En liten fråga gällande Skyrim

Permalänk
Medlem

En liten fråga gällande Skyrim

Har dammat av spelet och tänkte försöka köra igenom mainquest men har en fråga eller två.

Just nu kör jag pure destruction mage (dual casting) men behöver veta om det är värt att levla upp enchanting? Tänkte för magicka regen, mer magicka och eventuellt mer hälsa eller om det kanske även finns något för att göra mer skada.

Sen undrar jag om man ska satsa på att bara köra i Destructionträdet eller även andra träd? Har börjat lägga lite poäng i Restoration för att snabbt kunna heala upp sig efter en fight (eller under fighten). Sen undrar jag om det går att heala andra (Lydia).

Tips eller idéer mottages gärna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Det går att heala andra, man gör det med en spell, heter kanske heal others eller nått, går att köpa när man kommit upp i lite högre restoration level, och det är ju upp till dig om du vill satsa helt på destruction eller inte, men jag tycker det är roligare att blanda med andra träd också.

Är man lat kan man ju kasta fury på en av två fiender, så de börjar slåss mot varandra, och när den ena dör kastar man reanimate corpse, så att man får sig en zombie som dödar den andra.

Blir mycket mer varierade strider, och lite mer taktik om man blandar in lite andra träd

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det går att heala andra, man gör det med en spell, heter kanske heal others eller nått, går att köpa när man kommit upp i lite högre restoration level, och det är ju upp till dig om du vill satsa helt på destruction eller inte, men jag tycker det är roligare att blanda med andra träd också.

Är man lat kan man ju kasta fury på en av två fiender, så de börjar slåss mot varandra, och när den ena dör kastar man reanimate corpse, så att man får sig en zombie som dödar den andra.

Blir mycket mer varierade strider, och lite mer taktik om man blandar in lite andra träd

Tack Bra idéer du hade.

Inget tips gällande enchanting?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tack Bra idéer du hade.

Inget tips gällande enchanting?

Mina erfarenheter angående enchanting är delade.
Enchanting är otroligt bra på så sätt att den kan göra dig oövervinnerlig Spells kostar ingen magicka, du skadar enormt mycket. Men samtidigt försvinner utmaningen med spelet då =( Nu efter att ha provat både och så skulle jag nog säg att du skippar enchantsens som drar ner magicka-kostnaden för dina spells ser hur det går. Märker du att du får slut på magicka alltför snabbt för att det fortfarande ska vara kul att spela så sätt kanske en 25% magicka cost decrease och se hur det går, så trappar du upp tills det passar dig

Gör lika dant med alla enchants, börja med lite av varje och trappa upp styrkan på dem tills de passar din spelstil

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har dammat av spelet och tänkte försöka köra igenom mainquest men har en fråga eller två.

Just nu kör jag pure destruction mage (dual casting) men behöver veta om det är värt att levla upp enchanting? Tänkte för magicka regen, mer magicka och eventuellt mer hälsa eller om det kanske även finns något för att göra mer skada.

Sen undrar jag om man ska satsa på att bara köra i Destructionträdet eller även andra träd? Har börjat lägga lite poäng i Restoration för att snabbt kunna heala upp sig efter en fight (eller under fighten). Sen undrar jag om det går att heala andra (Lydia).

Tips eller idéer mottages gärna.

enchanting är absolut värd att skilla upp. du kan enchanta både hp mana och t.ex destruction skill etc ( vilket minskar mana costen för destruction spells sjukt mkt om du har hög skill ) och du kommer kunna lägga i annat änn destruction träden ;p max lvl är på 81.nånting själv kännde jag mig "klar" vid 78 seeeeegt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Tack Bra idéer du hade.

Inget tips gällande enchanting?

I början är enchanting rätt kul, men efter ett tag blir det precis som smithing, alldeles för OP, tar det roliga ur spelet i min mening, då det är alldeles för lätt att få det bästa då.

I smithing t.ex kan man skaffa sig den bästa armorn i spelet om man lägger ner kanske 1-2h på att smida, medan man skulle behöva lägga ner kanske 5 gånger så lång tid för att hitta samma armor genom dungeon raiding.

