Permalänk
Medlem

Maten blir för dyr, tips?

Inspirerad av Lyxfällan har jag försökt sätta upp en budget över inkomst och utgifter. Det mesta verkar jag ha fått rätt, men det blir ändå inte så mycket pengar över varje månad som det borde.

Kollade igenom kontoutdraget och det verkar vara livsmedel/mat som drar iväg. En vecka hade jag handlat på Willy:s och Lidl för 1347:- och oftast har jag varje vecka gjort 2-3 besök i butikerna för ca. 300:- gången. Har läst att 1500:-/mån är en rimlig siffra för matkostnader, men är den fortfarande aktuell? En del matpriser har ju gått upp väldigt mycket senaste åren. Har svårt att se hur man skulle kunna leva på 375:-/veckan.

Jag röker/snusar inte, dricker inte så mycket läsk (mer när jag var yngre, därav mitt nick) och äter nästan aldrig godis. Jag dricker ganska mycket kaffe, men på vardagarna endast ifrån gratisautomaten på jobbet. Jag försöker att laga så mycket mat som möjligt själv (vanliga rätter, t.ex. falukorv och makaroner, spaghetti och köttfärssås, lax med ris och grönsaker, makaronilåda, chili con carne..enkla rätter som borde vara ganska billiga). Det händer att jag köper någon färdigrätt till lunch på helgerna (trist att stå och laga två mål mat när man vill vara ledig), men på veckorna har jag alltid matlåda med gårdagens rester. Kort sagt känns det som jag redan snålar med maten.

Däremot är jag ganska stor (188cm och 88kg) och tränar flera gånger i veckan. Står det "4 portioner" i receptet räcker det oftast till middag och (om jag har tur) även till lunch dagen efter, men bara om jag gör extra mycket av det man har till (ris, makaroner, potatis). Äter jag helt enkelt för mycket?

Ni andra män i 25-30 års åldern, hur mycket kostar maten varje månad och hur gör ni för att spara in pengar?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Det later som du helt enkelt ater for mycket for att passa i en budgetmall. Jag antar att du ater mycket protein iom att du tranar? Det ar dyrt, falukorv har jag markt att det ar vansinnigt dyrt med tanke pa att man oftast far nermalda senor bara.

Ater du nansin helt vegetariska middagar? Dom ar bra mycket billigare och det ar knappast onyttigt.

Jag gor nog av med 2000 i manaden pa mat till mig men om jag ska vara arlig men det ar lite svart att veta iom att det ar jag och sambon som handlar mat till oss bada. Jag kan heller inte varma mat till lunch utan far kopa mat fran sjukhusrestaurangen (30-40kr/dag) eller lyckas ga pa ratt moten dar man far mat serverad av lakemedelsforetagen

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

http://www.konsumentverket.se/sv/Lattlast/Dina-pengar/Kostnad...

Sedan räknas bara mat utan lunch, du kan lätt komma ner i pris. Tror jag levde på 900 i mat när jag studera(liten tränade inte).
Handla 1 gång i veckan, planera maten och frys matlådor, enkelt sätt att få ner kostnaden.

billiga mat recept http://studentkrubb.se/
billiga proteiner http://www.proteinperkrona.se/
Extra priser på mat http://www.matpriskollen.se (finns appar med)

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk

är 31 år och för mig så blir själva maten inte så dyr.
tränar seriöst och går inte efter mat som gynnar kroppen allmänt utan mat som gynnar musklerna.
väger just nu 156kg och vissa tror att jag måste käka enorma mängder mat och bli dyr i längden, men icke, vet man vad musklerna behöver, vet vad man ska köpa, vart man köper det och när man ska köpa det, så blir det inte så dyrt.
nått som jag under alla dessa år som jag har tränat insett är guld värt, är raps olja...för lite kcal? he då på lite raps olja över maten..snabb, enkel och mättande protein drink så håller ett tag? he då i rapsolja i den.
all mat måste inte tillagas vid spisen, intas sittandes ned vid matbordet och vara dyr för att det ska vara mättande och bra.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hmm. Det blir självklart dyrare om man käkar mycket. Men med tanke på att du skriver att du lagar maten själv och därtill enklare rätter så borde du ganska enkelt komma under 2k i månaden iaf.

