Vad innebär fixed horizontal fov i pc spel?

Permalänk
Medlem

Vad innebär fixed horizontal fov i pc spel?

Detta står på Epic Games hemsida :

We design our games for one FOV (16:9) so it's going to look differently on the other (4:3). Having fixed horizontal FOV seems like a good choice for games that don't have a lot of vertical, so 4:3 is still playable and you don't get tunnel vision. It means that at 4:3 you will see more compared to widescreen, but we haven't seen that as an issue if the game is designed for 16:9.

If you design your game for 16:9 locked vertical FOV, you don't get a wider FOV for 16:9 but a narrower for 4:3. Properly balanced this means you get tunnel vision on 4:3. If you don't want that, having a wider than normal FOV with 16:9 means that you not only render more pixels, but also most likely more triangles/ geometry for mostly horizontal levels, causing perf to take an extra hit. From our design standpoint, locked vertical FOV is not a good approach if your main focus is 16:9.

We've shipped with locked vertical FOV for past PC games as most folks had 4:3 screens and it also made first person weapons easier, but focusing on 16:9 means fixed horizontal is preferable, which is what we are using nowadays.

Så är fixed horizontal = hor+ ?

Permalänk
Medlem

det är väl att fov'n i höjdled alltid är densamma oberoende på 4:3 16:9 etc men att fov'en till höger och vänster ändras

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det är väl att fov'n i höjdled alltid är densamma oberoende på 4:3 16:9 etc men att fov'en till höger och vänster ändras

Tvärtemot, det man ser i höjdled är vad som ändras. Så på en 4:3 skärm ser man allt som man ser på en 16:9 skärm plus extra i top och botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Tvärtemot, det man ser i höjdled är vad som ändras. Så på en 4:3 skärm ser man allt som man ser på en 16:9 skärm plus extra i top och botten.

åh fan :/ känns väldigt dumt, varför skulle man behöva mer synhält uppåt o neråt..? det är ju sidledes som är det viktiga

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

but focusing on 16:9 means fixed horizontal is preferable, which is what we are using nowadays.

Betyder det hor+ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så är fixed horizontal = hor+ ?

Nej, det är "Vert-". Läs deras beskrivning och jämför mot den på Wikipedia så ser du att hor+ skalar på bredden medans Vert- skalar på höjden.

Man kommer i det här spelet se minst på en 16:9 skärm, och mera desto högre bildfomat man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej, det är "Vert-". Läs deras beskrivning och jämför mot den på Wikipedia så ser du att hor+ skalar på bredden medans Vert- skalar på höjden.

Man kommer i det här spelet se minst på en 16:9 skärm, och mera desto högre bildfomat man har.

Nu blir jag förvirrad Detta skriver Epic-----> but focusing on 16:9 means fixed horizontal is preferable, which is what we are using nowadays.

Så det betyder att i deras nya spel så ser man mer på en 4:3 skärm än tex en 16:9/10 skärm?

Jag tycker det låter mycket märkligt eftersom 99 ,9 % av alla nya spel använder sig av hor+ dvs att ju bredare bildformat man har desto mer fov får man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nu blir jag förvirrad Detta skriver Epic-----> but focusing on 16:9 means fixed horizontal is preferable, which is what we are using nowadays.

Så det betyder att i deras nya spel så ser man mer på en 4:3 skärm än tex en 16:9/10 skärm?

Jag tycker det låter mycket märkligt eftersom 99 ,9 % av alla nya spel använder sig av hor+ dvs att ju bredare bildformat man har desto mer fov får man.

Ja, det betyder att man ser mer på höjden på en 4:3 skärm mot en 16:9 skärm. Enligt de kommer det tydligen att fungera bättre än Hor+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

åh fan :/ känns väldigt dumt, varför skulle man behöva mer synhält uppåt o neråt..? det är ju sidledes som är det viktiga

Du kommer förmodligen se lika mycket sidledes i spelet som i andra spel på 16:9. De kommer förhoppningsvis optimera så att man ser lagom mycket på bredden, vilken då kommer att vara likadan på alla olika skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

åh fan :/ känns väldigt dumt, varför skulle man behöva mer synhält uppåt o neråt..? det är ju sidledes som är det viktiga

Det är ju precis vad de säger, sidledes är det viktiga och därför har de fixed horizontal field of vision.