Vill du bli så bra som möjligt, kör på med mkt enchanting, men personligen var det just det tillfälle när jag insåg hur OP enchanting och smithing som fick mig att lägga ner spelet i typ 2 månader, efter att ha intensivt nördat första veckan efter Skyrim släppts. Så tycker du ska prova hur det är att spela "vanliga" vägen först, och sen köra men enchanting

Men kort sagt; Ska du använda enchanting, så gör det med försiktighet, så att det inte går helt över styr, är lite som en drog också, att veta att man kan bli hur bra som helst, men då försvinner ju samtidigt de roliga i spelet

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Klart det är värt att levla upp enchanting. Alltid bra att ha. Nått som är bra om man kan använda det med måtta är conjuration. Jag brukar använda dubbla dremora lords atronachs om jag märker att jag håller på att bli dödad. Riktigt effektivt därmed också lite fegt.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:
Skrivet av Laggzor:
Skrivet av Lasergurka:
Skrivet av Bazooka_tim:

Tack för svaren grabbar Ok, så enchanting är lite OP, skall vara försiktig men ändå levla upp det något och fixa lite bättre HP bland annat då jag kan dö hyfsat lätt om jag är oförsiktig (spec mot mages) eftersom jag bara lägger poäng i Magicka och inte i HP.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sätt dina egna regler på din karaktär och kör på "Dead is Dead", då kommer du gilla spelet längre. Tex bygg en conan liknande karaktär 2h, höftskynke och hoppa allt vad alchemy,smithing,enchanting heter. Sätt sedan upp mål för karaktären som kommer sätta honom i pension och inte spelas mer. Vill du ha svårare mode's skaffa deadly dragon mod m.m

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv samma som någon skrev där uppe att enchantar man för mycket så att destruction spellsen inte kostar magicka så är det riktigt tråkigt. Så jag gjorde så att jag har min enchanting ungefär 10 levlar under mina andra skills hela tiden och levlar den med måtta. Jag har satt en gräns på att jag får ta bort MAX 35% magicka reduction på varje "spell school" så att säga. Sen använder jag mig bara av hp och magicka enchants för att få större magicka och health pool. Det blir tråkigt om du bara levlar destruction skulle vilja säga att du ska försöka att levla alla "Mage" skills om du vill köra som en mage. Jag fokuserar mest på destruction och restoration dock för att klara av fighterna (Kör på master) men jag levlar även de andra för de kan vara bra att ha i vissa situationer. Alteration är rätt seg att levla om man inte vill använda sig av teleknetis (vilket jag inte har fått tag på) men den är bra att ta också för att kunna ta mer stryk ifall fienderna skulle komma rätt nära och man får magica resist. Hoppas det jag skrev var till hjälp

Permalänk
Medlem

Skall du inte enchanta sönder destruction måste du köra minst conjuration eller illusion som support, förutsatt att du kör på någon av de två högsta svårighetsgraderna. Personligen föredrar jag conjuration eftersom du kan låta dina summons springa in först när du själv dör på en eller två pilar från vilken bandit som helst. Det finns dessutom inget mer förödmjukande än när du springer omkring och fångar fjärilar eller plockar blommor och din dremora lord ryter till med ett "I smell weakness!".

Det är dock väldigt trst att spelet är designat så att man behöver reducera manakostnaden väldigt mycket för att effektivt kunna använda det bästa som destruction har att erbjuda, medan spelet i samma veva blir alldeles för lätt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av GHARN:

Jag tycker själv samma som någon skrev där uppe att enchantar man för mycket så att destruction spellsen inte kostar magicka så är det riktigt tråkigt. Så jag gjorde så att jag har min enchanting ungefär 10 levlar under mina andra skills hela tiden och levlar den med måtta. Jag har satt en gräns på att jag får ta bort MAX 35% magicka reduction på varje "spell school" så att säga. Sen använder jag mig bara av hp och magicka enchants för att få större magicka och health pool. Det blir tråkigt om du bara levlar destruction skulle vilja säga att du ska försöka att levla alla "Mage" skills om du vill köra som en mage. Jag fokuserar mest på destruction och restoration dock för att klara av fighterna (Kör på master) men jag levlar även de andra för de kan vara bra att ha i vissa situationer. Alteration är rätt seg att levla om man inte vill använda sig av teleknetis (vilket jag inte har fått tag på) men den är bra att ta också för att kunna ta mer stryk ifall fienderna skulle komma rätt nära och man får magica resist. Hoppas det jag skrev var till hjälp

Har du waterbreathing? Ställ dig i vatten nånstans med bra alteration och/eller magicka regen gear så levlar du upp det väldigt snabbt.

