Ur usel prestanda med 6850+6870 CF

Permalänk
Medlem

Ur usel prestanda med 6850+6870 CF

Hallå

Skaffade för ett tag sen ett 6870 för att köra cf med mitt 6850, men jag har hela tiden haft kass prestanda.
Med bara 6870 aktiverat så får jag runt 60 fps på medium/high i bf3, men när jag aktiverar CrossFire så får jag runt 20fps på LOW till en början, sedan så droppar det till 2fps och spelet blir ospelbart.

Jag trodde att det var värme problem först när jag hade ett CM storm scout chassi, men problemet kvarstår med mitt nya Raven RV-03.

Här är mitt mobo MSI 870a-g54.
Mobot har en 16x pci-e och en 4x. Har hört att man inte ska köra grafikkort på en 4x port, men min kompis brukade köra sitt grafikkort på understa pci-e porten(4x), på lika moderkort. Det funkade fint, så det borde inte vara problemet. Eller blir det ett problem i CF?

Kör senaste drivrutiner och CAP är installerat.
Nån som vet vad jag kan göra för att få bättre prestanda? Annars så får jag sälja mitt 6850 kort

Permalänk
Medlem

kan man köra två olika kort SLI/CF? kanske det som är problemet.

Visa signatur

NZXT Phantom Full-T | nVidia GeForce GTX590 675| 1350 | 3700MB | Antec Kuhler H20 620 |
XFX 850W Core - PSU P1-850S-NLB9 | Intel Core I7 2600K 3.4GHz(4.6GHz - 1.36v) | Asus Sabertooth P67 - Sandy Bridge
Kingston HyperX 16GB DDR3 1600MHz | Seagate 1000GB 7200RPM 32MB | OCZ Solid Series 3 120GB - 500 MB/550 MB/sek (SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delzino:

kan man köra två olika kort SLI/CF? kanske det som är problemet.

Funkar med CrossFire men inte med SLI.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delzino:

kan man köra två olika kort SLI/CF? kanske det som är problemet.

6850 och 6870 använder samma grafikprocessor, så dem går att CF:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

6850 och 6870 använder samma grafikprocessor, så dem går att CF:a

Det funkar, kan dock vara att drivrutinerna inte riktigt kan hantera detta på ett bra sätt. Kan vara detta som är problemet.

Permalänk
Skrivet av Nardds:

6850 och 6870 använder samma grafikprocessor, så dem går att CF:a

Ja, !!!!!!!!DE!!!!!!!!!! funkar att köra i CF ja, men prova att byt plats på graffekorten. pciex4 är inte vidare bra, men ska inte göra så stor skillnad om du kör med "normal" upplösning.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ja, !!!!!!!!DE!!!!!!!!!! funkar att köra i CF ja, men prova att byt plats på graffekorten. pciex4 är inte vidare bra, men ska inte göra så stor skillnad om du kör med "normal" upplösning.

Provar att byta plats på dem nu
Spelar bara på 1920x1080, så då är det väl lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Hallå

Skaffade för ett tag sen ett 6870 för att köra cf med mitt 6850, men jag har hela tiden haft kass prestanda.
Med bara 6870 aktiverat så får jag runt 60 fps på medium/high, men när jag aktiverar CrossFire så får jag runt 20fps på LOW till en början, sedan så droppar det till 2fps och spelet blir ospelbart.

Jag trodde att det var värme problem först när jag hade ett CM storm scout chassi, men problemet kvarstår med mitt nya Raven RV-03.

Här är mitt mobo MSI 870a-g54.
Mobot har en 16x pci-e och en 4x. Har hört att man inte ska köra grafikkort på en 4x port, men min kompis brukade köra sitt grafikkort på understa pci-e porten(4x), på lika moderkort. Det funkade fint, så det borde inte vara problemet. Eller blir det ett problem i CF?

Kör senaste drivrutiner och CAP är installerat.
Nån som vet vad jag kan göra för att få bättre prestanda? Annars så får jag sälja mitt 6850 kort

Vilket spel? Du har väl testat massor av olika spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Vilket spel? Du har väl testat massor av olika spel?

Oj, bf3 äre jag pratar om.
Det är i princip det enda jag spelar nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ja, !!!!!!!!DE!!!!!!!!!! funkar att köra i CF ja, men prova att byt plats på graffekorten. pciex4 är inte vidare bra, men ska inte göra så stor skillnad om du kör med "normal" upplösning.

