Permalänk
Medlem

HTPC luftflöde

(hittar ingen tråd som passade)

Sitter med ett bygge till en HTPC och funderar lite på kylningen, det är antingen att sätta in två st 120mm fläktar en som sugen in, en som blåser ut.
Eller köpa perfirerat material till hela backstycket och ha en 120/140mm fläkt som suger in,

med två fläktar förstörs det estetiska utsendet något och tar mer tid att göra vad tycker ni är smartast?

Dela med er om era erfarenheter om kylning vid HTPC:er till oss andra tack

Permalänk
Medlem

Vilket chassi och vilka komponenter?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Vilket chassi och vilka komponenter?

Hemmabygge, Asus E35M1-I DELUXE mITX, 4 GB minne, nätagg runt 120w-150w, två hårdiskar på 3-4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_89:

Hemmabygge, Asus E35M1-I DELUXE mITX, 4 GB minne, nätagg runt 120w-150w, två hårdiskar på 3-4TB

Har du nån ritning på chassit? svårt att ge rekommendationer utan att veta hur det ser ut:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Har du nån ritning på chassit? svårt att ge rekommendationer utan att veta hur det ser ut:)

jag har men kan inte komma på hur man klistrar in en bild i medelanden :/
Den vill inte lägga till bilden

Permalänk
Medlem

http://imageshack.us/photo/my-images/40/namnlslv.png/

så hoppas den syns nu,! är den veritionen med två fläktar på 120mm som syns, backsidan som nu är vit ska antingen göras om till trä eller perfireras och skippa övre fläkten, (dammfilter ska så klart sättas in över perfireringen)

Permalänk
Medlem

Hur kommer varmluften ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Hur kommer varmluften ut?

om du läst så ser du att frågan är om jag ska ha en fläkt som suger in och en som blåser ut, eller ha en fläkt som suger in och en perforerat bakstyke med dammfilter så att luften kan cirkulera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_89:

om du läst så ser du att frågan är om jag ska ha en fläkt som suger in och en som blåser ut, eller ha en fläkt som suger in och en perforerat bakstyke med dammfilter så att luften kan cirkulera

Jag kör på samma uppsättning komponenter och kopplade ur 120mm fläkten i fronten på mitt Silverstone SG05. Nu är det bara perforerad plåt som står för luftflödet... och det lilla som nätaggets 80mm fläkt gör. Når temperaturer på 68grader under full belastning. Så EN fläkt räcker gott och väl!

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Jag kör på samma uppsättning komponenter och kopplade ur 120mm fläkten i fronten på mitt Silverstone SG05. Nu är det bara perforerad plåt som står för luftflödet... och det lilla som nätaggets 80mm fläkt gör. Når temperaturer på 68grader under full belastning. Så EN fläkt räcker gott och väl!

okej tackar och bokar då blir det en fläkt och perforerat!! hoppas kunna lägga upp projektet bloggen på sidan snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_89:

okej tackar och bokar då blir det en fläkt och perforerat!! hoppas kunna lägga upp projektet bloggen på sidan snart.

Det var så lite. Ska bli kul att se loggen!
Lycka till!

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_89:

om du läst så ser du att frågan är om jag ska ha en fläkt som suger in och en som blåser ut, eller ha en fläkt som suger in och en perforerat bakstyke med dammfilter så att luften kan cirkulera

Okej. Kollade på bilden och jag förstod det som att båda fläktarna blåste inåt.