Hur får jag 3D ur min E-450 AMD burk?

Permalänk
Medlem

Hur får jag 3D ur min E-450 AMD burk?

Hej på er!

Någon som äger denna chip/detta system och har lyckats få till 3D? Jag har tidigare lyckats på min bärbar, en VAIO med Nvidia grafik, samt min spelburk, även den med Nvidia grafik. På dessa fanns det en möjlighet att "aktivt" aktivera 3D via NVIDIA fliken in program (start menu), "Enable 3D Vision". Efter jag enablede det så kunde jag få till 3D i powerDVD.

Med samma mjukvara lyckas jag dock inte på något sett få till 3D (och då menar jag "riktig" 3D till en 3D projektor) från HTPC:n. Hittar ingenting någonstans i programvaran för grafikkortet där man kan aktivera 3D, och i PowerDVD kan jag aktivera och välja en del olika saker men aldrig blir bilden 3D som det ska - det anda jag lyckas få till är så man får det som verkar kräva röda/gröna passiva glasögon eller så.

Funderar på att kränga skiten och klämma dit någon Intel cpu med integrerad GPU istället, så man får lite mera kräm också. Strömsnålheten är dock en viktig parameter för mig, därav att jag satsade på E45M1-Pro kortet i första hand. Men har tröttnat på att behöva dra fram min bärbar när man väl vill se på 3D... hela tanken är ju att HTPC:n ska klara av allt det där

Tips någon?

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem att köra 3d. Jag har testat lite grann på min E-450 till min 3d tv. Inställningen görs ju i TV'n/Projektorn, inte i själva programmet.

Jag har tex ett gäng sidebyside filmer på hårddisken. När man drar igång dessa så får man ställa in 3d-sidebyside på tv'n, sedan fixar tv'n resten. Du borde ha något liknande på din projektor.

Permalänk
Medlem

Men när jag kör från min bärbar eller föredetta spelburk så behöver jag inte göra ett skit på projektorn, utan det görs på datorn så att signalen skickas ut som det ska? Dvs i första hand fypplade jag tills dess att jag lyckades få bild som såg ut som om det kunde vara 3D, sedan drog jag på mig brillorna och då var det 3D också. Jag lyckas inte få ut sådan bild från HTPC burken alltså....

Jag kör HDMI via receivern, den står dock på pass-by så där borde jag inte behöva göra något i alla fall? Jag kan givetvis kolla i projektorns menu men som sagt, om bilden som kommer från datorn ser ut som vanlig 2D kan väl inte projektorn göra något mer med den... eller skickar den tbx ett signal till datorn så att datorn VET att det är 3D redo på andra sidan och då byter datorn signal automatiskt? Det är alltså inte så att projektorn ska skapa 3D ur en vanlig 2D utan nu snackar jag riktig 3D från blu-ray 3D...

Permalänk
Medlem

Hmm. Kör du aktiv eller passiv 3d?

När jag drar igång någon av mina 3d rippar så spelas det ju upp två identiska filmer brevid varandra, sidebyside 3d. Dessa tar tv'n och sammanfogar till en bild när jag aktiverar 3d läget på tv'n. Innan dess är det bara samma film i två smalare rutor brevid varandra.

Jag har i och försig bara provat i XBMC's egna uppspelare, men jag måste hitta andra alternativ då jag tycker att 3d effekterna och bildkvalitén är under all kritik.

Jag är själv nybörjare inom ämnet 3d, jag har nog tyvärr tömt min informationsbank nu.

Vad händer om du provar att plocka bort recievern?
Använder du samma kablar nu som innan?
Är allting kopplat på samma sätt som innan?

Permalänk
Medlem

Tack för svaret igen

Det är aktiv 3D jag menar, alltså med "shutter glasses". När jag har igång det så jag får rätt signal till projektorn blir det väldigt suddigt om man tittar utan glasögon, men inte som du säger side-by-side. Jag vet faktiskt inte ens om min projektor klarar av det....

Jag använder exakt samma setup med bärbar och htpc, tar samma hdmi kabel.

Av allt att döma är det något jag saknar på htpc inställningarna - den har någto som kallas för AMD VISION Engine Control Center medan min bärbar har NVIDIA där det finns möjlighet att aktivera 3D via en knapp/länk. Något liknande verkar jag sakna för AMD VISION systemet... sedan klarar XMBC inte av 3D såvid jag vet, eller om det har kommit under senaste veckorna? Det är enda anledningen att jag använder powerdvd, undviker det så mkt som möjligt annars....

Permalänk
Medlem

Ok, om det är samma kablar och allt annat bös så är det ju som du säger någon slags inställning. Nu har jag faktiskt inga fler tips att ge på ämnet. Om du inte får något vettigt svar här så kanske minhembio-forumet kan vara något att ta en kik på.

Glad påsk.

Permalänk
Medlem

Japp får kika där, glad påsk!

Fick faktiskt till 3D nu efter ominstallation av PowerDVD 12, men då går CPU på 100% och det hackar och går inte att se på. Det som jag hittar som relaterar till hardware acceleration i powerdvd är grå när jag spelar bluray så jag vetefan :/
Kul när man läser hit och dit att E-450 ska klara av blu-ray och 3D, men svårt som fan att reda ut HUR....

Aja. Kanske skaffar mig Prodigy 3D istället för att testa om den klarar av jobbet. Eller så blir det en snabbare HTPC, orka typ...

