Sony tablet S som fjärrkontroll

Permalänk
Medlem

Sony tablet S som fjärrkontroll

Är det någon här på forumet som har provat Sony Tablet S?
Funkar fjärrkontroll funktionen bra i den?
Tänkte jag skulle ha den till att slösurfa i soffan, kolla tv-tablå och då använda den som fjärr till tv:n också.

Permalänk
Medlem

Ingen här som har testat Tablet S?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av caka:

Ingen här som har testat Tablet S?

Tyvärr räknas detta som en bump och bryter mot §4 i våra regler.

Det som är tillåtet är att skriva inlägg som tillför ny information eller berättar hur det gick med ett problem som man tidigare fått tips om, dvs ger avslut eller för diskussionen/problemet framåt. Då är det inte någon bump. Bumpar är meningslösa inlägg vars enda syfte är att putta tråden högre upp i forumet. Det är orättvist och därför inte tillåtet.

Tänk på detta i fortsättningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har en Tablet s och använder den bla som fjärrkontroll. Det funkar hyfsat. Nu kan jag inte jämföra så mycket då jag inte har testat tex harmony och andra multi-fjärrkontroller. Med Tablet S1 kan man i alla fall leta efter olika enheter och automatiskt fixa en layout för diverse enheter. De läggs på rad i starten av appen och man väljer och bläddrar emellan olika fjärrkontroller.

Man kan även spela in kommandon från fjärrkontroller själv samt ändra i menyn om man vill och kan fäljdaktligen skapa sina egna fjärrkontroller som kan styra flera enheter från en och samma layout så att säga. Detta gör att har man en fjärrkontroll som inte stöds per default så kan man "snabbt" fixa detta.

Det funkar dock enbart på IR kontroller - du kommer inte kunna styra din PS3:a om du nu hade trott det (som jag hade trott iom den fina Playstation loggan...) Glöm BlueRay från SONY och du är närmre verkligheten.

Slutligen kan jag säga att det funkar hyfsat bra. Använder den dock inte så mycket som fjärrkontroll, men det är mest för att sonen tycker den är för rolig att leka med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Hej,
Jag har en Tablet s och använder den bla som fjärrkontroll. Det funkar hyfsat. Nu kan jag inte jämföra så mycket då jag inte har testat tex harmony och andra multi-fjärrkontroller. Med Tablet S1 kan man i alla fall leta efter olika enheter och automatiskt fixa en layout för diverse enheter. De läggs på rad i starten av appen och man väljer och bläddrar emellan olika fjärrkontroller.

Man kan även spela in kommandon från fjärrkontroller själv samt ändra i menyn om man vill och kan fäljdaktligen skapa sina egna fjärrkontroller som kan styra flera enheter från en och samma layout så att säga. Detta gör att har man en fjärrkontroll som inte stöds per default så kan man "snabbt" fixa detta.

Det funkar dock enbart på IR kontroller - du kommer inte kunna styra din PS3:a om du nu hade trott det (som jag hade trott iom den fina Playstation loggan...) Glöm BlueRay från SONY och du är närmre verkligheten.

Slutligen kan jag säga att det funkar hyfsat bra. Använder den dock inte så mycket som fjärrkontroll, men det är mest för att sonen tycker den är för rolig att leka med...

Tack för ditt svar!

Jag har en Harmony One idag som fungerar ganska bra, men ville prova något nytt.

Är lite sugen på en sådan, men tyckte den kändes lite plastig när jag såg den i butik.
Upplever man den så också när man håller i den eller man använder den?

Det hade ju varit bra om det gick att styra PS3 med men det hade jag inte förväntat mig.
Men rent teoretiskt tycker jag att det borde gå då jag antar att Tablet S har inbyggt blåtand.

Vad menar du med "glöm BlueRay från SONY", den funkar väll med en vanlig BlueRay spelare?

Från många andra jag känner som har någon form av platta brukar det vara barnen som anväder dem mest.
Bra barnvakt!

Tack igen för svaret, har fått lite mer information att fundera på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caka:

Tack för ditt svar!

Jag har en Harmony One idag som fungerar ganska bra, men ville prova något nytt.

Är lite sugen på en sådan, men tyckte den kändes lite plastig när jag såg den i butik.
Upplever man den så också när man håller i den eller man använder den?

Det hade ju varit bra om det gick att styra PS3 med men det hade jag inte förväntat mig.
Men rent teoretiskt tycker jag att det borde gå då jag antar att Tablet S har inbyggt blåtand.

Vad menar du med "glöm BlueRay från SONY", den funkar väll med en vanlig BlueRay spelare?

Från många andra jag känner som har någon form av platta brukar det vara barnen som anväder dem mest.
Bra barnvakt!

Tack igen för svaret, har fått lite mer information att fundera på nu.

Den är inte så plastig på ett negativt sett anser jag. Visst, den är inte hundra stenhård som ett aluminium skal med mera, men den är väldigt skön att hålla i när man sitter länge med den. Wedge formen är faktiskt riktigt trevlig.

