Asus HD7970 DC2 toptemp på CPU: 99 grader efter 5min spel

Permalänk

Asus HD7970 DC2 toptemp på CPU: 99 grader efter 5min spel

Jag har precis monterat ihop min nya speldator. Det enda jag installerat än så länge är Anno 2070 och Dust.
Dust funkar bra att spela, men går heller inte att ställa in någon värstinggrafik på, hamnar på 76 grader GPU temp. Ligger konstant efter ett par timmars spel. Fläkten går också rätt lungt.
Däremot i det mer grafikkrävande Anno 2070 börjar spelet att hacka en gång i sekunden ungefär. Inte så jättelånga hack men klart irriterande. Då kollade jag GPU temp. Den ligger på 90 grader och toppar på 99 grader! Tycker det verkar rätt extremt. Dessutom hör man fläkten rätt väl direkt när man kommer in i Anno, men det kanske ska vara så(?)
Jag läste någonstans att kylaren kan sitta löst på vissa Asus-kort. Jag kände på skruvarna på undersidan av kortet, men de kändes som de satt bra. Är det några andra skruvar jag ska kolla? Vore skönt att slippa skicka in kortet, men jag vill ju inte paja något sigill eller så så att Garantin försvinner. Men jag ser inget lack eller klisterlappar på skruvara så förhoppningsvis är det lugnt.

Skrivfel CPU ska vara GPU, sorry
Permalänk
Avstängd

Fra hva jeg har lest om dette skjermkortet så skal ikke 90 grader C på GPU'en være normalt.

Men du er uklar på hva som "er" cpu og gpu og jeg lurer på om du kanskje har lest av VRM temp i stedet for GPU temp. Noen har i et forum påstått at Asus har fortalt dem at det er en målefeil på VRM temperaturen for kortet slik jeg forstod det, sånn at høye VRM temperaturer angivelig ikke representerer riktig temperatur.
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=1020682

Den høyeste GPU temp'en, som i en review et sted ble målt under spilling, var 69 grader C.

Permalänk
Medlem

Det han menar är att Täckplåten på DCII korten gör så att VRM:ena blir på tok för varma.

Vilket program använder du för att kolla temp?

Vilka inställningar kör du i Anno?
Prova och kör ett benchmark test med samtidigt som du har koll på Temp och allt annat
annars så är det fel på kortet och du får gå tilbaka med det till affären.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd

Danska är ju inte ens svårt att förstå i skriven form? >>'

99c är åt helvete. Skicka bara tillbaka kortet till dem.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Om cpu temp ligger på 99c så har det väl inget med grafikkortet att göra, snarare att du monterat cpu kylaren fel.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk

ni har dock alla fel han skriver på norska.

Permalänk

Snälla vän...nu får du förklara dig...pratar du om CPU (processorn) eller pratar du om GPU (grafikprocessorn) ?
Eller pratar du om båda två ?

Om temp på CPU är på 99 grader C när du spelat 5min...då är CPU-kylaren antingen sönder eller felmonterad...testa montera om!
Om GPU blir 99 grader C efter 5min...då är det fel på kortet gör RMA till butiken!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd

Akkurat som med enkelte svenske ord for meg så tror jeg det kan være flere norske ord som virker veldig fremmed for svensker. Har selv vokst opp med svensk barne-tv så det lese og høre svensk er jo helt greit å forstå, men jeg tenker at det blir verre andre veien altså.

Det å få med seg hva dansker sier er ikke så lett synes jeg.

Permalänk
Medlem

TS: You måste specificera dig om du syftar på GPU eller CPU. Visserligen skriver du att det är CPU:n som pendlar 90-99 grader, men sedan talar du om ditt Asus-kort. Vilket är det egentligen som ligger på 99 grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

TS: You måste specificera dig om du syftar på GPU eller CPU. Visserligen skriver du att det är CPU:n som pendlar 90-99 grader, men sedan talar du om ditt Asus-kort. Vilket är det egentligen som ligger på 99 grader?

Jag tror att han bara skrivit fel, han menar givetvis GPU temp

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem

Fabrikfel på asus cuii kylare. Googla lite så hittar du det

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av audiultX:

Jag tror att han bara skrivit fel, han menar givetvis GPU temp

Eller så har han tänkt fel och sett CPU-temp, antagit att det har varit GPU eller liknande etc etc. Folk gör coola grejjer ibland

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Sluta upp med off-topic-snacket. Det är helt okej att skriva på norska, danska eller engelska på forumet om man inte kan svenska.

Permalänk

Vad var det för fel att säga att... tror det gör man i kyrkan!?
Hur skall vi kunna ge några som helst råd till folk som tror att de har en viss sockel...ett visst nätaggregat...eller menar en viss sak men skriver otydligt...Förstår ej varför mitt inlägg gällande det togs bort?

Jag vill ha råd om en ny cpu...jag tror att jag har AMD-sockel...vad rekommenderar ni här på Sweclockers?:)
Va fan vi är bara datorkunniga...inte några j-a medium med telepatiska förmågor!!!
Skärpning...!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Ursäkta, det ska vara GPU. Har redigerat mitt tidigare inlägg nu.
Jag har använt programvaran som följer med Asus kortet: GPU Tweak.
När det gäller VRM temp så har jag förstått det som att det snarare är felavläsning av tempsensorn än något annat, så den har jag inte brytt mig om att titta på.

Permalänk

Måste vara fel på kortet i så fall...tag kontakt med butiken där du köpt det!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb