radiatorerna men svåra är fläktar på det, fast om du kopplar ihop alla så kommer du inte precis behöva någon fläkt;)... Men Arthur på coolingstuff skulle säkert sponsra dig med några nipplra eller fläktar,slang. Men det är alltid värt ett försök att kolla med företag och kika runt. Enda som kan hända är att du får nej, inget värre med det:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

En sak är att få dit radiatorerna men svåra är fläktar på det, fast om du kopplar ihop alla så kommer du inte precis behöva någon fläkt;)... Men Arthur på coolingstuff skulle säkert sponsra dig med några nipplra eller fläktar,slang. Men det är alltid värt ett försök att kolla med företag och kika runt. Enda som kan hända är att du får nej, inget värre med det:)

Nej det vore det ultimata att kunna köra helt passivt Jag får skicka ett mail till Arthur, dock har jag inte fått svar av honom alls på mina 2 senaste mail som jag har skickat dit, men tredje gången gillt är det väl som gäller kanske. Annars får jag testa att ringa honom!

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Idumhet:

Nej det vore det ultimata att kunna köra helt passivt Jag får skicka ett mail till Arthur, dock har jag inte fått svar av honom alls på mina 2 senaste mail som jag har skickat dit, men tredje gången gillt är det väl som gäller kanske. Annars får jag testa att ringa honom!

Nej.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Du bidrar inte direkt Jonathan...

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Idumhet:

Du bidrar inte direkt Jonathan...

Jo. Jag e trött

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

ööös på ba alltid kul med overkill

Permalänk

Vad är huvudsyftet med många radiatorer?

1. Är det bara för överklocka och låga temperaturer?
2. Lågt ljudnivå?
3. Roligt bygge?

1 och 3 är väl rimliga, fast om syftet är låg ljudnivå så låter pumparna en del med massa restriktivity i loopen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Vad är huvudsyftet med många radiatorer?

1. Är det bara för överklocka och låga temperaturer?
2. Lågt ljudnivå?
3. Roligt bygge?

1 och 3 är väl rimliga, fast om syftet är låg ljudnivå så låter pumparna en del med massa restriktivity i loopen?

Mitt syfte med det hela är en blandning av alla tre. Jag har tänkt att försöka ljuddämpa pumparna så gott det går ifall jag ska köra passiv kylning, men det kan även bli att det blir några fläktar på väldigt låg rpm som snurrar. Utöver det så verkar det vara ett kul bygge och det ger ju såklart möjlighet till ganska fina överklockningar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Mitt syfte med det hela är en blandning av alla tre. Jag har tänkt att försöka ljuddämpa pumparna så gott det går ifall jag ska köra passiv kylning, men det kan även bli att det blir några fläktar på väldigt låg rpm som snurrar. Utöver det så verkar det vara ett kul bygge och det ger ju såklart möjlighet till ganska fina överklockningar

Skickades från m.sweclockers.com

Tips, sök extrajobb. Finns inga genvägar till pengar, bakom varje framgång ligger hårt arbete. Ha det i åtanke

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

låter kul, kommer följas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Tips, sök extrajobb. Finns inga genvägar till pengar, bakom varje framgång ligger hårt arbete. Ha det i åtanke

Jag har två extrajobb, så egentligen har jag råd med detta, men det är inte riktigt ekonomiskt försvarbart varken hos mor min eller hos min flickvän Bl.a. så kommer det en skatteåterbäring på runt 7 lakan i Juni, vilket skulle täcka ungefär hela projektet, men jag tycker som sagt att det inte riktigt är försvarbart

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

Har du något att visa upp för det? I många fall måste du hävda dig först, känner inte till någon som fått massa sponsorer utan ett aktivt "arbetsprov" så att säga. Då måste du antingen ha ett par projekt i bakfickan för att visa att du är seriös, eller en ruggigt bra och välgenomttänkt idé. Sponsorer vill ju attrahera uppmärksamhet från potentiella kunder genom att bidra med delar till projekt, så dom kommer ju vilja veta att det blir något. Därför är det nog snarare så att dom kontaktar duktiga moddare som har uppmärksammats på många forum när dom ser att personen i fråga har ett nytt projekt på gång. Kan tänka mig att de som tar emot mailen på coolingstuff, djungelapa, bitspower, mdpc och ekwaterblocks t.ex är ruggigt trötta på tiggmail från varenda 16åring som läst sin första projektlogg och har stjärnor i ögonen. Det är en dyr hobby, och din inkomst samt hur mycket av den du är villig att uppoffra för denna hobby bör direkt återspegla dina projekt. Men gör du ett bra projekt och lägger ner pengar i det kanske du kan få sponsorer nästa gång istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zaptoit:

Har du något att visa upp för det? I många fall måste du hävda dig först, känner inte till någon som fått massa sponsorer utan ett aktivt "arbetsprov" så att säga. Då måste du antingen ha ett par projekt i bakfickan för att visa att du är seriös, eller en ruggigt bra och välgenomttänkt idé. Sponsorer vill ju attrahera uppmärksamhet från potentiella kunder genom att bidra med delar till projekt, så dom kommer ju vilja veta att det blir något. Därför är det nog snarare så att dom kontaktar duktiga moddare som har uppmärksammats på många forum när dom ser att personen i fråga har ett nytt projekt på gång. Kan tänka mig att de som tar emot mailen på coolingstuff, djungelapa, bitspower, mdpc och ekwaterblocks t.ex är rggigt trötta på tiggmail från varenda 16åring som läst sin första projektform och har stjärnor i ögonen. Det är en dyr hobby, och din inkomst samt hur mycket av den du är villig att uppoffra för denna hobby bör direkt återspegla dina projekt. Men gör du ett bra projekt och lägger ner pengar i det kanske du kan få sponsorer nästa gång istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt, dock är det inte omöjligt att få sponsring för sitt första projekt även om det är mycket svårare.