Något som dock är viktigt är att hålla koll på extrapriser och se till att bunkra upp när det är billigt. Även att ha stenkoll på jämförelsepriser, dvs kilopris/literpris. Om man tar t.ex. frukost som exempel. Skillnaden mellan att köpa några ljusa frallor med ett löjligt högt kilopris, jämfört med ett grövre (mer mättande) bröd för under 30kr/kg blir några kronor i månaden. Sedan pålägget. Själv är jag snål, plus att jag gillar ostmackor, så att inte köpa någon köttigare smörgåsmat för 200 kr/kg (vilket är absolut inga problem, det är svindyrt) sparar mig ganska många kronor. Och för att komma tillbaka till osten. Jag passar alltid på att köpa ost på extrapris (40-60 kr/kg) och bunkrar då upp så jag klarar mig några veckor. Ost blir inte för gammal, så om du hittar en med nedsatt pris pga kort datum så är det jackpot. Om något så blir prästosten snarare bättre om den får ligga till sig. Smöret snålar jag inte på, där är det bregott i en stor förpackning som gäller. Även om jag bor själv så är det inte några problem med hållbarheten där heller. Smör blir inte heller för gammalt. På sistone har jag lyxat till det med yoghurt, men då har jag letat fram en sort med lägre lierpris än t.ex. Arlas varianter. Dessutom är jag noga med att verkligen ta det sista i förpackningen varje gång.

I slutändan så skulle jag säga att jag förmodligen nöjer mig med mycket tråkigare kost än de flesta. Jag lagar mat några gånger i veckan, vanligtvis, men det varierar rätt mycket. I snitt köper jag kanske pizza eller lunch ute 2 ggr i veckan. Käkar inte så mycket godis/chips, men dricker en hel del läsk.

Räknade ut en snittkostnad på 1485 kr/månad för de senaste fem månaderna. Då är iofs en hel del kaffe/fika-kostnader exkluderade, så där kan man nog slänga på 200 spänn i månaden om man känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

är 31 år och för mig så blir själva maten inte så dyr.
tränar seriöst och går inte efter mat som gynnar kroppen allmänt utan mat som gynnar musklerna.
väger just nu 156kg och vissa tror att jag måste käka enorma mängder mat och bli dyr i längden, men icke, vet man vad musklerna behöver, vet vad man ska köpa, vart man köper det och när man ska köpa det, så blir det inte så dyrt.
nått som jag under alla dessa år som jag har tränat insett är guld värt, är raps olja...för lite kcal? he då på lite raps olja över maten..snabb, enkel och mättande protein drink så håller ett tag? he då i rapsolja i den.
all mat måste inte tillagas vid spisen, intas sittandes ned vid matbordet och vara dyr för att det ska vara mättande och bra.

Vet du hur mycket du lägger på mat ungefär? Vad har du i protein drinken?

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Entusiast

Linser, bönor och kikärtor är nästan gratis mat. Speciellt om man köper torkade och blötlägger själv. Fast även färdigkokta i burk är billigt. Willys egna bönor är billiga och väldigt bra. Faktiskt mycket bättre än betydligt dyrare märken.

Kikärtsbiffar är väldigt gott och då kan man köra på Eldorados kikärtor på burk utan problem. Om man nu inte orkar koka själv.

Annars är det bara att köra tomatsås med bönor och linser i. Krossad tomat, lök, paprika, morötter, linser, bönor och kryddor är inte så dyrt. Lätt att göra storkok för matlådor också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag sällar mig till Linsernas lovsjungare jag med. Grymt bra proteinkälla.
Jag gillar Linssoppa på röda linser, nästan samma recept (inga bönor) som Zotas´ tomatsås,
men med passerade tomater istället + färsk röd chili, en buljongtärning & vatten.

Permalänk

Storhandla. Det blir alltid dyrt om man ska köpa ett nytt set varor för varje måltid.

Permalänk
Medlem

Kolla igenom reklambladen och köp på dig för flera veckor av det som det är extrapris på. På så vis kommer du ha köpt det mesta av basvarorna till mycket låga priser. Frysen är till för att användas!

