Sapphire Radeon X300SE laggar som satan på allt, eller?

Permalänk

Sapphire Radeon X300SE laggar som satan på allt, eller?

Hejsan!

Bytte nyligen upp mig till denna gamla burk (fick den av fadern, då han köpte en ny till sig själv)

Pentium 4 CPU 3.0Ghz

4GB Ram (har 32-bit = 3,5gb ram används)

Sapphire Radeon X300SE 128MB

Alla spel jag har testat laggar satan. Detta inkluderar, Heroes of Newerth, League of Legends, Warcraft 3 (WTF!?), HL2 Episode 2.

Har kollat temperaturerna, och de verkar normala.

Jag får som "lagg-droppar" (svengelska...) dvs att jag får kanske 5-15fps i fem minuter, sedan får jag 20-35fps i någon minut eller två. Sedan håller det på så. Men det är mest 5-15fps hela tiden...

Det kan väl ändå inte vara någonting annat än grafikkortet som orsakar detta lagg?

(Kollade på ett benchmark test, och enligt det så är mitt förra grafikkort bättre än det jag har nu.
Hade då Nvidia Geforce4 APX 440)

Har tänkt köpa Radeon HD5450 (1GB Videominne), det kommer väl inte lagga då väl? (Har tänkt köra Dota/Dota 2)

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt nuvarande graffe är som urtiden själv. Så vilket kort från nutiden är snabbare än detta. Vilken budget har du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Skulle kanske inte rekommedera ett 5450, i alla fall inte ett passivt. Mitt tar Cod4 på medium-low settings @1440x900, men ska du köra dota så tror jat att ett GT220-230 hjälper dig lite mer. kostar inte mycket mer heller

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

men ska du köra dota så tror jat att ett GT220-230 hjälper dig lite mer. kostar inte mycket mer heller

Nej. Nej. Nej.

Nvidias budgetkort är sämre än AMD's. 5450 är bättre än GT220.

Sen finns HD6450. Varför inte köpa det? Det är liksom bättre än 5450.

Permalänk
Avstängd

asså för 4000 spänn får du en bättre låda än vad du har nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Nej. Nej. Nej.

Nvidias budgetkort är sämre än AMD's. 5450 är bättre än GT220.

Sen finns HD6450. Varför inte köpa det? Det är liksom bättre än 5450.

Hmm, då kanske det är så att mitt är passivt vilket sätter käppar i hjulen, baserade påståendet på egen kunskap :/
Men som du säger, ska man gå på amd så är ju 6xxx serien som gäller framför allt

Skrivet av _Merc_:

asså för 4000 spänn får du en bättre låda än vad du har nu.

hade han nämnt att han var i behov av en ny dator så hade han nog sagt det, alternativt givit oss en budget, och han klarar sig på 3k för att lira dota 2 ändå ^^

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

X300SE är inte gjord för spel överhuvudtaget,inte ens när det släpptes för 7år sedan,redan då var det ett av dom sämre korten.

Finns ingen som helst anledning o köpa ett Nytt kort som folk säger i tråden, köp ett begagnat så får du ut mer, och kan åtminstånde köra dom flesta spelen flytande på låga inställningard,dock inte dom senaste mest krävande,
Tex:
http://www.sweclockers.com/annons/65618-x850-xt-pe-pci-e
http://www.sweclockers.com/annons/65895-4870-4850-gts250-3870...
http://www.sweclockers.com/annons/65254-nvidia-8600gt7800gtxa...
Osv kolla i marknaden, vet du inte hur korten presterar så är det bara att fråga.

EDIT: Det är nog ett moderkort med AGP? eftersom du säger att du använde ett Geforce4 mx440 AGP tidigare, isånt fall kan inget av korten som nämnt användas då dom är Pci-expresskort.

Det här är ett av dom absolut bästa AGP grafikkorten som släpps:
http://www.tradera.com/his-radeon-hd-4670-1gb-ddr3-hdmi-agp-a...
alt
http://www.tradera.com/ati-radeon-hd-4650-1gb-hdmi-auktion_34...

