Tips på förvaring av Blu-Ray filmer samt CD-skivor

Permalänk
Medlem

Tips på förvaring av Blu-Ray filmer samt CD-skivor

Det var lite svårt att lista ut var denna tråd skulle passa bäst, men gissningsvis är det här. Om så inte är fallet hoppas jag att någon kan flytta den.

Jag vill helst ha ett skåp med någon typ av glasdörr för att slippa damm.
Gärna en låg, bred och robust modell som man kan ha under TV-apparaten.
Min samling är för tillfället 60+ Blu-Rays och 100+ CD-skivor. Jag vill ha plats för bortåt 150-200 Blu-Rays.
Jag vill helst inte betala alltför mycket. Håll er åtminstone under 3000 (om det går).

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Med den mängden filmer skall du satsa på en bokhylla, ingen TV-bänk.

IKEAs Billy med vitrindörrar. Snyggt och billigt.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid investera i några hårddiskar istället. Bara lägga över all filmer på din dator.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med Bestå från Ikea till mina filmer. Denna modellen: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90221648/
Går att komplettera med dörrar, och hyllor av alla möjliga slag. I en hylla får jag plats med ~300 st Blu-ray.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, sedan köpte jag en Aluminiumväska med plastfickor för skivor. Sedan gjorde jag en vanlig innehållsförteckning i Excel med vilken film som ligger i vilken ficka (de är numrerade).

Alla fodral ligger numera i källaren.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Du kan ju alltid investera i några hårddiskar istället. Bara lägga över all filmer på din dator.

de finns dock inte på webhallen längre men jag köpte mig en sådan här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=691582, har för avsikt att ripa alla filmer jag har i garderåben någon dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Med den mängden filmer skall du satsa på en bokhylla, ingen TV-bänk.

IKEAs Billy med vitrindörrar. Snyggt och billigt.

Kan bara instämma här, oslagbart prisvärt och praktiskt.

Till Billy kan du även få "inredning" med fack för cd-skivor mm..

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Jag har gett upp hoppet om att förvara allt fysiskt. Kör det digitalt från min server och har bara creme de la creme framme i en billy bokhylla.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Efter att det gått två dagar utan svar så trodde jag inte att jag skulle få några, men det var nog dumt att överge tråden.

Jag är ingen extrem filmnörd, så det lär nog inte bli alltför många filmer i min samling.
Egentligen vore det ganska skönt att rippa allihop och lägga in på hårddiskar. Jag vill dock inte bara gömma/kasta bort alla fodral samt skivor, då de är som samlarobjekt för mig.
Väskan ser smidig ut om man ska i väg på ett filmmarathon (och tar väldigt lite plats), men jag tar helst inte ut skivorna ur originalfodralen.
Det är nog kanske smartast med en riktig hylla, som vissa föreslagit, även om jag inte har så mycket plats för en sådan i mitt rum (bor fortfarande hemma ).
Bestå och Billy ser inte så dumma ut.

Tack för alla svar!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Skrivet av v1lle:

Efter att det gått två dagar utan svar så trodde jag inte att jag skulle få några, men det var nog dumt att överge tråden.

Jag är ingen extrem filmnörd, så det lär nog inte bli alltför många filmer i min samling.
Egentligen vore det ganska skönt att rippa allihop och lägga in på hårddiskar. Jag vill dock inte bara gömma/kasta bort alla fodral samt skivor, då de är som samlarobjekt för mig.
Väskan ser smidig ut om man ska i väg på ett filmmarathon (och tar väldigt lite plats), men jag tar helst inte ut skivorna ur originalfodralen.
Det är nog kanske smartast med en riktig hylla, som vissa föreslagit, även om jag inte har så mycket plats för en sådan i mitt rum (bor fortfarande hemma ).
Bestå och Billy ser inte så dumma ut.

Tack för alla svar!

Låda under sängen funkar ju alltid.

http://www.minhembio.com/Z3M-johan

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2