Permalänk
Medlem

1 GB vs 2 GB (eller mer)

Jag funderar på att skaffa 6870x2 och köra det i trifire med 6850 och de har ju då 1GB VRAM. Hur långt räcker den mängden? Det enda spelet jag vet som behöver mycket VRAM är BF3, men vilka andra spel behöver mer än 1GB för att maxas nu? Kommer det att bli vanligt att spel behöver mer än 1GB för att köras på högre inställningar?

Edit: Glömde upplösningen, 1920x1080

Permalänk
Medlem

Du frågar det utan att skriva din upplösning? Som är typ det enda som räknas när man pratar VRAM.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejkk:

Jag funderar på att skaffa 6870x2 och köra det i trifire med 6850 och de har ju då 1GB VRAM. Hur långt räcker den mängden? Det enda spelet jag vet som behöver mycket VRAM är BF3, men vilka andra spel behöver mer än 1GB för att maxas nu? Kommer det att bli vanligt att spel behöver mer än 1GB för att köras på högre inställningar?

Skulle vilja påstå att 6870 i tri är lite meh med tanke på 7-serien t.ex. Är det inte bättre att köra med 7870 (som även har 2GB vram. Framtidssäkert för 1080p, dvs) i en Xfirekonfiguration? Dock så kostar dem ju lite mer.
Kan nästan lova dig att om du spelar på 60HZ skärm, så kommer vramen flaska innan GPU-kraften gör det i trifie 6870.

Personligen hade jag tagit framtidssäkert. (: Kanske ett 680 t.om? Berro ju på vad du tänker spela, och om du vill "maxa" det i Sweclocker-andan. Dvs, verkligen fullt på allting. Ingenting snålat på i inställningarna, och 60fps~hela tiden.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Du frågar det utan att skriva din upplösning? Som är typ det enda som räknas när man pratar VRAM.

Umm nej.. Anti alias och texturer äter upp bra mycket mer minne nuförtiden, än skärm upplösning.

Kan säga att 1GB VRAM kommer inte hålla speciellt länge. BF3 t.ex behöver minimum 1.5GB för att kunna köra i ultra.
Och Skyrim använder över 1GB VRAM om man kör i Ultra och har high res textur paketet installerat, samt AA.

Så den extra prestanda du vinner med dubbla 6870 kan bli aning bortkastat på bara 1GB VRAM för framtida spel. Speciellt DX11 spel kommer bli väldigt minnes tunga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Ojdå, har jag gjort bort mig nu som köpt ett Geforce 570 med 1gb?

Ska spela i 1920x1080 och gärna spel som Rift, Skyrim, Dragon age och sådant.

Jag hittade inga 570 med mer minne så trodde helt enkelt att det var nog idagens läge.

Jag kan skicka tillbaka det och byta, borde jag göra det? Men till vilket kort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Du frågar det utan att skriva din upplösning? Som är typ det enda som räknas när man pratar VRAM.

Glömde: 1920x1080

Skrivet av Demonoidz:

Skulle vilja påstå att 6870 i tri är lite meh med tanke på 7-serien t.ex. Är det inte bättre att köra med 7870 (som även har 2GB vram. Framtidssäkert för 1080p, dvs) i en Xfirekonfiguration? Dock så kostar dem ju lite mer.
Kan nästan lova dig att om du spelar på 60HZ skärm, så kommer vramen flaska innan GPU-kraften gör det i trifie 6870.

Personligen hade jag tagit framtidssäkert. (: Kanske ett 680 t.om? Berro ju på vad du tänker spela, och om du vill "maxa" det i Sweclocker-andan. Dvs, verkligen fullt på allting. Ingenting snålat på i inställningarna, och 60fps~hela tiden.

Om jag köper ett 7870 så skulle jag kunna köra det i trifire senare. Jag har bara 2 PCI-E på mitt moderkort. Anledningen till det är att jag inte vill riksera microstuttering, och det verkar försvinna en hel del när man kör med mer än 2 GPUer. När jag körde med 4850x2 så märkte jag av microstutter i Skyrim men försvann när jag satte i ett 4870 också.

Jag tror jag testar 6870 trifire och säljer korten senare och köper ett bättre kort.

Edit: Jag använder mig aldrig av MSAA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Umm nej.. Anti alias och texturer äter upp bra mycket mer minne nuförtiden, än skärm upplösning.

Ja, och ju högre upplösning du spelar i, desto större plats tar texturerna

, och desto mer anti aliasing sker.

Jag lirade på följande settings utan problem i 1920x1200: 70% på Ultra, resten på High, 2xAA, HBAO avstängt

Mitt grafikkort är ett Radeon 6950 1GB.

Bytte till en 30" och lirar nu i 2560x1600 med: 80% på High, 20% på Medium (texture settings) 0xAA, SBAO

hejkk, du kommer inte ha något större problem med 1GB vram.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Ojdå, har jag gjort bort mig nu som köpt ett Geforce 570 med 1gb?

