Läge för konsumentombudsmannen? SANDISK!!?

Permalänk

Läge för konsumentombudsmannen? SANDISK!!?

Elle ja jag vet inte vem, men det är angående min tråd om Sandisk Cruzer 16GB som innehåller virus, fick inte bästa responsen här på forumet men Sandisk forum är ta mig fan sämsta forumet i världen (menar inte att detta är det), om ni tittar i tråden jag skapade där SANDISK CONTAINS VIRUS, DUPLICATE AND GAIN ACCESS TO INTERNET + CHANGE MAPS TO SHORTCUTS
så förstår ni själva, deras mail support är inte så mycket bättre, dem verkar inte vilja prata om att viruset kan komma ifrån deras fabrik eller någonstans där, för förpackningen var förseglad innan jag använde det och har alltså inte öppnats innan.

Och viruset kommer ifrån det minnet, det är ett typiskt virus som brukar återfinnas i usb minnen eller andra minneskort och det påverkade även min mors 3g dongle och sd kortet till kameran som satt i då vi skulle förra över ifrån det till nya USBet.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Elle ja jag vet inte vem, men det är angående min tråd om Sandisk Cruzer 16GB som innehåller virus, fick inte bästa responsen här på forumet men Sandisk forum är ta mig fan sämsta forumet i världen (menar inte att detta är det), om ni tittar i tråden jag skapade där SANDISK CONTAINS VIRUS, DUPLICATE AND GAIN ACCESS TO INTERNET + CHANGE MAPS TO SHORTCUTS
så förstår ni själva, deras mail support är inte så mycket bättre, dem verkar inte vilja prata om att viruset kan komma ifrån deras fabrik eller någonstans där, för förpackningen var förseglad innan jag använde det och har alltså inte öppnats innan.

Och viruset kommer ifrån det minnet, det är ett typiskt virus som brukar återfinnas i usb minnen eller andra minneskort och det påverkade även min mors 3g dongle och sd kortet till kameran som satt i då vi skulle förra över ifrån det till nya USBet.

Forum brukar väl innebära att vem som helst kan svara, tycker det ser ut som att det är vanliga människor och inte Sandiskanställda som svarat dig. Kan iofs hålla med dem om att om ett virus kom från fabriken borde det finnas i miljontals minnen och inte bara i enstaka... De har ju alla suttit i samma maskiner. Var viruset kan ha kommit från vet jag inte men det känns som det skulle varit många fler som haft problem om det kom från fabriken. Väldigt tråkigt med bilderna som försvann bara

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Jag har samma minne.
Inga virus här.

Enligt mig verkar det vara du som är otrevlig i den där tråden, inte han som svarar dig.

Gå till classe (köpte också min där) och se vad de har att säga om saken.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Entusiast

Jag förstår första personen spontana reaktion eftersom det är väldigt mycket svengelska. Om man inte kan svenska är det inte riktigt uppenbart att du menar folder när du skriver map och sen avslutar du med en länk till en webbutik.

För övrigt bör man ha som vana att formatera USB-stickor för att bli av med alla filer som tillverkarna alltid slänger med. Sen har det hänt att USB-minnen och hårddiskar har varit infekterade från fabrik men det var länge sedan jag hörde om det senast och då blev det en rätt stor grej. Tillverkarna gick ut och talade om hur man skulle skydda sig.

För övrigt är din reaktion på virus helt fel. Är din dator smittad ska du direkt dra ur alla nätverksuppkopplingar och inte försöka få igång internet igen. Isolera den smittade datorn och kör antivirus på den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Vad kör du för OS? Kan ju vara så att du drabbas av virus direkt när du ansluter datorn till internet, det är väl fortfarande fullt möjligt om man hänger med gammalt opatchat OS?

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Jag har samma minne.
Inga virus här.

Enligt mig verkar det vara du som är otrevlig i den där tråden, inte han som svarar dig.

Gå till classe (köpte också min där) och se vad de har att säga om saken.

var verkar jag otrevlig? gentemot dem som dömer mig direkt genom att hävda att jag har fel och är en spammare? eller du är av samma typ.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Kör ett recoveryprogram på ditt första minne och försök återställ filerna.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag förstår första personen spontana reaktion eftersom det är väldigt mycket svengelska. Om man inte kan svenska är det inte riktigt uppenbart att du menar folder när du skriver map och sen avslutar du med en länk till en webbutik.