Ibland kan man klara sig flera veckor på sådant som man har i frysen, bara man vill och kommer ihåg att tina i tid. Går man till butiken varje dag för att köpa något som saknas så brukar man alltid komma hem med något extra som man annars hade kunnat undvika. Försök istället skriva upp på en lapp vad det är du saknar eller snart kommer sakna, och köp på dig ett lager (från extrapriser du sett i reklambladen) vid nästa storköp. Själv försöker jag handla en gång per vecka förutom att komplettera med mjölk t.ex.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Coop Forum med återbäring = Vinst. Som de andra har sagt vinner man mest på storhandla. Köper massa kött och fisk och kyckling och det räcker länge eftersom man fryser in allt. Bara tänka storhandla och extra priser och kolla på priserna så de faktist är billigt.

Ett exempel på detta är cola: Normalt för cola är runt 7-8 kr på en stormaknad och på lilla ica på hörnet är de 10-12 kr litern. När det är extra pris som nästan alltid på Coop ligger den på 5,75 ca vilket ger mycket i längen och så är det med allt. De skiljer några kronor på de mesta varor men blir sjukt mycket i slutet.

Även om man räknar in besin kostnaden för bilen så tjänar man massor på att storhandla 1 gång i månaden. Och sen återbäring på det = win!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av samforshort:

Storhandla. Det blir alltid dyrt om man ska köpa ett nytt set varor för varje måltid.

Stämmer, det blir alltid dyrare att handla flera gånger i veckan än en gång.
Man plockar alltid till sig något extra varje gång vilket man inte skulle gjort om man veckohandlar.

Veckohandla och försök köp på dig det du tror kommer gå åt.
Komplettera i mitten på veckan om du absolut behöver nåt.

Permalänk
Medlem

hehe, jag vill nog inte ens titta på min matbudget...
Äter ute till lunch varje dag och ofta ute på restaurang på kvällarna. Skulle uppskatta att min matkostnad ligger på 4-6000 per månad.

När jag väl handlar går jag till min närmsta matbutik som tidigare blivit krönt till Stockholms dyraste närbutik och handlar bara det jag är sugen på...

Jag borde skärpa mig men jag älskar mat och kommer nog inte att sluta så länge jag känner att jag har råd

Men att planera maten i förväg, åka på stormarknader och köpa, laga mycket vegetariskt och använd mycket rotfrukter så blir det billigare. Men när man står hemma själv och ska laga mat så är det så förbannat tråkigt. Då är det roligare att bara ringa någon polare och dra ut och äta.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Stämmer, det blir alltid dyrare att handla flera gånger i veckan än en gång.
Man plockar alltid till sig något extra varje gång vilket man inte skulle gjort om man veckohandlar.

Veckohandla och försök köp på dig det du tror kommer gå åt.
Komplettera i mitten på veckan om du absolut behöver nåt.

Stämmer inte. När man storhandlar köper man alltid på sig massa extra som bara blir ståendes som man sedan får kasta för det har blivit för gammalt. Vilket man inte skulle gjort om man går till affären och handlar det man behöver för just den dagen eller 2 dagar framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kollade igenom kontoutdraget och det verkar vara livsmedel/mat som drar iväg. En vecka hade jag handlat på Willy:s och Lidl för 1347:- och oftast har jag varje vecka gjort 2-3 besök i butikerna för ca. 300:- gången. Har läst att 1500:-/mån är en rimlig siffra för matkostnader, men är den fortfarande aktuell? En del matpriser har ju gått upp väldigt mycket senaste åren. Har svårt att se hur man skulle kunna leva på 375:-/veckan.

Ni andra män i 25-30 års åldern, hur mycket kostar maten varje månad och hur gör ni för att spara in pengar?

Jag och tjejen handlar mat för ungefär 500:- i veckan (dvs, måndag till söndag). Detta räcker till ca 4 portioner, alltså en middag och två lunchlådor till jobbet dagen efter. Däremot så är inte frukost inräknat här, men däremot så är råvaror för att baka eget bröd inräknat.

Vi (läs, tjejen...) planerar vad vi ska käka i förväg och så handlar vi allt på samma gång. Då har vi allting hemma och det minskar risken för att man ska köpa på sig massa onödig mat som man får slänga sen.

Detta är ett enkelt sätt att spara pengar! När jag bodde själv så handlade jag från dag till dag, och köpte ofta lunch ute på jobbet, lade säkert på 1500:-/vecka på maten då

Jag kan ju passa på att tipsa om massa goda och billiga recept som finns på tjejens hemsida och hennes blogg www.mattanten.se och www.vardag.nu

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem

Reklamvarning!