Ska spela i 1920x1080 och gärna spel som Rift, Skyrim, Dragon age och sådant.

Jag hittade inga 570 med mer minne så trodde helt enkelt att det var nog idagens läge.

Jag kan skicka tillbaka det och byta, borde jag göra det? Men till vilket kort då?

Om du bara ska ha ett kort så har kommer inte v-ram vara några problem.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Om du bara ska ha ett kort så har kommer inte v-ram vara några problem.

Förklara för den som inte begrip.. Skulle det bli större problem med två kort med samma minnesmängd?
Har man ett 570 kort med 1280 i minne, så har man väl även 1280 i minne med två kort eller??

Så länge man inte ändrar upplösning så är väl minnesåtgånen inte större för att man har två kort? Eller är det något jag missat?

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbsaaeri:

Förklara för den som inte begrip.. Skulle det bli större problem med två kort med samma minnesmängd?
Har man ett 570 kort med 1280 i minne, så har man väl även 1280 i minne med två kort eller??

Så länge man inte ändrar upplösning så är väl minnesåtgånen inte större för att man har två kort? Eller är det något jag missat?

Minnet dubblas inte om du har två kort. Båda korten måste ha samma data i RAMet. Så om du har en massa processorkraft så kan den dras ned massivt av minnet (om det inte räcker till).

Permalänk

Jag skulle också vilja veta lite mer exakt.

Jag tyckte det var lite konstigt med bara 1gb minne, det har jag ju på mitt stenåldersgamla 9500 som är i HTPC´n, men tänkte bara att aja det är väl så det är nuförtiden, vi har ju runt 8gb ram som standard så den tar väl av det om det behövs tänkte jag.

Skyrim på min laptop (1gb 5870, 8gb ram) är moddat att använda mera ram men om jag tabbar ner spelet och ser i taskmanager så används det bara lite över en gig till tesv.exe eller vad nu filen heter. Jag fattar ingenting

Permalänk
Medlem

Tänkte bara vara dryg och påpeka att vanliga texturer (alltså typ diffuse/normal/spec på prylar i spelen) inte tar mera vram för att du kör spelet i högre upplösning. Framebuffer texturer blir ju givetvis större dock.

Skrivet av Cindori:

Ja, och ju högre upplösning du spelar i, desto större plats tar texturerna https://static.flashback.org/img/smilies2/whoco5.gif
, och desto mer anti aliasing sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag skulle också vilja veta lite mer exakt.

Jag tyckte det var lite konstigt med bara 1gb minne, det har jag ju på mitt stenåldersgamla 9500 som är i HTPC´n, men tänkte bara att aja det är väl så det är nuförtiden, vi har ju runt 8gb ram som standard så den tar väl av det om det behövs tänkte jag.

Skyrim på min laptop (1gb 5870, 8gb ram) är moddat att använda mera ram men om jag tabbar ner spelet och ser i taskmanager så används det bara lite över en gig till tesv.exe eller vad nu filen heter. Jag fattar ingenting

RAM och VRAM är två helt olika saker.. Task manager visar enbart hur mycket RAM du använder.
För att kolla hur mycket VRAM ditt kort använder, så kan du använda senaste versionen av GPU-Z

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Jo jag vet att det är olika saker, men eftersom tydligen Skyrim använder mer än 1gb vram och jag bara har 1gb på mitt grafikkort i laptopen (fast jag tror jag har dram) så tänkte jag att då borde datorn använda av det vanliga ram-minnet, men det gör det tydligen inte, trots att jag använder modden som ger Skyrim åtkomst till mer minne.

Om det nu behövs mer minne än 1gb grafik-ram så borde ju spelet antingen kracha, visa fel texturer eller använda av ram-minne istället, eller hur funkar det da

Permalänk

Nej, det kommer vänta tills rätt texturer har laddats in i minnet. Alltså kommer du få sämre prestanda.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Glömde: 1920x1080

Om jag köper ett 7870 så skulle jag kunna köra det i trifire senare. Jag har bara 2 PCI-E på mitt moderkort. Anledningen till det är att jag inte vill riksera microstuttering, och det verkar försvinna en hel del när man kör med mer än 2 GPUer. När jag körde med 4850x2 så märkte jag av microstutter i Skyrim men försvann när jag satte i ett 4870 också.

Jag tror jag testar 6870 trifire och säljer korten senare och köper ett bättre kort.

Edit: Jag använder mig aldrig av MSAA

Vänta lite... ska du köra 6870x2 och 7870 i trifire eller har jag fattat fel?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton.hj:

Vänta lite... ska du köra 6870x2 och 7870 i trifire eller har jag fattat fel?

Fick förslaget att köpa ett 7870 (som har 2 GB VRAM), men jag vill då senare kunna köpa ett 7870x2 för att köra i trifire. Men jag vet inte ens om ett 7870x2 kommer släppas så det känns lite ovärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Fick förslaget att köpa ett 7870 (som har 2 GB VRAM), men jag vill då senare kunna köpa ett 7870x2 för att köra i trifire. Men jag vet inte ens om ett 7870x2 kommer släppas så det känns lite ovärt.

