2 st. skärmar till ett gtx580?

Permalänk
Medlem

2 st. skärmar till ett gtx580?

Hejsan!
Jag ör lite av en nybörjare så ursäkta om detta är en dum fråga, den kanske har ställts förut men jag lyckas inte hitta något riktigt svar på det. Allt jag hittar bara nämner SLI, men nämner inte om det är möjligt utan SLI.
Jag vill ha två skärmar där jag kan vara ute på internet/chatta med den ena, samtidigt som jag kanske spelar Battlefield 3 på den andra.

Är det möjligt att koppla två skärmar till ett gtx580? Eller måste jag ha två st. SLI kopplade då? Om det går, hur stor prestanda hit kommer jag att ta från det? Måste jag ha betydligt lägre grafic på Battlefield 3 då? Slutligen, Vilka portar ska jag då använda, gtx580 verkar ha 1HDMI-mini port, och två DVI, ska jag använda DVI+DVI eller DVI+HDMI-mini? Och vilken borde jag använda till den primära skärmen?

Edit:
Jag hade tänkt köpa denna datorn, (om information om dem andra komponenterna är viktiga):
http://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-overkill-gtx-580-i7...

Visa signatur

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

ja du kan använda 2 skärmar, använd hdmi till den skärm du spelar battlefield på för bäst bild. Men jag tror bf3 kommer tabbas ner när du trycker på den andra skärmen

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem

Ja, det är kommer att fungera.
Däremot om du vill ha 3 skärmar kommer det inte fungera med en 580, man behöver SLI för det.

Det enda problemet med om du vill surfa etc. på ena skärmen så måste du spela i "windowed mode" (spela i ett separat fönster) i Battlefield, vilket kan ta prestanda.

Det är med portarna spelar absolut ingen roll. Du kan ha primärskärmen på HDMI om du vill det, det kommer inte göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Men vet du med hur mycket det trappas ner? kommer det köra med 50% effektivitet? Eller är det omöjligt at säga och bror det helt på vad gör gör med andra skärmen? Kommer jag fortfarande kunna spela bf3 på high I 1080p i 60fps?

Visa signatur

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Inte speciellt bra pris/prestanda på den där datorn, om du frågar mig, men det är väl en annan diskussion.

Det går bra att koppla fler skärmar till ett grafikkort, dock max 2 till 5xx-serien från nvidia (fler i 6xx-serien samt de kort från AMD). SLI behöver du om du kör fler än 3, varje kort kommer kunna stödja 2 skärmar. Prestandan påverkas inte direkt om du inte spelar på båda skärmarna.

Däremot kommer du behöva köra "Windowed fullscreen"-mode på BF3 om du snabbt vill kunna multitaska, t.ex. kolla streams/surfa på skärmen bredvid, vilket kan påverka lite negativt om du gör lite tyngre saker på den andra skärmen, men absolut ingenting avgörande!

Edit: Haha, någon hann före mig med alla mina punkter, typ.
Nej, absolut inte 50% sämre prestanda! Det kommer antagligen flyta på mycket bra i bf3, det som påverkar nämnvärt är om du skulle utvidga bilden och spela på fler skärmar samtidigt.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Fractal Design Newton R2 650W | Asus Maximus Gene V | Asus GTX 680 | i7-2700k @ 4.6GHz w. Kühler 620 | 2133MHz 8GB RAM | A-data S510 SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorgie:

Inte speciellt bra pris/prestanda på den där datorn, om du frågar mig, men det är väl en annan diskussion.

I vilken butik/Var skulle jag kunna hitta bättre pris/prestanda i så fall?

Edit:
Är denna bättre? Men den är 3000 sek dyrare...
http://www.inet.se/produkt/1517099/taurus-ultra-gtx-570-sli-i...

Visa signatur

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathler:

I vilken butik/Var skulle jag kunna hitta bättre pris/prestanda i så fall?

Den tråden hör nog hemma i köpråd, kolla lite bland trådarna som finns där!

T.ex. så har datorn du valt ett 580-kort, som är lite föråldrat nu (680 har kommit, dock är den slut på de flesta ställen). Intel släpper även nya processorer, som sägs ge 10-15% bättre prestanda för exakt samma pris, de ska komma om 2 veckor nu.

Om du vill beställa nu med komponenter på lager kan du via inet slänga ihop en med ungefär samma komponenter, kanske ett vettigt 7970-kort, och beställa deras bygg-service. Du kommer nog undan ca 2000kr billigare för aningen bättre prestanda då.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Fractal Design Newton R2 650W | Asus Maximus Gene V | Asus GTX 680 | i7-2700k @ 4.6GHz w. Kühler 620 | 2133MHz 8GB RAM | A-data S510 SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket jag ska kolla där.