Permalänk
Medlem

i princip så vilket grafikkort som helst bättre än vad du har, http://cdon.se/hemelektronik/videocard-pci-express-amd_asus_r..., fast skulle rekommendera dig och skaffa något bättre.. jag sitter och lirar Cod 4 laggfritt på 5470m på en laptop i 1266x768 tror jag upplösningen heter på lägsta inställningar

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att tillägga att det inte spelar någon större roll vad TS väljer att köpa, då jag misstänker att en singelcore P4 (netburst) inte har så mycket att komma med.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut Radeon X300SE i min gamla Dell dator som har en Pentium 4 3GHz till ett Radeon HD4670 och enligt tester med bland annat 3DMark 06 så är grafik prestandan cirka 8 gånger snabbare.

Edit: X300SE grafikkortet i min dator var ett PCI-E kort inte ett AGP.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Kan ju vara värt att tillägga att det inte spelar någon större roll vad TS väljer att köpa, då jag misstänker att en singelcore P4 (netburst) inte har så mycket att komma med.

Kan bara hålla med, skulle gissa på att även processorn flaskar i ett par av spelen han nämnde, Skulle säga att det är en bättre ide att kolla efter ett billigt begagnat system än att köpa ett nytt agp kort.

Permalänk
Medlem

Säger sig själv att han kommer tjäna massor om han byter ut ett X300SE som har 4shader processorer mot tex ett 100:- Geforce6 6800GT som är 4-5gånger så snabbt.
eller ett beggat 4650 för några hundra som är 10ggr så snabbt.

Han kommer tjäna prestanda i varenda spel han kör, då en P4 inte flaskar ett X300SE.

Permalänk
Medlem

Säkerligen så att en P4 inte flaskar ett X300SE, men när vi börjar prata HD5xxx så kan det vara en mycket bättre idé att gå på ett kort + begagnad c2d för några hundralappar än att lägga mer pengar på kortet.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saodie:

Säkerligen så att en P4 inte flaskar ett X300SE, men när vi börjar prata HD5xxx så kan det vara en mycket bättre idé att gå på ett kort + begagnad c2d för några hundralappar än att lägga mer pengar på kortet.

Då vi inte vet vad hans mobo klarar är detta bara akademiskt. Men ett av de billigaste korten idag blir mycket bättre än det han har idag så är det bara att skaffa tex ett HD5450/6450. Dock vet jag inte om X300SE kom i AGP så jag antar att det är PCI-e han har.

SE=Sunk Edition

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jalle64 har helt rätt när han skriver SE= Sunk Edition, X300SE var ett grafikkort som följde med billiga märkesdatorer tex Dell.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Innan vi snackar loss låt oss få reda på om han har agp eller pci-e, har han en P4 socket 478 så har han endast AGP och en del oem datorer har endast PCI, har han dock en P4 socket 775 så har han PCI-E.

Så trådskaparen, ladda ner CPU-Z så står det vilken socket du har på processorn, antingen 478 eller 775, är det 478 så sitter du på en sunkig P4 utan HT och fruktansvärt dåliga möjligheter att uppgradera och ditt bästa val är ett ATI 4650 eller 4670 och 4650 går fortfarande köpa i AGP form i sverige på ställen som dustin (jag har själv ett 4650).

Har du ett moderkort med 775 kan du förmodligen skaffa en bättre processor begagnad och har mycket större urval av grafikkort

Men som sagt så säg vad du har sen värt att tänka på så är din processor i minsta laget att spela något på oberoende av grafikkort men 4-7 år gammla spel går bra med nytt grafikkort

Men som du sa i spelen du nämner så är den svagaste länken ditt grafikkort, har du installerat om windows så det ör rent och fritt från skit? Det skall du absolut göra för WC3 skall fungera felfritt på din burk.

edit: Glöm inte bort att grafikkortsminnet räknas med i minnesbegränsnings ekvationen i 32bittars versioner av windows dvs du förlorar 1GB ram om du sätter i ett 1GB stort grafikkort.
Inte för att det gör någon större skillnad i ditt fall, men köp inte ett lågsegment kort på 2GB då du förlorar mycket ram och dem korten ändå är för sega för att kunna utnyttja den minnesmängden.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Ojsan, här var det aktivt!