Nu har jag spelat en match efter att ha bytt plats på korten.
Till en början låg jag på runt 55fps, men till matchens slut så låg jag på runt 30 fps.
Varför är det så här?

Permalänk

CF i x16 + x4 är inge bra alternativ. Hade så på mitt gamla moderkort. Var nöjd till en början då ja fick lite mer prestanda. Men bytte till ett nytt moderkort så CF gick i x8/x8 och blev betydligt mycket bättre prestanda.

På mitt gamla moderkort så jobbade grafikkorten olika mycket hela tiden, ena gick i 80% mena andra i 25% o sen några sekunder senare gick båda i 40% sen jobba bara ena o fram o tillbaka. Efter nytt moderkort så låg alltid båda i samma % hela tiden.

Så ja gissar om CF/SLI ska fungera ordenligt så behöver grafikkorten jobba exakt lika mycket.
Gissar att det kommer fungera bra med ett annan moderkort som stödjer CF i x8/x8 eller x16/x16.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

CF i x16 + x4 är inge bra alternativ. Hade så på mitt gamla moderkort. Var nöjd till en början då ja fick lite mer prestanda. Men bytte till ett nytt moderkort så CF gick i x8/x8 och blev betydligt mycket bättre prestanda.

På mitt gamla moderkort så jobbade grafikkorten olika mycket hela tiden, ena gick i 80% mena andra i 25% o sen några sekunder senare gick båda i 40% sen jobba bara ena o fram o tillbaka. Efter nytt moderkort så låg alltid båda i samma % hela tiden.

Så ja gissar om CF/SLI ska fungera ordenligt så behöver grafikkorten jobba exakt lika mycket.
Gissar att det kommer fungera bra med ett annan moderkort som stödjer CF i x8/x8 eller x16/x16.

Låter vettigt. Så det bästa tips TS kan få är att sälja befintliga kort och köpa ett annat. Exempelvis 7870 eller kanske t.o.m. 7950

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nardds:

Hallå

Skaffade för ett tag sen ett 6870 för att köra cf med mitt 6850, men jag har hela tiden haft kass prestanda.
Med bara 6870 aktiverat så får jag runt 60 fps på medium/high i bf3, men när jag aktiverar CrossFire så får jag runt 20fps på LOW till en början, sedan så droppar det till 2fps och spelet blir ospelbart.

Jag trodde att det var värme problem först när jag hade ett CM storm scout chassi, men problemet kvarstår med mitt nya Raven RV-03.

Här är mitt mobo MSI 870a-g54.
Mobot har en 16x pci-e och en 4x. Har hört att man inte ska köra grafikkort på en 4x port, men min kompis brukade köra sitt grafikkort på understa pci-e porten(4x), på lika moderkort. Det funkade fint, så det borde inte vara problemet. Eller blir det ett problem i CF?

Kör senaste drivrutiner och CAP är installerat.
Nån som vet vad jag kan göra för att få bättre prestanda? Annars så får jag sälja mitt 6850 kort

Skaffa nytt moderkort. Det är en trevlig uppgradering. Framför allt om du väljer ett fint am3+ - moderkort, t.ex. sabertooth.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sj6:

Låter vettigt. Så det bästa tips TS kan få är att sälja befintliga kort och köpa ett annat. Exempelvis 7870 eller kanske t.o.m. 7950

Nytt moderkort låter lite billigare. Men har själv kört CF ett tag men föredrar ändå bara ett kort. Man slipper ev. strul med drivrutier och kan uppleva MS vid lägre fps. Tex 45fps med 1 kort känns som helt okej flyt jämfört med 45fps med CF så är det ospelbart i mina ögon. Har kört Bf3 i eyefinity med 6850 CF och det var väldigt jobbigt o ligga runt 40-50fps. Provade sen att bara köra med ett kort och överklocka det ordentligt så fick ja bara lite mindre fps med kändes som att ja hade mycket mer fps än med CF.

Så antingen försöka hitta ett moderkort med x8/x8 stöd, annars om du har råd så ett nytt grafikkort som är i jämförelse med 6870CF eller bättre ändå.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Nej, nu har jag plockat ut 6850 kortet, då det bara ställer till problem.
Då jag inte har råd med ett nytt moderkort för tillfället, och inte heller känner att jag behöver mer kraft än vad ett 6870 ger mig,
så tänker jag sälja mitt 6850.
Funderar på att köpa en SSD istället.
Tack för alla svar