De designar spelet för 16:9. 4:3 är detsamma som 16:12. Eftersom bredden nu är låst så kommer du med 4:3 ha samma bredd, men större höjd (12 > 9). Skulle de däremot ha låst höjden, så skulle 16:12 ha mindre bredd då 16 är mindre i förhållande till 12 än det är i förhållande till 9.

Lite svårt att förklara på ett bra sätt, men om vi sätter samma siffra på bredden (16:9 och 16:12), och 16:9 är vad spelet utgår från, så ser du att det andra förhållandet har större höjd men samma bredd. Om vi däremot sätter samma siffra på höjden, vilket blir 16:9 och 12:9, så kommer det andra förhållandet att ha betydligt mindre bredd men samma höjd. Så för att det är sidledes som är viktigt och de har utgått från 16:9, så har de valt fixed horizontal fov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ja, det betyder att man ser mer på höjden på en 4:3 skärm mot en 16:9 skärm. Enligt de kommer det tydligen att fungera bättre än Hor+.

Detta betyder ju att dem inte stödjer eyefinity!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Detta betyder ju att dem inte stödjer eyefinity!

Det är väl inte säkert. De kanske gör en speciallösning så att FOV:en ändras vid användning av flera skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är väl inte säkert. De kanske gör en speciallösning så att FOV:en ändras vid användning av flera skärmar?

Nej , jag kollade på wide screen gaming forum och där skrev dem att Epic inte stödjer eyefinity.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Nu blir jag förvirrad Detta skriver Epic-----> but focusing on 16:9 means fixed horizontal is preferable, which is what we are using nowadays.

Så det betyder att i deras nya spel så ser man mer på en 4:3 skärm än tex en 16:9/10 skärm?

Jag tycker det låter mycket märkligt eftersom 99 ,9 % av alla nya spel använder sig av hor+ dvs att ju bredare bildformat man har desto mer fov får man.

Det där är bara en myt. De flesta spel som använder Unreal-motorn kör med vert- och det är väldigt många spel som använder Unreal-motorn så att 99,9% av spelen eller ens "de flesta" skulle köra hor+ stämmer nog inte.

Många spel kör egentligen vert- men är ändå anpassade för eyefinity/nvidia surround. Senaste Deus Ex är ett bra exempel på det, kör man eyefinity med tre 16:10-skärmar så ser man mer på höjden än med bara en (eller tre) 16:9-skärm.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Det där är bara en myt. De flesta spel som använder Unreal-motorn kör med vert- och det är väldigt många spel som använder Unreal-motorn så att 99,9% av spelen eller ens "de flesta" skulle köra hor+ stämmer nog inte.

Många spel kör egentligen vert- men är ändå anpassade för eyefinity/nvidia surround. Senaste Deus Ex är ett bra exempel på det, kör man eyefinity med tre 16:10-skärmar så ser man mer på höjden än med bara en (eller tre) 16:9-skärm.

Admin på Wide Screen Gaming forum sa till mig att 99 % av alla nya spel använder sig av hor+ eftersom det är den bästa skalningsmetoden för bredbildsskärmar. Han sa att om man tex spelar assassins creed på en 21:9 skärm (som kommer som pc monitor efter sommaren) så får man pillarbox eftersom det spelet är anamorfic dvs låst till 16:9, på 16:10 skärmar etc får man letterbox. Med hor+ får man inte vare sig letter eller pillarbox på något bildformat så därför lämpar sig hor+ bäst nu och för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Admin på Wide Screen Gaming forum sa till mig att 99 % av alla nya spel använder sig av hor+ eftersom det är den bästa skalningsmetoden för bredbildsskärmar. Han sa att om man tex spelar assassins creed på en 21:9 skärm (som kommer som pc monitor efter sommaren) så får man pillarbox eftersom det spelet är anamorfic dvs låst till 16:9, på 16:10 skärmar etc får man letterbox. Med hor+ får man inte vare sig letter eller pillarbox på något bildformat så därför lämpar sig hor+ bäst nu och för framtiden.

Det får du inte med vert- heller.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Så mao så utvecklar de för 4:3 och maskar av uppe och nere för att det ska passa till 16:9. De kan inte göra på ngt annat sätt för då blir det ihoptryckt på alla andra aspect smalare än 16:9. Klassiskt knep när man producerar film.