Your display driver stopped responding and has recovered? Hjälp

Permalänk
Medlem

Your display driver stopped responding and has recovered? Hjälp

Det är så att min dator fryser väldigt ofta och just det meddelandet kommer upp "your display driver stopped responding and has recovered". Oftast när jag sitter inne i spel, ibland kan den frysa i flera sekunder och sedan fortfarande inte funka ordentligt. Jag har skickat in mitt grafikkort på lagning för 1 vecka sedan, men fick tillbaka den då det inte var något fel på den. Jag har ATI Radeon 5850 HD, och jag har sett att flera folk som har windows 7 installerat råkar ut för detta problemet. Jag börjar bli smått galen när pixelfelen tar över skärmen och jag inte kan hitta något problem på datorn. Grafikkortet ligger på 42 grader max.

Jag har windows 7 64 bitars installerat.
Jag har inte hittat någon lösning på detta problemet med hjälp av google, borde jag installera om Operativsystemet? Byta tillbaka till XP igen? :S

Tacksam för svar! // Kupka

Permalänk

lite dum fråga kanske men hur har du det med drivrutiner?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, det hände ganska random, när jag surfade, lyssnade på musik och ibland när jag spelade. Det som har hjälpt mig är att uppdatera firmware till min SSD. Så om du har en SSD kanske det är en grej att kolla på.

Visa signatur

Intel i5 2500K l Corsair H80 l Asus P8P67 Pro l GeForce GTX 560 Ti OC 1GB l Corsair 8GB 1600 MHz Vengeance l Corsair SSD Force GT 120GB l Western Digital Caviar 2TB l Corsair HX 850W l Samsung SH-S222AB l NZXT H2 l Windows 7 64-bit

Permalänk

Hade samma problem med ett gtx 460 OC, löste sig med att jag använde något program (kommer inte ihåg vad det heter, kanske någon annan som vet) som verkligen avinstallerade drivrutinerna helt och hållet. Sen installerade drivrutiner från nvidias hemsida.

Permalänk
Medlem

Får också upp detta stup i kvarten när jag spelar... otroligt iriterande. Haft samma problem sedan version 12.1.
Alltid kört helt rena installationer med Driver Sweeper osv, ändå så kraschar det.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Jag kör aldrig med driversweeper eller andra tredjepartsprogram utan litar på att ATI/nVidia klarar att uppdatera drivrutinen bäst på egen hand och har bara haft detta problemet med grafikkort som varit för högt klockade eller på väg att gå sönder.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Hade ganska mkt problem förr med mitt 4850. Alltid drivrutinerna som spökar, gjorde alltid en ren ominstallation med driver sweeper och det hjälpte ett tag. Kör numera nvidia och hittills har jag inte haft ett enda problem. Hade ett 6870 ett väldigt kort tag men även där spökade det lite. AMD's svaghet är just deras drivrutiner.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar, jag har avinstallerat drivrutiner och installerat dom igen massor av gånger, även använt mig av driversweeper, men det har inte funkat. Får kolla på det som du sa Wookie! Se om det funkar!

Permalänk
Medlem

Och på svar till Rattnalle Jag har inte klockat mitt grafikkort, chansen är att det kanske är på väg att gå sönder då :(. Men det är mindre än ett år gammalt. När jag skickade in det på lagning sa dom att dom inte hitta ngt fel på produkten :S Så garanti är ju svårt att få ut antar jag :O.