HD 5870 - Drivers have stopped responding

Permalänk
Medlem

HD 5870 - Drivers have stopped responding

Hejsan! För att hålla det kort och gott så har jag nyligen köpt ny hårddisk och installerat W7 på den. Datorn är en Asus G73 med HD 5870 som grafikkort. Så fort jag tar på ett spel (Nu DotA 2) så börjar skärmen flickra lite för att sedan bli mer och mer och flasha en ensam färg med lite ränder och sedan tabba ut till skrivbordet och får då meddelandet "AMD drivers have stopped responding and have successfully recovered" eller dylikt och efter det så "flickrar" det lite döda pixlar här och där, medan jag skrier detta så ser jag inte menyn t.ex. på Sweclockers för den håller på och flashar med olika döda pixlar. Jag installerade nyligen drivrutiner från AMDs hemsida (ny hårddisk så är inte relaterat till gamla drivrutiner antar jag). Kan detta hända om grafikkortet är halvt smält? För jag överbelastade datorn förut när fläktarna var sönder så kylningen fungerade inte som den skulle ha gjort så datorn blev varm som satan.

Permalänk
Skrivet av Saints:

Hejsan! För att hålla det kort och gott så har jag nyligen köpt ny hårddisk och installerat W7 på den. Datorn är en Asus G73 med HD 5870 som grafikkort. Så fort jag tar på ett spel (Nu DotA 2) så börjar skärmen flickra lite för att sedan bli mer och mer och flasha en ensam färg med lite ränder och sedan tabba ut till skrivbordet och får då meddelandet "AMD drivers have stopped responding and have successfully recovered" eller dylikt och efter det så "flickrar" det lite döda pixlar här och där, medan jag skrier detta så ser jag inte menyn t.ex. på Sweclockers för den håller på och flashar med olika döda pixlar. Jag installerade nyligen drivrutiner från AMDs hemsida (ny hårddisk så är inte relaterat till gamla drivrutiner antar jag). Kan detta hända om grafikkortet är halvt smält? För jag överbelastade datorn förut när fläktarna var sönder så kylningen fungerade inte som den skulle ha gjort så datorn blev varm som satan.

Kan bero på att något har hänt med grafikkort, och om så är fallet, så kan du baka grafikkortet Men gör det bara om du är 100% säker på att det är grafikkortet

Btw det är ett HD 5870M

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

A sorry ber om ursäkt glömde M'et :). (Står dock inte M någonstans whatsoever både på nätet/datorn/dxdiag, varför det?)

Jo men har hittat trådar där folk har EXAKT samma symptom och problem och hört att det är många som har detta med just Radeon 5x series. Så just därför känns det som att det inte nödvändigtvis behöver vara fysiskt problem med kortet. Problemet är dock att de som har lyckats lösa problemet i dessa trådar oftast har att göra med överklocking eller ny ren installation av drivrutiner men jag har inte klockat samt ny hårddisk så det är en ren installation redan.

Permalänk
Medlem

Sitter med två 5850 och mina drivisar kraschar just nu med en viss minecraftmod...

Av det jag märkt senaste två åren då jag suttit med dessa kort är att vissa versioner av drivisar har skumma konflikter med spel och kraschar. Så jag skulle väl rekommendera att du testar äldre drivisar och/eller en ominstallation av de du har. Självklart med en omgång från driver sweeper inbakat. Skulle ju kunna vara att ett av (eller båda) mina kort är fysiskt trasigt men det är väldigt specifika spel & drivrutiner som har problem. Därav min slutsats att det är mjukvarurelaterat.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3