Nä fan jag och tjejen kör bara på Ica's matkasse, mycket käk för 549kr/veckan som sparar oss minst 1000 pix i månaden då vi annars går till affären x antal gånger.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Skrivet av Memon:

Vet du hur mycket du lägger på mat ungefär? Vad har du i protein drinken?

jadu, nu är det inte jag som handlar, utan tjejen, men hon gör 2 stor handlingar på 1 månad och lägger då ut allt mellan 800-1000 kr i varje köp.
utav den maten så käkar jag kanske 35-40%, så för mig ensam, så kanske priset på mat per månad ligger på uppåt 700-750kr(typ 300-350kr från varje köp).
har inga exakta siffror, men runt dom siffrorna iaf.

i protein drinken så har jag 1 dl protein pulver och den mängd rapsolja som jag behöver.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Inspirerad av Lyxfällan har jag försökt sätta upp en budget över inkomst och utgifter. Det mesta verkar jag ha fått rätt, men det blir ändå inte så mycket pengar över varje månad som det borde.

Kollade igenom kontoutdraget och det verkar vara livsmedel/mat som drar iväg. En vecka hade jag handlat på Willy:s och Lidl för 1347:- och oftast har jag varje vecka gjort 2-3 besök i butikerna för ca. 300:- gången. Har läst att 1500:-/mån är en rimlig siffra för matkostnader, men är den fortfarande aktuell? En del matpriser har ju gått upp väldigt mycket senaste åren. Har svårt att se hur man skulle kunna leva på 375:-/veckan.

Jag röker/snusar inte, dricker inte så mycket läsk (mer när jag var yngre, därav mitt nick) och äter nästan aldrig godis. Jag dricker ganska mycket kaffe, men på vardagarna endast ifrån gratisautomaten på jobbet. Jag försöker att laga så mycket mat som möjligt själv (vanliga rätter, t.ex. falukorv och makaroner, spaghetti och köttfärssås, lax med ris och grönsaker, makaronilåda, chili con carne..enkla rätter som borde vara ganska billiga). Det händer att jag köper någon färdigrätt till lunch på helgerna (trist att stå och laga två mål mat när man vill vara ledig), men på veckorna har jag alltid matlåda med gårdagens rester. Kort sagt känns det som jag redan snålar med maten.

Däremot är jag ganska stor (188cm och 88kg) och tränar flera gånger i veckan. Står det "4 portioner" i receptet räcker det oftast till middag och (om jag har tur) även till lunch dagen efter, men bara om jag gör extra mycket av det man har till (ris, makaroner, potatis). Äter jag helt enkelt för mycket?

Ni andra män i 25-30 års åldern, hur mycket kostar maten varje månad och hur gör ni för att spara in pengar?

Börja hänga på Ica väst och Årstahallen. Finns alltid någon billig köttbit eller korv som man kan bunkra

Permalänk

Jag är 20år och vet att jag hade en matbudget på 100-150kr i veckan ett tag, hade nämligen dubbla lägenheter tre månader med nästan 8000kr/mån totalt i hyra vilket tog hårt på ekonomin som student. Självklart passade jag på att samtidigt deffa under den perioden. Det funkade men det blev kanske inte alltid världens godaste mat. Ett tips är att kolla sidor som rekommenderar "studentmat" där finns många tips på måltider för under 20kr/måltid vilket kan bli ännu billigare om de kombineras med lokala extrapriser. Om du har ordentlig frys (jag hade inte ens frysfack innan) så rekommenderar jag storkok som du fryser in i enmåls-portioner. På så vis slipper du att äta samma mat fyra-fem dagar i sträck. Sen vet jag att frukostflingor och bröd kan kosta en hel del, själv äter jag knappt varken eller utan köper havregryn och kör hårt på havregrynsgröt med mjölk och kanel som frukost och även ibland som kvällsmat. Jag vet inte egentligen hur billigt ägg är men det är mycket protein så jag äter personligen rätt mycket ägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo har ett hushållskonto på 3000:-, detta täcker frukost, lunch och middag för två en hel månad (äter alltid matlåda på jobbet) och tvättmedel och liknande.

Tipset är att planera maten, har du en stormarknad nära? Köp sådan som är på rea varje vecka, detta gör även att man får en lite mer varierad kost.