Jaha då förstår jag.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk

Känns ju väldigt märkligt att det bara finns 1gb versioner av korten då om det nu inte funkar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Känns ju väldigt märkligt att det bara finns 1gb versioner av korten då om det nu inte funkar....

Det finns GTX 570 med 2.5 GB

Permalänk

Aha ok.

Well jag har nu läst lite tester och det verkar som att alla är eniga i att 1.2gb är nog om man kör 1920x1080. Det extremaste var BF3 som använde 1.7

Tror det funkar åt mig för tillfället och en god stund framåt.

Permalänk

Även tester här på Sweclockers visar att man i BF3 måste upp i upplösningar över 1920x1080 för att det ska löna sig med mer än 1gb, och mer för mig är idagsläget ointressant då denna upplösning är native på min skärm.

Även i Ultra på fullhd så är 570 snabbare, och då ser jag på minsta värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Tänkte bara vara dryg och påpeka att vanliga texturer (alltså typ diffuse/normal/spec på prylar i spelen) inte tar mera vram för att du kör spelet i högre upplösning. Framebuffer texturer blir ju givetvis större dock.

Ja, och det är väl just framebuffer-texturer som lagras i VRAM. Själva poängen med VRAM är ju att det funkar som en buffert, för dina frames.

Texturerna på hårddisken som används väljs väl ut snarare av saker som din Texture Quality, Texture Decoration osv.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Sant att upplösningen på texturerna som läses från hårddisken väljs av dina inställningar för spelet, men dom behöver ändå kopieras från vanliga minnet in till vram för att kunna renderas och tar alltså alltid plats där när det väl gäller.

Större delen av VRAM används ju normalt sett inte av framebuffer texturer utan just av texturer till prylar, karaktärer, effekter, gui osv, och den minnesanvändningen kommer inte att ändras beroende på vilken upplösning spelet kör i.
Lika så ligger också vanligtvis all vertexdata på grafikkortet också och tar upp vram, men det brukar vara försvinnande lite jämfört med allt annat, men den mängden är också givetvis upplösningsoberoende.

Med Framebuffertexturer menade jag texturer som genereras under spelets gång, typ själva bilden som renderas, saker som dof och bloom pass på den, depth och effektbuffers och whatever, post grunkor typ AO, AA och sånt trams. Beroende på tech skulle man ju kunna räkna saker som typ realtidsskuggor dit också, men den upplösningen är oftast helt separat från spelets upplösning.

Enda anledningen till att jag kommenterade var att det lät som att du menade att säg tex 10meg av blandade texturer för en specifik karaktär som ligger i VRAM av någon anledning skulle ta mera grafikkortsminne bara för att du kör spelet i högre upplösning, vilket inte stämmer.

Skrivet av Cindori:

Ja, och det är väl just framebuffer-texturer som lagras i VRAM. Själva poängen med VRAM är ju att det funkar som en buffert, för dina frames.

Texturerna på hårddisken som används väljs väl ut snarare av saker som din Texture Quality, Texture Decoration osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbsaaeri:

Förklara för den som inte begrip.. Skulle det bli större problem med två kort med samma minnesmängd?
Har man ett 570 kort med 1280 i minne, så har man väl även 1280 i minne med två kort eller??

Så länge man inte ändrar upplösning så är väl minnesåtgånen inte större för att man har två kort? Eller är det något jag missat?

Det jag menar är att man fortfarande inte kan maxa bf3 till exempel då även om 2 570 skulle klara det så har de för lite minne.
Alltså med ett kort så kan man ändå aldrig ha så höga inställningar i spel så att minnet börjar flaska men med två kort kan det problemet uppstå.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det jag menar är att man fortfarande inte kan maxa bf3 till exempel då även om 2 570 skulle klara det så har de för lite minne.
Alltså med ett kort så kan man ändå aldrig ha så höga inställningar i spel så att minnet börjar flaska men med två kort kan det problemet uppstå.

Jo, du kan ha så höga inställningar med ett kort att minnet flaskar. Men innan minnet flaskar i ett kort med en GPU så har man redan fått en "för låg" FPS ändå därför att processorkraften inte räcker till. Så om man köper ett till kort och kör i CF/SLI så kommer du få upp till 100% mer FPS där minnet inte flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Jo, du kan ha så höga inställningar med ett kort att minnet flaskar. Men innan minnet flaskar i ett kort med en GPU så har man redan fått en "för låg" FPS ändå därför att processorkraften inte räcker till. Så om man köper ett till kort och kör i CF/SLI så kommer du få upp till 100% mer FPS där minnet inte flaskar.

Det jag menar är bara att med ett kort så kommer inte minnet vara det första problemet däremot med två kort så kan minnet flaska innan andra delar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell