Varför är grafik korten så?

Permalänk
Medlem

Varför är grafik korten så?

Har undrat ett tag nu, varför sitter grafik kortens fläkt nedåt? Varför inte slå ihop sig med moderkorts tillverkarna och vända upp och ner på skiten?

En annan sak jag undrar är varför dom gör så snygga skal till dom när man inte ens ser "fläkt sidan" när den sitter i ett chassi? Visst är det ett marknads knep men varför inte utnyttja det mer?

Och dum förklara inte är ni snälla... utan va lite seriösa.

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk

Har också tänkt en del på det. Ser inga fördelar med att ha grafikkortet nedåtvänt. Kanske någon annan har en bra förklaring till detta?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är moderkortens fel, utan chassits.

Chassin som man öppnar från andra sidan, som alltså har moderkortet på andra "väggen", blir ju kvitt detta problem. Tex Mac Pro:

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Skyll på chassitillverkarna. Köp ett chassi där moderkortsplåten är inverterad tex BitFenix Outlaw.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

I mitt chassi sitter moderkortet monterat "uppochner", och därför är min grafikkortsfläkt uppåt

Bitfenix Outlaw

Permalänk

1. Varje kortplats på moderkortet tillåter ett visst utrymme för komponenter på kortet. Den platsen kan även utnyttjas av en fläkt. Att sätta fläkten på baksidan är då dåligt eftersom den inte kan blåsa på komponenterna...

2. Där finns helt öppna, helt genomskinliga och chassie med sidofönster där man ser innehållet. Dessutom kostar det inte mycket extra att göra kortet attraktivt i köparens ögon, där hon står och väljer bland konkurerande kort.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

En anledning är att varm luft stiger uppåt. Och då vill man att fläkten suger in så kall luft som möjligt = d.v.s. under i från

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Man lär väl även minska mängden damm som hamnar i kylaren...

Permalänk
Medlem

vore skönt om dom kunde komma med sockel istället (som processorerna)
Fast gissar att det är svårt att uppgradera ändå eftersom utvecklingen går så fort.
fast trevligt vore det välja grafikprocessor & slänga på så mycket grafikminne man kan behöva ,vore trevligt men en stor omställning för alla parter
(ursäkta blev off-topic)

Visa signatur

Arne Berg