Påskmust på PCB, hjälp!

Permalänk
Medlem

Påskmust på PCB, hjälp!

Som rubriken lyder så har jag lyckats spilla påskmust på grafikkortet (fråga inte hur jag lyckades med det, men härefter blir det chassin utan hål på sidopanelen). Datorn var turligt nog av när det hände! Har en känsla av att det inte bara är att spola under kranen, hur bör man göra detta? Antar att man ska använda nån slags sprit, någon speciell som är att föredra? Destillerat vatten kanske?

Permalänk
Medlem

Teknisk sprit på en tops. SE TILL ATT FÅ BORT ALLT KLEGG FRÅN MUSTEN INNAN DU STARTAT DATORN IGEN!
T-röd kan möjligtvis fungera om du ej har tillgång till teknisk sprit. Efter du rengjort nogrannt, se till att PCBn är torr och ren.
Lycka till:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Dra ut sladden till psu:n och stäng även av den asap

Permalänk
Medlem

Datorn var inte igång då det hände och har inte slagit på den igen så de är lugnt. Får väl se vad vi har hemma annars blir det väl att fara och handla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

Teknisk sprit på en tops. SE TILL ATT FÅ BORT ALLT KLEGG FRÅN MUSTEN INNAN DU STARTAT DATORN IGEN!
T-röd kan möjligtvis fungera om du ej har tillgång till teknisk sprit. Efter du rengjort nogrannt, se till att PCBn är torr och ren.
Lycka till:)

Har googlat lite men inte hittat, vars kan man köpa teknisk sprit? är inte så inne i detta
har det nått annat namn med eller?

Permalänk
Medlem

Borde väl fungera med kemisk ren bensin, ren aceton. Finns på Ica (och liknande gissar jag, jag har båda på min Ica)

Permalänk

Kemiskt ren aceton, har hört att det finns på Ica. Vet inte säkert dock. Kemisk ren bensin fungerar också. Annars kan du köpa T-Röd på typ Statoil eller något

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rejzer:

Borde väl fungera med kemisk ren bensin, ren aceton. Finns på Ica (och liknande gissar jag, jag har båda på min Ica)

Jag är ganska säker på att aceton kommer lösa upp PCBn också, det är nog inte så smart att använda.

Jag hade använt sprit eller kemiskt ren bensin.

Permalänk
Skrivet av bzkit:

Har googlat lite men inte hittat, vars kan man köpa teknisk sprit? är inte så inne i detta
har det nått annat namn med eller?

Bensinmackar, livsmedelsbutiker, wherever you want!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

100% ren Isopropanol fungerar bra också, skall finnas på mackar, apotek eller färg affärer

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Skrivet av Deathtrip2k:

100% ren Isopropanol fungerar bra också, skall finnas på mackar, apotek eller färg affärer

Finns också på apotek. Brukar köpa där. (Jag skämtar inte)

Permalänk
Medlem

borde det inte fungera med batteri-vatten, dvs. sånt du har i strykjärn? är väl fritt från lösa joner?

låt prylarna torka länge, gärna någon dag, innan du startar datorn.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Vatten borde funka om man bara ser till att det torkar ordentligt innan man kopplar in det igen. Vatten som dunstat bort gör väl ingen skada? Fördelen med sprit och liknande är att det dunstar fortare.

Tvättade en processor under vattenkranen en gång för att få bort kylpastan (diskmedel gjorde susen). Efter ordentlig lufttorkning något dygn var det inga problem med funktionen efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serenity64:

Finns också på apotek. Brukar köpa där. (Jag skämtar inte)

Kan också intyga...
köper också mitt på apoteket.

69kr om jag inte minnsfel.
Dock måste jag säga personalen att plocka fram då dom ej står i hyllorna.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vatten borde funka om man bara ser till att det torkar ordentligt innan man kopplar in det igen. Vatten som dunstat bort gör väl ingen skada? Fördelen med sprit och liknande är att det dunstar fortare.

Tvättade en processor under vattenkranen en gång för att få bort kylpastan (diskmedel gjorde susen). Efter ordentlig lufttorkning något dygn var det inga problem med funktionen efteråt.

Ja det lär knappast behövas någon kemikalie för att få bort påskmust. Jag sköljde ett grafikkort under kranen en gång och sedan fick det torka ordentligt. Funkar än idag kan jag lova.

Skölj med varmt vatten och blås gärna torrt med tryckluft efteråt så blir det rent. Finns ju massor av folk som spillt vatten på kort vid installation av vattenkylning. Men får det bara torka ordentligt brukar det starta igen.

Lycka till

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vatten borde funka om man bara ser till att det torkar ordentligt innan man kopplar in det igen. Vatten som dunstat bort gör väl ingen skada? Fördelen med sprit och liknande är att det dunstar fortare.

Tvättade en processor under vattenkranen en gång för att få bort kylpastan (diskmedel gjorde susen). Efter ordentlig lufttorkning något dygn var det inga problem med funktionen efteråt.

Det är onödigt att chansa med vanligt vatten när man kan använda destillerat som inte leder ström eller något som avdunstar fortare. Vanligt vatten innehåller mineraler och kalk som kan stanna kvar på kortet efter att det torkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bzkit:

Har googlat lite men inte hittat, vars kan man köpa teknisk sprit? är inte så inne i detta
har det nått annat namn med eller?

Vanligt vatten går bra, men om du vill vara noggrann kör destillerat/avjoniserat vatten som man kan köpa på vilken mack som helst, sen rengör du försiktigt med tops (doppa tops i vattnet) och var väldigt noga med att kortet är helt torrt innan du använder det igen... skulle rekommendera att lufttorka det i minst 24-48 timmar för säkerhets skull.

Edit: T-röd och elektronik är ingen bra ide.

Permalänk
Skrivet av serenity64:

Finns också på apotek. Brukar köpa där. (Jag skämtar inte)

Precis det jag sa

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

elektronikspray funkar ypperligt fint, gör ju skäl för namnet så att säga!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *