Marknaden halvt oseriös?

Permalänk
Inaktiv

Marknaden halvt oseriös?

Hej!
Tanken bakom Sweclockers marknad tycker jag är mycket god. Där kan man hitta allt vad elektronik heter (och lite till) men det är en sak som har stört mig den senaste tiden och det är att säljare inte tar till hänsyn att (speciellt) elektronikprodukters värde minskar markant från inköpsvärdet. Det verkar som att många tror att man kan sälja t.ex. ett väl använt gtx 560 kort för 1500kr.
Det finns många faktorer som gör så att priset sjunker.. (ålder, slitage, teknikutvecklingen, etc, etc..)

När man säljer en produkt så bör man:
1: Kolla upp dagspriset på produkten.
2: Kolla upp pris för motsvarande produkter med samma prestanda.
i priset bör man också ta till hänsyn hur gammalt kortet är. Det är alltid ett plus om garantin fortfarande gäller.
Oöppnade produkter bör man också kunna sätta högre än öppnade/använda.

Jag har på den senaste tiden sett många annonser med priser som till och med var högre än dagspriset i butiker.
Detta är förmodligen en självklarhet för många här på SC och det här inlägget är då inte riktat till er. (:

Tänk till lite extra innan du skapar en annons!

MVH

Mr. Neikter

(Fel del av forumet? Hittade inget mer lämpligt ställe.) (:

Permalänk
Medlem

Det är upp till var och en vad man vill begära för sin vara.
Man kan inte ha regler för hur mycket en värdeminskning skall vara.
Vill Olle ha 3000kr för sitt GTX 560 står det honom fritt att begära det.

Det är köparen som avgör vad han vill betala för en vara.
Det ligger i köparens intresse att inte betala för mycket.
Är priset för högt satt får säljaren tänka om.
Vare sig det är blocket, tradera eller annat.

Sen är marknaden förbannat jobbig med alla P12 som tror de skall få
allt mer eller mindre gratis.
Plus alla som måste kommentera även fast de inte tänker köpa.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju bara annonsören som förlorar annonskostnaden om han eller hon försöker med ett överpris - detta är ju inte direkt Blocket.

Sen håller jag med Sumitomo; "skänkes" annonserna där en uppsjö av ungdomar bokstavligen tigger om gratis saker....riktigt sorgligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Det är upp till var och en vad man vill begära för sin vara.
Man kan inte ha regler för hur mycket en värdeminskning skall vara.
Vill Olle ha 3000kr för sitt GTX 560 står det honom fritt att begära det.

Det är köparen som avgör vad han vill betala för en vara.
Det ligger i köparens intresse att inte betala för mycket.
Är priset för högt satt får säljaren tänka om.
Vare sig det är blocket, tradera eller annat.

Sen är marknaden förbannat jobbig med alla P12 som tror de skall få
allt mer eller mindre gratis.
Plus alla som måste kommentera även fast de inte tänker köpa.

Jag vet, men det finns ingen anledning att försöka sälja begagnade produkter till överpris med tanke på att ingen kommer att vilja köpa. Sådana annonser borde då klassificeras som skräppost/spam?
Jag här inte heller sagt att någonting ska vara gratis... produkterna som säljs ska bara ha rimliga priser. (:

Permalänk
Medlem

Har själv köpt mycket begagnat och har märkt att om man köper på blocket och säljer på sweclockers kan man tjäna grova pengar. Vet inte varför det är på det viset men swecs marknad är dyrast... Generellt sett.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem

Jag tycker tvärtom På SweC vill folk fan inte betala alls vad sakerna är värda utan det är en massa små ungar som sitter och fantasibudar utan att ta hänsyn till vad det kostar. Jag brukar ta runt 70% av nypriset och vill man inte ha det då fine gå och köp dig nått nytt för 30% högre kostnad.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Jag tycker tvärtom På SweC vill folk fan inte betala alls vad sakerna är värda utan det är en massa små ungar som sitter och fantasibudar utan att ta hänsyn till vad det kostar. Jag brukar ta runt 70% av nypriset och vill man inte ha det då fine gå och köp dig nått nytt för 30% högre kostnad.

Menar du dagspriset eller inköpspriset?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Jag tycker tvärtom På SweC vill folk fan inte betala alls vad sakerna är värda utan det är en massa små ungar som sitter och fantasibudar utan att ta hänsyn till vad det kostar. Jag brukar ta runt 70% av nypriset och vill man inte ha det då fine gå och köp dig nått nytt för 30% högre kostnad.