Ser att några av er missförstått. FÖRRA DATORN JAG HADE (den med Nvidia Geforce4) hade det kortet, nu har jag en ny dator.
Den datorn hade 1GB ram och 2Ghz, på den datorn laggade det inte ett piss på de spelen jag nämnde som den kunde köra (HL2EP2 uteslutet, det spelet kräver Pixel Shader 2.0 som Geforce4 inte har/hade)

CPU-Z hade jag redan kollat i för länge sedan. Har PCI-Express x16 så det är lungt så.

Jag är egentligen inte intresserad av att skaffa en ny burk helt, är för snål för det, hehe.
Jag är heller inte intresserad av att maxa ut inställningarna, jag vill bara att det ska flyta på bra i över 25fps.

som99 - Socket 775.
Har ominstallerat Win7, har prövat att köra via Linux(tror jag fick lite tokiga drivrutiner där? Verkade inte riktigt fungera alls...)
Har även testat att köra på XP som jag kör nu, men det hjälpte inte det heller. :S

Permalänk
Avstängd

Köpt bättre än hd5450 1GB Videominne, det duger vid viss överklockning till typ max 1024x768 med låga inställningar.

800x600 med överklockat hd5450 512MB. Mer minne hjälper knappast eftersom kortet är förbannat långsamt.

Köp ett 5670 eller 6670 som allra lägst. Eller så skaffar du begagnad hd4850 eller liknande, vilket är klart vassare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har en p4a själv, det kan vara den som flaskar om den throttlar..
Kolla om tempen är över 50 på den för då throttlas det på vissa moderkort, (kan gå att ställa in beroende på mobo).

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Köp ett 5670 eller 6670 som allra lägst. Eller så skaffar du begagnad hd4850 eller liknande, vilket är klart vassare.

Ursäkta men, varför i helvete skulle jag behöva betala så pass mycket (jag är snål) för att kunna spela Dota 2?

Rekommenderat grafikkort är ju för tusan "* Graphics: DirectX 9 compatible video card with Shader model 3.0. NVidia 7600, ATI X1600 or better"

Krävs det verkiligen ett kort för 700 spänn för att klara av det? De korten som nämns är ju uppenbarligen inte några nya kort direkt.

Jag har INTE tänkt maxa ut Crysis 2, MASS Effect 2 och vad alla dessa nya spel nu heter. Jag vill bara spela Dota 2, och möjligtvis Dungeon Keepers och liknande spel från 1990-talet som vilken datorburk som helst bör klara...

Ursäkta mig om jag verkar en aning... sur.

Permalänk

Jag har en HD 4650, och den funkar ganska bra till LoL, HoN och annat. Faktiskt riktigt bra för sitt pris

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Basketnisse:

Ursäkta men, varför i helvete skulle jag behöva betala så pass mycket (jag är snål) för att kunna spela Dota 2?

Rekommenderat grafikkort är ju för tusan "* Graphics: DirectX 9 compatible video card with Shader model 3.0. NVidia 7600, ATI X1600 or better"

Krävs det verkiligen ett kort för 700 spänn för att klara av det? De korten som nämns är ju uppenbarligen inte några nya kort direkt.

Jag har INTE tänkt maxa ut Crysis 2, MASS Effect 2 och vad alla dessa nya spel nu heter. Jag vill bara spela Dota 2, och möjligtvis Dungeon Keepers och liknande spel från 1990-talet som vilken datorburk som helst bör klara...

Ursäkta mig om jag verkar en aning... sur.