Man får tex inte glömma att det är viktigt hur man formulerar sig i mailen om man nu söker sponsorer.
Skriver du tex:

Citat:

Lol, Bygga fetaste vattenkylningen med massor radiatorer lol, sponsra mig plx!!!11!

k thx bb

Eller hur man nu gör alla gamersförkortningar, så har man nog max 0% chans att lyckas. Gör ett seriöst intryck och ha en intressant och"färdig" ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Ja, vad tror ni om detta? Jag vet att det är sjukt overkill så några sådana kommentarer behövs inte!

Vad jag tänkt mig är:
560mm i taket
420mm i botten (kommer flytta nätagget)
240mm på vardera sida om hårddiskplatserna
240mm där hotswapbays sitter
120mm i baken.

Dock lever jag endast på studiebidrag plus ett helgjobb, så om någon vet hur man får sponsorer för något sådant här så får ni gärna säga till!

Kommer slänga upp en skiss på hur jag tänkte mig senare, tror ni att det är genomförbart eller kommer chassit kollapsa?

Jag trollar inte, får jag sponsorer av några av delarna så kommer detta genomföras, dock förstår jag att det är svårt att få någon att vilja sponsra till denna sjukt onödiga build egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Sponsorer är inte något man bara får hipp som happ, du får ta kontakt med dem du skulle vilja ha hjälp av, beskriv ditt projekt och vad du skulle vilja ha hjälp med.. Fördel är ju att redan börjat på projektet en aning, skapat en logg eller galleri där du kan visa dom din kapacitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att få sponsorer är inte bara till att skriva in hej artur jag ska modda in massa radiatorer i mitt 800D men har inte pengar till det kan du sponsra, eftersom det är hans lön det dras från och han tjänar absolut ingenting på att sponsra.
Letar du efter sponsorer hade jag rekommenderat att gå till typ EK, phobya, hardwarelabs m.m och snacka med dom ifall dom kan sponsra just pga företag som säljer deras produkter nästan aldrig sponsrar till byggen.

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

Varföri nte bara bygga ett chassie från skratch? Känns som mer jobb att skära upp ett 800d än att bygga ett eget chassie...

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Varföri nte bara bygga ett chassie från skratch? Känns som mer jobb att skära upp ett 800d än att bygga ett eget chassie...

Jag har tänkt att bygga ett mATX helt i plexiglas framöver, men det kan dröja ett tag Men det kommer helt klart att komma ett chassi också Tänkte göra ett LAN-chassi nämligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Idumhet:

Jag har tänkt att bygga ett mATX helt i plexiglas framöver, men det kan dröja ett tag Men det kommer helt klart att komma ett chassi också Tänkte göra ett LAN-chassi nämligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, so you're one of those dreamers are you? Vad skulle du med laddaren till btw?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Haha, so you're one of those dreamers are you? Vad skulle du med laddaren till btw?

Haha vänta bara Svahn
Jag glömde lämna in engelskan, och batteriet är slut i min tänkarplatta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Idumhet:

Haha vänta bara Svahn
Jag glömde lämna in engelskan, och batteriet är slut i min tänkarplatta

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha sure bacon (Y) Åfan, du borde ha dropbox...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Mitt syfte med det hela är en blandning av alla tre. Jag har tänkt att försöka ljuddämpa pumparna så gott det går ifall jag ska köra passiv kylning, men det kan även bli att det blir några fläktar på väldigt låg rpm som snurrar. Utöver det så verkar det vara ett kul bygge och det ger ju såklart möjlighet till ganska fina överklockningar

Vanliga radiatorer är gjorda för att ha ett visst flöde på luften... Trycker du ett chassi fullt med radiatorer så blir det trångt, dvs stillastående luft dvs höga temperaturer...

ska du köra passivt får du ha radiatorerna utanför chassit... Då kan du lika gärna satsa på 2 st 9x120 radiatorer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Vanliga radiatorer är gjorda för att ha ett visst flöde på luften... Trycker du ett chassi fullt med radiatorer så blir det trångt, dvs stillastående luft dvs höga temperaturer...

ska du köra passivt får du ha radiatorerna utanför chassit... Då kan du lika gärna satsa på 2 st 9x120 radiatorer...

Men då kan jag sätta fläktar på väldigt låga rpm som flyttar runt luften lite grann i alla fall. Det borde räcka? Sätta alla till en fläktkontroller och sätta dom på lägsta typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

Istället för att skaffa en massa radiatorer och vattenkylning bör du köpa ett nytt nätagg två 6970 och en klockad prolle kan knappast vara bra för ditt 750w nätagg...

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Men då kan jag sätta fläktar på väldigt låga rpm som flyttar runt luften lite grann i alla fall. Det borde räcka? Sätta alla till en fläktkontroller och sätta dom på lägsta typ.

Jo, det gör det. Men utan fläktar kommer det inte funka bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

Istället för att skaffa en massa radiatorer och vattenkylning bör du köpa ett nytt nätagg två 6970 och en klockad prolle kan knappast vara bra för ditt 750w nätagg...

Hela min rigg drar vid väggen ca 550W så det är inte så farligt direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Hela min rigg drar vid väggen ca 550W så det är inte så farligt direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Under full load? kan tveksamt tro det.

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q