Medan andra kräver nästan nypris för sina delar, fast de kan vara upp emot 2 år gamla.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Rekordmedlem

Priset är nått som säljare och köpare får göra upp själv, Själv så bjuder jag ibland på en del saker, och vill säljaren inte sälja till det priset så blir jag inte sur för det, jag brukar ge vettiga bud, kanske inte de högsta, snarare i nederkant av vad som annonseras på andra ställen men de är iallafall seriösa och jag har inte backat i nån affär där säljaren gått med på mina bud.
Jag tror bara att jag lyckats köpa en pryl för ett "skambud" men det var på tradera, jag la ett bud på en 24p ciscoswitch mest för att inte glömma bort den, och vips vann jag auktionen, 31 kr Jag blev inte ledsen men överraskad när mailet att jag vunnit auktionen kom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av PJBu:

Har själv köpt mycket begagnat och har märkt att om man köper på blocket och säljer på sweclockers kan man tjäna grova pengar. Vet inte varför det är på det viset men swecs marknad är dyrast... Generellt sett.

Går oftast den andra vägen, det är klart billigare på swec än på blocket och tradera. Dock får man inte de riktigt extrema fynden här som man kan få på blocket med lite tur.

Permalänk
Medlem

alla som annonserar på sweclockers kanske inte vet värdet själva heller, jag brukar rekommendera sweclockers marknad när någon ska köpa eller sälja dator delar/elektronik och för dem kan du ju vara väldigt svårt att sätta ett pris på vad det är värt, man vill ju inte sätta för lågt då man kunde få mer pengar men sätter man för högt blir det inte sålt.
annars går det ju alltid att ge dem ett bud du tycker det är värt, om någon vill ha 3000 för sitt 560 som de skrev i tråden och du inte vill betala för det så kan du ju alltid ge att bud. att de här tycker jag det är värt.

jag tycker själv det är mycket svårt att sätta ett pris när jag ska sälja saker själv. Jag vill ju självklart ha så mycket pengar jag kan för det men fortfarande inte gå till överpris för det och dem flesta vet ju ändå vad saker å ting är värt här mer eller mindre.

självklart om du ger ett bud så kan du ju alltid motivera att ja tex. detta kort budar jag 1500 på då jag kan få likvärdig prestanda för nått som kostar 2400kr nytt idag, som exempel.
men ja det kommer annonser med för högt pris en del och ibland men men, dem får ju välja helt själv om dem vill ha sålt de eller ej.

sen finns det ju dem som mjölkar ur de sista slantarna också om det är bud som gäller, vänta en vecka till och får ett bud på 100kr mer för att välja det istället.
sålde mitt 570 lite snabbt förut, hade säkert kunna fått 100-300kr mer för det om jag vänta. Men varför? En vecka extra för att kunna äta en extra pizza typ.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Menar du dagspriset eller inköpspriset?

Självklart dagspris

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Av någon underlig anledning känner jag mig påhoppad...
Citat från atvforum.se

Av Erics alias kan man misstänka att han är 12 år, och hur många tolvåringar kan i dagens läge ens föra sig bland folk?
Många av dagens ungdomar har låtit hjärnan ruttna bort framför BigBrother och Facebook, vår sommarvikare från förra året är ett typexempel på sånt!
Han var 20-22 år gammal men fattade inte att han var tvungen att koppla in VATTEN när han skulle köra högtryckstvätt (så han stod alltså och körde "ångtvätt"), han visste inte var Balkan låg och han glömde fikat varje dag så hans mamma kom med bilen varenda dag och lämnade en paket vid nio.
Så som sagt, en så här vaken tolvåring bör bemötas med lite mer respekt och lite mindre påhopp tycker jag nog.
Skrivet av Hydro på atvforum.se

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Självklart dagspris

Hopades på det.

Permalänk
Inaktiv

Fördelen att sälja/köpa här också att man iaf känner sig säkrare samt att dom flesta som hänger här har ett hum om hur hårdvara fungerar, då slipper man sälja ett 7970 eller liknande till någon allan som sen klagar o gnäller för att det inte passar med hans Compaq med ISA portar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillen99:

Av någon underlig anledning känner jag mig påhoppad...
Citat från atvforum.se

Av Erics alias kan man misstänka att han är 12 år, och hur många tolvåringar kan i dagens läge ens föra sig bland folk?
Många av dagens ungdomar har låtit hjärnan ruttna bort framför BigBrother och Facebook, vår sommarvikare från förra året är ett typexempel på sånt!
Han var 20-22 år gammal men fattade inte att han var tvungen att koppla in VATTEN när han skulle köra högtryckstvätt (så han stod alltså och körde "ångtvätt"), han visste inte var Balkan låg och han glömde fikat varje dag så hans mamma kom med bilen varenda dag och lämnade en paket vid nio.
Så som sagt, en så här vaken tolvåring bör bemötas med lite mer respekt och lite mindre påhopp tycker jag nog.
Skrivet av Hydro på atvforum.se

Mvh: Eric

Offtopic? >>'

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Fördelen att sälja/köpa här också att man iaf känner sig säkrare samt att dom flesta som hänger här har ett hum om hur hårdvara fungerar, då slipper man sälja ett 7970 eller liknande till någon allan som sen klagar o gnäller för att det inte passar med hans Compaq med ISA portar.