För övrigt bör man ha som vana att formatera USB-stickor för att bli av med alla filer som tillverkarna alltid slänger med. Sen har det hänt att USB-minnen och hårddiskar har varit infekterade från fabrik men det var länge sedan jag hörde om det senast och då blev det en rätt stor grej. Tillverkarna gick ut och talade om hur man skulle skydda sig.

För övrigt är din reaktion på virus helt fel. Är din dator smittad ska du direkt dra ur alla nätverksuppkopplingar och inte försöka få igång internet igen. Isolera den smittade datorn och kör antivirus på den.

Vet hur man gör, ville inte få igång internet, skrev t om att jag inte vågade skicka bilder pga jag var rädd att viruset följde med men insåg sen att så var inte fallet, min engelska är inte bäst men långt ifrån värst, helt ok och dem borde förstå en, aldrig någon som verkar ha problem så förvånad att du nämnde.

sen länken till webbutiken, jovisst men måste han klicka på den? visste inte det var ett krav när man svarade någon på tråden.

Och formatera som en vana är fel, dem har ju mjukvara som medflöjer som man kanske vill ha ju och hur många tror du har det som vana?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

var verkar jag otrevlig? gentemot dem som dömer mig direkt genom att hävda att jag har fel och är en spammare? eller du är av samma typ.

Du verkar generellt otrevlig överallt. Jag tror verkligen inte att USB minnet kom med ett virus. Förmodligen är det datorn du kopplat in den i som är drabbad. Jag hade formaterat om den samt USB minnet och alla datorer du kopplat in den till.

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Forum brukar väl innebära att vem som helst kan svara, tycker det ser ut som att det är vanliga människor och inte Sandiskanställda som svarat dig. Kan iofs hålla med dem om att om ett virus kom från fabriken borde det finnas i miljontals minnen och inte bara i enstaka... De har ju alla suttit i samma maskiner. Var viruset kan ha kommit från vet jag inte men det känns som det skulle varit många fler som haft problem om det kom från fabriken. Väldigt tråkigt med bilderna som försvann bara

Den enna är guru och andra professor och titlarna får dem av någon ifrån sandisk så vem som helst är det inte.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Du verkar generellt otrevlig överallt. Jag tror verkligen inte att USB minnet kom med ett virus. Förmodligen är det datorn du kopplat in den i som är drabbad. Jag hade formaterat om den samt USB minnet och alla datorer du kopplat in den till.

Ok så jag är allmänt otrevlig, som vardå? länka gärna.

att jag är "lite" ytterst lite otrevlig med all rätt när ingen verkar bry sig genom att kalla en saker utan direkt större anledning.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Vad kör du för OS? Kan ju vara så att du drabbas av virus direkt när du ansluter datorn till internet, det är väl fortfarande fullt möjligt om man hänger med gammalt opatchat OS?

windows 7 ultimate senaste patch, jag själv som har gjort så vet att där inte är viruset, viruset fanns inte från början iom att 3g donglen fungerade innan usb minnet sattes in.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

var verkar jag otrevlig? gentemot dem som dömer mig direkt genom att hävda att jag har fel och är en spammare? eller du är av samma typ.

Du skriver med en allmänt otrevlig ton.

Faktum är att den sista hjälpen du får i den tråden är den som stämmer.
SANDISK levererar som sagt miljontals USB-stickor och om viruset hade vart i USB-stickan så skulle det funnits virus i flera stickor från SANDISK.
Som sagt, jag har exakt samma minne, inköpt från samma butikskedja och jag har inga problem alls.
Antingen har du klickat på något som du inte borde klickat på, fått virus på andra vägar eller så har du helt enkelt inget virus?