Därför att hd5450 är på gränsan till att inte orka med något och risken med hd5450 är att du snart vill uppgradera igen. hd5450 duger i stort sett till bara windows och film.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Har en p4a själv, det kan vara den som flaskar om den throttlar..
Kolla om tempen är över 50 på den för då throttlas det på vissa moderkort, (kan gå att ställa in beroende på mobo).

När cpun inte behöver jobba direkt mycket, ligger temperaturen runt 50-54 grader.

Kaleid: Hur är det med det här då? http://www.youtube.com/watch?v=ItYEi54eKCs&feature=related
Eller skall du påstå att hans processor är tillräckligt bra för att väga över det skitdåliga grafikkortet? Hm?

Samma gäller http://www.youtube.com/watch?v=h67lrOovK2k&feature=related

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketnisse:

Ursäkta men, varför i helvete skulle jag behöva betala så pass mycket (jag är snål) för att kunna spela Dota 2?

Rekommenderat grafikkort är ju för tusan "* Graphics: DirectX 9 compatible video card with Shader model 3.0. NVidia 7600, ATI X1600 or better"

Krävs det verkiligen ett kort för 700 spänn för att klara av det? De korten som nämns är ju uppenbarligen inte några nya kort direkt.

Jag har INTE tänkt maxa ut Crysis 2, MASS Effect 2 och vad alla dessa nya spel nu heter. Jag vill bara spela Dota 2, och möjligtvis Dungeon Keepers och liknande spel från 1990-talet som vilken datorburk som helst bör klara...

Ursäkta mig om jag verkar en aning... sur.

Tror du verkligen att du ens skulle komma nära att maxa Crysis 2 för 700 spänn? Oavsett så är 700 kr inte all mycket för ett grafikkort även för den snåle.

Permalänk
Skrivet av Kagamex:

Tror du verkligen att du ens skulle komma nära att maxa Crysis 2 för 700 spänn? Oavsett så är 700 kr inte all mycket för ett grafikkort även för den snåle.

Nope, det tror jag inte. Men jag ser inte varför jag skulle vilja betala dubbla pengarna för att kunna köra någonting bra istället för att köpa ett billigare kort som lyckas maxa ut AC 1 med FPS 30+, köra Crysis/MW2 osv... Men förklara gärna för mig hur dessa videor kan ha fel. Trollar de?

Ursäkta om jag är ignorant eller inte fattar. Men ni får nog komma med lite mer om ni ska påstå att HD5450 inte klarar ett skit, när jag sedan finner videor som visar att den kan klara ganska nya spel på spelbara fps.

Permalänk
Medlem

För det första är ditt kort från 2004 vilket betyder 8 år gammalt sen så är det också budget varianten från 2004 så ditt X300 SE är verkligen inte mycket att hänga i julgranen. jag är väldigt säker på att vilket kort som helst på marknaden nu är betydligt bättre än det du har just nu.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall köpa ett begagnat ATI Radeon HD 4870, det går på begagnat runt 300kr och presterar mycket bättre än ett 5450, Så det är nog klokaste valet, är ite super på den generationens Nvidia kort men ett GTX 260 köpte jag nyligen för 250kr och den är inte mycket sämre än ett 4870

Tittade lite snabbt på tradera och om du vill handla där ligger det en del passande kort uppe som du säkert kan klippa för 300kr som är ungefär samma pris som 5450 kostar och då mycket snabbare.

Så skall du handla där titta då på: 4870 eller 4850 och ur nvidias sortiment så kan du ta en titt på gtx 260 samt 275, 4 potenta nog kort för dig för runt samma peng du vill lägga.
Du kan även ta en titt efter nämda kort här på Swecs marknad.

OBS: Tänk på att titta om du har 6-pins PCI-E kontakter på din nätdel annars får du köpa adapter från 2x molex, finns för någon tia

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketnisse:

Nope, det tror jag inte. Men jag ser inte varför jag skulle vilja betala dubbla pengarna för att kunna köra någonting bra istället för att köpa ett billigare kort som lyckas maxa ut AC 1 med FPS 30+, köra Crysis/MW2 osv... Men förklara gärna för mig hur dessa videor kan ha fel. Trollar de?