ISA.. ahhh the memories..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Av någon underlig anledning känner jag mig påhoppad...
Citat från atvforum.se

Av Erics alias kan man misstänka att han är 12 år, och hur många tolvåringar kan i dagens läge ens föra sig bland folk?
Många av dagens ungdomar har låtit hjärnan ruttna bort framför BigBrother och Facebook, vår sommarvikare från förra året är ett typexempel på sånt!
Han var 20-22 år gammal men fattade inte att han var tvungen att koppla in VATTEN när han skulle köra högtryckstvätt (så han stod alltså och körde "ångtvätt"), han visste inte var Balkan låg och han glömde fikat varje dag så hans mamma kom med bilen varenda dag och lämnade en paket vid nio.
Så som sagt, en så här vaken tolvåring bör bemötas med lite mer respekt och lite mindre påhopp tycker jag nog.
Skrivet av Hydro på atvforum.se

Mvh: Eric

Vad har det med saken att göra? Välj ett användarnamn som är mindre korkat i förhållande till ditt reg datum så ska du se att folk inte direkt gör den kopplingen.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk

Tycker att på senaste tiden så lägger folk ut beggade saker för nypris och verkar tro att de kommer sälja. Onödigt att lägga ut 15 kr på en oseriös annons.

Men de skummar även omkring massa som tror att allt är gratis så det är väl lite 50/50.

Tycker dock de borde införa rating på användarna och lägga till så man kan se vilka som skött sig bra och man kan köpa av och vilka som man ska undvika.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker att det är som med bilar med elektronik, det kostar 20% av inköpspris att bara ta av plasten, och ytterligare 20% att faktiskt använda den, jag kanske är dumsnål men jag betalar ogärna mer än 50% av dagspris för begagnad elektronik, 20-30% rabatt kan man få på komplett då de kör nån kampanj.....och det är ändå en risk att köpa begagnat...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Produktens värde bestäms av vad köparen är villig att betala. Så jag ser inte riktigt meningen i att klaga på priserna, är det inte intressant med ett gtx 560 för 1.5k fine, lev med det eller resonera med säljaren. Det mest irriterande på denna marknad är alla som ska leka viktigpettrar och försöka dumpa priset på annonser som de inte ens är intresserade utav.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Imo marknaden är bra så att man kan köpa och sälja saker (Elektronik) till vettigare människor än Connys kött och video, det är också bra att det faktiskt är lite liv och rörelse dvs det kommer in lite annonser varje dag.

Dock efterfrågar jag:
När man vill ha bud eller högstbjudande sätt då ett sista datum, det är ju ändå ingen som kan tvinga dig att sälja om du inte fått de bud du förväntat dig vid detta datum, däremot en ringklocka för dig att ditt 8 mb EDO inte är värt 1000 kr.

Inför även mer tydlighet i systemet, ex i pris i listan med annonser skulle väl en funktion kunna finnas så det står BUD istället för streck eller 10 kr eller vad nu folk valt att skriva när de vill ha bud.
Tom kanske ha ett budsystem där man som säljare kan välja om det skall vara öppet eller stängt, öppet budsystem visar allas bud och man får lätt översikt, stängt visar bara buden för säljaren och han får en mycket bra och lätt översikt.

Finns säkert massor med andra bra saker som den skulle kunna utvecklas med.

Mer eller mindre automatiskt länkning till produkten på Prisjakt vilket skulle göra att man kan söka jäkligt exakt på specifika produkter osv.

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk
Skrivet av Erixon_81:

Imo marknaden är bra så att man kan köpa och sälja saker (Elektronik) till vettigare människor än Connys kött och video, det är också bra att det faktiskt är lite liv och rörelse dvs det kommer in lite annonser varje dag.

Dock efterfrågar jag:
När man vill ha bud eller högstbjudande sätt då ett sista datum, det är ju ändå ingen som kan tvinga dig att sälja om du inte fått de bud du förväntat dig vid detta datum, däremot en ringklocka för dig att ditt 8 mb EDO inte är värt 1000 kr.

Inför även mer tydlighet i systemet, ex i pris i listan med annonser skulle väl en funktion kunna finnas så det står BUD istället för streck eller 10 kr eller vad nu folk valt att skriva när de vill ha bud.
Tom kanske ha ett budsystem där man som säljare kan välja om det skall vara öppet eller stängt, öppet budsystem visar allas bud och man får lätt översikt, stängt visar bara buden för säljaren och han får en mycket bra och lätt översikt.