Beskriv detta virus mer i detalj, vad händer?
Ger AV utslag på några filer?
Hur gjorde ni för att lägga över filer?
Formaterade ni minnet innan användning? (inte ett måste, men bra att göra enligt mig själv)

Ursäktar mig själv om svar på ovan nämnda finns i engelska tråden, är trött.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Elle ja jag vet inte vem, men det är angående min tråd om Sandisk Cruzer 16GB som innehåller virus, fick inte bästa responsen här på forumet men Sandisk forum är ta mig fan sämsta forumet i världen (menar inte att detta är det), om ni tittar i tråden jag skapade där SANDISK CONTAINS VIRUS, DUPLICATE AND GAIN ACCESS TO INTERNET + CHANGE MAPS TO SHORTCUTS
så förstår ni själva, deras mail support är inte så mycket bättre, dem verkar inte vilja prata om att viruset kan komma ifrån deras fabrik eller någonstans där, för förpackningen var förseglad innan jag använde det och har alltså inte öppnats innan.

Och viruset kommer ifrån det minnet, det är ett typiskt virus som brukar återfinnas i usb minnen eller andra minneskort och det påverkade även min mors 3g dongle och sd kortet till kameran som satt i då vi skulle förra över ifrån det till nya USBet.

1) Jag instämmer med tidigare svar - du är allmänt otrevlig i dina inlägg på Sandisk forumet, och även här om jag får tillägga. Du får god hjälp från de övriga forumdeltagarna och du "skäller" på dem för det...

2) Viruset (om det nu är ett virus - kan inte finna det styrkt på något sätt) fanns inte på disken från början. Sannolikheten för det är minimal.

3) Om det nu mot förmodan är ett virus som trots allt ändå fanns där från början - då borde du väl kunna lösa problemet själv i och med att det "är ett typiskt virus som brukar återfinnas i usb minnen eller andra minneskort".

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Inaktiv

Jag är också nyfiken på vad virusprogrammet ger för utslag. Vad heter viruset, vilka filer är angripna och vad är det för antivirus du kör?

Nej, jag orkar inte läsa din Sandisk historia på deras forum.

Ett tips är att lätta på din attityd när du kryper hit och ber om hjälp - annars står du ju utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sluta grina och vara otrevlig mot servicefolk det leder ingenstans. Formatera USB stickan och kör en recovery, ska det vara så jävla svårt?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Jag fick med, lite av intrycket googletranslate, tex maps hehe skrattade nästan ut. Men ne jag är väl inte så duktig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läste igenom tråden på Sandiskforumet och du har en otrevlig ton (precis som här) samt skriver på en förfärlig engelska, vilket knappast hjälper till.

Att du skulle vara den enda i världen som skulle fått ett smittat Sandiskminne från fabriken är som du nog borde förstå omöjligt. Nä, svälj stoltheten och inse att du nog tabbat dig, lite ödmjukhet nästa gång så får du nog mer hjälp

Permalänk
Skrivet av Waste:

Sluta grina och vara otrevlig mot servicefolk det leder ingenstans. Formatera USB stickan och kör en recovery, ska det vara så jävla svårt?

handlar väll fan inte om det, och vadå grina, såfort där är ett problem som jag ej orsakat så ska jag bara hålla käften och göra som andra säger och vara glad?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Läste igenom tråden på Sandiskforumet och du har en otrevlig ton (precis som här) samt skriver på en förfärlig engelska, vilket knappast hjälper till.

Att du skulle vara den enda i världen som skulle fått ett smittat Sandiskminne från fabriken är som du nog borde förstå omöjligt. Nä, svälj stoltheten och inse att du nog tabbat dig, lite ödmjukhet nästa gång så får du nog mer hjälp

kopiera var jag var otrevlig? kan medge jag var lite otrevlig men blev iritterad för han menade på att jag var spammare för att jag la in en länk som han inte behöver ens trycka på så förstår inte, och angående min engelska nä den är inte bra men bättre än många andras och att det skulle vara något problem har jag svårt att tro då aldrig någon annan påpekat det för mig så är förvånad att ni alla här där dem flesta säkerligen inte är bättre påpekar en sådan sak.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av kenti:

Jag fick med, lite av intrycket googletranslate, tex maps hehe skrattade nästan ut. Men ne jag är väl inte så duktig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

angående min engelska nä den är inte bra men bättre än många andras och att det skulle vara något problem har jag svårt att tro då aldrig någon annan påpekat det för mig så är förvånad att ni alla här där dem flesta säkerligen inte är bättre påpekar en sådan sak.