Visa signatur

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

DVI och HDMI har exakt samma bildkvalité. HDMI Har bara ljud i sladden också. Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreckE:

ja du kan använda 2 skärmar, använd hdmi till den skärm du spelar battlefield på för bäst bild. Men jag tror bf3 kommer tabbas ner när du trycker på den andra skärmen

Bild mässigt är det väl ingen skillnad på DVI och HDMI, Det som skiljer dem åt är väl att HDMI kan leverera bild och ljud samtidigt.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorgie:

Den tråden hör nog hemma i köpråd, kolla lite bland trådarna som finns där!

T.ex. så har datorn du valt ett 580-kort, som är lite föråldrat nu (680 har kommit, dock är den slut på de flesta ställen). Intel släpper även nya processorer, som sägs ge 10-15% bättre prestanda för exakt samma pris, de ska komma om 2 veckor nu.

Om du vill beställa nu med komponenter på lager kan du via inet slänga ihop en med ungefär samma komponenter, kanske ett vettigt 7970-kort, och beställa deras bygg-service. Du kommer nog undan ca 2000kr billigare för aningen bättre prestanda då.

Sluta snacka så mycket strunt. det blir inte alls billigare om man skall ha samma saker.
Se här på kundvagn med 7970:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1676959/2012-04-10

Du missade antagligen att det medföljer windows (ca 950kr) och SSD (ca 1150kr).

Dock har du förståss rätt i att man idag bör köpa 680 eller 7970 som grafikkort till en ny dator. Inet kommer säkerligen uppdatera sina Taurus datorer med dessa såfort de är lite lättare att få tag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Sluta snacka så mycket strunt. det blir inte alls billigare om man skall ha samma saker.
Se här på kundvagn med 7970:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1676959/2012-04-10

Du missade antagligen att det medföljer windows (ca 950kr) och SSD (ca 1150kr).

Dock har du förståss rätt i att man idag bör köpa 680 eller 7970 som grafikkort till en ny dator. Inet kommer säkerligen uppdatera sina Taurus datorer med dessa såfort de är lite lättare att få tag i.

Sade aldrig att det blir billigare om man skall ha samma saker, utan om man är ute efter samma prestanda. 1000kr slösar de på i7 istället för i5, vilket är 100% onödigt, samt att de lägger pengar på ett 580 som inte är prisvärt alls.

Jag kan slänga ihop ett "gaming-paket" med en Sandy Bridge-E CPU och ett moderkort för 6k, det betyder inte att det är ett vettigt val att köpa dessa komponenter. Det enda jag ville ha sagt var att datorn var dåligt ihopbyggd, men klantiga och ickeprisvärda val.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Fractal Design Newton R2 650W | Asus Maximus Gene V | Asus GTX 680 | i7-2700k @ 4.6GHz w. Kühler 620 | 2133MHz 8GB RAM | A-data S510 SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Bild mässigt är det väl ingen skillnad på DVI och HDMI, Det som skiljer dem åt är väl att HDMI kan leverera bild och ljud samtidigt.

HDMI är bakåt kompatibel med DVI vilket betyder att man inte behöver någon signalkonvertering men DVI har stöd för högre upplösningar samt högre fps (DVI kan köras dual link, HDMI är single link) medan HDMI är främst anpassat för tv/film tittande. Men det beror mycket på vilket HDMI stöd utrustningen som man använder har stöd för. Tex att man måste ha stöd för HDMI 1.4 för att köra 3d (120Hz) ordenligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Bild mässigt är det väl ingen skillnad på DVI och HDMI, Det som skiljer dem åt är väl att HDMI kan leverera bild och ljud samtidigt.

haha nej skrev och tänkte fel sry

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorgie:

Sade aldrig att det blir billigare om man skall ha samma saker, utan om man är ute efter samma prestanda.

Du skrev ungefär samma. i5 är endast likvärdig i7 i spel. Vi vet faktiskt inte hurvida trådskaparen endast prioriterar spel över huvud taget.

Dessutom vet vi inte om i5 kommer räcka i framtidens spel.

Enligt sweclockers prestandadindex är i7 16% bättre än i5 och dessutom skiljer det inte 1000kr utan 841kr på inet.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och all hjälp ^^
Posten om att jag hade dålig prestanda/pris fick mig att bygga min egen dator som jag posta här:
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Så jag kommer nog att köpa ett gtx 680. Jag spelar främst på min dator men tycker också det är kul att leka med flash, photoshop och premiere.

Visa signatur

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2