Finns säkert massor med andra bra saker som den skulle kunna utvecklas med.

Mer eller mindre automatiskt länkning till produkten på Prisjakt vilket skulle göra att man kan söka jäkligt exakt på specifika produkter osv.

/Agree

Vore bra om de uppdaterade marknaden så det blir mer ordning och reda och ingen blir lurad, dvs varken köpare/säljare.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Ååh vad jag älskar blocket där kan man hitta världens fynd, och samtidigt sälja saker för hutlösa priser på sweclockers marknad finns det mycket mer välutbildade människor så dom vet oftast vad som är ett lagom pris, imo.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ja jag köper mycket hellre saker härifrån än blocket och tradera. Här är folk entusiaster och är oftast väldigt rädda om sina saker så känns som mindre risk att åka på en nit här. Sen finns det ju givetvis folk som tror att dom kan sälja saker för det priset dom köpte det för för 6 månader sen. Men då får, man som många skrivit tidigare i tråden, bita sig i tungan och tänka att folk ändå har rätt att sätta ut det för det pris dom vill trots att det ibland är löjligt.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Det är ju bara annonsören som förlorar annonskostnaden om han eller hon försöker med ett överpris - detta är ju inte direkt Blocket.

Sen håller jag med Sumitomo; "skänkes" annonserna där en uppsjö av ungdomar bokstavligen tigger om gratis saker....riktigt sorgligt.

Ser ni "tigges"-annonser under skänkes så tryck på anmäl-knappen. Den som skapar en skänkes annons i swec-marknaden skall bara ha saker att skänka bort själv vilket står i reglerna man godkänner vid skapandet av annonsen.

Skrivet av MrNeikter:

Jag vet, men det finns ingen anledning att försöka sälja begagnade produkter till överpris med tanke på att ingen kommer att vilja köpa. Sådana annonser borde då klassificeras som skräppost/spam?
Jag här inte heller sagt att någonting ska vara gratis... produkterna som säljs ska bara ha rimliga priser. (:

Det fungerar inte riktigt att döma ut vissa annonser som skräpposter för att prisbilden inte passar alla. Dels för att det är upp till säljaren att välja ett minsta tänkbart pris för att gå med på en affär, dels för att annonsören faktiskt betalat för att få ha sin säljannons.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja jag köper mycket hellre saker härifrån än blocket och tradera. Här är folk entusiaster och är oftast väldigt rädda om sina saker så känns som mindre risk att åka på en nit här. Sen finns det ju givetvis folk som tror att dom kan sälja saker för det priset dom köpte det för för 6 månader sen. Men då får, man som många skrivit tidigare i tråden, bita sig i tungan och tänka att folk ändå har rätt att sätta ut det för det pris dom vill trots att det ibland är löjligt.

Mvh J

Flesta sakerna som säljs är sönderklockade på SWEC så jag håller inte med om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Hej!
Tanken bakom Sweclockers marknad tycker jag är mycket god. Där kan man hitta allt vad elektronik heter (och lite till) men det är en sak som har stört mig den senaste tiden och det är att säljare inte tar till hänsyn att (speciellt) elektronikprodukters värde minskar markant från inköpsvärdet. Det verkar som att många tror att man kan sälja t.ex. ett väl använt gtx 560 kort för 1500kr.
Det finns många faktorer som gör så att priset sjunker.. (ålder, slitage, teknikutvecklingen, etc, etc..)

När man säljer en produkt så bör man:
1: Kolla upp dagspriset på produkten.
2: Kolla upp pris för motsvarande produkter med samma prestanda.
i priset bör man också ta till hänsyn hur gammalt kortet är. Det är alltid ett plus om garantin fortfarande gäller.
Oöppnade produkter bör man också kunna sätta högre än öppnade/använda.

Jag har på den senaste tiden sett många annonser med priser som till och med var högre än dagspriset i butiker.
Detta är förmodligen en självklarhet för många här på SC och det här inlägget är då inte riktat till er. (:

Tänk till lite extra innan du skapar en annons!

MVH

Mr. Neikter

(Fel del av forumet? Hittade inget mer lämpligt ställe.) (:

Avstå från att köpa då ingen tvingar dej. Trött man blir.

Visa signatur

[i7 930@3,7] [Corsair H70] [1x500GB] [4x1TB] [1x1,5TB] [GA-X58A-UD3R][Corsair 6GB 1333MHz] [Win7x64 Ultimate]

Permalänk
Inaktiv

Do not feed the trolls.. that is all..

Permalänk
Medlem

En produkt är värd så mycket som någon är beredd att betala för den, inte mer och inte mindre. Just p.g a detta är exempelvis ett 6950 fortfarande värt 1500:- då det fortfarande finns folk som betalar det. Även om det bara är några hundra under nypriset för ett år sen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.