Permalänk
Medlem

Fråga ang garanti

Köpte en bärbar dator på ett företag för mindre än 6 månader sen och datorn är av märket asus vilka lämnar 2 års garanti om jag fattat rätt. Mitt problem är att när jag helt enkelt stängde locket hörde jag ett knak och skärmen "sprack" i nedre vänstra hörnet, alltså listen runt skärmen på framsidan släppte och nånting är böjt och nu börjar även baksidan av skärmen lossna och kan nu inte stänga locket utan att hålla i allting och stänga sakta. Detta hände helt random bara jag var inte våldsam eller någonting men tänkte kolla två saker här om folk har erfarenhet.

1. Tror ni detta går som garantiärende? I min värld är det solklart, produkten gick sönder vid normalt användande men man vet ju aldrig.

2. Nu bryr jag mig inte så mycket om det hela men är det inte min återförsäljares skyldighet att kontakta tillverkaren om garanti? Eller kan de bara slussa vidare ansvaret på mig? Det gör mig inte så mycket att ringa tillverkaren undrar mest bara hur det ligger till egentligen eftersom jag köpte ju en produkt av ett företag och nu ska jag ringa tillverkaren, känns lite som att jag köper en bil av volvo sen pajar radion och det är ju ett japanskt företag så ring dem.

Permalänk
Medlem

Första året brukar det definitivt vara återförsäljaren som "tar tag i det". Efter det så kan det vara väldigt olika.

Men största frågan är hur det blev så här? Om du drar den här berättelsen för din återförsäljare så tror jag att du får det svårt att hävda någon garanti. Låter snarare som raka motsatsen till vad du hävdar, alltså oförsiktighet. Men jag tolkar kanske din story felaktigt?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Första året brukar det definitivt vara återförsäljaren som "tar tag i det". Efter det så kan det vara väldigt olika.

Men största frågan är hur det blev så här? Om du drar den här berättelsen för din återförsäljare så tror jag att du får det svårt att hävda någon garanti. Låter snarare som raka motsatsen till vad du hävdar, alltså oförsiktighet. Men jag tolkar kanske din story felaktigt?

Enligt konsumentköplagen så utgår man ifrån att felet fanns från början om det inträffar inom 6 månader (om inte säljaren kan bevisa motsatsen), efter det är det upp till kunden att bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan. Man kan reklamera varan upp till tre år efter köp, så vad två års garanti innebär bör du titta närmare på, det kan exempelvis innebära att de åtgärdar felet även om du varit lite hänsynslös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Första året brukar det definitivt vara återförsäljaren som "tar tag i det". Efter det så kan det vara väldigt olika.

Men största frågan är hur det blev så här? Om du drar den här berättelsen för din återförsäljare så tror jag att du får det svårt att hävda någon garanti. Låter snarare som raka motsatsen till vad du hävdar, alltså oförsiktighet. Men jag tolkar kanske din story felaktigt?

Ja du hur det blev så här är att jag satt i datorsalen på universitetet och skrev en rapport med en kompis sedan skulle vi gå till annan sal, stänger locket hör ett knak som om nånting bryts av och sedan har det varit så men nu börjar det bli värre. Alltså stängde jag skärmen bara helt enkelt, inget våld, inget som låg i vägen skulle bara lägga ner datorn i väskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Ja du hur det blev så här är att jag satt i datorsalen på universitetet och skrev en rapport med en kompis sedan skulle vi gå till annan sal, stänger locket hör ett knak som om nånting bryts av och sedan har det varit så men nu börjar det bli värre. Alltså stängde jag skärmen bara helt enkelt, inget våld, inget som låg i vägen skulle bara lägga ner datorn i väskan.

Ja, men då så. Det lät lite först som att det var oaktsamhet, att det låg något i vägen så att säga.
Kontakta återförsäljaren, vilka har du köpt den av?

Vilken modell är det du har? Om du forskar lite så kan det ju vara så att det är ett "känt" fel på just din modell? Då blir det betydligt lättare att få till garanti.

Lycka till och uppdatera gärna i tråden om hur det gick.

Permalänk
Medlem

Angående din andra punkt, så kan det i vissa fall kanske vara fördelaktigare för dig som konsument att gå direkt till tillverkaren.

På mitt jobb uppmuntrar vi kunder som ringer med defekta skrivare från HP att direkt ringa HP istället för att slippa ta vägen förbi oss.

Dvs lämna in i butik, som sedan skickar till våran verkstad, som sedan skickar till HP, detta försenar ärendet 3-5 dagar, dagar som även går åt på vägen tillbaka.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.