Är det något som är väldigt billigt, köp mycket (köpte senast 10kg kycklingfile för 30kr/kg)

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag och sambon klarar oss på 3000:- för samma som ovan.
Hittar några goda recept, eller varför inte ICA billiga veckan?
Skriver handlingslista och handlar 1 gång per vecka. Oftast blir det 5 rätter plus frukost och kvällsmat samt kaffe.
Handlar lite mer än vad som står på recepten så får både jag och sambon lunch dagen efter.

Så får man leva när sambon pluggar och man har djur mm.. Men tycker inte att jag sparar in så mycket. Får väldigt varierad kost när man tar färdiga matsedlar, sådant som man kanske inte ätit i vanliga fall.

Uteluncher och middagar får vänta tills hon pluggat klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ni andra män i 25-30 års åldern, hur mycket kostar maten varje månad och hur gör ni för att spara in pengar?

Nu är jag inte 25 men 23 och tränar hårt och ofta och trycker i mig massor med käk.

Jag ligger på ca 4000-6000kr/mån på mat och jag storhandlar mestadels.

1500kr är omöljligt, har provat går inte.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Lägger kanske 400-500 i veckan på käk sen jag slutade käka dyr lunch på jobbet. Då köper jag ändå mest färdigrätter Skulle lätt klara mig på 300 i veckan om jag lagade egen mat.

Permalänk
Hjälpsam

Jag och min sambo sätter in 5K på matkontot varje månad och bet brukar gå åt. Det blir en del Hemköp småhandel (svårt att avgöra vad man är sugen på en dag till en annan) samt veckohandel på Willys för de vanligare förbruksvaror som dasspapper müsli etc.

Vi handlar mer efter magen och smaklökarna än kostnaden, men vi går inte till saluhallen varje dag bara för det.

1500kr per månad behöver lite planering och storkok ja.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ni andra män i 25-30 års åldern, hur mycket kostar maten varje månad och hur gör ni för att spara in pengar?

Jag och sambon lägger 4-7k i månaden med ett snitt på 5-6k på allting från matbutiker (dvs även tvättmedel, toapapper osv), utöver detta tillkommer mina uteluncher varje dag samt restaurangbesök och take-out. Köper aldrig "färdigmat" från butiken utan allt lagas själva.

Håller koll på alla inköp via en App till telefonen för att se till att det inte drar iväg för mycket för att spara in pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Runt 3-4000 kr brukar det hamna på, fast då är det ju inklusive mat, hygienartiklar osv

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Mellan 1200 - 1700 i månaden, beroende på hur mycket "lyx" jag känner för att äta.

Jag känner att jag har väldigt bra koll på matkostnader och vad jag handlar, då jag oftast handlar mer eller mindre samma saker. Storkok till luncherna, någon varmrätt till middagen som går att spara över två dagars tid. För mig är det mer viktigt att mat som man äter på jobbet fyller magen och är nyttig, än att det är "gott". Sedan tycker jag om väldigt simpel mat - mycket potatis, ris och pasta - vilket i stora mängder är väldigt billigt.

jag skulle lätt kunna handla/äta för mer, men jag tycker om att spara pengar :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av asdfasd:

Stämmer inte. När man storhandlar köper man alltid på sig massa extra som bara blir ståendes som man sedan får kasta för det har blivit för gammalt. Vilket man inte skulle gjort om man går till affären och handlar det man behöver för just den dagen eller 2 dagar framåt.

Det där låter mer som dålig planering.

Permalänk
Medlem

Jag är en protein ätare av rang. Billig köttfärs, fryst fisk/kyckling och ägg är också rätt shysst. Billigt proteinpulver är utmärkt också. Billigt proteinpulver är definitivt inte dyrt jämfört med att köpa andra protein rika livsmedel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag och min fru lägger 3-4000:- på "hushåll" varje månad, det täcker in allt som används i vardagen.
Ett tips på att spara pengar är att göra storkok (då det ofta är billigare att köpa 2 kilo kött i en förpackning är 5 st 400g förpackningar) och köra på samma rätt en vecka i stöten, lite tråkigt kanske men det funkade för mig när jag pluggade.. Rotfrukter och lök är också bra skit, det är billigt man kan laga mycket med det. Dessutom behöver man inte äta kött mer än ett par tre gånger i veckan för att täcka kroppens behov, även om det är förbannat gott..