Permalänk
Medlem

Det som är "tjusningen" med htpc. Man måste configurera grejjer i veckor innan det fungerar xtreamer sidewinder 3 kanske kan vara ngt? Funderar själv på att skaffa en då min sidewinder 1 inte klarar framepacked 3d. Half sbs funkar fint dock

Permalänk
Medlem

Gå in på youtube, där kan man direkt ställa in dom olika 3D lägena side by side, överlagrat osv, mest då för att testa, spela upp 3D och vad som händer
Denna kanske http://www.youtube.com/watch?v=0GcLW0g_c1s

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det som är "tjusningen" med htpc. Man måste configurera grejjer i veckor innan det fungerar xtreamer sidewinder 3 kanske kan vara ngt? Funderar själv på att skaffa en då min sidewinder 1 inte klarar framepacked 3d. Half sbs funkar fint dock

Klarar den 3D? Den där nya Prodigy verkar speciellt framtagen för syftet....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja sidewinder 3 klarar framepacked 3D som finns i bluray isos.

Permalänk
Medlem

kolla denna lista och se om din projektor finns med http://www.amd.com/uk/Documents/3D-displays-compatible.pdf
Amd kör passiv 3d och Nvidia aktiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Hej på er!

Någon som äger denna chip/detta system och har lyckats få till 3D? Jag har tidigare lyckats på min bärbar, en VAIO med Nvidia grafik, samt min spelburk, även den med Nvidia grafik. På dessa fanns det en möjlighet att "aktivt" aktivera 3D via NVIDIA fliken in program (start menu), "Enable 3D Vision". Efter jag enablede det så kunde jag få till 3D i powerDVD.

Med samma mjukvara lyckas jag dock inte på något sett få till 3D (och då menar jag "riktig" 3D till en 3D projektor) från HTPC:n. Hittar ingenting någonstans i programvaran för grafikkortet där man kan aktivera 3D, och i PowerDVD kan jag aktivera och välja en del olika saker men aldrig blir bilden 3D som det ska - det anda jag lyckas få till är så man får det som verkar kräva röda/gröna passiva glasögon eller så.

Funderar på att kränga skiten och klämma dit någon Intel cpu med integrerad GPU istället, så man får lite mera kräm också. Strömsnålheten är dock en viktig parameter för mig, därav att jag satsade på E45M1-Pro kortet i första hand. Men har tröttnat på att behöva dra fram min bärbar när man väl vill se på 3D... hela tanken är ju att HTPC:n ska klara av allt det där

Tips någon?

Aah. En sådanhär tråd har jag letat efter!.
Jag har oxå en 3D projektor.. Men den vill inte slå på 3D läget om jag bara sätter på en passiv 3D film från youtube på HTPC´n
Jag behöver alltså skicka en slags 3d signal från datorn?
Jag kör som du. HDMI till stärkaren och HDMI därifrån till projektorn...
Visserligen har jag bara det inbyggda grafikkortet i CPU´n. Kanske därför jag inte hittar intställningarna jag söker?
Låter som om jag får ta och köpa mig ett nvidia grafikkort..
Jag har ett 460OC i spelburken.. Jag har aktiva glasögon. Jag förstår inte riktigt vilket alternativ jag ska välja. när jag går in på nvidias inställningar för 3D?
Projektorn är en Epson TW-6000

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Jag har ett 6950 kopplat till denna skärmen http://www.lg.com/us/monitors/lg-D2342P-PN-led-monitor , Jag måste antingen köra mjukvara som kan köra ut 3d eller aktivera 3d på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Dryad:

Japp får kika där, glad påsk!

Fick faktiskt till 3D nu efter ominstallation av PowerDVD 12, men då går CPU på 100% och det hackar och går inte att se på. Det som jag hittar som relaterar till hardware acceleration i powerdvd är grå när jag spelar bluray så jag vetefan :/
Kul när man läser hit och dit att E-450 ska klara av blu-ray och 3D, men svårt som fan att reda ut HUR....

Aja. Kanske skaffar mig Prodigy 3D istället för att testa om den klarar av jobbet. Eller så blir det en snabbare HTPC, orka typ...

Testa annars TMT 5 som jag tycker är klart bäst med 3D filmer och gå in och bocka i maskinvaruacceleration så kraften tas från GPU istället för bara CPU.
http://www.arcsoft.com/totalmedia-theatre/

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset - har faktiskt testat TMT 5 men det skumma är att det inte spelar någon roll för GPU-belastningen (kollade med GPU-Z) om jag markerar maskinvaruaccelarationen eller ej. Och det hackar och laggar givetvis som fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Aah. En sådanhär tråd har jag letat efter!.
Jag har oxå en 3D projektor.. Men den vill inte slå på 3D läget om jag bara sätter på en passiv 3D film från youtube på HTPC´n
Jag behöver alltså skicka en slags 3d signal från datorn?
Jag kör som du. HDMI till stärkaren och HDMI därifrån till projektorn...
Visserligen har jag bara det inbyggda grafikkortet i CPU´n. Kanske därför jag inte hittar intställningarna jag söker?
Låter som om jag får ta och köpa mig ett nvidia grafikkort..
Jag har ett 460OC i spelburken.. Jag har aktiva glasögon. Jag förstår inte riktigt vilket alternativ jag ska välja. när jag går in på nvidias inställningar för 3D?
Projektorn är en Epson TW-6000

Hej,

tjo jag vet inte riktigt, på min bärbar som har ett nVidia kort måste jag enabla 3D vision - på HTPC:n som har AMD verkar det nu, efter rensning och ominstallation av Cyberlink, att det går att aktivera 3D direkt i PowerDVD. Hur det funkar med Youtube har jag tyvärr ingen aning om

Permalänk
Medlem

Vad har du för projektor?

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8