Som sagts ovan, så är det verkligen lite OP...Jag tränade nyligen upp min egen mages smithing och enchanting, så nu har han en full dragon scale rustning som är ordentligt uppgraderad tack vare smithing enchants och dubbla enchants på varje del. Med dual destruction casting så kan han enkelt slänga ur sig en oändlig ström av fireballs, så att allt inom radien staggras och inte kan göra något, och med sin nuvarande rustning så klarar han att ta en hel del skada om någon på något sätt lyckas träffa honom. Samtidigt har an Lydia med sig i full daedric rustning, uppgraderad på samma sätt och med dubbla enchants.
Det tar inte ens med i beräkningen vad han kan göra utan att ens behöva använda magi...Med en uppgraderad daedric båge och både fire och lightning enchants på den så räcker det med en sneak attack för att döda det mesta utan att ens behöva ta på sig 40% archery damage/del utrustningen som man ju också lätt kan enchanta fram.

Jag har inte spelat mycket sen dess...

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Som sagts ovan, så är det verkligen lite OP...Jag tränade nyligen upp min egen mages smithing och enchanting, så nu har han en full dragon scale rustning som är ordentligt uppgraderad tack vare smithing enchants och dubbla enchants på varje del. Med dual destruction casting så kan han enkelt slänga ur sig en oändlig ström av fireballs, så att allt inom radien staggras och inte kan göra något, och med sin nuvarande rustning så klarar han att ta en hel del skada om någon på något sätt lyckas träffa honom. Samtidigt har an Lydia med sig i full daedric rustning, uppgraderad på samma sätt och med dubbla enchants.
Det tar inte ens med i beräkningen vad han kan göra utan att ens behöva använda magi...Med en uppgraderad daedric båge och både fire och lightning enchants på den så räcker det med en sneak attack för att döda det mesta utan att ens behöva ta på sig 40% archery damage/del utrustningen som man ju också lätt kan enchanta fram.

Jag har inte spelat mycket sen dess...

Visste inte att man kunde ge Lydia bättre utrustning förutom svärd

Jag har faktiskt slängt all "bra" utrustning (hur bra den nu må vara vid lvl 7-8) i förmån för cloth med manaregen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Visste inte att man kunde ge Lydia bättre utrustning förutom svärd

Jag har faktiskt slängt all "bra" utrustning (hur bra den nu må vara vid lvl 7-8) i förmån för cloth med manaregen.

Jo, jag körde med Archmages robes och masken (m nånting) som ger 100% magicka regen fram tills jag kom upp till 100 enchanting så att jag kunde få 25% reduction/item, men efter det är det ju rätt meningslöst när det inte går åt någon magicka ändå.

Och ja, Lydia (och andra följeslagare) kan använda andra rustningar, de kommer att ta på sig det som ger högst armor och det vapen som har högst damage (utan att ta andra uppgraderingar, som HP eller fire/cold/lightning/magic resistance med i beräkningen för rustningar, eller attack speed för vapen). Det är bara att lägga in det i deras inventory.
Det finns konsol kommandon för att tvinga dem att använda specifika saker istället för det som de väljer som standard, men jag har inte orkat bry mig om det, standard brukar funka bra.

Däremot så är det värt att tänka på att det är meningen att följeslagare ska levla upp för att matcha din level, men det gör de inte, utan fastnar på den nivå de var på när du först träffade dem. För att lösa det kan du öppna konsolen, klicka på honom/henne och skriva disable <enter> och sen enable <enter>

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Followers är lite kinkiga med gear man ger dem, men generellt så tar de på sig bättre gear. Followermodden UFO fixar så de alltid tar på sig gear du ger dem, plus en massa annat (som man kanske inte vill ha) också.