S1 har BlueTooth, men Sony kör någon legacy variant - kolla upp med extern källa jag kan inte hela storyn, vet bara att det inte funkar, och detta gör att PS3:an inte kan hanteras samt att programvaran (appen) inte hanterar BlueTooth flödet utan bara IR sensorn. Det finns dock rykten/snack om att det skall gå att styra PS3:an med plattan - men inte i dagsläget.

Min kommentar var mest att Blue-Ray på PS3:an var att glömma, andra SONY BlueRay spelare borde den fungera klockrent med - sorry för lummig kommentar.

Plattor är utmärkta barnvakter - sätt den på Flygplansläge och voila

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Den är inte så plastig på ett negativt sett anser jag. Visst, den är inte hundra stenhård som ett aluminium skal med mera, men den är väldigt skön att hålla i när man sitter länge med den. Wedge formen är faktiskt riktigt trevlig.

S1 har BlueTooth, men Sony kör någon legacy variant - kolla upp med extern källa jag kan inte hela storyn, vet bara att det inte funkar, och detta gör att PS3:an inte kan hanteras samt att programvaran (appen) inte hanterar BlueTooth flödet utan bara IR sensorn. Det finns dock rykten/snack om att det skall gå att styra PS3:an med plattan - men inte i dagsläget.

Min kommentar var mest att Blue-Ray på PS3:an var att glömma, andra SONY BlueRay spelare borde den fungera klockrent med - sorry för lummig kommentar.

Plattor är utmärkta barnvakter - sätt den på Flygplansläge och voila

Okej det låter ju bra, de flesta är ju i ett hårdare skall och känns lite lyxigare på det sättet.

Det var ett önsketänkande att det skulle funka med blåtand men sådant slår ju ofta inte in.
Men det borde väll gå att styra PS3 via Logitechs IR-modul för PS3?
Nu har jag inte min PS3 i samma rum så just nu spelar det inte så stor roll.

En ny fråga, går det att göra så att säga makron i fjärrappen?
Så att man kan trycka på en knapp för att starta både TV, förstärkare och DVD till exempel.

Tack för dina svar än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av caka:

En ny fråga, går det att göra så att säga makron i fjärrappen?
Så att man kan trycka på en knapp för att starta både TV, förstärkare och DVD till exempel.

Tack för dina svar än så länge!

Har jag inte testat faktiskt... Jag skall se om det går att göra och så återkommer jag. Instinktivt av det jag fipplat runt med skulle jag säga nej.
Det du har dock är möjligheten att innnan du går in i fjärrkontrollen - så har du en lista med enheter där du har en power knapp till varje enskild.

Men som sagt, skall kolla och återkommer om jag hittar något.

Permalänk
Medlem

OK - har testat lite snabbt enbart - inte så jätte grundligt - magsjuka hemma sätter sina käppar i entusiasmen - men jag hittade inget smidigt sett att göra detta på-
Kommer att titta lite till - men inte heller hittat något online om detta :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

OK - har testat lite snabbt enbart - inte så jätte grundligt - magsjuka hemma sätter sina käppar i entusiasmen - men jag hittade inget smidigt sett att göra detta på-
Kommer att titta lite till - men inte heller hittat något online om detta :S

va synd om den inte klarar makron!
Då är det för mig absolut INTE en ersättare för min harmony fjärr, det bästa med den är tycker jag att kunna trycka på "Titta på TV" och därigenom starta TV, digitalbox, stärkare och ställa allt på rätt ingång....

Permalänk
Medlem

Jag håller med perssmag, funkar det inte med makron så faller ju lite idén med att ha den som multifjärr.

Jag hittade en tråd på någon annan sida där de pratade om detta och vad jag förstod där så fanns det rykten om att det skulle komma funktion för makron.
Men det kan ju ha varit enbart rykten.

Får väll se om det blir något köp, just nu finns inte behovet av en surfplatta.
Hade bara varit kul om man kunde kombinerat prylarna och använt den som TV-tablå och fjärrkontroll.
Får se vad det blir istället för min Harmony ONE när den ger upp hoppet.

Tack Foolwolf för att du har tagit dig tid att kolla upp hur den fungerar!

Permalänk
Medlem

Har en Sony tablet S. Har inte testat det men fjärrappen e riktigt trevlig.
Finns alla möjliga apparater o välja mellan, dock inte min förstärkare yamaha rx-v771.
Man kan även "bygga" sin egna fjärr. Du väljer vilka knappar du vill ha o sen kan den kopiera signaler från en annan fjärr. riktigt coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Har en Sony tablet S. Har inte testat det men fjärrappen e riktigt trevlig.
Finns alla möjliga apparater o välja mellan, dock inte min förstärkare yamaha rx-v771.
Man kan även "bygga" sin egna fjärr. Du väljer vilka knappar du vill ha o sen kan den kopiera signaler från en annan fjärr. riktigt coolt.

Har du lyckats att lösa makron på din? Har sett att vissa som pillar med att låsa upp operativet har fått tillgång till lite roligare saker - men jag är inte så inne på detta tyvärr.