Ladda mobiltelefon via USB eller eluttag, olika hastigheter?

Permalänk

Ladda mobiltelefon via USB eller eluttag, olika hastigheter?

Går det snabbare att ladda en mobiltelefon via ett eluttag än genom ett USB-uttag? Rimligtvis bör den kunna laddas upp snabbare genom ett eluttag, men sedan igen kanske det är som så att den inte är mottaglig för mer elektricitet än vad ett USB 2.0-uttag ger och därmed fungerar det lika bra vilket som?

Jag har nämligen testat att ladda min mobil genom båda delar och vad jag har märkt har det verkat gå ungefär lika fort, men jag kan ha helt uppåt väggarna fel också och gjort konstiga observationer.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

väggen e snabbare än usb utaget i datorn att ladda ifrån

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Läs vad det är för output ampere på transformatorn för väggutag.
USB 2.0 standarden är 0,5A och USB 3.0 är 0,9A.
Är laddaren på mer än din usb port så är den snabbare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Rent generellt så brukar laddare som kopplas till väggen kunna ge ut en ström på 1A, och ett USB-uttag brukar ge ut 500mA.
Sedan finns det komponenter som begränsar laddningen så att batteriet inte överhettar, så det blir troligtvis inte en fördubbling i tid att använda USB istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Rent generellt så brukar laddare som kopplas till väggen kunna ge ut en ström på 1A, och ett USB-uttag brukar ge ut 500mA.
Sedan finns det komponenter som begränsar laddningen så att batteriet inte överhettar, så det blir troligtvis inte en fördubbling i tid att använda USB istället.

Jag har för mig att för ett par årsen mär jag disikerade en nokia N97 och tittade på den lilla säkringen på batteriet så låg den på 2A.

Sen så brukar väll original laddare för micro-USB telefoner idag vara på runt 550mA i 5v dvs marginelt snabbare än USB 2. Brukar vara närmare 9-12v transfos som har output på runt 1A?
Jag själv laddar mina 2 telefoner snabbare på USB 3.0 än original laddaren som är på 550mA (båda telefonerna fick med en laddare på 550mA)

Så vi kan chansa på att under bästa förutsättningar laddar du snabbast strax under 2A.

Men som sagt beror helt på om du laddar i USB 2 eller 3 och hur mycket output din transformator laddare ger.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Snabbare laddning ==> varmare batteri ==> kortare livslängd på batteriet , så det är inte bara fördelar med att ladda telefonen snabbare.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av som99:

Jag har för mig att för ett par årsen mär jag disikerade en nokia N97 och tittade på den lilla säkringen på batteriet så låg den på 2A.

Sen så brukar väll original laddare för micro-USB telefoner idag vara på runt 550mA i 5v dvs marginelt snabbare än USB 2. Brukar vara närmare 9-12v transfos som har output på runt 1A?
Jag själv laddar mina 2 telefoner snabbare på USB 3.0 än original laddaren som är på 550mA (båda telefonerna fick med en laddare på 550mA)

Så vi kan chansa på att under bästa förutsättningar laddar du snabbast strax under 2A.

Men som sagt beror helt på om du laddar i USB 2 eller 3 och hur mycket output din transformator laddare ger.

Alla mina senaste laddare till mobiler (HP iPaq, Desire HD, SGSII) har haft laddare på 1A. Relativt säker på att det gällt tidigare också.
Sen är ju dessa enheter high-end och kräver lite maffigare batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Alla mina senaste laddare till mobiler (HP iPaq, Desire HD, SGSII) har haft laddare på 1A. Relativt säker på att det gällt tidigare också.
Sen är ju dessa enheter high-end och kräver lite maffigare batterier.

Original laddaren till min Xperia X10 ligger på 700mA så det varierar nog ganska mycket.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Jag tänker på när jag hade min gamla SE W660i, då stod det "Laddar" när man hade i USB-uttaget, och "Optimerad laddning" när man hade i väggen. Då gick det också mycket fortare via väggen. Nuförtiden, med min HTC Incredible S, så går det ungefär lika fort att ladda via USB och vägg.

Permalänk
Medlem

Går lika fort på min lilla Galaxy Gio att ladda via USB och vägg.

Permalänk
Medlem

Exempel:

SE originalladdare för 230v, output 5.0VDC och 0.55 A
Laddare från Nikon med löstagbar sladd, så det är ett USB uttag där man kan ansluta valfri utrustning: 5V DC och 0.5A

Så verkar ligga runt vad en USB-port krämar ur sig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Den laddare om följde med min gamla HTC Hero är på 1A, den till min Nexus S är på 0.7A

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av som99:

Läs vad det är för output ampere på transformatorn för väggutag.
USB 2.0 standarden är 0,5A och USB 3.0 är 0,9A.
Är laddaren på mer än din usb port så är den snabbare.

180 mA?

Permalänk
Medlem

Oj den lär ladda bra mycker saktare än valfri USB 2.0 port :/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Oj den lär ladda bra mycker saktare än valfri USB 2.0 port :/

Kan det verkligen stämma? Det känns som att någonting inte är riktigt rätt.

Permalänk
Medlem

Har en Nokia-laddare på 1000 mA, och den upplever jag laddar snabbare än den 700mA laddare som följde med min sgs2 ... Har dock inte mätt tiden, men det känns så iaf...

Det borde inte göra skillnad då telefonen begränsar laddströmmen till runt 500 mA ...

använder man telefonen när man laddar så funkar det bättre med en kraftig laddare...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Både min iphone och HTC laddare är 1A, till och med en deltacoladdare för under hundralappen kör 1A, http://www.dustinhome.se/deltaco-laddare-microusb-black/produ...

Märker skillnad i att ladda via vägg och dator, inte dubbel hastighet kanske men nära..

Ipaddan vill inte ens laddas via min dators usb :/
Dess laddare är 2,1A men den tycker jag inte hjälper bättre på min iphone eller htc

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Alla mina senaste laddare till mobiler (HP iPaq, Desire HD, SGSII) har haft laddare på 1A. Relativt säker på att det gällt tidigare också.
Sen är ju dessa enheter high-end och kräver lite maffigare batterier.

Är du säker på att den till din sgs2 är på 1 A? Min är på 0.7 A ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Testpilot

Är det där verkligen laddaren som följer med din mobil? eftersom det står "Plantronics" på den tycker jag det verkar som att den hör till ett headset och eftersom headset inte har så stora batterier behöver de inte laddas lika snabbt som en mobil. Min laddare till mitt Sony Ericsson-headset är mycket klenare än de som följde med mina HTC-telefoner.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Är det där verkligen laddaren som följer med din mobil? eftersom det står "Plantronics" på den tycker jag det verkar som att den hör till ett headset och eftersom headset inte har så stora batterier behöver de inte laddas lika snabbt som en mobil. Min laddare till mitt Sony Ericsson-headset är mycket klenare än de som följde med mina HTC-telefoner.

Du verkar ha helt rätt. Då "Plantronics" verkar vara något slags headset-företag kan det mycket väl va som så att jag fick fel laddare av min pappa när han gav den här mobiltelefonen till mig.

Permalänk

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1384253 här är en tråd som man med lite modifikation kan öka laddningshalten om man t ex har en galaxy s, gäller även andra mobiler.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Är du säker på att den till din sgs2 är på 1 A? Min är på 0.7 A ...

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska. Är dock inte helt säker, vet inte riktigt vart den är. Har min gamla HTC-laddare till att ladda min mobil eftersom den har en längre och avtagbar sladd.

Permalänk
Medlem

Har tappat bort min usb - elluttag adapter till min iphone. Någon som vet vart man kan köpa ny?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]