Ursäkta om jag är ignorant eller inte fattar. Men ni får nog komma med lite mer om ni ska påstå att HD5450 inte klarar ett skit, när jag sedan finner videor som visar att den kan klara ganska nya spel på spelbara fps.

var god länka till dessa filmklipp som du använder som källa så kan folk här avgöra om de är möjliga eller ej.

kan ju vara så att de kör på mikroskopiskt små skärmar med upplösning av 4x2 pixlar t.ex.

gissningsvis har de flesta spelintresserade här på sweclockers åtminstone 1680x1050 eller 1920x1080 i upplösning.
och där kan inte ett HD5450 åstadkomma särskilt mycket.

vad har du själv tänkt lira i för upplösning?
det är en ganska viktig variabel som inte blivit klargjord i tråden än.

du kan ju faktiskt kika på recensioner av korten du är intresserad av också.
här kan du t.ex se hur bra ett 5450 presterar i diverse upplösningar och spel.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Kan ju vara värt att tillägga att det inte spelar någon större roll vad TS väljer att köpa, då jag misstänker att en singelcore P4 (netburst) inte har så mycket att komma med.

True that!

Minst 3 cores. ! Gärna 4st !
4gb RAM-Minne

1gb Grafik-minne
Kan rekommendera
AMD R6870 t.ex.
Eller varför inte 560Ti 448 Cores.
Men allt beror på...: Upplösning är en stor faktor!

Pretty basic för en allmän spelburk för lättare spel!
Såsom mmo, rpg's osv

Flashiga fps spel mm kräver desto mer.

Skrivet av som99:

Jag tycker du skall köpa ett begagnat ATI Radeon HD 4870, det går på begagnat runt 300kr och presterar mycket bättre än ett 5450, Så det är nog klokaste valet, är ite super på den generationens Nvidia kort men ett GTX 260 köpte jag nyligen för 250kr och den är inte mycket sämre än ett 4870

Tittade lite snabbt på tradera och om du vill handla där ligger det en del passande kort uppe som du säkert kan klippa för 300kr som är ungefär samma pris som 5450 kostar och då mycket snabbare.

Så skall du handla där titta då på: 4870 eller 4850 och ur nvidias sortiment så kan du ta en titt på gtx 260 samt 275, 4 potenta nog kort för dig för runt samma peng du vill lägga.
Du kan även ta en titt efter nämda kort här på Swecs marknad.

OBS: Tänk på att titta om du har 6-pins PCI-E kontakter på din nätdel annars får du köpa adapter från 2x molex, finns för någon tia

Du kan ju också titta efter HD 4890!
Äger ett av XFX's modeller och kör för närvarande BF3 på medium ~80FPS normal play vid 1920x1080p (rekommenderade normal inställningar)
Detta körs med en s775 c2quad (osäker på modellnamnet "frugans burk" ) samt 4gb ram.
Rätt basic gammal burk.. Funkar dock utmärkt

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

var god länka till dessa filmklipp som du använder som källa så kan folk här avgöra om de är möjliga eller ej.

kan ju vara så att de kör på mikroskopiskt små skärmar med upplösning av 4x2 pixlar t.ex.

gissningsvis har de flesta spelintresserade här på sweclockers åtminstone 1680x1050 eller 1920x1080 i upplösning.
och där kan inte ett HD5450 åstadkomma särskilt mycket.

vad har du själv tänkt lira i för upplösning?
det är en ganska viktig variabel som inte blivit klargjord i tråden än.

du kan ju faktiskt kika på recensioner av korten du är intresserad av också.
här kan du t.ex se hur bra ett 5450 presterar i diverse upplösningar och spel.

1280x1024 har jag som standard, men jag kan tänka mig att gå lägre om det så behövs.

http://www.youtube.com/watch?v=ItYEi...eature=related och http://www.youtube.com/watch?v=h67lr...eature=related
Finns fler, bara att söka.