ska inte påstå att du inte är duktig eller så men är det något folk påpekar på forum för dig? engelska då alltså, jag har dock aldrig hört det, endast av er svenskar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

påpeka gärna min dåliga engelska, förutom några stavfel, menar inte att den är perfekt men ni får det att låta som om det är helt fuckt upp som jag verkligen inte håller med om.

edit: om vi bortser ifrån var virus kommer ifrån även om jag vet att en princip nyformaterad laptop med senaste uppdateringar och virus program inte innehöll virus så får ni gärna berätta hur alla mappar på 3g dongeln, sd minneskortet och usb minnet ersattes med genvägar till en mapp med exakt samma namn som bestog av massa random siffror och där mappen inte fanns, ni behöver inte säga att jag har råkat göra genväg och tagit bort för jag var inte ens inne på 3g dongeln förrens jag såg att internet inte fungerade mer och jag vet mer än väll hur man kopierar filer.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

kopiera var jag var otrevlig? kan medge jag var lite otrevlig men blev iritterad för han menade på att jag var spammare för att jag la in en länk som han inte behöver ens trycka på så förstår inte, och angående min engelska nä den är inte bra men bättre än många andras och att det skulle vara något problem har jag svårt att tro då aldrig någon annan påpekat det för mig så är förvånad att ni alla här där dem flesta säkerligen inte är bättre påpekar en sådan sak.

Det är inte konstigt att han trodde att du var en spammare. Din dåliga "google translate" aktiga engelska kombinerat med en rant om virus samt en länk till en affär får det att se ut som om du spammade. Det var ganska svårt att läsa det du skrev och förstå, och då pratar jag ändå svenska själv.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det är inte konstigt att han trodde att du var en spammare. Din dåliga "google translate" aktiga engelska kombinerat med en rant om virus samt en länk till en affär får det att se ut som om du spammade. Det var ganska svårt att läsa det du skrev och förstå, och då pratar jag ändå svenska själv.

rätt konstigt ni är dem enda som klagar? aldrig varit med om det och svårt att tro att där inte skulle finnas någon av dem tusentals människor jag pratat med över på dem engelska forumen som inte skulle kommentera det då man kommit i bråk någon gång med personer över forum, och det är konstigt ni påpekar min dåliga attityd då en stor andel här själv är det speciellt mot nybörjare som lägger trådar i fel kategorier eller där frågan är dum etc etc.

Förvånar mig vilken nivå ni ligger på här, ja jag var iritterad med all rätt tycker jag, det händer alla, alla ni här har gjort detsamma och är inte guds barn.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Din Engelska är horribel, men dock HELT förståelig - budskapet går fram. Men som du själv nämnt hör det inte till diskussionen.

Vad jag och flera andra påpekat är dock att det (troligtvis) inte är USB-stickan det är fel på.
Antingen har du strulat till något (kanske din mamma som gissningsvis inte är så haj på datorer) eller så var det virus på datorn redan från början.

Men nu tillbaka till frågan - HUR kom du fram till att där fanns ett virus?
Har AV reagerat på något?
Har något försvunnit?

Du har undvikit frågor och istället svarat på personer som påpekar din förmåga i språket engelska.
Vissa försöker ju hjälpa dig här.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

handlar väll fan inte om det, och vadå grina, såfort där är ett problem som jag ej orsakat så ska jag bara hålla käften och göra som andra säger och vara glad?

Sluta surfa porr och skylla på Sandisk när du får virus. Du har knappast fått det av dem.

Permalänk

Du har även otrevlig ton här^^

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Sluta surfa porr och skylla på Sandisk när du får virus. Du har knappast fått det av dem.

sluta påpeka saker du inte vet någonting om och ägna din nattetid åt ditt egna porrsurfande.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av fiskmasen_99:

Du har även otrevlig ton här^^

konstigt ^^

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Man kör inte filer som man inte vet vad de innehåller, du körde ju frivilligt BILDER.EXE vilket bara är korkat.
Du får skylla dig själv, viruset kom antagligen från den dator du först kopplade det till.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730